اگر گوشی خود را به شارژ می‌زنید اما باتری آن شارژ نمی‌شود، نگران نباشید! چون در خیلی از مواقع ممکن است دلیل بروز این مشکل با یک مسئله ساده ارتباط داشته باشد و به راحتی رفع شود. بنابراین زود قضاوت نکنید و با خونسردی مواردی که در این مطلب به آن ها اشاره می‌کنیم را مورد بررسی قرار دهید. در ادامه این مطلب به روش های رفع مشکل شارژ نشدن باتری موبایل اشاره خواهیم داشت. با امداد موبایل همراه باشید.

رفع مشکل شارژ نشدن باتری موبایل : مقدمه

باتری گوشی های موبایل یکی از اصلی ترین قطعات این گجت هاست که وظیفه آن تامین انرژی مورد نیاز دستگاه و دیگر قطعات خواهد بود. باتری گوشی های هوشمند از نوع قابل شارژ در نظر گرفته شده و بدین ترتیب با اتصال آن ها به شارژر می‌توان انرژی مورد نیازشان را احیا کرد. اما شاید برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که با اتصال گوشی به شارژر شاهد ارائه هیچ عکس‌العملی از جانب دستگاه نباشید! تصور کنید گوشی خود را به شارژر متصل می‌کنید اما باتری آن شارژ نمی‌شود، در این شرایط تکلیف چیست؟ آیا گوشی شما خراب شده یا باتری آن نیاز به تعویض دارد؟

اگر با مشکل شارژ نشدن باتری موبایل مواجه شدید، خونسردی خود را حفظ کنید و خیلی سریع قضاوت قطعی مبنی بر خراب بودن گوشی یا باتری آن نداشته باشید. در خیلی از مواقع یک عامل ساده منجر به بروز این مشکل می‌شود و به راحتی هم قابل رفع خواهد بود. ما در این مقاله اختصاصی می‌خواهیم به روش های رفع مشکل شارژ نشدن باتری گوشی بپردازیم. بنابراین اگر باطری گوشی شما شارژ نمی‌شود حتما این روش ها و راه حل ها را تست کنید و اگر هیچ یک از آن ها مشکلتان را برطرف نکرد، می‌توانید مطمئن باشید که مشکل سخت افزاری بوده و باید برای تعمیر و تعویض باتری به نزد یک تعمیرکار مجرب مراجعه نمایید. با امداد موبایل همراه باشید.

خرید باتری آیفون          – خرید باتری سامسونگ          – خرید باتری هواوی

قدم اول: چک کردن و تغییر پریز برق

رفع مشکل شارژ نشدن باتری موبایل سامسونگ

در قدم اول باید وضعیت پریز برقی که آداپتور شارژر به آن متصل است را بررسی کنید و مطمئن شوید که پریز سالم است. اگر از یک چند شاخه برق استفاده می‌کنید احتمال اینکه مشکل از سمت آن باشد به مراتب بیشتر می‌شود. به منظور تست پریز کافیست دوشاخه یک گجت الکترونیکی دیگر یا یک شارژر دیگر را به آن متصل نمایید و عملکرد آن را بررسی کنید. اگر آن شارژر یا گجت الکترونیکی هم کار نکرد، مطمئن پریز مورد نظر مشکل دارد. همچنین می‌توانید شارژر موبایلتان را به یک پریز دیگر وصل کنید و عملکرد آن را بررسی نمایید. اگر موبایل شما ضمن اتصال به یک پریز برق دیگر شارژ شد، پس مشکل از جانب پریز برق بوده است. پس در قدم نخست از سالم بودن پریز برق اطمینان حاصل کنید.

قدم دوم: بررسی سیم شارژر

رفع مشکل شارژ نشدن باتری موبایل سامسونگ

تقریبا در 80 درصد مواقعی که پروسه شارژ باتری گوشی دچار اختلال می‌شود، دلیل آن با سیم شارژری ارتباط دارد که از آن استفاده به عمل می‌آید. بنابراین اگر با مشکل شارژ نشدن باتری موبایل رو به رو شدید باید از سالم بودن و درست کار کردن سیم شارژر خود اطمینان حاصل کنید. برای انجام این کار می‌توانید یک گجت دیگر مثل گوشی دوم خود را در شرایط مشابه به همان سیم شارژر متصل کنید. اگر گوشی دوم اتصال سیم را شناسایی کرد و شروع به شارژ شدن کرد، مشکل از جانب سیم نیست اما اگر گوشی دوم هم قابلیت شناسایی اتصال شارژر را نداشت، مطمئن باشید سیم شارژر یا آداپتوری آن مشکل دارد. برای بررسی دقیق تر موضوع می‌توانید یک سر سیم شارژر را به پورت USB کامپیوتر خود متصل نمایید و سر دیگر آن را به گوشی نصب کنید. طبیعتا اگر گوشی توسط کامپیوتر شناسایی نشود، سیم شارژر شما معیوب شده است.

ضمنا اگر به سیم شارژر دیگری دسترسی دارید، با تعویض سیم شارژر هم می‌توانید سالم بودن آن را بررسی کنید. نکته‌ای که توصیه داریم توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید مربوط به استفاده از سیم شارژرهای با کیفیت می‌شود. متاسفانه سیم های شارژر در مدل های مختلفی روانه بازار شده‌اند و برخی از آن ها اصلا کیفیت لازم را ندارند. استفاده از این نوع سیم های شارژر می‌توانید منجر به اختلال در پروسه شارژ باتری گوشی شود و باعث کاهش سرعت شارژ باتری یا بروز مشکلاتی مثل شارژ نشدن شود. پس همیشه سعی کنید از سیم های شارژر با کیفیت برای شارژ کردن باتری موبایل خود استفاده نمایید و سالم بودن سیم شارژر را به عنوان یکی از اصلی ترین مراحل رفع مشکل شارژ نشدن باتری موبایل به یاد بسپارید.

قدم سوم: بررسی آداپتور شارژر

آداپتور شارژر موبایل شما هم می‌تواند بنا به دلایل مختلف منجر به بروز اختلال در پروسه شارژ باتری گوشی شود، بنابراین حتما از سالم بودن آداپتور مطمئن شوید. بهترین راه تست آداپتور این است که یک آداپتور مشابه را جایگزین آن کنید. طبیعتا اگر با تعویض آداپتور، پروسه شارژ در شرایط مشابه بدون مشکل انجام شود، مشکل از جانب آداپتور بوده است اما اگر باز هم پروسه شارژ به درستی انجام نشود، مطمئنا مشکل از آداپتور نیست و منشأ آن به موضوع دیگری ارتباط دارد. با جدا کردن سیم شارژر و اتصال یک سر آن به کامپیوتر و سر دیگرش به موبایل هم می‌توانید به نوعی عملکرد آداپتور را بررسی کنید، چون اگر در این شرایط گوشی شما توسط کامپیوتر شناسایی شود و از سمت دیگر مطمئن باشید پریز برقی که آداپتور به آن متصل است بدون مشکل کار می‌کند، به احتمال خیلی زیاد مشکل از جانب آداپتور شارژر خواهد بود. البته در اینگونه مواقع احتمال دارد که مشکل از مدار شارژ گوشی هم باشد. پس در قدم سوم مطمئن شوید آداپتور شارژر موبایل شما مشکی ندارد.

قدم چهارم: اتصال درست سیم شارژر

یکی دیگر از عوامل شایعی که می‌تواند منجر به بروز مشکل شارژ نشدن باتری موبایل شود مربوط به عدم اتصال درست سیم شارژر به آداپتور یا سوکت گوشی می‌شود. بنابراین حتما این دو موضوع را هم بررسی کنید. خیلی از شارژرهای گوشی های جدید به گونه‌ای هستند که اتصال مابین سیم و آداپتور آن ها از طریق پورت USB برقرار می‌شود، بنابراین مطمئن شوید که این اتصال با کیفیت لازم برقرار است و از سمت دیگر سوکت شارژر موبایل شما هم به طور کامل و درست با کانکتور سمت دیگر سیم شارژر درگیر شده است و شل و لق نیست.

قدم پنجم: تمیز کردن سوکت و سیم شارژر

تمیز نبودن سوکت شارژ گوشی یا نرینه های سیم شارژر می‌توانند در اتصال مورد نظر وقفه ایجاد کنند و منجر به شارژ نشدن باتری موبایل شوند. بنابراین حتما از تمیز بودن این بخش ها مطمئن شوید. برای انجام این کار ابتدا با یک خلال دندان ب آرامی داخل سوکت شارژ گوشی خود را تمیز کنید. وجود هرگونه گرد و غبار و کثیفی در این بخش می‌تواند از اتصال پین های ارتباطی که انتقال دهنده شارژ هستند جلوگیری به عمل آورده و منجر به بروز اختلال در شارژ باتری گوشی شود. بنابراین به خوبی داخل سوکت شارژ گوشی خود را تمیز کنید. سپس به شیوه مشابه هر دو سر سیم شارژر و پورت های آن را هم تمیز کنید و اگر آداپتور شارژرتان هم پورت USB دارد، داخل آن را هم کاملا تمیز نمایید. انجام این کار سبب می‌شود که گرد و غبارهای احتمالی که می‌توانند مانع ارتباط مابین شارژر و گوشی شوند از بین رفته و پروسه شارژ بدون مشکل صورت پذیرد. اگر با این روش هم مشکل شارژ نشدن باتری موبایل شما برطرف نشد از روش و راه حل بعدی استفاده کنید.

قدم ششم: ریستارت گوشی

رفع مشکل شارژ نشدن باتری موبایل سامسونگ

در برخی مواقع ممکن است مشکلاتی که در زمینه شارژ نشدن باتری گوشی ها به وجود می‌آیند با یک اقدام ساده برطرف شوند. یکی از این اقدامات ریستارت کردن گوشی است. بنابراین اگر با مشکل شارژ نشدن باتری موبایل رو به رو شدید یک مرتبه گوشی را ریستارت کنید یا اگر با نحوه فورس ریستارت موبایل خود آشنایی دارید آن را فورس ریستارت نمایید. برای آشنایی با نحوه فورس ریستارت گوشی های مختلف کافیست مدل گوشی خود و عبارت Force Restart را در گوگل جستجو کنید تا نحوه فورس ریستارت گوشی نمایان شود. بعد از اینکه گوشی ریستارت شد، مجددا آن را به شارژ بزنید. به احتمال زیاد مشکل شارژ نشدن باطری آن در این حالت برطرف می‌شود. گر مشکل گوشی با انجام ریستارت برطرف شد، مطمئن باشید یک باگ نرم افزاری موقت منجر به بروز اختلال مورد نظر شده و احتمالا دیگر با این مشکل رو به رو نخواهید شد.

قدم هفتم: اتصال گوشی به شارژر در حالت خاموش

اما اگر هیچ کدام از راه حل هایی که پیش از این به آن ها اشاره کرده بودیم مشکل گوشی را برطرف نکردند، توصیه می‌کنیم از این راه حل استفاده کنید که آمار موفقیت آن بالغ بر 80 درصد است. ابتدا اتصال گوشی از شارژر را متوقف سازید و موبایل خود را خاموش نمایید. چند دقیقه (حدود 2 دقیقه) صبر کنید تا گوشی در حالت خاموش باقی بماند. سپس شارژر را به آن متصل کنید و 30 ثانیه منتظر باشید. به احتمال خیلی زیاد مشاهده خواهید کرد که پروسه شارژ باتری موبایلتان در این وضعیت شروع می‌شود. اگر اینطور شد، اجازه دهید باتری گوشی برای مدت زمان 1 دقیقه در همان حالت خاموش شارژ شود. سپس بدون اینکه گوشی خود را زیاد تکان دهید، دکمه پاور آن را فشرده و دستگاه را روشن کنید. مشاهده خواهید کرد که باتری گوشی بدون مشکل به شارژ شدن خود ادامه می‌دهد. این روش در خیلی از مواقع مشکل شارژ نشدن باتری موبایل را برطرف می‌کند اما دلیل دقیق بروز این مشکل قابل پیش‌بینی نیست اما به احتمال زیاد اگر با مشکل این چنینی رو به رو شده‌اید در مدار پاور موبایل یا عملکرد باتری آن اختلالی به وجود آمده است.

قدم هشتم: مراجعه به تعمیرکار و تعویض باتری

رفع مشکل شارژ نشدن باتری موبایل سامسونگ

اگر هیچ کدام از موارد فوق مشکل شارژ نشدن باتری موبایل شما را برطرف نکردند فقط یک راه حل پیش رویتان قرار می‌گیرد و آن هم مربوط به تعویض باتری می‌شود. اگر گوشی شما از باتری جداشدنی بهره‌مند است، شخصا می‌توانید تعویض باتری آن را انجام دهید اما اگر باتری گوشی قابلیت جداسازی توسط کاربر را ندارد باید به نزد یک تعمیرکار مراجعه کنید و باتری دستگاه را تعویض نمایید. لازم به ذکر است که در برخی مواقع ممکن است مشکلاتی این چنینی با تعویض باتری هم برطرف نشوند و نیاز باشد که مدار پاور گوشی بررسی و تعمیرات لازم روی آن انجام گیرد. بنابراین حتما از سرویس و خدمات مرکز تعمیراتی استفاده کنید که قابل اعتماد باشد.

خرید شارژر آیفون          – خرید شارژر سامسونگ          – خرید شارژر هواوی

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله روش هایی را نام بردیم که با استفاده از آن ها می‌توانید مشکل شارژ نشدن باتری موبایل سامسونگ و غیره را برطرف سازید. امیدواریم که این مطلب اختصاصی برایتان مفید بوده باشد و از آن استفاده لازم را به عمل آورده باشید.

منابع عکس:

https://www.businessinsider.com/deals-of-the-day-anker-charger-2018-3

https://www.razer.com/mobile/razer-phone-power-adapter

https://gearhub.org/best-magnetic-usb-cable/

https://wontturnon.com/samsung-wont-turn-on/

https://pocketnow.com/usb-type-c-vs-apples-lightning-connector-smartphone-cable-showdown

https://www.forbes.com/sites/kevinmurnane/2018/07/10/which-smartphone-has-the-fastest-charging-technology/

مطالعه بیشتر :

شارژ باتری موبایل با منبع تغذیه مختلف

5 مورد از بهترین نرم افزار های تقویت باتری موبایل اندروید

2 نظر در “رفع مشکل شارژ نشدن باتری موبایل سامسونگ و غیره

  1. فردین می گوید :

    سلام ببخشید گوشی من با کابل وقتی که به تلوزیون و یا لپ تاپ وصل میکنم شارژ میشه اما با شارژکن اصلی شارژ نمیشه شارژ کن هم سالمه پریز رو هم چک کردم همه چی سالمه ولی نمیدونم چرا با شارژ کن شارژ نمیشه لطفا راهنمایی کنید

    • امداد موبایل می گوید :

      سلام. متاسفانه در این مورد اطلاعی ندارم. شاید مشکل آی سی شارژ باشه
      ببرید پیش تعمیرکار با دستگاه چک کنه. میتونی گوشیتون هم بفرستین به شعبه تهران ما
      اونجا براتون چک و درست کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.