اگر باتری گوشی شما کیفیت شارژدهی خودش را از دست داده و شارژ نگه نمی‌دارد، می‌توانید با روش های خاصی نسبت به احیای آن وارد عمل شوید. در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با روش های احیای باتری موبایل صحبت کنیم و چند مورد از موثرترین راهکارهای موجود را برایتان شرح دهیم. با امداد موبایل همراه باشید.

منظور از احیای باتری موبایل

قبل از اینکه در رابطه با روش های مورد نظر صحبت کنیم بهتر است منظورمان از احیا کردن باتری موبایل را بهتر برایتان شرح دهیم تا باعث ایجاد سوء تعبیر نشود. همانطور که می‌دانید باتری هایی که این روزها در گوشی ها هوشمند استفاده می‌شوند از دو نوع لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری هستند و ماهیت آن ها به گونه‌ایست که با گذر زمان به تدریج کیفیت شارژدهی و ظرفیتشان کاهش پیدا می‌کند. دلیل مختلفی می‌توانند سبب شوند که قدرت شارژدهی یا نگه داشتن شارژ باتری موبایل کم شود و ما پیش از این در مقاله “چرا شارژ باتری موبایل زود تمام یا خالی می‌شود؟” به طور جامع در رابطه با این دلیل صحبت کردیم. یکی از این دلایل اتمام عمر مفید باتری بود! اما منظور از اتمام عمر مفید باتری چیست؟

منظور از اتمام عمر مفید باتری گوشی در واقع ورود آن به شرایطی است که دیگر نگهداری شارژ از آن به خوبی و با کیفیت مناسب انجام نمی‌شود. این حالت هم زمانی رخ می‌دهد که عمر مفید باتری گوشی به پایان رسیده باشد و هم در شرایطی رخ می‌دهد که باتری بنا به دلایل مختلف مثل عدم استفاده طولانی مدت و غیره کارایی خود را از دست داده باشد. در اینگونه مواقع تنها راه حل اصلی که می‌توانید از آن استفاده کنید مربوط به تعویض باتری می‌شود اما شاید احیای باتری موبایل هم بتواند به شما کمک کند! احیای باتری گوشی موبایل در واقع پروسه‌ای است که برای تقویت قدرت شارژدهی باتری استفاده می‌شود که توان خود را از دست داده و شارژ را در خود نگه نمی‌دارد.

اما چطور قادر به احیای کردن باتری گوشی موبایل خواهیم بود؟ به منظور از انجام این کار چند روش و ترفند مختلف وجود دارد که می‌توانید آن ها را تست کنید. ما به هیچ وجه تضمین نمی‌کنیم که این ترفندها به طور حتمی منجر به احیای قدرت باتری گوشی شما شوند و نتیجه مطلوبی را به همراه داشته باشند. همچنین اکیدا توصیه داریم از این روش ها فقط در شرایطی استفاده کنید که دیگر راهی به غیر از تعویض باتری گوشی ندارید. نکته بعدی این است که در تمام روش های مذکور باید باتری گوشی از آن خارج شود و سپس اقدامات لازم برای احیای باتری صورت پذیرند. پس اگر گوشی شما از بدنه یکپارچه و باتری جدانشدنی بهره‌مند باشد، احیای باتری موبایل برایتان کمی دشوار خواهد شد و باید به هر شیوه ممکن ابتدا به باتری دستگاه دسترسی پیدا کنید و سپس از ترفندهای احیای باتری استفاده به عمل آورید. در ادامه بیشتر در مورد روش های جالب احیا کردن باطری گوشی های موبایل صحبت می‌کنیم. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

خرید باتری آیفون          – خرید باتری سامسونگ          – خرید باتری هواوی

روش اول: تمیز کردن کانتکت های باتری

اگر با دقت به باتری گوشی خود نگاه کنید متوجه خواهید شد که در یکی از لبه های آن (عموما لبه فوقانی) کانتکت های طلایی رنگی وجود دارد که روی پین های خاصی چفت می‌شوند و بدین ترتیب ارتباط مابین گوشی و باتری برقرار خواهد شد. این کانتکت های طلایی رنگ در واقع امکان استفاده گوشی از شارژ باتری را محقق می‌سازند و شبیه به پریز برق (اتصال دهنده مصرف کننده و تامین کننده برق) عمل می‌نمایند. طبیعتا اختلالی در عملکرد این کانتکت ها به وجود آید، باتری موبایل کیفیت شارژدهی و انتقال انرژی خود را از دست می‌دهد. بنابراین تمیز کردن این کانتکت های طلایی رنگ یکی از موثرترین روش های احیای باتری موبایل است.

روش های احیای باتری موبایل

کانتکت باتری گوشی های موبایل به ویژه در مواقعی که برای مدت زمان های طولانی از آن ها استفاده نشود و در محیط های نسبتا مرطوب باشند، ممکن است دچار زنگ زدگی و اکسیداسیون شود. در اینگونه مواقع به دلیل اختلالی که در محل اتصال باتری به گوشی ایجاد شده، انتقال انرژی با قدرت و کیفیت مناسبی انجام نخواهد شد. با تمیز کردن کامل پین و کانتکت های رو باتری می‌توان این مشکل را برطرف ساخت. پس در قدم اول باتری موبایلتان را خارج کردن و کانتکت های روی لبه آن را تمیز کنید. برای انجام این کار بهتر است از الکل استفاده نمایید. پس از تمیز کردن کانتکت ها و پین های آن عملکرد باتری را تست نمایید.

روش دوم: پوشاندن درزهای باتری

گاها به مرور زمان در باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری موبایل ها تغییرات ظاهری به وجود می‌آید که در برخی مواقع ممکن است خیلی محسوس و در برخی مواقع دیگر نامحسوس باشند. به عنوان مثال تورم باتری یکی از شایع ترین تغییر شکل هایی است که در باطری های لیتیوم یونی رخ می‌دهد. تغییر شکل باتری و تورم آن همانطور که در مقاله “علائم و نشانه های خرابی باتری موبایل” گفته بودیم می‌تواند یکی از نشانه های خرابی باتری باشد، اما در برخی مواقع خاص که شدت این تغییر شکل محسوس نباشد می‌توان از آن چشم پوشی کرد. البته توصیه ما این است که همیشه به محض مشاهده تغییر شکل در باتری موبایل نسبت به تعویض آن اقدام کنی، چون این روش امن تر و مطمئن تر خواهد بود. مسئولیت استفاده از روش های احیای باتری موبایل بر عهده خودتان بوده و هیچ تضمینی برای جوابگویی قطعی آن وجود ندارد.

اگر تغییر شکل های باطری گوشی شما خیلی ناچیز است، درزهای پوشش بدنه باطری و فریم آن را بررسی کنید. فریم باتری در واقع شامل دو قسمت سیاه رنگی می‌شود که در لبه های فوقانی و زیرین آن تعبیه شده‌اند و کانتکت های طلایی رنگ باتری هم در گوشه آن ها دیده می‌شود. اما بدنه اصلی باتری بخش خاکستری یا مشکی رنگ آن خواهد بود. احتمال دارد تغییر فرم باطری منجر شود که در محل اتصال پوشش بدنه باتری به فریم آن درزهایی به وجود آمده باشد. این درزها می‌توانند منجر به افزایش احتمال تلف شدن انرژی شوند و در نتیجه مشکل خالی شدن شارژ باتری و عدم نگهداری شارژ را به همراه داشته باشند.

برای رفع این مشکل یا چسب نواری به طور کامل و محکم درزهای باتری و فریم آن را بپوشانید و حالتی ایجاد کنید که باتری و درزهایش کاملا کیپ شوند. دقت داشته باشید که چسب رو بدنه اصلی باتری و کانتکت های آن چسبانده نشود و فقط درزهای مابین فریم و بدنه باطری را بپوشاند. همچنین از محکم کشیدن چسب بر روی درزهای باتری اطمینان حاصل کنید. پس از انجام این کار باتری را دوباره در گوشی متصل کرده یا بنا به هر شیوه دیگر مثل بکارگیری شارژرهای همه کاره به شارژ بزنید تا شارژ شود. احتمال احیای باتری موبایل با انجام این کار بسیار زیاد خواهد بود و در خیلی از مواقع این اقدام منجر می‌شود که باتری گوشی تا مدت زمان طولانی بدون مشکل به کار خود ادامه دهد. نکته‌ دیگری که در حین چسب زدن درزهای باتری باید به آن توجه کنید این است که سعی نمایید فشار ناشی از چسب ها را روی بخش هایی از بدنه باتری معطوف کنید که دچار تورم شده و بدین ترتیب تعادل مابین بخش های متورم و عادی را برقرار سازید. مجددا اشاره می‌کنیم که مسئولیت انجام این روش بر عهده خود شماست و امداد موبایل هیچ مسئولیتی در قبال انجام این رویکرد بر عهده ندارد.

خرید شارژر آیفون          – خرید شارژر سامسونگ          – خرید شارژر هواوی

روش سوم: فریز کردن باتری موبایل

انرژی الکتریکی که در باتری های لیتیوم یونی وجود دارد و باعث تامین انرژی مورد نیاز گوشی می‌شود از برخور‌د بارهای الکتریکی مثبت و منفی به وجود می‌آید، بنابراین می‌تواند اینطور نتیجه گرفت که انرژی جنبشی در شارژ باتری و عملکرد باتری های لیتیوم یونی و پلیمری نقش حیاتی و بسیار مهمی دارد. در حالت عادی و دمای محیط مقدار انرژی جنبشی که در یک باطری لیتیوم یونی یا پلیمری وجود دارد بالاست و وقتی گوشی در حال استفاده و کارکرد باشد، باتری در حالت فعال قرار می‌گیرد. در اینگونه مواقع چگالی بالای حرکات جنبشی بارهای الکتریکی و الکترون ها می‌تواند منجر به بروز پدید نشت الکتریکی شود. نشت الکتریکی دقیقا مسئله‌ای است که در روش قبل هم سعی کردیم از بروز آن جلوگیری کنیم. این پدیده سبب می‌شود که بخشی از انرژی باطری از آن خارج شده و به بیرون نشت پیدا کند و عملا هیچ فایده‌ای برای گوشی نداشته باشد.

اما اگر دمای محیط کاهش یابد پوشش لیتیومی روی باتری گوشی به همراه میکروساختار الکترولیتی آن به طور قابل ملاحظه‌ای منقبض می‌شوند و همچنین شدت انرژی جنبشی داخل باتری هم افت می‌کند و این عوامل سبب می‌شوند که پدیده نشت الکتریکی در باتری با شدت بسیار ناچیزتری رخ دهد. بنابراین اگر باطری گوشی شما به دلیل نشت الکتریکی دچار مشکل شده باشد، قرار دادن آن در فریزر می‌تواند تا حد زیادی به رفع مشکل ایجاد شده کمک کند، البته توصیه می‌کنیم حتما قبل از انجام این کار درزهای باتری را مطابق با توضیحاتی که در روش دوم ارائه کردیم با چسب نواری به صورت دقیق و کامل بپوشانید تا نشت الکتریکی را به حداقل برسانید. به منظور احیای باتری موبایل خود از طریق این روش به شرح زیر عمل کنید:

  • ابتدا باتری موبایل را از آن خارج کرده و تمام درزهای آن را با چسب نواری و مطابق با توضیحاتی که در “روش دوم” ارائه کردیم بپوشانید.
  • باتری را داخل یک پلاستیک ضخیم و زیپدار قرار دهید تا مستقیما با یخ داخل فریزر در ارتباط نباشد.
  • باتری را داخل فریزر قرار داده و اجازه دهید 3 ساعت در آن باقی بماند.
  • باتری را از فریزر خارج کنید و چند دقیقه منتظر بمانید تا دمای باتری کاهش یابد.
  • باتری را داخل گوشی نصب نمایید و آن را به شارژ بزنید و منتظر بمانید تا حداقل 70 درصد شارژ شود و سپس از گوشی استفاده کنید.

به احتمال زیاد در این شرایط احیای باتری موبایل شما با موفقیت انجام شده است. اگر تغییری در عملکرد باتری رخ نداد بهتر است دیگر به فکر انجام سایر روش ها نباشید و باتری گوشی خود را تعویض کنید.

روش چهارم: القای پالس از یک باتری دیگر

در برخی مواقع ممکن است عدم استفاده از گوشی برای مدت زمان های طولانی و عدم فعالیت باتری آن سبب شوند که باتری در حالت خاصی قرار گیرد که عملکرد درستی نداشته باشد و زود شارژ خالی کند. به این حالت اصطلاحا حالت “خوابیدن باتری” گفته می‌شود و خودروها هم شاهد به وجود آمدن آن هستیم. در اینگونه مواقع شاید بتوان با القای پالس مستقیم از یک باتری دیگر به باتری معیوب، مشکل را برطرف کرد. این پروسه دقیقا مشابه با همان پروسه باتری به باتری کردن در خودروها بوده و عمل می‌کند. برای انجام این کار به یک باتری معمولی با ولتاژ خروجی 9 ولت و دو سیم نسبتا ضخیم با پوشش عایق نیاز خواهید داشت. مراحلی که برای احیای باتری موبایل در این روش باید طی شوند به شرح زیر هستند:

روش های احیای باتری موبایل

  • یک سر سیم های ارتباطی که تهیه کرده‌اید را به کانکتورهای مثبت و منفی باتری 9 ولتی متصل کنید.
  • دو سر دیگر سیم ها را به کانتکت های مثبت و منفی باتری لیتیوم یونی یا پلیمری موبایلتان وصل نمایید. دقت داشته باشید که حتما سیم دارای ولتاژ مثبت به کانتکت مثبت باتری متصل شده و سیم دارای بار منفی به کانتکت منفی باتری متصل گردد.
  • برای مدت زمان 45 ثانیه اتصال مابین دو باتری را حفظ کنید و سپس سیم ها را از کانتکت باتری گوشی جدا نمایید.

بدین ترتیب یک شک به باتری موبایل وارد می‌شود. حالا آن را داخل گوشی قرار دهید و دوباره به شارژ بزنید یا باتری را بدون نیاز به وارد کردن در گوشی و با یک شارژر همه کار شارژ کنید. پس چند چیزی در حدود 30 دقیقه عملکرد باتری را بررسی نمایید.به احتمال زیاد احیای باتری موبایل شما با موفقیت انجام شده است.

روش پنجم: استفاده از لامپ 1.5 ولتی

یکی دیگر از روش های خاصی که می‌توانید از آن برای احیا کردن باتری گوشی استفاده کنید مربوط به روشن کردن یک لامپ 1.5 ولتی و تامین انرژی مورد نیاز آن تا زمان خالی شدن باتری می‌شود. این روش همیشه نتیجه خوبی را به همراه ندارد و ممکن است گاها هیچ تاثیری بر روی کیفیت شارژدهی باطری موبایل نداشته باشد اما در برخی مواقع دیده شده که بازده آن حتی از روش های قبلی که نام بردیم هم بیشتر است. برای استفاده از این روش نیازمند دو کابل با عایق و یک لامپ کوچک 1.5 ولتی هستید. مراحلی که برای استفاده از این روش باید طی شوند به شرح زیر هستند:

روش های احیای باتری موبایل

  • شارژ باتری گوشی را به طور کامل خالی کنید و آن را مجددا به شارژ بزنید و منتظر بمانید تا فول شارژ شود.
  • دو سر دو سیم عایق و رابط را به دو بخش کانتکت های باتری گوشی متصل کنید. سعی کنید این اتصال را به گونه‌ای ایجاد نمایید که کاملا استیل باشد و در اواسط کار دچار قطعی نشود.
  • دو سر دیگر سیم ها را به لامپ 1.5 ولتی متصل کنید. مشاهده خواهید کرد که لامپ روشن می‌شود.

این مجموعه را در همان حالت رها کنید و اجازه دهید تا تمام انرژی باطری موبایل توسط لامپ مصرف شود و لامپ به دلیل عدم وجود انرژی لازم خاموش شود. در این حالت اتصال مابین باطری و لامپ را قطع نمایید و باتری را دوباره فول شارژ کرده و از آن در موبایل خود استفاده کنید. به احتمال زیاد احیای باتری موبایل با موفقیت انجام خواهد شد.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی بهترین و موثرترین روش های احیای باتری موبایل پرداختیم. روش هایی که در این مطلب معرفی شدند بهتر است در شرایطی مورد استفاده قرار گیرند که شما به طور کامل از عملکرد و بازده باتری گوشی خود نا امید شده‌اید و قصد تعویض باتری گوشی را دارید. این روش ها می‌توانند در اینگونه مواقع به عنوان آخرین راه حل موجود در نظر گرفته شوند. همانطور که قبلا هم اشاره داشتیم هیچ تضمینی وجود ندارد که روش های نام برده شده قطعا باتری گوشی شما را احیا کنند و مسئولیت انجام این اقدامات هم بر عهده کاربر است. امیدواریم از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.

منابع متن:

https://www.gearbest.com/blog/how-to/4-secret-ways-to-revive-any-dead-phone-battery-1012

منابع عکس:

https://www.onlybattery.pt/cell-phones-smartphones-batteries-smartphone-battery-3.85v-3000mah

https://www.gearbest.com/blog/how-to/4-secret-ways-to-revive-any-dead-phone-battery-1012

https://www.irishexaminer.com/breakingnews/business/samsung-to-recover-gold-from-recalled-galaxy-note-7-smartphones-798343.html

مطالعه بیشتر :

چرا شارژ باتری موبایل زود تمام یا خالی می‌شود؟

علائم و نشانه های خرابی باتری موبایل

8 نظر در “روش های احیای باتری موبایل

  1. Zahra می گوید :

    سلام من گوشی a51 رو دوماه پیش خریدم و اصلا تا حالا روشنش نکردم و تو قوطیشه هنوز میخوام تا سال بعد روشنش نکنم مشکلی پیش نمیاد؟

  2. بهزاد می گوید :

    من یک گوشی قدیمی دارم موتورولا c113a 2 2 ماه ازش استفاده کردم بعدش خاموشش کردم گزاشتمش توی کشو الا که میخوام استفاده کنم شارژ نمیشه

  3. Amirali.g می گوید :

    سلام ببخشید من گوشیم جاوا هست و قدیمیه. برای کاری لازمش دارم اما وقتی وارد شارژ میکنمش هیچی به هیچی.تمام روش هاتون رو انجام دادم اما شارژ نشد.اگر روش دیگه ای وجود داره بگین خیلی ممنون.

  4. شهرام می گوید :

    سلام. تمامی روش‌های گفته شده را امتحان کردم. همگی تقریبا به یک شوخی شبیه هستند و اصلا تاثیری ندارند. بطور کاملا اتفاقی روشی پیدا کردم که کاملا جوابگو هست.در مورد یک گوشی که حدود 2 سال بلا استفاده بود من با چندین کابل شارژ و شارژر مختلف امتحان کردم دستگاه شارژ نمی گرفت و اصلا روشن نمیشد و لوگو ظاهر و بلافاصله خاموش میشد. روشهای شمارا هم امتحان کردم جواب نداد. اتفاقی کابل متصل به پاور بانک را به گوشی وصل کردم در کمال تعجب دستگاه شروع به شارژ کرد. پس از یک ساعت حدود 30 در صد شارژ شد و به شارژر موبایل وصل کردم به راحتی شروع به شارژ کرد. چون اطلاعات گوشی را نیاز نداشتم ریست فاکتوری کردم و دستگاه را مجدد به شارژر وصل کردم و درکمال زیبایی شارژ شد تا به فول رسید. توصیه میکنم امتحان کنید.

    • sahyan می گوید :

      به احتمال زیاد به این خاطر با پاوربانکت شارژ شده یا شارژرهات ولتاژ بیش از حد مورد نیاز گوشی رو داشتن یا سوکت گوشیت هرز شده و کابل پاوربانکت اندازه ش بوده کابل ها در حد ناچیزی با هم تفاوت دارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.