به نظر شما این امکان وجود دارد که باتری گوشی های موبایل را با سیگنال های وای فایی که از یک مودم یا منبع تغذیه ساطع می‌شوند شارژ کرد؟ اگر انجام این کار امکانپذیر باشد، معضل شارژ باتری گوشی ها و خالی شدن زود به زود شارژ باتری آن ها برطرف می‌شود! در ادامه می‌خواهیم در مورد امکانپذیر بودن یا نبودن شارژ باتری موبایل با وای فای صحبت کنیم. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

منظور از شارژ باتری موبایل با وای فای چیست؟

همه ما از اینترنت وای فای استفاده می‌کنیم. اینترنت وای فای در واقع سیگنال های ارتباطی است که از یک منبع با نام روتر یا مودم ارسال شده و توسط دیگر گجت ها قابل دریافت خواهد بود و بدین ترتیب امکان اتصال به اینترنت را برای گجت های هوشمند فراهم می‌کند. حال تصور کنید تکنولوژی ایجاد شود که به شیوه مشابه امکان شارژ باتری موبایل را فراهم کند! یعنی به جای اینکه شما برای شارژ شدن باتری گوشی خود آن را به شارژر متصل کنید، سیگنال های وای فایی که در هرجا وجود دارند منجر به شارژ باتری موبایل شوند. آیا پیاده سازی این تکنولوژی امکانپذیر است؟ اگر تکنولوژی و بستری این چنینی پیاده سازی شود به طور کامل معضل شارژ باتری گوشی های موبایل و خالی شدن شارژ آن ها برطرف خواهد شد، چون گوشی موبایل همه کاربر تحت هر شرایط با منابع تغذیه مختلف و شارژ کننده وای فای در حال شارژ خواهد بود و عملا هیچوقت شارژ باتری گوشی در این حالت تمام نمی‌شود.

خرید باتری آیفون          – خرید باتری سامسونگ          – خرید باتری هواوی

به عنوان مثال تصور کنید در منزل شما یک شارژر وای فای وجود داشته باشد که سیگنال های شارژ کننده باتری را به طور بیسیم تا شعاع 50 متری ساطع کند. در این شرایط باتری تمام گوشی هایی که در شعاع 50 متری این شارژر هستند به طور خودکار و بیسیم شارژ می‌شوند. حال اگر دقیقا همین شارژرهای وای فای در دیگر مکان ها هم وجود داشته باشند، باتری موبایل شما دائما به طور وای فای و خودکار در حال شارژر خواهد بود و عملا هیچوقت شارژ آن تمام نمی‌شود، مگر در شرایط خاصی که برای مدت زمان طولانی از شارژرهای وای فای دور باشید. اما آیا شارژ باتری موبایل با وای فای امکانپذیر است و این ایده پتانسیل لازم برای پیاده سازی شدن را دارد؟ در ادامه سعی می‌کنیم جزئیات این ایده را برایتان شرح داده و عنوان نماییم. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

شارژ باتری موبایل با وای فای

آیا شارژ باتری گوشی با وای فای امکانپذیر است؟

بله! حداقل از نظر تئوری امکان شارژ باتری های لیتیوم یونی و پلیمری از طریق وای فای امکانپذیر است، اما قدرت شارژری که در این حالت ارائه می‌شود بسیار محدود خواهد بود. به عنوان مثال در یک آزمایش مشخص شد که با یک دوربین مجهز به باتری بسیار کوچک که در فاصله 20 فوتی از یک منبع شارژ کننده وای فای قرار داشته، می‌توان به ازای هر 35 دقیقه باتری دوربین را به اندازه‌ای شارژ کرد که امکان ضبط یک عکس را فراهم کند! پیاده سازی این پروسه هم در شرایطی انجام شده که شروط لازم برای انتقال شارژ از منبع وای فای به دوربین مهیا شوند و هیچ مانعی در این بین وجود نداشته باشد. طبیعتا این سرعت شارژ برای شارژ باتری موبایل اصلا مناسب است. اما به هر حال تست و آزمایش صورت گرفته نشان می‌دهد که در شرایط خاص امکان شارژ کردن باتری گوشی از طریق سیگنال های وای فای وجود دارد و پیاده سازی این تکنولوژی غیرممکن نیست، اما مطمئنا محدودیت هایی در این بین وجود دارد!

شارژ باتری موبایل با وای فای در شرایط مشابه چقدر زمان لازم دارد؟

دوربینی که در آزمایش قبل از آن استفاده شده دوربینی بود که به منظور ضبط هر عکس تقریبا به 10.4 مگاژول انرژی نیاز داشته است. بنابراین شارژر بیسیمی که از آن استفاده شد هر 35 دقیقه چیزی در حدود 10.4 مگاژول انرژی به باتری دستگاه منتقل کرده است. این نتایج نشان می‌دهد که در مدت زمان 35 دقیقه و شرایط مشابه، باتری یک گوشی چیزی در حدود 4.95*10^-6 وات شارژ می‌شود. جالب است بدانید که باتری یک گوشی حداقل باید 1 وات شارژ داشته باشد تا امکان روشن کردن آن فراهم شود و در غیر این صورت حتی قادر به روشن کردن گوشی نخواهید بود! پس کاملا مشخص است که اگر در شرایط مشابه بخواهیم باتری یک گوشی را با سیگنال های وای فای شارژ کنیم برای فول شارژ شدن آن باید روزهای زیادی منتظر باشیم و این مسئله اصلا ایده‌آل و قابل قبول نیست.

شعاع انتقال شارژ وای فای

تصور کنید شارژر وای فایی وجود دارد که می‌تواند انرژی 1 واتی را در شعاع مشخصی ساطع کند. این انرژی باید در حین پخش شدن سطح وسیع تری از یک دایره را در بر بگیرد و طبیعتا با پیشروی سطح آن بزرگ و بزرگ تر می‌شود. در این شرایط با دو برابر شدن فاصله از مبدا یا همان منبع شارژ بیسیم، مساحت تحت پوشش در یک عامل افزاینده 4 ضرب می‌شود. این مسئله بیانگر آن است که با گسترش مساحت و سطح تحت پوشش، قاعدتا مقدار انرژی با عامل کاهنده 4 کاهش پیدا می‌کند تا کل سطح را تحت پوشش قرار دهد و این عامل کاهنده در کل سطح و فاصله‌ای که توسط منبع شارژ بیسیم قابل پشتیبانی است پخش می‌شود و هر بار با دو برابر شدن شعاع شاهد تقسیم شدن قدرت و انرژی موجود بر 4 خواهیم بود. شاید تصور کنید که برای رفع این مشکل می‌توان از آنتن هایی استفاده کرد که تابش یکنواخت ندارند، اما استفاده از این نوع آنتن ها هم از کاهش قدرت تدریجی و منطبق با افزایش فاصله جلوگیری نمی‌کند. مشکل دیگری هم برای شارژ باتری موبایل با وای فای وجود دارد!

شارژ باتری موبایل با وای فای

مشکل دوم مربوط به اندازه و ابعاد دستگاهی می‌شود که قرار است با شارژر وای فای مد نظر شارژ گردد. هرچقدر اندازه یک گوشی یا دستگاهی که قرار است با شارژر وای فای شارژ شود بزرگ تر باشد، مقدار انرژی جذب شده آن هم بیشتر خواهد بود و طبیعتا در این شرایط شرکت های سازنده موبایل باید سعی کنند اندازه و ابعاد گوشی ها را افزایش دهند تا سرعت شارژ باتری موبایل با وای فای بیشتر شود. البته اگر هم اکنون و با تکنولوژی فعلی بخواهیم یک گوشی طراحی کنیم که باتری آن با سرعت متعادل از طریق شارژر وای فای شارژ شود، گوشی باید اندازه‌ای بزرگ تر از یک کامپیوتر داشته باشد! از سمت دیگر احتمالا سیگنال های اینترنت وای فای با سیگنال های شارژ وای فای در تداخل قرار خواهند گرفت و این مسئله منجر به ایجاد اختلال در عملکرد هر دوی آن ها می‌شود. از آنجایی که استفاده از اینترنت وای فای یکی از اصلی ترین کارایی های گوشی های موبایل است، بنابراین به نظر نمی‌رسد که امکان شارژ وای فای آن ها وجود داشته باشد، مگر اینکه با تدابیر خاص از اختلال های مابین اینترنت وای فای و شارژ وای فای جلوگیری به عمل آید.

آیا شارژ وای فای هیچوقت به مرحله اجرا نمی‌رسد؟

اینطور نیست که قابلیت شارژ وای فای هیچوقت به مرحله اجرا نرسد اما پیاده سازی آن برای گوشی های موبایل کمی غیرممکن به نر می‌آید. به عنوان مثال با این تکنولوژی می‌توان باتری با ظرفیت ناچیز سنسورهایی که نیاز به شارژ دارند را شارژ کرد، اما تامین انرژی مورد نیاز باتری گوشی های موبایل با این تکنولوژی حداقل در حال حاضر امکانپذیر نیست. با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که شارژ باتری موبایل با وای فای فقط تحت دو شرایط خاص امکانپذیر خواهد بود. شرایط اول مربوط به حالتی می‌شود که بتوان شارژ وای فای را با تدابیر خاص به طور کاملا مستقیم به موبایل تاباند و از پراکنده شدن آن جلوگیری کرد و همچنین فاصله مابین شارژر وای فای و گوشی را به حداقل رساند. این دقیقا مشابه با حالتی است که هم اکنون در برخی گوشی ها با عنوان حالت شارژ بیسیم شناخته می‌شود. در این حالت گوشی شما باید دقیقا روی پد شارژر خاصی قرار گیرد که انتقال انرژی را مستقیما و به طور هدایت شده به قاب پشت گوشی و باتری امکانپذیر می‌کند. حتی در این شرایط هم بخش عظیمی از انرژی ساطع شده پد شارژ بیسیم هدر می‌رود و به همین جهت است که سرعت شارژ بیسیم باتری گوشی های جدید از سرعت شارژ با سیم آن ها به مراتب کمتر خواهد بود.

اما شرایط دوم که بعید می‌دانیم هیچوقت شاهد پیاده سازی آن باشیم مربوط به این می‌شود که بتوان انرژی مصرفی و مورد نیاز گوشی های موبایل را با یک ضریب چند میلیون کم کرد! برای مثال اگر بتواند انرژی مورد نیاز یک گوشی موبایل را با باتری 50 میلی آمپر ساعتی امین کرد، شاید امکان شارژ باتری گوشی با وای فای هم مقدور شود اما تا زمانی که ظرفیت باتری گوشی های به مقدار فعلی باشد، امکان پیاده سازی تکنولوژی مورد نظر و شارژ وای فای باتری گوشی ها وجود ندارد.

خرید شارژر آیفون          – خرید شارژر سامسونگ          – خرید شارژر هواوی

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به طور اختصاصی در مورد شارژ باتری موبایل با وای فای صحبت کردیم. شارژ باتری گوشی با استفاده از تکنولوژی وای فای از نظر تئوری غیرممکن نیست اما از نظر عملی با توجه به شرایط فعلی غیرممکن به نظر می‌رسد و به عقیده ما این تکنولوژی هیچوقت برای گوشی های موبایل قابل استفاده نخواهد شد، اما از تکنولوژی مذکور می‌توان در گجت های با باتری خیلی کوچک استفاده به عمل آورد.

منابع متن:

https://www.wired.com/2015/06/power-wifi-isnt-think/

منابع عکس:

https://www.wired.com/2015/06/power-wifi-isnt-think/

https://www.businessinsider.com/wireless-charger-pad-iphone-x-xs-max-8-2018-9

مطالعه بیشتر :

آموزش تصویری ساخت شارژر موبایل همراه

شارژر موبایل چند ولت است ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.