اگر شارژر گوشی شما به درستی کار نمی‌کند، خیلی با عجله نسبت به خرید یک شارژر جدید اقدام نکنید ون در برخی مواقع ممکن است مشکل ناشی از یک مسئله کوچک باشد و بتوان آن را برطرف کرد. در این مقاله می‌خواهیم به طور جامع در رابطه با تعمیر شارژر موبایل و سوکت شارژ موبایل صحبت کنیم. بنابراین تا انتهای مطلب با امداد موبایل همراه باشید.

نشانه های خرابی شارژر موبایل و سوکت شارژ

نشانه های خاصی وجود دارند که اگر با آن ها رو به رو شدید می‌توانید از خراب بودن شارژر گوشی خود یا سوکت شارژ موبایلتان اطمینان حاصل کنید. البته در برخی مواقع هم ممکن است مشکل به وجود آمده ناشی از بروز اختلال در مدار پاور یا همان مدار شارژ گوشی باشد که در مورد آن هم صحبت خواهیم کرد. عموما نشانه های خراب بودن شارژر گوشی خیلی واضح قابل درک بوده و نمایان می‌شوند. به عنوان مثال وقتی گوشی خود را به شارژر بزنید و شارژر نشود و از همان شارژر برای شارژ باطری گوشی دیگری استفاده نمایید و باز هم شارژر باتری به درستی انجام نشود، مطمئنا شارژر خراب است و باید به فکر تعمیر شارژر موبایل باشید.

در برخی مواقع هم مشکلاتی مثل قطع و وصل شدن شارژ، کاهش سرعت شارژ، جا نخوردن درست سوکت شارژر و سایر موارد این چنینی هم می‌توانند منجر شوند که کاربر به تعمیر شارژر گوشی موبایلتان نیاز پیدا کند. اما چطور می‌توان شارژر گوشی یا سوکت شارژ موبایل را تعمیر کرد؟ اگر در پروسه شارژ باتری گوشی شما اختلالی به وجود آمده، توصیه می‌کنیم چندین کار را به صورت قدم به قدم انجام دهید و در ابتدا از خراب بودن خود شارژر اطمینان حاصل نمایید. بعد از اینکه مطمئن شدید مشکل از جانب شارژر است، برای تعمیر آن اقدام کنید. در ادامه مطلب بیشتر در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

اطمینان از خراب بودن شارژر گوشی

قبل از اینکه به فکر تعمیر شارژر موبایل خود باشید باید در دقم اول اطمینان حاصل کنید که مشکل از جانب شارژر موبایل است، چون در برخی مواقع ممکن است اختلال های به وجود آمده در پروسه شارژ باتری ناشی از سوکت یو اس بی شارژر گوشی یا مدار پاور موبایل باشند که در اینگونه مواقع تعویض شارژر مشکل را برطرف نمی‌کند. برای اطمینان از خراب بودن شارژر گوشی می‌توانید آن را به گوشی های دیگر متصل کنید و عملکردش را تحت نظر قرار دهید. طبیعتا اگر شارژر گوشی های دیگر را هم شارژ نکند، مطمئن خواهید شد که مشکل از سمت آن است اما اگر شارژر گوشی های دیگر با شارژری که موبایل شما را درست شارژ نمی‌کند بدون مشکل انجام گیرد، طبیعتا مشخص می‌شود که شارژر مشکلی ندارد و مشکل از سمت گوشی شماست. در اینگونه مواقع منشا مشکل می‌تواند با سوکت شارژر گوشی یا مدار شارژ آن ارتباط داشته باشد. در ادامه دقیق تر در مورد رفع مشکل در هر یک از شرایط نام برده شده صحبت خواهیم کرد.

تعمیر شارژر موبایل

تصور کنید بعد از بررسی شارژر گوشی و عملکرد آن در گوشی های دیگر مطمئن شدید که مشکل از جانب شارژر است. در اینگونه مواقع یا باید به فکر تعمیر شارژر موبایل خود باشید و یا یک شارژر جدید برای گوشی خریداری کنید. برای تعمیر کردن شارژر موبایل باید ابتدا عامل خرابی و بروز اختلال در آن را پیدا کرده و مشخص نمایید. در برخی مواقع ممکن است مشکل از سمت آداپتور شارژر باشد که در این شرایط تعمیر شارژر فقط به دست یک تعمیرکار با تجربه قابل انجام خواهد بود. البته تعمیر آداپتور شارژر موبایل خیلی مرسوم نیست چون اغلب هزینه تعمیر آن با هزینه خرید یک آداپتور شارژر جدید برابری می‌کند. بنابراین توصیه ما این است که اگر مطمئن شدید مشکل از سمت آداپتور شارژر گوشی است به فکر تعمیر شارژر گوشی خود نباشید و یک آداپتور شارژر جدید بخرید و از آن استفاده نمایید.

تعمیر شارژر موبایل و سوکت شارژ موبایل

در حین خرید آداپتور شارژر حتما به مشخصاتی که روی آن درج شده دقت کنید و آداپتوری بخرید که مشخصات آن دقیقا با مشخصات آداپتور اصلی گوشی شما یکسان باشد. روی هر آداپتور شارژر ولتاژ و شدت جریان خروجی آن ذکر شده که این دو مقدار باید با شارژ فابریک و اورجینال موبایلتان یکسان باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این موضوع به مطالعه مقاله شارژر موبایل چند ولت است؟” بپردازید. اما در برخی مواقع ممکن است مشکل ارتباط مستقیمی با آداپتور شارژر نداشته باشد و از سمت سیم شارژر باشد. در اینگونه مواقع تعمیر سیم شارژر امکانپذیر نخواهد بود و باید این قطعه را هم تعویض نمایید. دقت داشته باشید که سیم های شارژر در مدل ها و با قیمت های مختلفی در بازار موجود هستند و برخی کیفیت بسیار پایینی دارند. خرید و استفاده از سیم شارژر های بی‌کیفیت می‌تواند سرعت شارژ شدن باتری گوشی و همچنین کیفیت آن را کاهش دهد. بنابراین در حین خرید سیم شارژ از نسخه های مناسب آن استفاده کنید.

پس تا به اینجای کار با دو روش یا حالت تعمیر شارژر موبایل آشنا شدید که به ترتیب مربوط به آداپتور و سیم شارژر می‌شدند. حالت سومی هم وجود دارد که مربوط به سوکت های شارژ سیم شارژر می‌شوند. در برخی مواقع ممکن است آداپتور شارژر مشکلی نداشته باشد و سیم شارژر هم بدون مشکل انتقال انرژی را انجام دهد اما سوکت های شارژ دو سر سیم دچار مشکل شده باشند. بنابراین سعی کنید حتما سوکت های دو سر سیم شارژر گوشی و همچنین کانکتور پورت یو اس بی آداپتور شارژر را بررسی کنید. در برخی مواقع تمیز کردن این بخش ها هم منجر به از بین رفتن مشکلات و اختلال های حین شارژ می‌شود. پس بدین ترتیب می‌توانید تعمیر شارژر موبایل را انجام دهید. اما اگر مشکل و اختلال های شارژ مربوط به شارژر نباشد تکلیف چیست؟

تعمیر یو اس بی شارژر موبایل

اگر مشکل از سمت شارژر گوشی نباشد، بنابراین منشا مشکل یا به گوشی و مدار پاور آن ارتباط پیدا می‌کند و یا به سوکت یو اس بی شارژر در گوشی مرتبط می‌شود. در خیلی از مواقع تغییر شکل و لقی هایی که در یو اس بی شارژر گوشی به وجود می‌آیند سبب می‌شوند که مشکلاتی مثل اختلال در پروسه شارژ پدیدار شوند. عموما خراب و لق شدن پورت یو اس بی شارژر موبایل ناشی از استفاده نادرست کاربران از شارژر و کشیدن و جا زدن نادرست سوکت شارژر خواهد بود. به عنوان مثال خیلی از کاربران برای جداسازی گوشی از شارژ، سیم شارژر را گرفته و می‌کشند و بدین ترتیب اتصال مابین شارژر و گوشی را متوقف می‌سازند. انجام این کار و اقدامات این چنینی در دراز مدت می‌تواند به یو اس بی شارژر موبایل آسیب بزند و شما را ملزم به تعمیر شارژر موبایل یا سوکت شارژ گوشی کند.

تعمیر شارژر موبایل و سوکت شارژ موبایل

بنابراین همیشه سعی کنید به درستی و با آرامش اتصال مابین شارژر و گوشی را برطرف و جدا نمایید تا خدای نکرده به سوکت های آن ها آسیبی وارد نشود. تعمیر یو اس بی شارژر موبایل کار آسانی نیست و عموما به طور موقت  و با روش های ساده انجام می‌شود. برای مثال اگر سوکت شارژر موبایل شما لق شود و به تعمیرکار مراجعه کنید، عموما تعویض سوکت انجام نمی‌شود و تعمیرکار سعی می‌کند با روش های ساده تر لقی سوکت را برطرف کند. حتی اگر تعویض سوکت شارژر هم انجام شود، مشخص نیست که کیفیت آن چقدر مناسب خواهد بود چون برخی سوکت های شارژر طرحی نامناسبی دارند و ممکن است ابعاد استاندارد پین های آن ها با ابعاد مورد نیاز و مرتبط با سوکت شارژر همخوانی نداشته باشد و بدین ترتیب منجر به بروز اختلال هایی در پروسه شارژ شود.

برای تعمیر یو اس بی شارژر موبایل بهتر است از خدمات تعمیرکاری استفاده کنید که در این حوزه اطلاعات کافی داشته باشد. اگر خودتان هم به لوازم تعمیرات موبایل مناسب دسترسی داشته باشید و تجربه نسبی هم در حوزه تعمیرات تلفن همراه داشته باشید، احتمالا می‌توانید تعمیر سوکت شارژ گوشی را شخصا انجام دهید. پس بروز اختلال در پروسه شارژ گوشی های موبایل همیشه ناشی از خراب بودن شارژ نیست و به تعمیر شارژر موبایل ختم نمی‌شود و در برخی مواقع ممکن است از سوکت یو اس بی  شارژر باشد که در این شرایط تعویض این سوکت تنها راه حل موجود خواهد بود. اما اگر مشکل و اختلال های شارژ باطری گوشی با تعویض شارژر و حتی سوکت شارژ برطرف نشدند باید چه کرد؟ در اینگونه مواقع احتمالا باید تعمیر برد شارژر موبایل انجام گیرد.

تعمیر برد شارژر موبایل

تعمیر برد شارژر موبایل در واقع مشابه با همان تعمیرات تخصصی است که روی مدار پاور گوشی ها انجام می‌شود و در مقاله “مدار شارژر موبایل و عیب یابی آن” در رابطه با آن صحبت کردیم. این تعمیر یکی از روش های دشوار تعمیر شارژر موبایل محسوب می‌شود و انجام آن به دست هر تعمیرکاری امکانپذیر نیست چون نیاز به دقت و دانش بالایی دارد. در پروسه تعمیر برد شارژر موبایل باید قطعات کوچک و مدارهای متعددی مورد ارزیابی قرار گیرند و عیب یابی شوند. بعد از عیب یابی باید قطعات معیوب تعویض گردند یا مدارهایی که در آن ها اختلال به وجود آمده تعمیر شوند. بنابراین برای انجام این کار نمی‌توان به هر تعمیرکاری اعتماد کرد. شما عزیزان می‌توانید تعمیرات تخصصی گوشی خود را به کارشناسان مرکز امداد موبایل واگذار کنید. برای انجام این کار کافیست به صفحه ثبت سفارش تعمیرات موبایل در سایت امداد موبایل بروید و سفارشتان را با ارائه جزئیات لازم به ثبت برسانید تا سایر مراحل کار توسط تیم امداد موبایل انجام شود.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله در رابطه با تعمیر شارژر موبایل و سوکت یو اس بی گوشی صحبت کردیم. اگر در پروسه شارژ گوشی شما مشکل و اختلالی به وجود آمده منشا آن می‌تواند با شارژ یا سوکت های شارژ و در نهایت مدار پاور گوشی مرتبط باشد. برای شناسایی منشا مشکل کافیست قدم به قدم مراحلی که در این مطلب شرح دادیم را انجام دهید. امیدواریم از این مطلب اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.

منابع عکس:

https://www.quickhax.com/android-smartphone-not-charging/

https://www.flipkart.com/mobile-accessories/mobile-chargers/samsung~brand/pr?sid=tyy,4mr,tp2

https://www.youtube.com/watch?v=9xpHsnY8oc0

مطالعه بیشتر :

مدار شارژر موبایل و عیب یابی آن

شارژر موبایل چند ولت است ؟

41 نظر در “تعمیر شارژر موبایل و سوکت شارژ موبایل

  1. مهدی می گوید :

    سلام شارژر من شیائومی 33 وات هست و خواهرم پرتش کرد ویه قطعه ریز مشکی جدا شد آیا قابل تعمیر است لطفا جواب بدهید

  2. AMIR می گوید :

    سلام.من گوشیم حین وصل بودن به شارژر افتاد و سری سوکت شارژر در اومده.این قابل تعمیر هست؟

  3. Omid می گوید :

    سلام آداپتور من زدم تو برق و متاسفانه پام خورد یکی از پایه هاش شکست آیا امکان تعمیرش هست ؟؟؟

  4. alix می گوید :

    سلام خسسسته نباشید ، من یکی از شاخ های شارژرم به سمت پایین خم شده میخواستم بدونم این شارژر الان درست میشه یا ایرادی ندارد این هم شدنه ؟ ایا خودم تو خونه میتونم درست کنم یا نه باید پیش تعمیرکار ببرم

    • امداد موبایل می گوید :

      سلام اگه پایه قطع نشده که مشکلی نداره
      فقط کافیه پایه صاف بشه
      ولی اگه قطع شده قابل تعمیر نیست
      تعمیر هم بشه درست شارژ نمیشه

  5. سهیل می گوید :

    سلام من یه کابل شارژر koluman type-c KD-11 دارم نوکش بر اثر شارژ زدم در اوردم شکست ایا میشه تعمیر کرد راه حل بفرمایید
    با تشکر

  6. خسرو احمدی می گوید :

    شارژر اورجینال خریدم داغ میکرد سه پین بود تا یه روز دیدم فست شارژر قطع شده و کابلی نمیزنه و دیگه فست شارژم نمیزنه فقط شارژ میکنه ایا اگر گوشیمو با همون شارژر کار کنم اسیب میزنه بو هم داد داخلش ممنون

  7. علي می گوید :

    یسلام من یه شارژر نوکیا دارم خازنش ترکید ، خازن و پل دیود رو عوض کردم ولی ولتاژ خروجی دو ولت اضافه شده دلیلش چیه؟

  8. Mahdi می گوید :

    موقع زدن شارژر به شارژ کلگی جرقه زد و وقتی وصل کردم اولش زد درحال شارژ و بعدش دیگه شارژ نکرد ، ب نظرتون مشکلش چیه و آیا تعمیر میشه؟

    • امداد موبایل می گوید :

      احتمالا به دلیل نوسان برق سوخته. معمولا هم قابل تعمیر نیست.
      تعمیر بشه هم کارایی اصلیشو نداره و زود خراب میشه

      • محسن می گوید :

        من شارژرم تو پریز نمیرفت زور زدم و چون تبدیل داشت نگرانِ خراب شدن خود شارژر نبودم. ولی الان شارژرم شارژ نمیکنه فقط وقتی دو طرفش رو فشار میدم شارژ میکنه. آیا قابل تعمیر هست؟

  9. Mama می گوید :

    سلام من یه گوشی ایفون ۶ دارم
    اداپتورش چن روز پیش از کار افتاد.من یه اداپتوره دیگه داشتم که سریمو زدم به اون از اون استفاده میکردم اومدم سریمو جدا کنم ک متاسفانه ته اداپتور در اومد و ۲ تا سیمی که به شاخکای شارژ وصل میشد کنده شدن.خودم لحیمشون کردم و الان شارژ میکنه.میخواستم بدونم امکان اینکه به گوشی اسیب بزنرو داره؟

  10. یلدا می گوید :

    سلام من گوشیم و که از شارژ میکشم هنگ میکنه دیگه صفحه خاموش نمیشه و بالای صفحه علامت usb میاد تا گوشی رو خاموش نکنم درست نمیشه و کابل otg رو هم نمیخونه

  11. ناصر می گوید :

    سلام
    گوشی من a7 2018 هست یکی دو روز هست یه دفعه مرتب قطع و وصل میشه بعضی مواقع هم هیچ مشکلی نداره
    باید چیکارش کنم
    و اینکه نرافزاری هست که بشه باهاش ولتاژ باتری کم یا زیاد بودن ولتاژ که مشخص کنه الان نرمال شارژ میشه یا نه که نصب کنم رو گوشیم

  12. علی می گوید :

    سلام گوشی من سامسونگa30 هستش.گوشیم با اداپتور خودش شارژ نمیشه یعنی هی قطع و وصل میشه.بعد اداپتور رو به گوشی دیگه ای میزنم راحت شارژ میکنه.گوشی خودمم با آداپتور گوشی های دیگه شارژ میشه.اندروید هم اپدیت کردم درست نشد

    • امداد موبایل می گوید :

      سلام. اگه فقط روی یه گوشی اینجوریه مشکل از گوشی هست و باید باتری گوشی تعویض بشه.
      ولی اگه روی همه گوشی ها اینجوری هست شارژر مشکل داره. مشکل شارژر هم احتمالا بخاطر اینه که ضربه خورده

      • رضا می گوید :

        ۱_گوشی رو یکبار خاموش روشن کنید
        ۲_سیم شارژر رو عوض کنید
        ۳_خود شارژر رو عوض کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.