هر گوشی موبایل دارای یک مدار پاور است که از قطعات الکترونیکی خاصی تشکیل شده و امکان شارژ کردن باتری موبایل، روشن کردن آن و انتقال انرژی به سایر قطعات دستگاه را فراهم می‌کند. ما در این مقاله اختصاصی می‌خواهیم در مورد ماهیت مدار شارژر موبایل و عیب یابی آن (از دید یک کاربر معمولی) صحبت کنیم. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

مدار شارژر موبایل چیست و شامل چه بخش هایی می‌شود؟

زمانی که شما گوشی خود را به شارژ می‌زنید انرژی الکتریکی از پریز برق به آداپتور شارژر و از آداپتور به سیم آن منتقل شده و توسط سیم به سوکت شارژر موبایل شما می‌رسد. از اینجای کار به بعد انتقال شارژ به باتری موبایل بر عهده قطعات و مدارهای خاصی قرار می‌گیرد که اصطلاحا به آن ها مدار شارژ باتری می‌گوییم. مدار شارژ که از آن با نام مدار پاور هم یاد می‌شود از مجموعه قطعات الکترونیکی و مدارهایی تشکیل شده که انتقال انرژی از شارژر به باتری، انتقال انرژی از باتری به دیگر قطعات موبایل و غیره را فراهم می‌کند.

خرید شارژر آیفون          – خرید شارژر سامسونگ          – خرید شارژر هواوی

در برخی مواقع ممکن است بروز اختلال در عملکرد مدار شارژر موبایل سبب شود که پروسه شارژ گوشی با اختلال مواجه گردد و وقتی گوشی را به شارژ می‌زنید دستگاه شارژ نشود! در اینگونه مواقع باید به فکر عیب یابی و تعمیر مدار پاور گوشی خود باشید. به منظور عیب یابی در این شرایط باید مرحله به مرحله عمل کنید و حتی پریز برق و شارژر گوشی را هم به عنوان بخش خارجی از مدار شارژ در نظر بگیرید. در ادامه این مطلب می‌خواهیم دقیق تر در رابطه با نحوه عیب یابی و رفع مشکل مدار پاور گوشی های موبایل صحبت کنیم. البته هدف این نیست که ک راهنمای تعمیر خیلی تخصصی در اختیار شما قرار داده شود، بلکه سعی می‌کنیم راهنمایی مناسب برای یک کاربر عادی را تدوین نماییم. پس با امداد موبایل همراه باشید.

عیب یابی مدار شارژر گوشی موبایل

همانطور که در بخش قبل گفتیم اگر در پروسه شارژ باطری گوشی اختلالی به وجود آمده، سعی کید بررسی موضوع را به طور کامل از پریز برق تا اجزای داخلی موبایل ادامه دهید و صرفا بدون دلیل و منطق تصمیم گیری نکنید و تصور نداشته باشید که قطعات مشکل از مدار پاور موبایل است. در شرایط این چنینی بهتر است از پریز برقی که از آن استفاده شده تا خود باتری گوشی به عنوان بخشی از مدار شارژر موبایل در نظر گرفته شوند. مراحلی که باید برای عیب یابی در این شرایط طی شوند به شرح زیر هستند:

  • قدم اول: در قدم اول مطمئن شوید که شارژر را به پریز برق درست و مناسبی متصل کرده‌اید و آن پریز برق سالم است. برای تست این موضوع کافیست دوشاخه یک گجت الکتریکی یا وسیله برقی دیگر را به آن وصل کنید و عملکرد آن را بررسی نمایید. اگر عملکرد دستگاه بدون اختلال بود پس مشکل از جانب پریز برق نیست.
  • قدم دوم: بعد از پریز برق نوبت به آداپتور شارژر می‌رسد. احتمال دارد آداپتور شارژ شما سوخته باشد یا بنا به هر دلیل اختلالی در عملکرد آن ایجاد شده و دیگر قابل استفاده نباشد. آداپتور اغلب گوشی های امروزی به گونه‌ای است که سیم شارژر آن ها را می‌توان خیلی راحت از سوکت آداپتور جدا کرد. برای تست آداپتور کافیست از آن برای شارژ باتری یک گوشی دیگر استفاده کنید. اگر مطمئن شدید که مشکلی از سمت آداپتور است، باید یک آداپتور شارژ جدید بخرید. در خرید آداپتور به ولتاژ و شدت جریان خروجی آن دقت کنید و حتما آداپتوری بخرید که ولتاژ و شدت جریان خروجی آن مناسب و منطبق با آداپتور اصلی موبایلتان بشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ولتاژ و شدت جریان شارژرهای موبایل به مطالعه مقاله “شارژر موبایل چند ولت است ؟” بپردازید.
  • قدم سوم: در قدم سوم بررسی و عیب یابی مدار شارژر موبایل باید سیم شارژر را مورد ارزیابی قرار دهید. در خیلی از مواقع مشکلات و اختلال هایی که در پروسه شارژ باتری گوشی ها به وجود می‌آید ناشی از بکارگیری سیم ها نامرغوب است. برای تست این مسئله کافیست سیم شارژر را تعویض کنید و با سیم جدید نحوه شارژ شدن باطری را مورد ارزیابی قرار دهید. اگر باتری گوشی بدون مشکل شروع به شارژ شدن کرد، بنابراین مشکل از سمت سیم شارژر بوده و با تعویض آن مشکل برطرف می‌شود، اما اگر با تعویض سیم شارژر هم اختلال دیده شده همچنان وجود داشت باید قدم بعدی را انجام دهید.
  • قدم چهارم: در این مرحله سوکت شارژر موبایل خود و همچنین نرینه های USB سیم شارژر و پورت های روی آداپتور را بررسی کنید و با یک خلال دندان درز این قسمت ها را کاملا تمیز نمایید. اگر گوشی شما از USB Type C بهره می‌برد مطمئن شوید که زائده داخل پورت شارژ موبایل به طور کاملا صاف در آن قسمت قرار دارد و کج نشده یا تغییر شکل نداده است. در خیلی از مواقع با تمیز کردن و دست کاری این قسمت ها مشکل شارژ نشدن باطری گوشی های موبایل برطرف می‌شود.

اما اگر با انجام هیچ یک از موارد فوق اختلال های شارژ گوشی برطرف نشد، احتمالا با یک مشکل سخت افزاری رو به رو هستید که مستقیما با مدار شارژر موبایل در ارتباط است. برای اطمینان از این موضوع توصیه داریم شارژر یک گوشی دیگر که مطمئن هستید بدون مشکل کار می‌کند را به موبایلتان وصل کنید. اگر شارژ باطری گوشی با استفاده از آن شارژر انجام شود، مشکل از شارژر است اما اگر شارژ به این صورت انجام نشود، مطمئن خواهید شد که مدار پاور گوشی شما مشکل دارد. انجام تعمیرات در این زمینه توسط یک فرد معمولی امکانپذیر نیست و نیازمند دانش و تجربه بالایی خواهد بود. بنابراین در این مرحله کار ملزم به استفاده از خدمات یک تعمیرکار مجرب خواهید شد.

مدار شارژر موبایل و عیب یابی آن

هزینه تعمیر مدار شارژر موبایل

اگر قرار باشد مدار پاور گوشی شما تعمیر شود، احتمالا این سوال در ذهنتان به وجود می‌آید که هزینه انجام این تعمیر چقدر خواهد بود. خوشبختانه هزینه تعمیر مدار شارژر گوشی های هوشمند خیلی زیاد نیست و حداقل در مقایسه با هزینه دیگر تعمیرات شایع و رایج آن ها از جمله تعویض ال سی دی ناچیز خواهد بود. بنابراین خیلی نگران هزینه مدار شارژر موبایل نباشید. نکته‌ای که باید بیشتر به آن توجه کنید مربوط به کیفیت سرویسی می‌شود که تعمیرکار در ازای تعمیر مدار پاور گوشی ارائه می‌کند. اگر تعمیرات مدار پاور گوشی شما با کیفیت و دقت بالایی انجام نشود، ممکن است در آینده باز هم با مشکل رو به رو شوید. بنابراین حتما برای انجام این تعمیر از سرویس یک تعمیرکار با تجربه استفاده کنید یا تعمیر گوشی خود را به کارشناسان امداد موبایل واگذار نمایید. برای ثبت سفارش تعمیرات در امداد موبایل بر روی این قسمت کلیک کنید.

نکته‌ مهمی که توصیه داریم در کنار هزینه تعمیرات مدار پاور گوشی به آن توجه کنید مربوط به تعویض باتری می‌شود. همانطور که قبلا در مقاله “علائم و نشانه های خرابی باتری موبایل” هم اشاره کرده بودیم ماهیت باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری گوشی های هوشمند به گونه‌ای است که به مرور زمان با افت ظرفیت و کیفیت شارژدهی رو به رو می‌شوند و کاربر ملزم به تعویض آن ها خواهد شد. پس شاید بهتر باشد که همزمان با تعمیر مدار شارژر موبایل، باطری گوشی خودتان را هم تعویض کنید. خوشبختانه تعویض باطری گوشی هم در مقایسه با دیگر تعمیرات رایج موبایل ها هزینه خیلی گزافی را به همراه نخواهد داشت. بنا تعویض همزمان باتری و تعمیر مدار پاور گوشی به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا می‌کنید.

خرید باتری آیفون          – خرید باتری سامسونگ          – خرید باتری هواوی

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله در رابطه با مدار شارژر موبایل ها صحبت کردیم و اشاره داشتیم که بروز اختلال در مدارد شارژ گوشی ها می‌تواند منجر به ایجاد اختلال در پروسه شارژ باتری یا حتی روشن نشدن دستگاه شود. برای  عیب یابی از مدار پاور یا شارژ گوشی های موبایل بهتر است کل مجموعه از پریز برق تا خود موبایل را به عنوان یک مدار در نظر بگیرید و مرحله به مرحله عملکرد هر بخش را مورد بررسی قرار دهید. با اطمینان از سالم بودن پریز برق، آداپتور شارژر، سیم شارژر و سوکت های آن ها و گوشی می‌توانید مطمئن شوید که مشکل از مدار پاور موبایل یا باتری آن است. در اینگونه مواقع باید از خدمات یک تعمیرکار مجرب و قابل اعتماد برای تعمیر کردن گوشی استفاده کنید و سعی داشته باشید که همزمان با تعمیر مدار پاور موبایلتان، باتری آن را هم تعویض نمایید. بدین ترتیب بهترین بازده را از تعمیرات گوشی خود دریافت خواهید کرد. امیدواریم از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.

منابع عکس:

https://www.androidauthority.com/fast-charging-explained-889780/

https://www.androidauthority.com/fast-charging-explained-889780/

https://www.businessinsider.com/best-way-to-charge-your-phone-for-longer-lasting-battery-2019-4

مطالعه بیشتر :

شارژر موبایل چند ولت است ؟

تعمیر شارژر موبایل و سوکت شارژ موبایل

یک نظر در “مدار شارژر موبایل و عیب یابی آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.