برای اینکه باتری گوشی شما بتواند به بهترین شکل ممکن انرژی مورد نیاز دستگاه را حداقل تا چند سال تامین کند باید به خوبی از باتری گوشی مراقبت یا نگهداری کنید. شاید تصور داشته باشید که مراقبت و نگهداری باتری موبایل بی‌فایده است اما در واقع اینطور نیست و با توجه به این موضوع می‌توانید عمر مفید و سلامت باطری موبایل خودتان را افزایش دهید. در این مقاله می‌خواهیم به بهترین روش های نگهداری باتری موبایل و افزایش عمر مفید آن (سلامت باتری) اشاره داشته باشیم. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

منظور از نگهداری باتری موبایل چیست؟

باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری که این روزها در گوشی های موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرند یک ویژگی خاص با نام عمر مفید هستند. اما منظور از عمر مفید باتری چیست؟ شناخت دقیق مفهوم عمر مفید برای درک منظور ما از نگهداری باتری موبایل الزامی خواهد بود. باتری های لیتیوم یونی و پلیمری به دلیل ساختار و ماهیت خاص خودشان به گونه‌ای هستند که با گذر زمان و قرار گرفتن در سیکل های شارژ مقداری از ظرفیت اصلی خود را از دست می‌دهند. به عنوان مثال یک باتری لیتیوم یونی ممکن است بعد از سپری کردن 500 پیکسل شارژ چیزی در حدود 5 درصد از ظرفیت اصلی خودش را از دست بدهد! بنابراین با فرض اینکه ظرفیت اولیه آن باتری 3000 میلی آمپر ساعتی بوده، ظرفیت آن بعد از گذراندن 500 سیکل شارژ به چیزی در حدود 2850 میلی آمپر ساعت می‌رسد. پس هرچقدر رو به جلو پیش برویم و باطری موبایل در سیکل های شارژ بیشتری قرار گیرند، ظرفیت آن ها هم کم و کمتر می‌شود. به همین دلیل است که وقتی گوشی جدیدی می‌خرید باطری آن خیلی خوب انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین می‌کند و به مرور از کیفیت شارژدهی باتری موبایل کاسته خواهد شد.

خرید باتری آیفون          – خرید باتری سامسونگ          – خرید باتری هواوی

عمر مفید یک باتری لیتیوم یونی در واقع مدت زمانی است که آن باتری هنوز بخش اصلی از ظرفیت خودش را دارد و کاربر بدون مشکل از آن استفاده می‌کند. در این دوره زمانی اگرچه کاهش ظرفیت اسمی باتری رخ می‌دهد اما منجر به آزاد و اذیت کاربر نمی‌شود و وی در قبال این موضوع گلایه‌ای نخواهد کرد. اما وقتی کاهش ظرفیت اسمی باتری موبایل بیشتر از یک حد خاصی شود، کاربر با دردسر رو به رو شده و متوجه می‌شود که باتری گوشی وی در تامین انرژی مورد نیاز دستگاه ضعیف عمل می‌کند. در این لحظه اصطلاحا عمر مفید باتری گوشی تمام شده و وقت تعویض آن فرا رسیده است. حالا که با مفهوم عمر مفید باتری گوشی آشنا شدید، می‌توانیم در رابطه با مفهوم نگهداری باتری موبایل صحبت کنیم. منظور از نگهداری باتری گوشی یا موبایل در واقع مجموعه‌ای اقداماتی است که منجر می‌شوند عمر باتری افزایش یابد و به نوعی خرابی باتری و ضعف عملکرد آن دیرتر نمایان شود. همانطور که پیش از این اشاره کرده بودیم ماهیت باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری به گونه‌ای است که با گذر زمان با افت ظرفیت رو به رو می‌شوند و متاسفانه این موضوع امری اجتناب‌ناپذیر است، اما با روش های نگهداری و مراقبت از باتری موبایل می‌توان سرعت افت ظرفیت این قطعات کاربردی را کاهش داد. در این مقاله اختصاصی می‌خواهیم به موثرترین و بهترین روش های نگهداری باتری موبایل و افزایش طول عمر مفید آن اشاره کنیم. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

روش اول: کاهش سیکل های شارژ

همانطور که گفتیم افت ظرفیت باتری های لیتیوم یونی به مرور زمان و با قرار گرفتن در سیکل های شارژ رخ می‌دهد، بنابراین هرچقدر تعداد سیکل های شارژ باتری گوشی کمتر باشد، سرعت افت ظرفیت آن هم کمتر خواهد بود. به عنوان مثال اگر یک گوشی مشابه داشته باشیم و باتری یکی از آن ها را در مدت زمان 1 سال 400 بار به شارژ بزنید تا فول شارژ شود و باتری گوشی دیگر را در همان بازه زمانی 1 سال 600 مرتبه با شارژ بزنید تا فول شارژ شود، گوشی دوم در پایان دوره مقدار بیشتری از ظرفیت اسمی خودش را از دست می‌دهد چون در سیکل های شارژ بیشتری قرار گرفته است. اما سوال اینجاست که چطور می‌توان تعداد سیکل های شارژ را با هدف مراقبت و نگهداری باتری موبایل کاهش داد؟

بدین منظور باید سعی کنید تنظیمات گوشی خود را به گونه‌ای بهینه‌سازی نمایید که مصرف انرژی موبایل کاهش یابد در نتیجه هر بار که باتری را شارژ می‌کنید، شارژ آن برای مدت زمان بیشتری باقی بماند. غیر فعال کردن قابلیت های اتصال غیرضروری مثل بلوتوث، وای فای، هات اسپات، موبایل دیتا، غیر فعال کردن سرویس موقعیت مکانی (Location Services)، کاهش نور صفحه نمایش، عدم استفاده از گوشی برای انجام تسک های سنگین مثل بازی کردن و غیره همگی می‌توانند منجر به مصرف کمتر شارژ باتری گوشی شوند و در نتیجه نیاز به قرارگیری موبایل در سیکل های شارژ را کمتر کرده و در نتیجه روشی موثر برای نگهداری باتری موبایل باشند.

روش دوم: جلوگیری از داغ شدن گوشی

بهترین روش های نگهداری باتری موبایل و افزایش عمر آن

گرما اصلی ترین عاملی است که بر روی کاهش ظرفیت و عمر مفید باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری تاثیر می‌گذارد، بنابراین اگر از داغ شدن گوشی و باتری آن جلوگیری کنید، کمک قابل ملاحظه‌ای به افزایش عمر باتری کرده‌اید. برای اینکه از داغ شدن باتری گوشی جلوگیری به عمل آورید می‌توانید از روش های گوناگون در شرایط مختلف استفاده کنید و محدودیتی از نظر روش هایی که بکار می‌برید وجود ندارد، اما فقط از ترفندهایی مثل قرار دادن گوشی در یخچال یا فریزر برای خنک شدن اجتناب کنید چون سرمای بیش از حد و عدم تعادل دما هم خود می‌تواند عاملی برای کاهش عمر باتری گوشی ها باشد. ضمن اینکه با قرار دادن گوشی در فریزر و یخچال احتمال خیس شدن دستگاه و تماس آن با آب را افزایش می‌دهید و آب می‌تواند به قطعات گوشی آسیب جدی وارد کند. برای جلوگیری از داغ شدن موبایلتان بهتر است از قرار دادن آن در کنار اجسام گرمازا یا قرار دادن آن در زیر نور مستقیم و شدید آفتاب و سایر عوامل این چنینی جلوگیری به عمل آورید. توجه به این مسئله روشی موثر برای نگهداری باتری موبایل و افزایش طول عمر آن است.

روش سوم: عدم انجام تسک ها و بازی های سنگین

اجرای طولانی مدت تسک ها و بازی های HD سنگین در گوشی های موبایل می‌تواند به شدت روی کاهش عمر مفید باتری و ظرفیت آن تاثیرگذار باشد،  اما چرا و چگونه؟ زمانی که شما یک تسک سنگین مثل یک بازی JD و با گرافیک بالا را در گوشی خود اجرا می‌کنید منابع گوشی نظیر رو و پردازنده آن به طرز قابل ملاحظه‌ای با افزایش حجم اطلاعات رو به رو می‌شوند و برای آنالیز این اطلاعات نیازمند افزایش فرکانس کاری خود خواهند بود. زمانی که فرکانس کاری پردازنده افزایش یابد و منابعی مثل رم آن تحت فشار قرار گیرند، مقدار انرژی مصرفی آن ها افزایش می‌یابد و در نتیجه شارژ باتری زودتر خالی می‌شود. با توجه به توضیحاتی که در “روش اول” ارائه کردیم، اقداماتی که باعث مصرف شارژ بیشتر باتری می‌شوند در دراز مدت منجر به افزایش تعداد سیکل های شارژ و در نتیجه کاهش عمر باتری خواهند شد.

از سمت دیگر وقتی فرکانس کاری هسته های پردازشگر موبایل افزایش پیدا کند، سرعت و حجم رد و بدل دیتا افزایش می‌یابد و این پدیده منجر به تولید گرمای بیشتر می‌شود. به همین دلیل است که وقتی بازی های سنگین و HD را روی موبایل اجرا می‌کنید بدنه آن ها داغ می‌شود. این گرما مستقیما به باتری گوشی ها منتقل شده و منجر به داغ شدن باتری می‌شود و همانطور که در “روش دوم” اشاره کردیم داغ شدن باتری موبایل یکی دیگر از اصلی ترین عواملی است که منجر به کاهش عمر مفید آن می‌شود. بنابراین انجام بازی های سنگین و تسک های این چنینی که منجر به افزایش فرکانس کاری پردازنده و تحت فشار قرار گرفتن منابع دستگاه می‌شوند یکی از اصلی ترین عوامل موثر در کاهش عمر مفید باتری گوشی ها هستند. بنابراین برای نگهداری باتری موبایل و افزایش طول عمر مفید آن سعی کنید تا حد امکان از انجام اقدامات این چنینی در موبایل دوری نمایید.

روش چهارم: گوشی را شب تا صبح به شارژ نزنید

یکی دیگر از نکاتی که با توجه کردن به آن می‌توانید به نگهداری باتری موبایل و افزایش طول عمر مفید آن کمک کنید مربوط به عدم اتصال گوشی به شارژر برای بازه های زمانی طولانی مثل شب تا صبح می‌شود. زمانی که گوشی خود را برای مدت زمان طولانی مثل شب تا صبح به شارژ بزنید، در اواسط شب باتری گوشی فول شارژ می‌شود و در این مرحله انتقال انرژی از شارژر به باتری گوشی موقتا و به طور خودکار متوقف خواه شد. از آنجایی که قابلیت های اتصالی مثل سیم کارت، اینترنت، اپلیکیشن های پس زمینه و غیره همچنان در موبایل فعال هستند، بنابراین مصرف انرژی در گوشی ادامه دارد. وقتی 1 درصد از شارژ باتری مصرف شود، دوباره انتقال انرژی از شارژر به باتری انجام خواهد شد تا شارژ باتری گوشی به 100 درصد برسد و تزریق انرژی متوقف گردد.

این پروسه برای کل مدت زمانی که باتری گوشی برای اولین بار فول شارژ شده و همچنان به شارژر متصل است ادامه پیدا می‌کند و گوشی در این شرایط چندین و چند بار با قطع و وصل شارژ و جهش مابین 99 درصد شارژ و 100 درصد شارژ رو به رو می‌شود. متاسفانه این فرآیند منجر به افزایش تنش و استرس بر روی باتری گوشی و همچنین تداوم گرمای تولید شده در دستگاه خواهد شد و به باتری آسیب می‌رساند. به همین جهت توصیه می‌کنیم برای نگهداری باتری موبایل و افزایش عمر مفید آن به هیچ وجه گوشی را از شب تا صبح به شارژ نزنید.

روش پنجم: عدم استفاده از شارژرهای نامرغوب یا شارژر دیگر گوشی ها

همیشه سعی کنید برای شارژ باتری گوشی خودتان از شارژر اورجینال و فابریک خودش استفاده نمایید و به هیچ وجه از شارژر دیگر گوشی ها یا شارژرهایی که در بازار به عنوان شارژر های جایگزین اسمارت فون ها عرضه می‌شود استفاده نکنید. حتی تعویض سیم شارژر و استفاده از سیم های نامرغوب هم می‌تواند روی عمر مفید باتری و کیفیت شارژ شدن آن تاثیرگذار باشد. همچنین استفاده از شارژر دیگر گوشی ها را هم به هیچ عنوان برای شارژ کردن باتری موبایل توصیه نمی‌کنیم. درست است که اگر گوشی خود را به شارژر دیگر گوشی ها وصل کنید، باتری آن شارژ می‌شود اما اگر ولتاژ و شدت جریان خروجی آن شارژر با ولتاژ و شدت جریان مناسب باتری گوشی شما متفاوت باشد، احتمال اینکه کیفیت شارژ باتری گوشی شما کاهش یافته و در نتیجه شاهد کاهش عمر مفید باتری باشید بیشتر می‌شود. پس اگر به دنبال نگهداری باتری موبایل و افزایش طول عمر آن هستید توصیه می‌کنیم فقط از شارژر اورجینال و فابریک موبایل برای شارژ باتری آن استفاده کنید و از دیگر شارژرهای نامرغوب بازار یا شارژر دیگر موبایل ها استفاده ننمایید.

خرید شارژر آیفون          – خرید شارژر سامسونگ          – خرید شارژر هواوی

روش ششم: از پاوربانک و شارژر فندکی استفاده نکنید

استفاده از پاوربانک و شارژرهای فندکی خودرو به یکی از متداول ترین روش های شارژ کردن باتری گوشی تبدیل شده اما استفاده از نمونه های نامرغوب این گجت ها به منظور شارژ باتری گوشی می‌تواند نتایج نه چندان جالبی را به همراه داشته باشد و در دراز مدت به باتری گوشی آسیب برساند. متاسفانه اغلب پاوربانک ها و شارژرهای فندکی که در بازار کشورمان عرضه شده‌اند از نمونه های نامرغوب و غیر اورجینال هستند و در دراز مدت به باتری موبایل آسیب می‌زنند. یک شارژر فندکی یا پاوربانک مرغوب و با کیفیت باید به قابلیت تنظیم خودکار ولتاژ و شدت جریان خروجی مجهز باشد و بتواند مثل یک آداپتور شارژر عمل کند.

بدین سبب شدت جریان و ولتاژ خروجی پاوربانک دقیقا مطابق با نیاز گوشی یا هر گجتی که به آن متصل شده تنظیم می‌شود و در نتیجه آسیبی به باتری گوشی که به آن وصل شده نمی‌رساند. اما اگر پاوربانک یا شارژ فندکی که از آن استفاده می‌کنید مرغوب نباشد، ولتاژ و شدت جریان ثابتی از آن به گوشی منتقل خواهد شد و در برخی مواقع هم ممکن است در انتقال این انرژی نوساناتی به وجود آید که منجر به کاهش عمر باتری می‌شوند. پس برای نگهداری باتری موبایل و افزایش عمر آن تا حد امکان از پاوربانک و شارژر فندکی استفاده نکنید و اگر این کار را انجام می‌دهید حتما از نمونه های اورجینال و مرغوب این گجت ها استفاده کنید.

بهترین روش های نگهداری باتری موبایل و افزایش عمر آن

روش هفتم: از قابلیت شارژ بیسیم استفاده نکنید

خیلی از گوشی های امروزی و جدید از قابلیت شارژ بیسیم پشتیبانی می‌کنند. قابلیت شارژ بیسیم قابلیتی است که به موجب آن امکان شارژ کردن باتری گوشی بدون نیاز به وصل کردن مستقیم به سیم شارژر امکانپذیر می‌شود. در این روش از یک پد القایی استفاده به عمل می‌آید و گوشی با قرار دادن بر روی این پد شروع به شارژ شدن می‌کند. اما چرا مدعی هستیم که استفاده از قابلیت شارژ بیسیم می‌تواند منجر به کاهش عمر مفید باتری شود؟ دلیل این مسئله کاملا روشن است. وقتی از قابلیت شارژ بیسیم استفاده می‌شود، بخش عظیمی از انرژی تولید شده توسط پد شارژ به محیط اطراف منتقل می‌شود و تلف خواهد شد. این اتلاف انرژی از یک سمت منجر به طولانی تر شدن زمان شارژ خواهد شد و از سمت دیگر منجر به ایجاد گرمای بیشتر و قرارگیری طولانی مدت تر گوشی در معرض گرما می‌شود. از آنجایی که گرما دشمن باتری های لیتیوم یونی است، بنابراین استفاده از تکنولوژی مورد نظر می‌تواند عمر باتری موبایل را کاهش دهد. پس برای نگهداری باتری موبایل و افزایش عمر مفید آن سعی کنید از تکنولوژی شارژ بیسیم استفاده ننمایید.

روش هشتم: شارژ باتری را بین 40 الی 80 درصد نگه دارید

بهترین روش های نگهداری باتری موبایل و افزایش عمر آن

آخرین روش و ترفندی که برای نگهداری باتری موبایل و افزایش عمر آن به شما معرفی می‌کنیم شاید برایتان عجیب به نظر برسد اما تحقیقات نشان داده که این روش در افزایش عمر باتری های لیتیوم یونی بسیار موثر واقع می‌شود. در این روش به جای اینکه باتری گوشی فول شارژ شود و هر بار هم قبل از اتصال به شارژر، شارژ باتری آن کاملا خالی گردد، شارژ باتری گوشی را مابین 40 الی 80 درصد نگه می‌دارید! یعنی همیشه سعی می‌کنید شارژ باطری موبایلتان از 40 درصد کمتر و از 80 درصد بیشتر نشود. اما انجام این کار چطور به نگهداری باتری موبایل و افزایش عمر آن کمک می‌کند؟ وقتی از این روش استفاده کنید مدت زمان قرارگیری گوشی در شارژ کاهش می‌یابد چون مطمئنا برای شارژ باتری گوشی از  40 درصد تا 80 درصد زمان کمتری نسبت به شارژ آن از 0 تا 100 درصد لازم خواهد بود. این امر منجر به کاهش استرس و همچنین گرمایی می‌شود که در حین شارژ کردن باتری موبایل تولید خواهد شد و می‌تواند به باتری آسیب برساند. بنابراین بدین ترتیب می‌توانید در دراز مدت به شکل قابل ملاحظه‌ای از کاهش عمر مفید باطری گوشی خود جلوگیری به عمل آورید.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی موثرترین و بهترین روش های نگهداری باتری موبایل و افزایش عمر آن پرداختیم. فراموش نکنید کاهش ظرفیت و کیفیت شارژدهی باتری گوشی های امروزی یک امر طبیعی است و راهی برای جلوگیری مطلق از به وجود آمدن آن وجود ندارد، اما در هر صورت با روش هایی که در این مطلب به ن ها اشاره کردیم می‌توانید عمر مفید باتری موبایل را افزایش دهید و برای بازه طولانی تری بدون مشکل از آن استفاده کنید. امیدواریم از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.

منابع عکس:

https://android.gadgethacks.com/how-to/turn-off-low-battery-warning-sound-notification-android-9-0-pie-0186316/

https://twitter.com/CatRuggedPhones/status/1016366371096158210

https://www.grunge.com/135766/dont-charge-your-cell-phone-while-you-sleep/

http://www.niftyreads.com/10-best-power-banks-for-iphone-8-and-iphone-8-plus/

https://www.androidcentral.com/why-does-battery-life-get-worse-over-time

مطاله بیشتر :

روش های احیای باتری موبایل

چرا شارژ باتری موبایل زود تمام یا خالی می‌شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.