زود خالی شدن شارژ باتری گوشی ها یکی از معضلاتی است که خیلی از کاربران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اما چرا شارژ باتری موبایل شما زود تمام یا خالی می‌شود؟ آیا دلیل خاصی برای این موضوع وجود دارد و آیا امکان جلوگیری از بروز این مشکل و نگهداری شارژ بیشتر توسط باتری گوشی امکانپذیر است؟ در این مطلب اختصاصی می‌خواهیم در رابطه با این موضوعات صحبت کرده و راهنمایی های لازم را خدمتتان ارائه کنیم. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

مقدمه

مقدار شارژدهی باتری گوشی های موبایل به یکی از مهمترین معیارهایی تبدیل شده که کاربران این روزها برای انتخاب و خرید گوشی به آن توجه می‌کنند. با توجه به اینکه اندازه صفحه نمایش گوشی ها، وضوح تصویر آن ها، قدرت عملکرد و غیره این گجت ها به مرور زمان نسبت به قبل پیشرفته کرده، طبیعتا نیاز است که باتری دستگاه هم ظرفیت بیشتری داشته باشد و بتواند انرژی مورد نیازش را تامین کند. اما متاسفانه تامین انرژی مورد نیاز گوشی ها هنوز یکی از معضلات بزرگ و حل نشده‌ای است که شرکت های سازنده موبایل با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. تکنولوژی های مرتبط با باطری های موبایل برخلاف سایر تکنولوژی های این گجت ها پیشرفته نکرده‌اند و سال های طولانی است که هنوز از باطری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری برای تامین انرژی مورد نیاز گوشی ها استفاده می‌شود.

خرید باتری آیفون          – خرید باتری سامسونگ          – خرید باتری هواوی

این مسئله سبب شده خالی شدن زود به زود شارژ باتری موبایل به یکی از معضلات خیلی از کاربران تبدیل شود. روش ها و راه حل هایی مثل شارژ سریع و شارژ بیسیم برای کم رنگ تر شدن خلاء موجود در تامین انرژی مورد نیاز گوشی ها ارائه شده‌اند اما با این وجود همچنان مسئله تمام شدن زود به زود  شارژ باتری گوشی ها ادامه دارد. اما دلیل بروز این مشکل چیست؟ تمام شرکت های سازنده موبایل سعی می‌کنند تمامی تدابیر لازم را در حین ساخت گوشی در نظر بگیرند و این مسئله در مورد طراحی باطری دستگاه و ظرفیت آن هم صادق است. اگر سامسونگ یک گوشی جدید تولید کند، محاسبات دقیقی روی آن انجام خواهد داد و ظرفیت باتری گوشی را منطبق با نیازش در نظر می‌گیرد.

چرا شارژ باتری موبایل زود تمام یا خالی می‌شود؟

بنابراین همیشه ضعف طراحی و ظرفیت کم باتری گوشی نمی‌تواند عامل اصلی خالی شدن زود به زود شارژ باتری اسمارت فون باشد و بدون تردید عوامل دیگری هم در این بین موثر هستند. چنانچه این عوامل شناسایی شوند و تدابیر لازم برای مقابله با آن ها اعمال گردد، شاید بتوان قدرت شارژدهی باتری گوشی را تقویت کرد و از خالی شدن شارژ باتری موبایل در بازه های زمانی کوتاه جلوگیری به عمل آورد. ما در ادامه این مطلب می‌خواهیم به دلایل و عواملی اشاره داشته باشیم که می‌توانند در خالی شدن زود هنگام شارژ باطری گوشی شما موثر باشند و روش های بهینه سازی و کنترل هر یک از این عوامل را هم برایتان شرح دهیم. بنابراین اگر مشکل زود تمام شدن شارژ باتری موبایل رو به رو هستید، توصیه می‌کنیم حتما تا انتهای این مقاله با امداد موبایل همراه باشید.

شاید زمان تعویض باتری گوشی شما فرا رسیده باشد!

باتری هایی که در گوشی های موبایل امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرند اغلب از نوع لیتیوم یونی هستند و برخی از آن ها هم ممکن است لیتیوم پلیمری باشند. ماهیت و ساختار اصلی این دو نوع باتری تقریبا در خیلی از جنبه ها یکسان و مشابه است. یکی از ویژگی های مشترک این دو نوع باتری مربوط به افت ظرفیت تدریجی می‌شود. باتری های لیتیوم یونی و پلیمری به مرور زمان و با قرار گرفتن در سیکل های شارژ بخشی از ظرفیت اصلی یا اصطلاحا ظرفیت اسمی خود را از دست می‌دهند. بدین سبب این باتری ها بعد از چند سال عموما چیزی در حدود 10 الی 15 درصد از توان و ظرفیت اولیه خود را از دست خواهند داد و طبیعی است که در این زمان کاربر با مشکل خالی شدن زود به زود شارژ باتری موبایل رو به رو شود!

بنابراین اگر باتری گوشی شما زود شارژ خالی می‌کند، شاید زمان آن رسیده باشد که باتری موبایل خویش را تعویض کنید. اگر به یاد داشته باشید پیش از این در مقاله “علائم و نشانه های خرابی باتری موبایل” هم اشاره کرده بودیم که زود خالی شدن شارژ باتری اسمارت فون می‌تواند یکی از نشانه های خرابی آن باشد. شاید تصور کنید 10 الی 15 درصد افت ظرفیت باتری موبایل به قدری نیست که قابل لمس و درک باشد، اما در عمل اینطور نخواهد بود! اگر گوشی شما یک باتری 3000 میلی آمپر ساعتی داشته باشد و بعد از 2 سال 15 درصد از ظرفیت اسمی خود را از دست بدهد، ظرفیت واقعی آن به چیزی در حدود 2550 میلی آمپر ساعت می‌رسد که مطمئنا این ظرفیت باتری برای تامین انرژی مورد نیاز گوشی که با باتری 3000 میلی آمپر ساعتی طراحی شده کافی نخواهد بود.

ضمنا برای اطمینان از این مسئله که باتری گوشی شما هنوز سالم است یا خیر می‌توانید از روش هایی که در مقاله “روش های تست خرابی باتری موبایل” به آن ها اشاره کرده بودیم هم استفاده کنید. با در نظر گرفتن این روش ها می‌توان از معیوب یا سالم بودن باتری موبایل اطمینان حاصل کرد و در صورت نیاز برای تعویض باتری وارد عمل شد. بنابراین اگر مشکل خالی شدن زود به زود شارژ باتری موبایل رو به رو هستید و مدت طولانی است که باتری گوشی شما تعویض نشده، احتمالا زمان مناسب برای تعویض آن فرا رسیده و باید به دنبال یک تعمیرکار قابل اعتماد باشید تا تعویض باتری اسمارت فون خود را به وی واگذار کنید. برای انجام این کار می‌توانید از سرویس تعمیرات تخصصی که توسط امداد موبایل ارائه شده هم استفاده به عمل آورید. با کلیک بر روی ثبت سفارش تعمیرات تخصصی موبایل” به صفحه درخواست تعمیرات در سایت امداد موبایل هدایت می‌شوید.

بهینه سازی تنظیمات گوشی برای حفظ شارژ باتری موبایل

برخی از تنظیماتی که روی گوشی خود اعمال کرده‌اید مستقیما بر روی مقدار مصرف شارژ باتری تاثیرگذار خواهند بود، بنابراین اگر به طور دقیق با تنظیمات موبایل خود و تاثیر این تنظیمات بر روی مقدار مصرف انرژی باتری آشنا نباشید، احتمال دارد آن ها را به گونه‌ای انتخاب کرده باشید که منجر به افزایش مقدار مصرف شارژ باتری گوشی شده باشند. تنظیماتی که در این راستا می‌توانند تاثیرگذار باشند متعدد هستند و نحوه بهینه سازی آن ها در گوشی های اندرویدی و آیفون ای اپل متفاوت است اما ماهیت عملکردشان در هر دو سیستم عامل اندروید و iOS یکسان خواهد بود و در هر دو سیستم عامل به شیوه مشابهی روی مصرف باتری تاثیر می‌گذارند. در ادامه سعی می‌کنیم چند مورد از مهمترین تنظیماتی که بهینه سازی آن ها می‌تواند بر روی نگهداری شارژ باتری موبایل تاثیرگذار باشد را برایتان شرح دهیم. با امداد موبایل همراه باشید.

بهینه سازی شدت نور صفحه نمایش

شدت نور یا همان روشنایی صفحه نمایش (Brightness) تاثیر مستقیمی بر روی میزان مصرف شارژ باتری دارد. هر چقدر شدت روشنایی صفحه نمایش موبایل شما بیشتر باشد، شارژ بیشتری از باتری مصرف می‌شود. بنابراین توصیه داریم همیشه سعی کنید شدت روشنایی صفحه نمایش گوشی خود را در حالتی تنظیم نمایید که نه خیلی روشن باشد و نه به قدری تاریک باشد که برایتان مشکل نامفهوم بودن محتوا را به وجود آورد. از فعالسازی قابلیت تنظیم خودکار نور صفحه (Auto Brightness) خودداری نمایید چون فعال بودن این ویژگی منجر به افزایش مصرف شارژ باتری می‌شود. در حالتی که این قابلیت فعال است، سنسور نور گوشی دائما در حال فعالیت بوده و وضعیت نور محیط را بررسی می‌کند و اطلاعات دریافتی را به پردازنده ارسال خواهد کرد و پردازنده هم دستورات لازم را برای تنظیم شدت نور صفحه صادر می‌نمایند. طبیعتا این پروسه نیاز به مصرف شارژ و انرژی دارد. پس فعال بودن قابلیت روشنایی خودکار می‌تواند منجر به افزایش مقدار مصرف انرژی و شارژ باتری شود. برای دستیابی به بهترین نتیجه و بهینه سازی تنظیمات روشنایی صفحه نمایش حالت تنظیم خودکار نور (Auto Brightness) را غیر فعال کنید و شدت نور صفحه را هم در حالت متوسط قرار دهید.

چرا شارژ باتری موبایل زود تمام یا خالی می‌شود؟

تنظیم زمان روشن ماندن صفحه نمایش

صفحه نمایش گوشی تقریبا مصرف کننده اصلی انرژی باتری است و طبیعتا بهینه سازی عوامل و تنظیمات مرتبط با آن می‌تواند بهترین نتیجه را در کاهش مصرف شارژ باتری گوشی داشته باشد. یکی از این عوامل مربوط به مدت زمان روشن ماندن صفحه می‌شود. هرچقدر صفحه نمایش گوشی شما برای مدت زمان بیشتری روشن بماند، شارژ و انرژی بیشتری توسط آن مضر می‌شود. بنابراین جلوگیری از روشن ماندن بی‌دلیل نمایشگر گوشی یکی از موثرترین ترفندهای موجود برای کاهش مقدار مصرف شارژ باتری موبایل خواهد بود. بنابراین اگر باتری گوشی شما زود شارژ خالی می‌کند حتما مطمئن شوید که صفحه نمایش موبایلتان بدون دلیل روشن نماند. برای خاموش شدن خودکار صفحه نمایش گوشی ها تنظیمات و آپشن های خاصی ارائه شده که با استفاده از آن ها می‌توانید تاخیر مابین رها کردن گوشی و خاموش شدن نمایشگر را تنظیم نمایید.

به عنوان مثال می‌توانید حالتی را انتخاب کنید که 1 دقیقه بعد از رها کردن گوشی و عدم استفاده از آن، صفحه نمایش دستگاه به طور کامل خاموش شود. توصیه ما این است که تنظیمات این بخش را بر روی کمترین حالت ممکن قرار دهید. مدت زمان 30 ثانیه یکی از بهترین آپشن هایی است که در این بخش می‌توانید انتخاب کنید. علاوه بر این موضوع توصیه داریم همیشه زمان هایی که کارتان با موبایل تمام شده و می‌خواهید آن را به حال خودش رها سازید، دکمه پاور آن را یک مرتبه فشار دهید تا صفحه نمایش گوشی تیره (خاموش) شود. انجام این کار می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر روی نگهداری انرژی و شارژ باتری گوشی موبایل داشته باشد. پس روشن ماندن صفحه نمایش گوشی را به عنوان یکی از عوامل موثر در میزان مصرف انرژی باتری به خاطر بسپارید.

بهینه سازی قابلیت های اتصال (بلوتوث، وای فای، هات اسپات و غیره)

تمام قابلیت های اتصالی که در موبایل شما فعال هستند برای عملکرد نیاز به مصرف انرژی دارند و طبیعتا این انرژی مستقیما از باتری تامین می‌شود. هرچقدر قابلیت های اتصال بیشتری در گوشی شما فعال باشد، مقدار مصرف شارژ باتری هم افزایش پیدا می‌کند، بنابراین توصیه می‌کنیم برای اینکه در مصرف شارژ باتری گوشی خود صرفه جویی به عمل آورید تا حد امکان قابلیت های اتصال غیرضروری را غیرفعال کنید. قابلیت هایی مثل بلوتوث، وای فای، موبایل دیتا، هات اسپات و غیره از این دسته قابلیت ها هستند. برخی افراد تمایل دارند گوشی خود را به مودم همراه تبدیل کنند و بدین ترتیب سایر گجت های خود را هم قادر به استفاده از اینترنت سیم کارت موبایلشان نمایند. این رویکرد شاید جالب به نظر برسد اما تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر روی سرعت خالی شدن شارژ باتری موبایل خواهد داشت. بنابراین با بهینه سازی قابلیت های اتصال گوشی نظیر بلوتوث، وای فای و غیره هم می‌توانید از زود خالی شدن شارژ باتری گوشی خود جلوگیری به عمل آورید.

غیرفعال کردن فعالیت برنامه ها در پس زمینه

خیلی از اپلیکیشن هایی که در گوشی شما نصب هستند از قابلیتی بهره می‌برند که اصطلاحا به آن عملکرد در پس زمینه گفته می‌شود. این قابلیت به گونه ‌است که سبب می‌شود یک برنامه بتواند بدون اینکه مستقیما توسط کاربر اجرا شود در پس زمینه گوشی فعال بماند و اطلاعات خود را به روز نگه دارد. به عنوان مثال آیا تاکنون این سوال در ذهنتان ایجاد شده که چطور ممکن است وقتی اپلیکیشن واتساپ در گوشی شما اجرا نشده و یک کاربر برای شما پیامی ارسال می‌کند، به طور آنی از سمت این برنامه یک نوتیفیکیشن دریافت می‌کنید؟ طبیعتا اگر این برنامه غیر فعال باشد باید نوتیفیکیشن پیام جدید فقط زمانی ارائه گردد که شما آن را اجرا نمایید. این مثال دقیقا فعالیت برنامه ها در پس زمینه موبایل را نشان می‌دهد. برنامه هایی مثل واتساپ و خیلی از اپلیکیشن های دیگر که برخی از آن ها واقعا کاربردی ندارند، دائما در پس زمینه موبایل فعال هستند و اطلاعات خود را به روز می‌کنند و برای انجام این کار از شارژ باتری موبایل استفاده خواهند کرد.

بنابراین با غیر فعال کردن این اپلیکیشن ها و جلوگیری از فعالیت آن ها در پس زمینه موبایل می‌توانید تا حد زیادی در مصرف شارژ باطری صرفه جویی به عمل آورید و به نوعی از زود خالی شدن شارژ موبایلتان جلوگیری کنید. نحوه دقیق انجام این کار در سیستم عامل اندروید و iOS متفاوت است و ما قصد نداریم در این مطلب وارد جزئیات آموزشی این موضوع شویم اما شاید در مقاله‌ای مجزا نحوه جلوگیری از فعالیت اپلیکیشن ها در پس زمینه گوشی های اندرویدی و آیفون های اپل را برایتان شرح دادیم.

استفاده از حالت های ذخیره سازی انرژی (Power Saving)

در طراحی هر دو سیستم عامل اندروید و iOS گزینه اختصاصی برای بهینه سازی مصرف انرژی باتری ارائه شده که اصطلاحا به آن Power Saving Mode گفته می‌شود. با فعال کردن این حالت در گوشی بستری فراهم می‌شود که مصرف انرژی و شارژ باتری به حداقل مقدار ممکن می‌رسد و بدین ترتیب نگهداری شارژ افزایش پیدا می‌کند. البته فعال کردن این حالت منجر خواهد شد که محدودیت های زیادی در دستگاه به وجود آید و خیلی از ویژگی های ارتباطی و غیره گوشی به طور خودکار متوقف شوند. بنابراین توصیه می‌کنیم از حالت Power Saving فقط در شرایطی استفاده کنید که شارژ باتری گوشی شما خیلی کم شده و به زیر 15 درصد رسیده است. عموما نسخه های مختلف سیستم عامل اندروید iOS به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با کاهش شارژ باتری از مقدار مشخصی به طور خودکار پیشنهاد فعالسازی حالت Power Saving را برای کاربر ارائه می‌کنند. استفاده از این حالت می‌تواند به عنوان یکی دیگر از روش های جلوگیری از خالی شدن زود به زود شارژ باتری موبایل در نظر گرفته شود.

چرا شارژ باتری موبایل زود تمام یا خالی می‌شود؟

بهینه سازی سرویس موقعیت مکانی (Location Services)

این روزها همه گوشی های هوشمند قابلیت GPS یا ردیابی موقعیت مکانی را تحت پشتیبانی قرار می‌دهند. در این بین خیلی از اپلیکیشن ها هم دائما با استفاده از این قابلیت موقعیت مکانی کاربران را مورد بررسی قرار خواهند داد، در حالی که شاید اصلا نیازی نباشد که این برنامه ها موقعیت مکانی شما را بدانند! زمانی که یک برنامه با تکیه بر قابلیت GPS سعی در ردیابی موقعیت مکانی شما داشته باشد، مقداری از انرژی باتری مصرف می‌شود و طبیعتا اگر تعداد اپلیکیشن هایی که از این ویژگی استفاده می‌کنند زیاد شود، بخش قابل ملاحظه‌ای از شارژ باتری اسمارت فون صرف همین امر خواهد شد. بنابراین بهتر است دسترسی اپلیکیشن ها به سرویس موقعیت مکانی یا همان Location Services گوشی را بهینه سازی کنید. انجام این کار به شیوه های مختلف امکانپذیر است. به عنوان مثال در آیفون های اپل و سیستم عامل آی او اس این امکان فراهم خواهد بود که کاربر به طور دستی مشخص کند کدام اپلیکیشن ها تحت چه شرایطی بتوانند به سرویس موقعیت مکانی دسترسی داشته باشند و از آن استفاده نمایند.

به عنوان مثال شما می‌توانید تنظیمات آیفون خود را به گونه‌ای بهینه کنید که اپلیکیشن هایی نظیر استپ و غیره که نیازمند ردیابی موقعیت مکانی هستند فقط در شرایطی به سرویس GPS دسترسی یابند که توسط کاربر اجرا شده باشند و کاربر در حال استفاده از آن ها باشد. بنابراین با بهینه سازی دسترسی اپلیکیشن ها به سرویس موقعیت مکانی هم می‌توانید صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای در مصرف شارژ باتری موبایل داشته باشید و از خالی شدن زود به زود شارژ باتری جلوگیری نمایید.

عدم انجام تسک ها و اقدامات سنگین

یکی از موثرترین روش هایی که می‌توانید با آن از خالی شدن زود به زود شارژ باتری گوشی جلوگیری کنید مربوط به کنترل اقداماتی می‌شود که با موبایلتان انجام می‌دهید. عدم انجام تسک ها و اقدامات سنگین مثل اجرای بازی های HD می‌تواند به شدت روی مصرف شارژ باتری موثر باشد. سعی کنید از گوشی خود به صورتی استفاده کنید که پردازنده، رم و سایر منابع آن تحت فشار قرار نگیرند، چون به محض اینکه این منابع تحت فشار قرار گیرند مقدار گرما و حرارت تولید شده در دستگاه افزایش پیدا می‌کند و مصرف انرژی دستگاه هم بالا می‌رود. این دو موضوع مستقیما بر روی کیفیت شارژدهی باتری موبایل تاثیرگذار خواهند بود و می‌توانند منجر به اتمام سریع شارژ باتری گوشی شوند.

خرید شارژر آیفون          – خرید شارژر سامسونگ          – خرید شارژر هواوی

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله در رابطه با دلایل تمام یا خالی شدن زود به زود شارژ باتری موبایل صحبت کردیم. اگر از تنظیمات و مواردی که برای کاهش میزان مصرف شارژ باتری به آن ها اشاره داشتیم استفاده کردید و همچنان باتری موبایل شما زود شارژ خالی می‌کند، مطمئن باشید زمان آن رسیده که نسبت به تعویض باتری اسمارت فون خود وارد عمل شوید. امیدواریم از این مقاله آموزشی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.

منابع عکس:

https://www.extremetech.com/computing/115251-how-usb-charging-works-or-how-to-avoid-blowing-up-your-smartphone

https://www.trademe.co.nz/mobile-phones/accessories/batteries/iphone/listing-2260712505.htm

https://www.cultofmac.com/499978/how-to-switch-off-auto-brightness-ios-11/

https://www.verizonwireless.com/articles/how-to-use-your-smartphone-as-a-mobile-hotspot/

https://www.howtogeek.com/242472/how-to-use-and-configure-androids-battery-saver-mode/

https://www.cashify.in/blog/save-smartphone-battery-tips-tricks/

مطالعه بیشتر :

مهمترین نکات و راه های تقویت باتری موبایل

5 مورد از بهترین نرم افزار های تقویت باتری موبایل اندروید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.