آیا دوربین آیفون شما دچار مشکل شده است؟ ما در این مقاله 7 روش کاربردی و مهم را برای رفع مشکل دوربین آیفون به شما آموزش خواهیم داد.

اگر یک گوشی هوشمند فاقد دوربین باشد، قطعا آن را خریداری نخواهید کرد، حال اگر دوربین آیفون شما عمل نکند، چه فایده‌ای برایتان خواهد داشت؟ در این مقاله به رایج‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای دوربین آیفون، رخ دهد را معرفی و مورد بررسی قرار خواهیم داد.

1: سیاه شدن صفحه دوربین آیفون

در صورتی که وارد برنامه دوربین آیفون شده‌اید و یک صفحه مشکی را مشاهده کردید، کافی‌ست مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که هیچ مانعی روی سنسور دوربین قرار ندارد؛ این احتمال وجود دارد که یک چیز کوچک روی سنسور قرار گرفته باشد.
  • شما باید به جای سایر گزینه‌های شخص ثالث از برنامه رسمی دوربین استفاده کنید. این برنامه نسبت به گزینه‌های دیگر، قابل اطمینان هستند و همواره عملکرد خوبی خواهد داشت.
  • در برنامه دوربین وارد شوید و میان دوربین‌های عقب و جلو، جابه‌جا شوید تا از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • برنامه دوربین خود را مجددا راه‌اندازی کنید تا رفع مشکل را مورد بررسی قرار دهید.
  • گوشی آیفون خود را خاموش کنید. سپس 30 ثانیه صبر کرده و مجددا با نگه داشتن دکمه پاور، دستگاه را روشن کنید. در صورتی که باز هم نتیجه نگرفتید، باید گوشی آیفون خود را مجددا راه‌اندازی اجباری کنید.

2: تصاویر بلوری آیفون

در صورتی که تصاویر ثبت شده از سوی شما، مبهم یا تار بود، باید مراحل زیر را به منظور رفع مشکل، دنبال کنید:

  • شما باید در گام اول از تمیز بودن سنسورهای عقب و جلوی دوربین، اطمینان حاصل کنید. این کار را می‌توان با استفاده از یک پارچه خشک و مخصوص، انجام داد. در صورتی که سنسور دوربین آیفون شما خراب شده باشد، باید آن را به یک مرکز خدماتی معتبر منتقل کنید.
  • قاب‌های فلزی یا مغناطیسی را از گوشی آیفون خود دور کنید. آن‌ها می‌توانند هنگام ثبت تصاویر، موجب بروز اختلال شوند.
  • در صورتی که عبارت AE/AF Lock را در بالای صفحه مشاهده کردید، روی یک فضای خالی ضربه بزنید تا فوکوس خودکار، مجددا راه‌اندازی شود. امکان دارد که شما با ضربه زدن و نگه داشتن انگشتتان روی صفحه خالی، قابلیت فوکوس خودکار را قفل کرده باشید.
  • در هنگام ضربه زدن روی دکمه شاتر، دست خود را به صورت ثابت نگه دارید. گاهی وقت‌ها فشار دادن دکمه حجم صدا می‌تواند راه‌حل بهتری برای ثبت تصاویر باشد.

3: علت کار نکردن فلاش آیفون

علت کار نکردن فلاش آیفون

با این که بهترین حالت ثبت تصاویر، نیازی به فلاش ندارد، اما گاهی وقت‌ها برای محیط‌های تاریک نیازمند فلاش خواهید بود. هنگامی که فلاش آیفون کار نکند، باید نکات زیر را دنبال کنید:

  • با روشن کردن چراغ قوه گوشی از مرکز کنترل آیفون، LED را آزمایش کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که فلاش را در برنامه دوربین، فعال کرده‌اید. برای این کار، باید روی نماد چرخ دنده موجود در سمت چپ صفحه، ضربه زده تا گزینه‌های فلاش را مشاهده کنید.
  • هنگام استفاده از فلاش برای فیلمبرداری‌های طولانی مدت یا در محیط‌های گرم، باید مراقب باشید. در صورتی که گوشی آیفون شما بیش از حد داغ شود، امکان دارد بتوانید با غیرفعال کردن فلاش، دمای آن را به حالت ایده‌ال بازگردانید.

 4: فریز شدن برنامه دوربین یا گم شدن آن

در صورتی که نمی‌توانید برنامه دوربین را در صفحه اصلی پیدا کنید، ممکن است محدودیت‌هایی از جانب آیفون برای شما اعمال شده باشد. شما می‌توانید تنظیمات مربوطه را برای رفع مشکل، تغییر دهید:

  • وارد تنظیمات شده و با ورود به بخش Screen Time، گزینه Content & Privacy Restrictions را انتخاب کنید.
  • در ادامه روی برنامه‌های مجاز، ضربه زده و در صورت داشتن رمز عبور، آن را وارد کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که برنامه دوربین روشن است؛ گزینه مربوط به آن باید سبز باشد.

5: رفع مشکل نرم افزاری آیفون

بازنشانی تنظیمات

در صورتی که مشکلات مربوط به دوربین آیفون شما ادامه داشته باشد، این امکان وجود دارد که دچار مشکلات نرم افزاری شده باشید. شما می‌توانید برای رفع مشکل، اقدامات زیر را دنبال کنید:

  • تمام برنامه‌های گوشی آیفون را ببندید.
  • گوشی خود را مجددا ریست کنید.
  • گوشی آیفون را از طریق ورود به تنظیمات و بخش General و در ادامه گزینه آپدیت نرم افزار (Software Update)، بروزرسانی کنید.
  • وارد تنظیمات شوید و از بخش General، گزینه راه‌اندازی مجدد (Reset) را انتخاب کنید تا بتوانید روی گزینه Reset All Settings ضربه بزنید. انجام این کار باعث حذف هیچ کدام از اطلاعات شما همانند تصاویر و برنامه‌ها نخواهد شد.
  • در نهایت هم باید فکتوری ریست را انجام دهید و آن را به عنوان یک دستگاه جدید، مجددا تنظیم کنید. انجام این کار باعث حذف کلیه اطلاعات خواهد شد و آخرین راه‌حل است، اما باید مشکلات نرم افزاری احتمالی که مانع کار کردن صحیح گوشی می‌شود را حل کنید.

6: تعمیر سخت افزاری دوربین

تعمیر سخت افزار دوربین

در صورتی که تمام موارد را در قسمت بالا امتحان کرده‌اید و مشکل هم حل نشد، ممکن است یک خطای سخت افزاری اتفاق افتاده باشد. مراحل عیب‌یابی زیر را برای رفع مشکل، دنبال کنید:

وضعیت دوربین را مجددا بررسی کنید. در حقیقت باید بررسی کنید که آیا دوربین توسط یک شی، پوشانده شده است یا خیر؟!

اطمینان حاصل کنید که در لنزهای دوربین، هیچگونه لکه‌ای وجود نداشته باشد. توجه داشته باشید که لکه‌ها و اثر انگشت باید به وسیله پارچه میکرو فیبر و به راحتی، پاک شوند.

بهتر است برای رفع مشکل به یک مرکز تعمیر معتبر اپل، مراجعه کنید تا بررسی‌های تخصصی را انجام دهند.

جمع‌بندی

در مجموع می‌توان گفت که مشکل دوربین آیفون، مسئله‌ای پیچیده به حساب نمی‌آید که بخواهید نگران آن باشید. شما می‌توانید با استفاده از روش‌های ذکرشده به حل مشکل بپردازید.

لینک منبع: Makeuseof

مطالعه بیشتر :

– آیا میشود دوربین گوشی را عوض کرد؟

– بررسی علت داغ شدن آیفون یا آیپد + راه‌حل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.