اگر از افرادی هستید که بنا به هر دلیل از موتورسیکلت به عنوان وسیله نقلیه اصلی خودتان استفاده می‌کنید، شاید به ذهنتان خطور کرده باشد که چقدر عالی می‌شد اگر می‌توانستید باتری گوشی موبایل خودتان را در حین هدایت موتورسیکلت شارژ نمایید! آیا می‌دانید که انجام این کار با روش های خاصی امکانپذیر است؟ در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با ساخت شارژر موبایل برای موتورسیکلت صحبت داشته باشیم و اطلاعاتی را خدمتتان ارائه کنیم. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

شارژر موبایل برای موتورسیکلت

این روزها گوشی های موبایل به یکی از مهم ترین گجت های الکترونیکی تبدیل شده‌اند که نقش محوری در زندگی ما انسان ها دارند. یکی از معضلاتی که اسمارت فون ها با آن رو به رو هستند مربوط به ظرفیت باتری و شارژدهی آن ها می‌شود. با توجه به افزایش قدرت گوشی های موبایل و کارایی آن ها، باتری این گجت ها نسبت به گذشته زودتر خالی می‌شود و این موضوع سبب شده کاربران به هر شکل ممکن به دنبال روش هایی برای شارژ باتری گوشی در شرایط گوناگون باشند. به عنوان مثال شارژر های همراه یا همان پاور بانک ها با همین هدف تولید شدند و لوازم دیگری مثل شارژر های فندکی خودرو هم با هدف مشابه روانه بازار شده‌اند. اما آیا امکان شارژ باتری گوشی های موبایل در شرایطی که به هدایت موتورسیکلت می‌پردازیم هم امکانپذیر است؟

این سوال بدون تردید در ذهن اغلب افرادی که بنا به شرایط از موتورسیکلت به عنوان وسیله نقلیه استفاده می‌کنند به وجود آمده است. متاسفانه برخلاف خودروها نمی‌توان در موتورسیکلت از شارژر های فندکی به منظور شارژ باتری گوشی استفاده کرد، چون موتورسیکلت ها عموما به سوکت فندکی مجهز نیستند. پس باید به دنبال روش دیگری بود که ساخت شارژر موبایل برای موتورسیکلت یکی از این روش هاست! اما چطور می‌توان یک شارژر گوشی را در موتورسیکلت ها به وجود آورد؟ بدین منظور چند روش مختلف وجود دارد که سعی می‌کنیم در ادامه به شرح آن ها بپردازیم. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

نکته بسیار مهمی برای شارژ موبایل در حین موتورسواری

قبل از اینکه در رابطه با روش های ساختن شارژر گوشی برای استفاده در موتورسیکلت ها صحبت کنیم لازم می‌دانیم که در مورد یک مسئله هشدار لازم را خدمتتان ارائه کنیم. استفاده از گوشی در حین هدایت موتور باید به گونه‌ای انجام شود که گوشی کیپ و بدون لغزش پیش روی راننده قرار گیرد. به هیچ عنوان نباید در هیچ راندن موتور از یک دست استفاده کنید و با طور همزمان با دست دیگرتان از گوشی استفاده به عمل آورید. انجام این کار به شدت می‌تواند خطرآفرین باشد. همچنین توصیه داریم برای کیپ نگه داشتن گوشی از استندها یا پایه های نگهدارنده با کیفیت استفاده کنید که به خوبی گوشی را ثابت نگه دارند. در صورتی که این استند ها کیفیت لازم را نداشته باشند و گوشی در حرکت از آن جدا شود و به زمین برخورد کند، بدون تردید آسیب جی خواهد دید. بنابراین حتما قبل از تصمیم گیری قطعی مبنی بر ساخت و استفاده از شارژر موبایل برای موتورسیکلت، این نکات را در نظر بگیرید.

روش اول: خرید پاوربانک و استفاده از آن

یکی از بهترین و امن ترین روش هایی که می‌توانید از آن برای شارژ کردن باتری گوشی خود در حین هدایت موتورسیکلت استفاده کنید مربوط به بکارگیری پاور بانک می‌شود. در این روش باید یک پاوربانک را خریداری کنید که قیمت نمونه های با کیفیت آن چند صد هزار تومان است. سپس مادامی که در حال رانندگی و هدایت موتورسیکلت هستید، گوشی خود را به پاور بانک وصل می‌کنید و شاهد شارژ شدن آن خواهید بود. در این روش باید همیشه مراقب باشید که گوشی و پاوربانک در حین رانندگی از جیب شما یا هر مکانی که برای قرار دادن آن ها تعبیه کرده‌اند بیرون نیفتد چون اگر این اتفاق رخ دهد، خراب شدن پاوربانک و گوشی شما قطعی است. می‌توانید برای کیپ نگه داشتن گوشی از استندهای قابل اعتماد استفاده کنید و برای کیپ نگه داشتن پاوربانک هم آن را با چسب های دوطرفه قدرتمند بر روی بخشی از بدنه موتورسیکلت متصل کنید. این روش یکی از بهترین و ساده ترین روش های ساخت شارژر موبایل برای موتورسیکلت است.

روش دوم: ساخت پاوربانک و استفاده از آن

اگر به اندازه کافی هزینه برای خرید یک پاوربانک ندارید، می‌توانید پاوربانک اختصاصی خودتان را با کمترین امکانات بسازید و دقیقا مثل حالت قبل از آن برای شارژ باتری گوشی در حین هدایت موتورسیکلت استفاده کنید. برای آشنایی دقیق با نحوه ساخت دستی پاوربانک می‌توانید از راهنمایی کمک بگیرید که در مقاله “آموزش تصویری ساخت شارژر موبایل همراه” ارائه کردیم. بعد از اینکه پاوربانک خودتان را ساختید، دقیقا مثل روش قبل آن را با چسب دوطرفه روی بخشی از بدنه موتورسیکلت متصل کنید و سیم آن را به گوشی وصل نمایید تا شارژ باتری آن انجام شود.

روش سوم: خرید پنل های شارژ اختصاصی موتورسیکلت و استفاده از آن

سازندگان قطعات الکترونیکی و لوازم جانبی موبایل برای سهولت موتورسواران در استفاده همزمان از گوشی و هدایت موتورسیکلت پنل های اختصاصی را طراحی کرده‌اند که درست در بخش پیشانی یا جلوی موتورسیکلت نصب می‌شود و دارای خروجی های USB مناسب برای اتصال شارژر موبایل و شارژ باتری گوشی هاست. با خرید این پنل ها هم می‌توانید موبایل خود را در حین هدایت موتورسیکلت مستقیما به شارژ بزنید. انرژی مورد نیاز این پنل ها مستقیما از باتری موتورسیکلت تامین می‌شود و یکی از اصلی ترین مزیت های آن ها مربوط به عدم تاثیرگذاری منفی بر روی زیبایی موتورسیکلت می‌شود. این پنل ها با ظاهری مناسب طراحی می‌شوند و وقتی آن را در موتورسیکلت نصب کنید، هماهنگی ظاهری دستگاه از بین نخواهد رفت. پس استفاده از این پنل ها یکی از بهترین روش های ساخت شارژر موبایل برای موتورسیکلت است. خوشبختانه قیمت این نوع پنل های اختصاصی هم اصلا زیاد نیست و حتی برخی از آن ها دارای استندهای خاصی هستند که امکان نصب گوشی را فراهم می‌کنند، بنابراین با استفاده از این لوازم یک تیر و دو نشان می‌زنید و هم جایگاهی برای قرار دادن گوشی در اختیار خواهید داشت و هم امکان نصب مستقیم سیم شارژر به سوکت USB در موتورسیکلت را فراهم می‌آورید.

ساخت شارژر موبایل برای موتورسیکلت

روش چهارم: ساخت پنل USB شارژ موبایل برای موتورسیکلت و استفاده از آن

پنل های اختصاصی دارای سوکت USB که بری موتورسیکلت طراحی شده‌اند از نظر فنی خیلی پیچیدگی خاصی ندارند و یک برق کار با تجربه هم با کمی سعی و دقت می‌تواند نحوه عملکرد این پنل ها را شناسایی و درست نمونه های مشابه آن را تولید کند. پس ساخت پنل USB شارژ موبایل برای موتورسیکلت و استفاده از آن هم می‌تواند در دستور کار قرار گیرد. البته مشکل این روش در جایی نمایان می‌شود که عموما نمی‌توان زیبایی بصری کار را حفظ کرد ، به همین دلیل توصیه می‌شود تا حد امکان از همان پنل های اختصاصی که برای شارژ باتری موبایل در موتورسیکلت ها ارائه شده‌اند استفاده کنید. ضمن اینکه هزینه ساخت پنل USB و زمانی که باید برای انجام این کار صرف شود واقعا ارزش ندارد که آن را به جای خرید مستقیم پنل USB انتخاب نمایید.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی چهار روش برای ساخت شارژر موبایل برای موتورسیکلت پرداختیم. هر یک از این چهار روش می‌توانند در شرایط خاص برای ایجاد امکان شارژ کردن باتری گوشی ها بر روی موتورسیکلت مورد استفاده قرار گیرند. توصیه ما این است که تا حد امکان از روش سوم برای انجام این کار استفاده کنید. ضمنا همیشه در حین هدایت موتورسیکلت از کیپ بودن گوشی خود بر روی استندهای نگهدارنده اطمینان حاصل کنید، چون اگر گوشی کیپ نباشد و به زمین بخورد، بدون تردید صدمات عمده‌ای به آن وارد خواهد شد که شاید جبران ناپذیر باشند.

 

 

منابع عکس:

https://youngchoppers.com/how-to-use-your-smartphone-while-riding-your-motorcycle/

https://ultimatemotorcycling.com/2018/03/23/quad-lock-smartphone-motorcycle-mount-review/

مطالعه بیشتر :

آموزش تصویری ساخت شارژر موبایل همراه

شارژر موبایل چند ولت است ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.