اسپاتول یکی از پرکاربردترین ابزارهای تعمیراتی است. از آنجایی که طراحی بورد گوشی های موبایل های امروزی بصورت چاپی  SMDاست، قطعات ریزتر و در نتیجه فرآیند باز و تعمیر کردن آنها نیز کمی دقیق تر شده است. امروزه برای باز کردن موبایل و نصب/برداشتن قطعات الکترونیکی از روی بورد آن به ابزارهای حرفه ای نیاز هست تا به تعمیرکاران اجازه دهد که تعمیرات موبایل را با ریسک خرابی کمتر انجام دهند.

اسپاتول و قاب بازکن تعمیرات موبایل جزء یکی از اصلی ترین ابزارهای تعمیرات موبایل هستند چرا که هر تعمیرکار موبایل برای انجام کارهای زیر به این ابزارهای تعمیرات موبایل نیاز دارد.

  • باز کردن قاب گوشی،
  • آزاد کردن کانکتور قطعات از روی بورد الکترونیکی موبایل
  • جدا کردن فلت و قطعات ریز از روی بورد
  • بلند کردن تاچ و ال سی دی از روی بدنه گوشی،
  • جدا کردن درب پشت موبایل

انواع اسپاتول موبایل

اسپاتول ها با توجه به کارآیی و هدف مورد استفاده دارای طراحی، شکل و جنس متفاوتی هستند. برای مثال یکی از رایج ترین کارها در تعمیرات موبایل، تعویض باتری گوشی است. استفاده از اسپاتول و ابزارهای مشابه مانند قاب بازکن و کاردک باعث می شود تا باز کردن درب پشت، بلند کردن کانکتور باتری و نصب باتری جدید راحت تر انجام شود.

اسپاتول موبایل با توجه به مواد بکار رفته در ساخت آن معمولا در سه نوع فلزی، نایلونی و پلاستیکی وجود دارد.

اسپاتول فلزی تعمیرات موبایل معمولا یک طرفه یا دوطرفه است، شکل های متفاوتی دارد ولی غالبا یک سمت آن نازک است و با اعمال فشار کج می شود. از این اسپاتول برای بلند کردن چسب های قوی، قاب/شاسی و نوارهای محکم استفاده می شود. این اسپاتول آنتی استاتیک (ESD-Safe) نیست، بنابراین استفاده نامناسب از آن می تواند منجر به شوک الکتریکی در قطعات و خراب شدن آنها شود.

توجه داشته باشید که برای کار با باتری، گلس، تاچ و ال سی دی و قطعات ظریف روی بورد موبایل از این اسپاتول استفاده نکنید.

از اسپاتول نایلونی تعمیرات موبایل برای وصل و جدا کردن قطعات موبایل استفاده می شود. این اسپاتول معمولا دوطرفه است و بر روی برخی از مدل های آن یک بریدگی یا شکاف برای نگه داشتن سیم ها وجود دارد. این اسپاتول نوک آنتی استاتیک و کندی دارد که بهترین نوع اسپاتول برای کار با قطعات ریز روی بورد موبایل است. از این اسپاتول برای قطع کردن کانکتور کابل ها، کمک به لحیم کاری، بلند کردن قطعات، برداشتن چسب و نوارها و غیره استفاده می شود.

اسپاتول پلاستیکی معمولا عمر کمتری دارد چرا که مواد بکار رفته در ساخت آن به تدریج خراب می شوند ولی ابزاری ضروری برای کار با گوشی های دارای طراحی پیچیده مانند آیفون X است. این اسپاتول شکل های مختلفی دارد و یکی از مهم ترین ابزارها برای باز کردن تاچ و ال سی دی و قاب گوشی ها است. لبه خیلی نازک و غیرمخرب این اسپاتول باعث می شود تا به راحتی در شکاف های کوچک قرار بگیرد و آنها را بلند کند.

از دیگر کاربردهای اسپاتول پلاستیکی تعمیرات موبایل می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد.

  • بلند کردن نوارهای ZIF، قطع کردن کانکتورها
  • باز کردن شاسی ها
  • برداشتن دیجیتایزر، تاچ و ال سی دی، چسب ها و خمیرهای حرارتی

(شما می توانید انواع اسپاتول و قاب بازکن تعمیرات موبایل را با گارانتی تست 7 روزه از سایت ما خریداری کنید. برای آشنایی بیشتر با نحوه کار با این ابزار به بخش آموزش تعمیرات موبایل وبسایت ما مراجعه کنید)

2 نظر در “اسپاتول موبایل چیست؟

  1. فریبرز قربانی می گوید :

    با سلام. توضیحات و معرفی ابزارها بسیار عالی می باشد…ای کاش بخشی دیگه تو این سایت اضافه میشد و طرز کار این ابزارها نیز درس داده میشد

    • امداد موبایل می گوید :

      سلام.توی سال جدید به مرور اضافه میشه.
      سعی میکنیم به صورت ویدئو هم باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.