اگر قصد خرید یک شارژر فندکی خودرو برای شارژ کردن باتری موبایل خودتان در حین رانندگی و سفر را دارید، توصیه می‌کنیم این مقاله اختصاصی را از دست ندهید. در این مقاله می‌خواهیم به طور جامع در رابطه با تمام مسائل و موضوعاتی صحبت کنیم که به شارژر فندکی موبایل مربوط می‌شوند. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

شارژر فندکی چیست؟

قبل از اینکه در رابطه با دیگر مسائل مرتبط با شارژر های فندکی خودرو صحبت کنیم بهتر است ابتدا ماهیت آن را برایتان شرح دهیم. شارژر های فندکی در واقع نوعی از شارژر های گوشی موبایل هستند که به جای اتصال به پریز برق قابلیت اتصال به سوکت فندکی خودرو را دارند و بدین ترتیب با تغذیه از باطری خودرو می‌توانند مثل یک شارژر عالی که به پریز برق متصل شده، باتری گوشی های موبایل را شارژ کنند. عموما افرادی که بنا به شرایط کاری زیاد رانندگی می‌کنند به ابزارهایی مثل شارژر های فندکی نیاز دارند. ویژگی های مختلفی وجود دارند که باید در حین خرید شارژر فندکی موبایل به آن ها توجه شود. این نوع شارژر ها از نظر قیمت و تنوع دارای نسخه های مختلفی هستند و برخلاف تصور اغلب کاربران، کیفیت شارژر های فندکی خودرو موبایل یکسان نیست واقعا برخی از این گجت ها نسبت به نسخه های دیگر با کیفیت تر عمل می‌نمایند. در ادامه سعی می‌کنیم در مورد جزئیات شارژر های فندکی گوشی های موبایل جزئیات بیشتری را در اختیارتان قرار دهیم.

ساخت و تعمیر شارژر فندکی موبایل

شرکت های زیادی وجود دارند که شارژر های فندکی را برای استفاده در خودرو تولید می‌کنند. شرکت هایی مثل شیائومی از با کیفیت ترین و معتبر ترین شرکت های تولید کننده این گجت به شمار می‌روند و برخی شرکت های دیگر هم تولید کننده نمونه های معمولی این گجت هستند. عموما در بازار ایران نسخه هایی از شارژر های فندکی خودرو پرفروش هستند که قیمت ارزان تری دارند چون اغلب افراد تمایل ندارند هزینه گزافی را برای خرید این گجت پرداخت کنند، این موضوع در حالیست که استفاده از یک شارژر فندکی بی‌کیفیت می‌تواند مستقیما عمر مفید باطری موبایل و قدرت شارژدهی آن را تحت تاثیر قرار داده و کاهش دهد. بنابراین برندهای مختلفی نسبت به ساخت شارژر فندکی برای گوشی های موبایل اقدام کرده‌اند و به همین سبب این شارژر ها در انواع مختلفی روانه بازار شده‌اند. اما آیا می‌دانید که شما خودتان هم می‌توانید شارژر فندکی موبایل بسازید؟ البته برای انجام این کار باید به ابزارهای خاصی دسترسی داشته باشید و با قطعات الکترونیکی و نحوه متصل کردن آن ها به یکدیگر هم آشنایی کامل داشته باشید.

همانطور که ساخت شارژر های فندکی خودرو امکانپذیر است، تعمیر این قطعات هم قابل انجام خواهد بود. البته در اغلب مواقع نمونه های ارزان قیمت این گجت ها یا قابل تعمیر نیستند و یا ارزش تعمیر کردن ندارند چون ممکن است هزینه تعمیر آن ها از قیمت نوی آن ها بیشتر شود! اما شارژر های فندکی که با کیفیت بوده و قیمت بالایی دارند (برای مثال شارژر های فندکی با کیفیت برند شیائومی) ارزش تعمیر کردن را خواهند داشت. البته برای تعمیر شارژر فندکی موبایل نمی‌توان به هر تعمیرکاری مراجعه کرد و فقط افراد خاصی هستند که از پس انجام تعمیرات ظریف این چنینی بر می‌آیند. خوشبختانه در اغلب مواقع هم هزینه تعمیر این گجت ها خیلی زیاد نیست و بخش اصلی آن مربوط به قیمت قطعاتی می‌شود که در حین تعمیر تعویض خواهند شد. بنابراین شارژر های فندکی خودرو هم قابل ساخت هستند و هم قابلیت تعمیر دارند.

بهترین شارژر فندکی کدام است؟

با توجه به تنوعی که شارژر های فندکی خودرو دارند واقع نمی‌توان به طور قاطعانه مدعی شد که یک شارژر در مقایسه با شارژر های دیگر مطلقا بهترین است! اما عموما کیفیت عملکرد یک شارژر فندکی خوب را می‌توان از نام برند سازنده و همچنین قیمت آن تشخیص داد. به عنوان مثال برند شیائومی هم اکنون تولید کننده با کیفیت ترین و بهترین شارژر های فندکی موبایل است، بنابراین اگر یکی از شارژر های با کیفیت این برند را خریداری کید، مطمئنا از خرید خودتان راضی خواهید بود. برای انتخاب بهترین شارژر فندکی باید به نکات متعددی توجه شود و کیفیت عملکرد شارژر به طور کامل در نظر گرفته شود. ویژگی هایی که شارژر مورد نظر از آن ها پشتیبانی می‌کند مستقیما بر روی بازده گجت تاثیرگذار خواهند بود. سعی کنید همیشه در انتخاب و خرید شارژر های فندکی خودرو دقت لازم را صرف نمایید و حساسیت بالایی به حرج دهید چون بکارگیری شارژر های بی‌کیفیت عمر باتری موبایلتان را به طرز قابل ملاحظه‌ای کم می‌کنند.

صفر تا صد شارژر فندکی موبایل

انواع شارژر های فندکی خودرو

شارژر های فندک اتومبیل که برای شارژ کردن باطری گوشی های موبایل عرضه شده‌اند تنوع زیادی دارد و می‌توان از این نظر آن ها را در دسته های مختلفی طبقه‌بندی کرد. به عنوان مثال برخی از اصلی ترین مواردی که می‌توان با توجه به آن ها طبقه‌بندی شارژر فندکی موبایل را انجام داد به شرح زیر هستند:

  • شکل و ظاهر: شارژر های فندکی موبایل از نظر شکل و ظاهر می‌توانند نسبت به هم متفاوت طراحی شده‌ باشند. بنابراین این ویژگی یکی از ویژگی هایی است که می‌توانیم از آن برای دسته بندی انواع شارژر های فندکی خودرو استفاده کنیم.
  • برند سازنده: طبقه بندی شارژر های فندکی خودرو می‌تواند با توجه به برند سازنده هم انجام شود.
  • قیمت: طبیعتا قیمت هم می‌تواند یکی دیگر از عوامل تعیین کننده در دسته‌بندی شارژر های فندکی خودرو باشد.
  • تعداد خروجی: عموما اغلب شارژر های فندکی دو خروجی یا سوکت USB دارند که سیم شارژر به آن ها متصل می‌شود و بدین ترتیب امکان شارژ باطری گوشی فراهم می‌آید. در برخی مواقع ممکن است تعداد خروجی های شارژر فندکی خودرو بیشتر یا کمتر شود. بنابراین تعداد خروجی های شارژر فندکی هم می‌تواند نقش یک ویژگی تعیین کننده در طبقه‌بندی این گجت ها را ایفاء کند.
  • شدت جریان خروجی: هرچقدر شدت جریان خروجی سوکت های شارژر فندکی بیشتر باشد، سرعت شارژ باتری موبایل هم افزایش پیدا می‌کند. برخی شارژر های فندکی از خروجی 2.1 آمپری پشتیبانی می‌کنند و برخی دیگر ممکن است خروجی 1 آمپری داشته باشند. جالب است بدانید که برخی از نمونه های با کیفیت شارژرهای فندکی حتی از تکنولوژی هایی همچون “تکنولوژی شارژر سریع” هم پشتیبانی به عمل می‌آورند. بنابراین می‌توان این گجت ها را از نظر شدت جریان خروجی هم دسته‌بندی کرد.
  • ویژگی های خاص دیگر: برخی ویژگی های خاص دیگری هم که می‌توانند در طبقه‌بندی شارژر های فندکی خودرو مورد استفاده قرار گیرند شامل مواردی همچون ضد آب بودن، داشتن یا نداشتن نور خروجی، ولتاژ خروجی، بهره‌مندی از تکنولوژی هایی مثل تکنولوژی اورشارژ یا اورولتاژ، کنترل گرمای بدنه و غیره می‌شوند.

بنابراین شارژر فندکی موبایل را می‌توان از نظر نوع با توجه به ویژگی های مختلفی طبقه‌بندی کرد. طبقه‌بندی شارژر های فندکی گوشی با در نظر گرفتن هر یک از این عوامل به شیوه و حالت متفاوتی انجام می‌شود.

نکات مهم برای خرید شارژر فندکی موبایل

اگر قصد خرید یک شارژر فندکی را دارید توصیه می‌کنیم به یک سری از ویژگی ها و مسائل مهم دقت ویژه‌ای داشته باشید تا از خرید خودتان پشیمان نشوید و بعدا باتری گوشی شما با مشکل رو به رو نشود. مهمترین نکاتی که در این راستا توصیه می‌کنیم به آن ها توجه داشته باشید به شرح زیر هستند:

  • شارژر فندکی ارزان و کم کیفیت نخرید: اگر به سلامت باتری موبایل خودتان و یا حتی باطری خودرو اهمیت می‌دهید، اکیدا توصیه می‌کنیم که شارژر های فندکی ارزان قیمت و کم کیفیت را خریداری نکنید. سعی کنید همیشه از محصول برندهای معتبر مثل شیائومی استفاده نمایید. شارژر های فندکی کم کیفیت می‌توانند به طور مستقیم به باتری موبایل شما آسیب بزنند و عمر مفید آن را کاهش دهند. اغلب شارژر های فندکی که با قیمت های خیلی ارزان در بازار موجود هستند از این دسته شارژر های کم کیفیت محسوب می‌شوند.
  • به تعداد خروجی شارژر دقت کنید: همیشه سعی کنید شارژر فندکی را خرید که خروجی های آن حداقل 2 عدد باشند. برخی شارژر های فندکی ممکن است فقط یک خروجی را ارائه کنند که در این شرایط امکان شارژ همزمان دو گوشی با استفاده از آن ها وجود نخواهد داشت و حتما باید تک تک گوشی های خود را به شارژ بزنید. برخی شارژر های فندکی خودرو هم مکن است بیش از 2 سوکت خروجی داشته باشند. در هر حال سعی کنید تعداد خروجی های سوکت شارژر فندکی شما کمتر از 2 عدد نباشد.

  • به شدت جریان خروجی دقت کنید: شدت جریان خروجی سوکت های یک شارژر فندکی نشان دهنده این مسئله است که با چه سرعتی شارژ باطری موبایل انجام می‌شود. این مقدار ممکن است در برخی شارژر ها معادل 1 آمپر باشد و در برخی دیگر به 2 یا حتی 3 آمپر هم برسد. بنابراین به شدت جریان خروجی شارژر های فندکی هم دقت داشته باشید. برخی از شارژر های فندکی با کیفیت از قابلیت تنظیم خودکار شدت جریان خروجی بهره می‌برند. این شارژر ها بهترین گزینه برای شارژ با کیفیت باطری گوشی های موبایل هستند چون شدت جریان خروجی آن ها به طور خودکار مطابق با نیاز گجتی که به آن متصل هستند تنظیم می‌شود و در نتیجه بهترین بازده را ارائه می‌کند.
  • به تکنولوژی های جانبی توجه نمایید: یک شارژر فندکی موبایل با کیفیت می‌تواند از ویژگی های بسیار جالب دیگری مثل قابلیت شارژر سریع، قابلیت پیشگیری از اورشارژ و اورولتاژ، سیستم حفاظت در برابر اتصال کوتاه، سیستم هوشمند کنترل دما، بدنه ضد خاصیت الکترومغناطیسی، سیستم حفاظت در برابر نوسانات ولتاژ و شدت جریان و غیره هم مجهز باشد. پشتیبانی از این ویژگی ها ثابت می‌کنند که شارژر فندکی که خریداری کرده‌اید یا قصد خریدش را دارید با کیفیت است و به بهترین شکل ممکن شارژ باطری گوشی در خودرو را امکانپذیر می‌نماید.

موارد فوق اصلی ترین نکای هستند که باید برای خرید یک شارژر فندکی با کیفیت آن ها را در نظر گرفته و به آن ها توجه داشته باشید. عوامل دیگری مثل ظاهر، قیمت، وزن و غیره هم می‌توانند در انتخاب یک شارژر فندکی خودرو در نظر گرفته شوند اما مطمئن باشید اهمیت آن ها به اندازه موارد فوق زیاد نیست.

معایب استفاده از شارژر های فندکی خودرو

اما استفاده طولانی مدت از شارژر های فندکی خودرو به ویژه آن دسته از شارژر هایی که کیفیت مطلوبی ندارند می‌تواند معایب  قابل ملاحظه‌ای را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال افزایش تنش و فشار بر روی باتری خودرو گوشی یکی از این معایب است. اگر از شارژر فندکی با کیفیتی برای شارژ کردن باطری موبایل خودتان استفاده نکنید، کیفیت شارژ باطری گوشی به شدت کاهش می‌یابد و بدین ترتیب از عمر مفید آن کاسته می‌‌شود. کاهش عمر مفید باطری موبایل و قدرت شارژدهی آن می‌تواند بنا به دلایل مختلفی به وجود آید. به عنوان مثال تصور کنید شارژر فابریک موبایل شما خروجی 2 آمپری داشته باشد و آن را به شارژ فندکی متصل کنید که خروجی آن 1 یا 2.5 آمپری است. در هر دوی این شرایط تنش وارد بر باتری افزایش می‌یابد و مقدار گرمای تولید شده در آن نیز بیشتر از حد نرمال می‌شود. این موضوع از یک سمت باعث از دست رفتن سریع تر ظرفیت اسمی باتری شده و از سمت دیگر کیفیت شارژ شدن باتری را کاهش می‌دهد.

شاید تصور کنید با اتصال گوشی که شدت جریان خرجی شارژر آن 1.5 آمپری است به شارژر فندکی که شدت جریان 2.5 آمپری را ارائه کرده هیچ مشکلی برای باتری دستگاه به وجود نمی‌آید و فقط باتری گوشی سریع تر شارژ می‌شود. این مسئله شاید در یک دید سطحی و کوتاه مدت درست باشد اما در دراز مدت صحبت نیست! اتصال گوشی که شارژر خود 1.5 آمپری است به خروجی شارژر فندکی موبایل که شدت جریان 2.5 آمپری دارد منجر به افزایش چشمگیر تنش و گرمای انتقالی به باتری موبایل می‌شود و در دراز مدت به شدت ظرفیت اسمی و کیفیت نگهداری شارژ باتری را کاهش خواهد داد. بنابراین توصیه ما این است که تا جد امکان از شارژر های فندکی برای شارژ کردن باطری موبایل خود استفاده نکنید و اگر مجبور به انجام این کار هستید، فقط و فقط از شارژر های فندکی برندهای معتبر استفاده به عمل آورید تا عمر مفید باطری گوشی شما کاهش پیدا نکند.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به طور جامع در رابطه با شارژر فندکی موبایل و نکاتی که باید در حین خرید این گجت به آن ها توجه داشت صحبت کردیم. همچنین از معایب این نوع شارژرها صحبت کردیم و انواع آن ها را هم مشخص کردیم. فراموش نکنید که استفاده از شارژر های فندکی بی‌کیفیت و ارزان هم به باتری خودرو هم به باتری گوشی شما آسیب می‌رساند. بنابراین یا از شارژر های فندکی استفاده نکنید و یا اگر قصد استفاده از این گجت ها را دارید فقط از نسخه های با کیفیت آن ها استفاده به عمل آورید.

منابع عکس:

http://marstechjp.com/en/product/3port-qc3-rocket/

https://www.amazon.in/Charger-Ports-Universal-Charging-Adapter/dp/B076QJ32RD

https://www.youtube.com/watch?v=aMT9boXnjh4

https://thewirecutter.com/reviews/best-usb-car-charger/

مطالعه بیشتر :

ساخت شارژر موبایل برای موتورسیکلت

آموزش تصویری ساخت شارژر موبایل همراه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.