آیا می‌دانید که امکان ساختن شارژر همراه گوشی به سادگی و با کمترین امکانات هم وجود دارد؟ یک شارژر همراه موبایل می‌تواند در هر موقعیتی نقش تامین کننده یا بهتر بگوییم منبع تغذیه گوشی موبایلتان را برای شارژ شدن ایفاء کند و به نوعی رفتاری شبیه به پاوربانک داشته باشد. در این مقاله می‌خواهیم به آموزش یکی از بهترین روش های ساخت شارژر موبایل همراه بپردازیم. بنابراین با امداد موبایل همراه شوید.

اخطار!!

    بهتر است از شارژرهای همراه موجود در بازار استفاده کنید. چرا که ساخت این شارژر خطرات خودش را دارد. باید در هنگام ساخت مراقب اتصال کوتاه باشید.

یک لحظه اشتباه و جریان‌دهی ناگهانی و بالای این گونه باتری‌ها ممکن است باعث آتش سوزی و برق گرفتگی شود. لطفا با مسئولیت خود از این آموزش استفاده کنید.

مقدمه

حتما برای شما هم این اتفاق افتاده که شارژ باطری گوشی شما در موقعیت های حساس رو به سمت تمام شدن پیش برود و به پریز برق هم برای شارژ باتری گوشی دسترسی نداشته باشید! در اینگونه مواقع بهترین گزینه و راه حل پیش رو مربوط به بکارگیری شارژر های همراه یا اصطلاحا پاور بانک می‌شود که با ظریفت ها و شکل های مختلفی در بازار موجود هستند و قابل خرید خواهند بود. اما آیا می‌دانید با کمی حوصله و دقت قادر به ساخت شارژر موبایل همراه و اختصاصی خودتان خواهید بود؟ یعنی نیازی نیست که برای خرید پاوربانک هزینه کنید و به نوعی در این روش می‌توانید پاوربانک همراه و اختصاصی خودتان را بسازید! البته بدون شک شارژر همراهی که به روش دستی و توسط خودتان ساخته می‌شود کیفیت یک پاوربانک درجه یک را ندارد اما می‌تواند در برخی شرایط واقعا کار راه‌انداز و مشکل‌گشا باشد!

اما چطور می‌توانید یک شارژر همراه بسازیم؟ برای انجام این کار نیازی به ابزارهای خیلی حرفه‌ای ندارید و با یک سیم چین، هویه، چسب برق، چند باتری AAA و قطعات دور انداختی گجت های الکترونیکی دیگر قادر به ساختن شارژر همراه برای گوشی خود خواهید بود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم نحوه دقیق انجام این کار و ساخت شارژر موبایل همراه را برایتان شرح دهیم. دقت داشته باشید که شارژر ساخته شده با این روش قابلیت شارژ مجدد دارد و دقیقا مثل یک پاور بانک عمل می‌کند. ضمنا ابزارها و لوازمی که ما از آن ها برای ساختن شارژر مورد نظر نام می‌بریم می‌توانند بنا به سلیقه شخصی شما و شرایط خاصتان با لوازم و ابزارهای دیگر تعویض شوند و از این نظر مشکلی در طراحی و ساخت شارژر ایجاد نمی‌شود. با امداد موبایل همراه باشید.

آموزش ساخت شارژر موبایل همراه

اگر می‌خواهید شارژر همراه و اختصاصی خودتان را بسازید باید کارهایی که در این بخش به طور مرحله به مرحله عنوان می‌کنیم را انجام دهید. سعی کنید در انجام این مراحل کمال دقت را صرف نمایید تا همه چیز دقیق و درست انجام شود و مشکلی در عملکرد شارژری که طراحی می‌کنید ایجاد نشود. برای ساختن شارژر همراه و اختصاصی خودتان کافیست به شرح زیر عمل نمایید:

آموزش تصویری ساخت شارژر موبایل همراه

برای ساخت شارژر یا همان پاور بانک اختصاصی خودتان به یک محفظه مکعب شکل نیاز دارید. این محفظه باید به اندازه‌ای باشد که بتوان حداقل چهار باتری AAA را در آن جا داد و نصب کرد. فرقی نمی‌کند که ظاهر این محفظه مکعبی به چه صورت باشد، اما بهتر است جنس آن پلاستیکی انتخاب شود. بنابراین در قدم اول یک باکس یا محفظه مناسب و با ابعاد خوب برای قرار دادن تمام اجزای شارژر در درون آن انتخاب کنید و داخل آن را کاملا تمیز نمایید.

حالا به یک سوکت مادگی USB نیاز دارید. دقت داشته باشید که این سوکت در واقع سوکتی است که نرینه شارژر با پورت USB به آن متصل می‌شود و باید در شارژری که می‌سازید مثل سوکت خروجی روی بدنه پاور بانک ها عمل کند. سوکت مادگی USB باید به گونه‌ای باشد که در پشت آن حدودا چند سانتیمتر از سیم آن باقی مانده باشد. پس در این مرحله به یک سوکت مادگی USB با چند سانتیمتر سیم آزاد در پشت آن نیاز دارید.

حالا روکش اصلی سیم سوکت مادگی USB را پاره کنید تا سیم های باریک تر و اصلی آن نمایان و قابل رویت شوند. در بین سیم هایی که نمایان شده‌اند به دنبال دو سیم قرمز و مشکی باشید. سیم قرمز در واقع همان سیم مثبت است و سیم مشکی نقش سیم منفی را ایفاء می‌کند. سایر سیم های رنگی که در پشت سوکت مادگی USB وجود دارند را مثل عکس فوق از انتهای سوکت برش بزنید چون نیازی به این سیم های اضافه نخواهید داشت. پس در این مرحله سیم مشکی رنگ انتهای سوکت مادگی USB را کاملا باز می‌کنید و به غیر از سیم های مشکی و قرمز سایر سیم های باریک موجود را قطع می‌نمایید.

آموزش تصویری ساخت شارژر موبایل همراه

نکته: دقت داشته باشید که دو سیم مشکی و قرمز رنگ سوکت مادگی USB باید چیزی در حدود 22 سانتیمتر طول داشته باشند چون در مراحل بعدی ساخت شارژر موبایل همراه باید از آن ها برای برقرار ارتباط و اتصال با دیگر قطعات استفاده شود. در صورتی که طول دو سیم مشکی و قرمز رنگ پشت سوکت مادگی USB کوتاه است، با سیم های اضافه‌ و مشابهی که در اختیار دارید طول آن ها را زیادتر کنید. بدین منظور می‌توانید از هویه کمک بگیرید یا دو سر سیم ها را با لخت کردن و پیچ دادن و سپس چسب کاری به هم متصل کنید. پس سیم های قرمز و مشکی رنگ انتهای سوکت مادگی USB باید چیزی در حدود 20 سانتیمتر طول داشته باشند.

آموزش تصویری ساخت شارژر موبایل همراه

حالا به یک محفظه مناسب برای قرار دادن باتری های AAA در کنار هم نیاز دارید. طراحی شارژر مورد نظر ما به گونه‌ایست که ظرفیت آن برابر با 4 عدد باتری AAA خواهد بود. دقت داشته باشید که باتری های AAA که می‌خرید باید از نوع قابل شارژ باشند تا بعدا بتوانید دوباره آن ها را شارژ کنید. محفظه نگهدارنده این باتری های را می‌توانید از هر فروشگاهی که لوازم الکتریکی می‌فروشد بخرید. قیمت این محفظه و باتری های شارژشدنی AAA بسیار ناچیز است. دقت داشته باشید که باتری های نوع AAA با مقدار قدرت از هم تفکیک می‌شوند و ولتاژ خروجی در آن ها عامل تعیین کننده نیست. ظرفیت هر باتری AAA با واحد میلی آمپر ساعت نشان داده می‌شود. بنابراین اگر چهار باتری AAA با ظرفیت های 250 میلی آمپر ساعت را در کنار هم قرار دهید، آن ها می‌توانند چیزی در حدود 1000 میلی آمپر ساعت از شارژ باتری موبایل شما را انجام دهند. برای دستیابی به قدرت شارژدهی بیشتر و ظرفیت های بالاتر در ساخت شارژر موبایل همراه خود می‌توانید از تعداد باتری های AAA را بیشتر کنید.

در این مرحله باید اتصال مابین محفظه نگهدارنده باتری و مادگی USB را انجام  دهید. اگر با دقت به لبه های محفظه نگهدارنده باتری نگه کنید دو سیم باریک سیاه و قرمز رنگ پیدا خواهید کرد. این دو سیم باید به ترتیب به سیم های سیاه و قرمز رنگ (همرنگ) انتهای سوکت مادگی USB متصل شوند. برای اتصال آن ها می‌توانید از هویه استفاده کنید یا با پیچ دادن دو سر سیم ها را به هم وصل نمایید و با چسب برق دور آن ها را محکم و کامل بپوشانید. بنابراین در انتهای این مرحله یک محفظه نگهدارنده باتری با چهار باتری AAA در داخل آن دارید که خروجی آن به یک سوکت مادگی USB متصل است.

حالا باید در بخشی از محفظه مکعبی شکل شارژر خود یک خروجی مناسب برای تعبیه سوکت مادگی USB تعبیه کنید. بدین منظور می‌توانید از ابزارهای مختلفی مثل تیغ، چاقوی داغ شده، مته و غیره کمک بگیرید. سعی کنید اندازه خروجی که تعبیه می‌کنید دقیقا مساوی با ابعاد سوکت مادگی USB باشد. اگر ابعاد این خروجی بیشتر در نظر گرفته شود منجر به ق شدن سوکت می‌شود. همچنین اگر ابعاد آن کوچک تر در نظر گرفته شده، ممکن است سوکت مادگی USB به داخل آن فرو نرود و کیپ نشود. بنابراین سعی کنید مجرایی که در این مرحله روی لبه محفظه مکعبی شکل ایجاد می‌کنید هم اندازه و مناسب نصب مادگی USB باشد.

آموزش تصویری ساخت شارژر موبایل همراه

حالا نوبت به یکی از اصلی ترین مراحل ساخت شارژر موبایل همراه رسیده است. در این مرحله باید محفظه نگهدارنده باتری های AAA را در دخل باکس یا محفظه مکعبی شکلی قرار دهید که نقش بدنه اصلی شارژر همراه را ایفاء می‌کند. سپس سوکت مادگی USB را در مجرایی که در لبه محفظه ایجاد کرده بودید جا بزنید. برای کیپ نگه داشتن این اجزا می‌توانید از چسب های خاص استفاده به عمل آورید. به عنوان مثال چسب های دوطرفه‌ می‌توانند برای کیپ نگه داشتن محفظه نگهدارنده باتری در زیر آن نصب شوند و بدین ترتیب این قطعه را در جایگاهش محکم کنند. برای کیپ کردن سوکت مادگی USB هم می‌توانید از چسب های قوی مایع استفاده کنید. دقت داشته باشید که اکیدا توصیه می‌کنیم در دال محفظه شارژری که درست می‌کنید از اجزایی مثل ابر، پنبه و غیره استفاده ننمایید چون این موارد می‌توانند منجر به بروز اختلال در خنک کاری و دفع گرما شوند و عمر شارژ شما و کیفیت شارژدهی آن را به شدت کاهش دهند.

حالا درب محفظه مکعبی شکل و اصلی شارژی که ساخته‌ای را روی بدنه آن کیپ کنید. بدین ترتیب پروسه ساخت شارژر موبایل همراه شما با موفقیت به پایان رسیده است و می‌توانید از شارژر همراه خود استفاده کنید. برای انجام این کار کافیست یک سر سیم شارژر موبایل خود را به گوشی متصل کرده و سر دیگر آن را به مادگی USB شارژر همراه متصل نمایید. مشاهده خواهید کرد که باطری گوشی موبایلتان شروع به شارژ شدن می‌کند.

آموزش تصویری ساخت شارژر موبایل همراه

اما برای شارژ کردن باتری های AAA خود شارژری که ساخته شده باید چه کرد؟ بدین منظور باید از سیم رابط دو سر مشابه و دارای نرینه USB استفاده کنید. دقت داشته باشید که سیم شارژرهای معمولی به گونه‌ای هستند که یک سر آن ها از نرینه UBS تشکیل شده و سر دیگرشان به نرینه مناسب با سوکت گوشی مجهز است. بنابراین احتمالا نیازمند ساخت یک سیم رابط و شارژ اختصاصی برای شارژ کردن باتری های شارژر همراه خود خواهید بود. برای ساخت این سیم رابط کافیست بخش انتهایی که سیم شارژر عادی که دارای نرینه مناسب برای اتصال به موبایل است را از آن جدا کنید و به جای آن یک نرینه USB دیگر به این سمت از سیم اضافه نمایید. بدین ترتیب هر دو سمت سیم رابط به نرینه USB مجهز می‌شوند. کافیست یک سر این سیم را به آداپتور شارژر یا سوکت USB کامپیوتر وصل کنید و سر دیگر آن را به پاور بانکی که ساخته‌اید متصل نمایید. بدین ترتیب باتری آن شروع به شارژ شدن می‌کند. متاسفانه چون روش ساده برای ساخت شارژر موبایل همراه شرح داده شد، راه دقیقی وجود ندارد که شما متوجه شوید چه زمانی شارژ باتری شارژری که ساخته‌اید به حالت فول رسیده است.

آموزش تصویری ساخت شارژر موبایل همراه

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به آموزش روش کارآمد و ساده‌ای برای ساخت شارژر موبایل همراه پرداختیم. در این روش از ابتدایی‌ترین امکانات و لوازم برای ساختن شارژر استفاده می‌شود و هر فردی می‌تواند با انجام این پروسه برای خودش یک شارژر همراه مشابه با پاوربانک بسازد. امیدواریم از این مقاله آموزشی و اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.

اخطار!!

    بهتر است از شارژرهای همراه موجود در بازار استفاده کنید. چرا که ساخت این شارژر خطرات خودش را دارد. باید در هنگام ساخت مراقب اتصال کوتاه باشید.

یک لحظه اشتباه و جریان‌دهی ناگهانی و بالای این گونه باتری‌ها ممکن است باعث آتش سوزی و برق گرفتگی شود. لطفا با مسئولیت خود از این آموزش استفاده کنید.

منابع متن:

https://www.wikihow.com/Make-a-Portable-and-Rechargeable-USB-Charger

منابع عکس:

https://www.wikihow.com/Make-a-Portable-and-Rechargeable-USB-Charger

مطالعه بیشتر :

مدار شارژر موبایل و عیب یابی آن

تعمیر شارژر موبایل و سوکت شارژ موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.