تعمیرات موبایل یکی از پردرآمدترین شغل های بازار است. یکی از مزایای این شغل عدم نیاز به سرمایه آنچنانی است. شما می توانید با هزینه نسبتا کم و محل کار کوچک به تعمیرات موبایل بپردازید و حرفه خود را گسترش دهید.

قبل از هر چیز برای راه اندازی این شغل به لوازم تعمیرات موبایل باکیفیت نیاز دارید. دستگاه ها و ابزارهای تعمیرات موبایل زیادی در بازار وجود دارند که هر کدام استفاده خاص خود را دارند. در این راهنما قصد داریم لیست کاملی از لوازم و وسایل مورد نیاز برای راه اندازی تعمیرات موبایل را برای شما ارائه دهیم.

در حین خرید وسایل تعمیرات موبایل حتما به اصل بو با کیفیت ودن محصول توجه کنید و برای اطمینان از محصولات می توانید با گارانتی تست 7 روزه از سایت امداد موبایل تهیه کنید.

هیتر و هویه

دستگاه هیتر و هویه یکی از ضروری ترین ابزارهای تعمیرات موبایل است. از این دستگاه برای لحیم کاری قطعات یا برداشتن آنها از روی بورد چاپی موبایل استفاده می شود. از آنجایی که کار با قطعات ریز روی بورد گوشی بسیار حساس است، توصیه می شود حتما یک هیتر و هویه باکیفیت تهیه کنید. خیلی نگران قیمت هیتر و هویه نباشید و روی این دستگاه سرمایه گذاری کنید چرا که کیفیت تعمیرات موبایل تا حدود زیادی به کارآیی این دستگاه وابسته است.

برای آشنایی بیشتر با این دستگاه پرکاربرد حتما نگاهی به مقاله هیتر و هویه چیست بیندازید.

لوپ و میکروسکوپ تعمیرات موبایل

از لوپ و میکروسکوپ تعمیرات موبایل برای بزرگنمایی و انجام کارهایی چون تعویض آی سی و قطعات ریز، سیم کشی مسیرهای بورد چاپی و عیب یابی مشکل گوشی استفاده می شود. این دستگاه در سه نوع دو چشمی، دیجیتال و سه چشمی در بازار موجود است. لوپ ها خصوصیات و کاربردهای مختلفی دارند و برای اطلاعات بیشتر در مورد آن راهنمای بهترین لوپ برای تعمیرات موبایل را بخوانید.

مولتی متر

از مولتی متر برای عیب یابی قطعات الکترونیکی روی بورد موبایل و تست سلامت اسپیکر، میکروفون، باتری، شارژر و غیره استفاده می شود. انواع مولتی متر شامل مولتی متر آنالوگ و مولتی متر دیجیتال و اتورنج است که بستگی به نوع کار و استفاده، انخاب شما می تواند متفاوت باشد. بدلیل راحتی لستفاده معمولا مولتی متر های دیجیتال و اتورنج محبوبیت بیشتری در بین تعمیرکاران دارد. برای آشنایی بیشتر حتما آموزش کار با مولتی متر در تعمیرات موبایل را بخوانید.

منبع تغذیه

منبع تغذیه موبایل دستگاهی است که از آن برای تبدیل برق شهری به ولتاژ مناسب جهت انجام تعمیرات بر روی موبایل استفاده می شود. این دستگاه تعمیرات موبایل در دو نوع منبع تغذیه خطی و منبع تغذیه سوئیچینگ وجود دارد. کاربردهای منبع تغذیه در تعمیرات موبایل شامل روش کردن گوشی موبایل بدون باتری، شوک الکتریکی دادن به باتری و تست جریان کشی بورد موبایل است.

بطور کلی کار با منبع تغذیه موبایل بسیار ساده است و در کمترین زمان ممکن امکان تست و عیب یابی وجود دارد.

التراسونیک

دستگاه التراسونیک یکی از ابزارهای تعمیرات موبایل است که از آن برای شستشو و تمیزکاری بورد های موبایل استفاده می شود. برای تعمیر گوشی آب خورده یا گوشی هایی که رطوبت، گرد و خاک و مواد دیگر وارد آنها شده است باید از این دستگاه استفاده کنید. برای کار با این دستگاه به مایع التراسونیک نیاز دارید.

سپراتور

این دستگاه که با نام تنور ال سی دی و تاچ بردار نیز شناخته می شود برای جدا کردن گلس، درب پشت و قطعاتی که با چسب به گوشی وصل هستند (مانند باتری) استفاده می شود. قیمت سپراتور به کیفیت دستگاه مخصوصا پمپ مکش آن بستگی دارد.

به جز دستگاه های اشاره شده در بالا به ابزارهای دیگری نیز برای تعمیرات موبایل نیاز است. در ادامه به بررسی پرکاربردترین ابزارهای تعمیرات موبایل می پردازیم.

ست پیچ گوشتی تعمیرات موبایل

پیچ گوشتی بدون شک یکی از پرکاربردترین ابزارهای تعمیرات موبایل است. همان طور که می دانید پیچ های مختلفی با شکل و قطر مختلف بر روی گوشی های موبایل وجود دارند که برای باز و بسته کردن آنها به پیچ گوشتی مناسب نیاز دارید. پیشنهاد می کنیم یک ست کامل پیچ گوشتی موبایل خریداری کنید تا بتوانید به راحتی تمامی پیچ های روی گوشی را باز کنید.

شرکت های زیادی در زمینه ساخت پیچ گوشتی های موبایل فعالیت دارند که معروف ترین آنها شرکت های Jakemy، Yaxun، Sunshine و Baku هستند.

سیم لحیم

سیم لحیم برای لحیم کردن قطعات الکترونیکی بزرگ و کوچک بورد گوشی استفاده می شود. این سیم دارای ضخامت های متفاوتی است که رایج ترین آنها 3/0 و 4/0 میلی متر می باشد.

خمیر قلع

از خمیر قلع یا خمیر لحیم کاری برای تعویض آی سی و دیگر قطعات روی بورد چاپی با کمک هیتر و هویه استفاده می شود.

قلع کش

سیم قلع کش و پمپ قلع کش برای  برداشتن لحیم و قلع اضافه از روی بورد موبایل استفاده می شوند.

پنس

از پنس برای نگه داشتن و جابجایی قطعات ریز روی بورد گوشی استفاده می شود. پنس ها دارای انواع نوک صاف و نوک کج هستند که معمولا از تیتانیوم یا فلزات دیگر ساخته شده اند.

اسپاتول و قاب بازکن

از اسپاتول و قاب بازکن برای باز کردن قاب گوشی، آزاد کردن کانکتور قطعات از روی بورد موبایل، جدا کردن فلت و قطعات ریز از روی بورد، بلند کردن تاچ و ال سی دی و غیره استفاده می شود. اسپاتول فلزی، اسپاتول نایلونی و اسپاتول پلاستیکی رایج ترین انواع اسپاتول برای تعمیرات موبایل هستند.

سیم چین و کف چین

از سیم چین و کف چین برای بریدن کابل ها و سیم های مختلف استفاده می شود. برای دقیق تر بریدن سیم ها از کف چین استفاده کنید.

سیم جامپر

سیم جامپر یک سیم نازک لمینت شده با مس است که برای اتصال از یک نقطه به نقطه دیگر بر روی بورد موبایل استفاده می شود. اکثر تعمیرکاران از این ترفند برای حل مشکل اتصال گوشی استفاده می کنند.

شابلون

از شابلون برای ترمیم آی سی های روی بورد موبایل استفاده می شود. شابلون ها به دو صورت ساده و سه بعدی در بازار وجود دارند.

البته به جز وسایل و لوازم اشاره شده در این مقاله می توانیم مواردی چون چسب تعمیرات، تینر، روغن لحیم، پد نسوز، گیره برد، ذره بین و چراغ را نیز یادآور شویم که برای تعمیرات موبایل استفاده می شوند. شما می توانید تمامی این ابزارهای تعمیرات موبایل را با گارانتی تست 7 روزه از سایت امداد موبایل خریداری کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.