یکی از مشکلات عجیبی که گاها برخی از کاربران با آن رو به رو می‌شوند مربوط به خارج شدن یک صدای عجیب و وزوز مانند از گوشی در حین اجرای اپلیکیشن دوربین می‌شود. خوشبختانه این مشکل می‌تواند با راه حل های نرم افزاری و سخت افزاری رفع شود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به آموزش رفع مشکل وزوز دوربین موبایل و صدا دادن لنز دوربین گوشی بپردازیم. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

مشکل وزوز دوربین موبایل : مقدمه

شاید برایتان عجیب به نظر برسد اما صدا دادن گوشی در حین اجرای اپلیکیشن دوربین و به نوعی فعال بودن دوربین های اصل یا سلفی موبایل یکی از مشکلاتی است که خیلی از کاربران در مورد آن سوال می‌کنند! این مشکل عجیب عموما منشاء سخت افزاری دارد اما در برخی مواقع ممکن است برخی اقدامات نرم افزاری هم بتوان این مشکل را برطرف کرد. اما بیایید کمی دقیق تر و بیشتر در مورد جزئیات این مشکل و صدا دادن لنز دوربین گوشی صحبت کنیم. اصلا منظور از صدا دادن دوربین یا وزوز کردن آن چیست؟

مشکل وزوز دوربین موبایل یا صدا دادن آن بدین صورت است که به محض فعال شدن دوربین موبایل صداهای عجیبی از سمت گوشی ساطع می‌شود. این صدا همیشه صدای وزوز نیست و در برخی مواقع احتمال دارد به شیوه های مختلف دیگری ظاهر شود. پس مشکل را بدین صورت در نظر بگیرید که با اجرای اپلیکیشن دوربین فعال شدن دوربین موبایل صدای عجیبی از گوشی ساطع می‌شود. شدت این صدا ممکن است در برخی مواقع زیاد و در برخی مواقع دیگر بسیار ناچیز و کم باشد. اما آیا راهی برای رفع مشکل صدا دادن لنز دوربین گوشی وجود دارد؟

در اغلب مواقع زمانی که مشکل این چنینی در دوربین موبایل به وجود می‌آید باید به تعمیرات سخت افزاری روی آورد، اما در برخی مواقع هم دیده شده که مشکل با انجام برخی کارها و اقدامات نرم افزاری برطرف شده است. در این مقاله می‌خواهیم به مجموعه اقداماتی اشاره کنیم که می‌توانند برای رفع مشکلاتی همچون مشکل وزوز دوربین موبایل و ارائه صدا های عجیب از سمت آن کاربردی باشند. ابتدا راه حل های نرم افزاری را خدمتتان عنوان می‌کنیم و تعمیر سخت افزاری را به عنوان آخرین آپشن و گزینه ارائه خواهیم کرد. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

قدم اول: ریستارت اپلیکیشن دوربین

در خیلی از مواقع ممکن است صدا های عجیبی که از سمت گوشی ارائه می‌شوند با خارج شدن از اپلیکیشن دوربین و اجرای مجدد آن از بین بروند. در اینگونه مواقع احتمالا مشکل به وجود آمده ناشی از ی باگ نرم افزاری است که موقتا ایجاد شده و برطرف می‌شود. برای ریستارت اپلیکیشن دوربین صرفا از آن خارج و دوباره واردش نشوید، بلکه به شرح زیر عمل نمایید:

  • اپلیکیشن دوربین گوشی را ببندید.
  • اپلیکیشن دوربین را از بخش “Recent Apps” ببندید.
  • وارد بخش Settings شوید.
  • گزینه Apps یا Applications را انتخاب کنید.
  • به تب یا بخش All بروید.
  • اپلیکیشن دوربین را از لیست اپلیکیشن های موجود انتخاب نمایید.
  • گزینه Force Stop را انتخاب کنید.
  • 30 ثانیه منتظر باشید و دوباره برنامه دوربین گوشی را اجرا کنید.

به احتمال زیاد با انجام مراحل فوق مشکل وزوز دوربین موبایل برطرف می‌شود. اگر اینطور نشد از راه حل بعدی استفاده کنید.

قدم دوم: حذف حافظه کش اپلیکیشن دوربین

حذف حافظه کش اپلیکیشن دوربین هم می‌تواند به رفع مشکلات و باگ هایی که در آن به وجود آمده کمک کند. حافظه کش (Cache Data) در واقع شامل اطلاعاتی می‌شود که به طور پیش فرض و برای اجرای سریع تر اپلیکیشن در حافظه گوشی ذخیره می‌شوند اما متاسفانه این فایل ها و اطلاعات در برخی مواقع می‌توانند مشکلاتی را هم به وجود آورد. اما چطور می‌توانیم حافظه کش برنامه دوربین را حذف کنیم؟ بدین منظور به شرح زیر عمل نمایید:

  • برنامه دوربین گوشی را ببندید.
  • اپلیکیشن دوربین را از بخش “Recent Apps” به طور کامل ببندید.
  • وارد قسمت Settings شوید.
  • گزینه Apps یا Applications را انتخاب کنید.
  • به تب یا بخش All بروید.
  • برنامه دوربین را از لیست اپلیکیشن های موجود انتخاب نمایید.
  • گزینه Force Stop را انتخاب کنید.
  • گزینه های Clear Cache و Clear Data را انتخاب کنید و با حذف اطلاعات این دو بخش موافقت به عمل آورید.
  • 30 ثانیه صبر کنید و دوباره اپلیکیشن دوربین را اجرا نمایید.

احتمالا با انجام مراحل فوق مشکل صدا های عجیب و وزوز دوربین موبایل شما برطرف می‌شود. اگر این روش هم منجر به رفع مشکل مذکور نشد باید از راه حل بعدی استفاده کنید.

قدم سوم: استفاده از برنامه های دوربین سوم شخص

اپلیکیشن دوربین پیش فرض گوشی موبایل شما تنها برنامه‌ای نیست که می‌توانید از آن برای اجرای دوربین و ضبط عکس و ویدیو استفاده کنید، بلکه اپلیکیشن های دیگری هم بدین منظور ارائه شده‌اند که گاها کارایی و قابلیت هایی بیشتر را هم ارائه می‌کنند. بنابراین نصب و استفاده از این اپلیکیشن های ثانویه یا سوم شخص هم می‌تواند گزینه مناسب باشد. اینکه کدام اپلیکیشن دوربین سوم شخص را روی گوشی نصب و از آن استفاده کنید کاملا بر عهده شماست. اگر بعد از نصب یک اپلیکیشن دوربین جدید، همچنان مشکلات قبلی و صداهای عجیب گوشی ادامه داشت از روش بعدی استفاده کنید.

روش چهارم: استفاده از حالت Safe Mode

گاها احتمال دارد که مشکلاتی مثل صدا دادن دوربین گوشی به دلیل نصب یک اپلیکیشن مخرب دیگر به وجود آمده باشد و اصلا ارتباط مستقیمی با اپلیکیشن دوربین اصلی موبایل و ماژول دوربین نداشته باشد. برای بررسی این موضوع توصیه می‌کنیم گوشی خود را در حالت Safe Mode اجرا کنید. اجرای گوشی در حالت Safe Mode سبب می‌شود که اپلیکیشن های ثانویه غیر فعال بمانند و فقط اپلیکیشن های اصلی موبایلتان قابل استفاده باشند.

در این شرایط کافیست اپلیکیشن دوربین را اجرا کنید و ببینید که آیا در حالت Safe Mode هم وزوز دوربین موبایل ادامه پیدا می‌کند یا خیر! اگر مشکل همچنان وجود داشت که باید از راه حل بعدی استفاده کنید اما اگر در حالت سیف مد هیچ صدای وزوزی به گوش نرسد، مطمئنا یک اپلیکیشن مخرب در گوشی شما نصب شده و با حذف آن مشکل برطرف می‌شود. اما چطور اپلیکیشنی که منجر به ایجاد این مشکل شده را پیدا کنیم؟

بدین منظور باید به خوبی فکر کنید و ترتیب نصب اپلیکیشن های مختلف بر روی موبایل خود و همچنین زمان شروع مشکل وزوز دوربین را به خاطر آورید. سپس به ترتیب اپلیکیشن هایی که فکر می‌کنید مخرب هستند را از گوشی حذف نمایید. شاید بهتر باشد حذف اپلیکیشن ها را به ترتیب از آخرین برنامه نصب شده در گوشی به عقب تر انجام دهید. پس از حذف هر برنامه، عملکرد اپلیکیشن دوربین را بررسی نمایید. بدون تردید بعد از حذف یک اپلیکیشن، مشکل صدای دوربین برطرف خواهد شد.

رفع مشکل وزوز دوربین موبایل و صدا دادن لنز دوربین گوشی

روش پنجم: فکتوری ریست (Factory Reset)

اگر هیچ کدام از روش های نرم افزاری که در بخش های قبل اشاره کدیم منجر به رفع مشکل صدا دادن لنز دوربین گوشی نشدند باید از روش نرم افزاری آخر استفاده کنید که مربوط به فکتوری ریست اطلاعات دستگاه می‌شود. در نظر داشته باشید که با فکتوری ریست گوشی تمام اطلاعات ذخیره شده در آن از بین می‌روند. بنابراین حتما از این راه حل به عنوان آخرین آپشن و گزینه  نرم افزاری استفاده کنید.

ضمنا در نظر داشته باشید که انجام فکتوری ریست روش و راه حل تضمینی برای رفع مشکل صدا دادن دوربین و وزوز کردن آن نیست و فقط به عنوان یکی از روش هایی که می‌تواند منجر به رفع مشکل شود معرفی شده است. برای فکتوری ریست کردن گوشی کافیست به مسیر Settings > Backup & Reset بروید و گزینه Factory Reset را انتخاب نمایید. منتظر بمانید تا فکتوری ریست گوشی انجام شود و گوشی دوباره اجرا گردد. سپس اپلیکیشن دوربین را مجددا اجرا کنید.

اگر بعد از فکتوری ریست کردن موبایل باز هم با اجرای اپلیکیشن دوربین و فعال کردن دوربین گوشی صداهای عجیبی از دستگاه ساطع شد، مطمئن باشید که مشکل گوشی سخت افزاری است و با روش های نرم افزاری قادر به رفع آن نخواهید بود. بنابراین باید به یک تعمیرکار با تجربه و قابل اعتماد مراجعه کنید.

روش ششم: تعمیر سخت افزاری گوشی

متاسفانه اگر هیچ کدام از روش های نرم افزاری که در مراحل قبا شرح دادیم مشکل دوربین گوشی را برطرف نکردند می‌تواند مطمئن شد که منشاء مشکل سخت افزاری است. بنابراین باید از سرویس یک تعمیرکار خوب و قابل اعتماد برای بررسی مشکل گوشی استفاده کرد. عموما مشکلاتی مثل وزوز دوربین موبایل با تعویض ماژول دوربین برطرف می‌شوند. برای خرید دوربین گوشی های مختلف بر روی لینک ضمیمه شده کلیک کنید. همچنین با استفاده از سرویس امداد موبایل هم می‌توانید تعمیرات تخصصی گوشی خود را انجام دهید.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به آموزش روش هایی پرداختیم که می‌توان از آن ها برای رفع مشکلاتی مثل صدا دادن لنز دوربین گوشی و وزوز کردن آن استفاده کرد. مشکلی که در مورد آن صحبت کردیم از مشکلات بسیار نادری است که برای کاربران انگشت شماری رخ می‌دهد. فراموش نکنید اگر گوشی شما دارای گارانتی باشد، مشکلاتی همچون وزوز دوربین تحت گارانتی و به طور رایگان قابل تعمیر خواهند بود.

منابع:

https://www.ephotozine.com/article/19-things-to-look-out-for-in-a-smartphone-camera–31055

https://www.wired.com/2015/12/smartphone-camera-sensors/

https://www.macworld.co.uk/how-to/iphone/best-camera-phone-megapixels-3502115/

مطالعه بیشتر :

رفع خطای متاسفانه دوربین متوقف شده است در اندروید (Camera Stopped)

166 نظر در “رفع مشکل وزوز دوربین موبایل و صدا دادن لنز دوربین گوشی

  1. رزا می گوید :

    سلام گوشیمو دیروز گرفتم a34 امروز متوجه شدم وقتی وارد دوربینش میشم صدای سوت مانند کمی داره. موقع فیلمبرداری هم این صدا ضبط میشه. دیشب اندرویدش هم آپدیت شد. مشکل چیه؟ گوشیمو پس بدم؟

  2. احسان می گوید :

    سلام خدمت امداد موبایل عزیز
    من نوت ۱۰ پرو شیائومی دارم ، وقتی میگذارمش زمین یا تکونش میدم یا وقتی تکون میخوره یک صدای تق تق کمی از بالای گوشی به گوش میرسد
    آیا مشکلی داره ؟
    متشکر از سایت

  3. amir می گوید :

    سلام گوشی a12 هست و وقتی لنز گوشی رو میخوام تمیز کنم و کمی فشار اضافی بهش وارد میشه تق تق میکنه …؟ مشکل خاصی داره ؟

  4. هادی می گوید :

    سلام گوشی من a12 هست هر وقت میرم تو دوربین صدای ویز ویز خیلی کمی از دوربین میاد گوشی مشکلی داره؟ ایا ارجاع کنم گارانتی؟

  5. مهران می گوید :

    سلام یه سوالی برام پیش اومده اونم اینکه موقعی که دوربین را باز میکنم موقعی که دوربین عقبه یه نویزه خیلی ارومی داره و موقع سلفی هم هیچ صدایی نیست
    صداشم مربوط به لرزشگیرش نیست چون صدای تق تق هم موقعی که گوشیمو تکون میدم میاد ولی این نویزه تا دوربینو باز میکنم ایجاد میشهدگوشیمم s21 fe هست

  6. می گوید :

    سلام بنده ۵روزی هست گوشی 11lite ne رو خریداری کردم و متوجه شدم که وقتی وارد دوربین میشم یا تو یک آپ می‌خوام عکسی ارسال کنم صدای تق تق میده گاهی اوقات این صدا میاد گاهی اوقات هم خیر میخواستم بدونم عادی هستش یا خیر و نیازی هست به تعمیرات یا نمایندگی ببرم
    و اینکه این مورد بعد ها مشکلی برای گوشی ایجاد نمیکنه ؟

  7. ماهی می گوید :

    سلام خسته نباشین،گوشی من سامسونگ a53 5g
    هست وقتی تکونش میدم یه صدای تق تقی از داخلش میاد،تا حالا نه زمین خورده نه مشکلی براش پیش اومده میشه دلیل صدا دادنش چیه؟

      • مهدی می گوید :

        سلام من گوشیم شیائومی نوت 11 پرو چند وقت پیش بروز رسانی اومد واسه گوشی بروزش کردم حافظه گوشیم پر شد بود بازگشت به تنظیمات کارخانه زدم الان وقتی دوربین گوشی رو باز میکنم دوربین از قسمت بالایی صدای تق تق میده همزمان هم دوربین گوشی هم فوکوس میکنه هم تاره دوربین گوشیمم ضربه ایی نخورده

        • امداد موبایل می گوید :

          سلام گوشی های شیائومی بعضی وقتا بعد از آپدیت به مشکل نرم افزاری میخورن
          ببرید پیش نرم افزارکار براتون درستش میکنه

  8. mobin می گوید :

    سلام من هفته ای هست که یه گوشی A52 خریدم،وقتی گوشیمو تکون میدم صدای لقی و تق تق میده بعد نگاشم میکنم احساس میکنم دوربینش لقه ،یبار که اهنربا گزاشتم پیشش اینجوری شد بنظرتون مشکل پیدا کرده یا عادیه؟؟؟؟

    • امداد موبایل می گوید :

      سلام
      چون آهنربا گذاشتین قسمت فلزی دوربین خراب شده
      دوربین گوشی باید تعویض بشه

  9. پوریا می گوید :

    سلام من ایفون ۱۳پرومکس دارم دو هفتس ک گرفتم وقتی تو اینستا وارد دوربین میشم بعضی اوقات صدای تق میده دلیلش چیه؟

  10. لیلا می گوید :

    سلام من گوشیم a52s هست وقتی شارژش کم میشه دوربین جلوش صدا میکنه بنظرتون مشکلش چیه؟

  11. رویا می گوید :

    سلام
    من گوشی a12 خریدم و وقتی وارد دوربین میشم صدای تق تق میده
    توی گوکول خوندم این یه نقصه، بله؟

  12. محمدی می گوید :

    سلام وقت بخیر من سامسونگ s8 plus و s9 plus دارم هر دو وقتی میزنم روی دوربین پشت گوشی صدای تق میده و بعد صدایی شبیه فن از پشت گوشی میاد البته خیلی ضعیف یعنی باید گوشی و بچسبونم به گوشم تا بشنوم بعد که دورببن و میبندم قطع میشه علت چیه؟؟

  13. ستایش می گوید :

    سلام
    من یک ماهه گوشی سامسونگa12 خریدم وقتی وارد ذوربین میشم صدای تق تق میده
    ایا لازمه ارجاع بدم به گارانتی، حس میکنم خرابه

  14. محمد حسني می گوید :

    سلام خسته نباشید من ایفون se2020 دارم موقع باز کردن دوربین یه صدای تقه مانند میده لازمه ارجاع بدم به گارانتی؟

  15. مانی می گوید :

    سلام وقتتون بخیر من یه هفته اس ک یه گوشی سامسونگ a52sخریدم با تکان دادنش صدای تق تق داخل گوشی وبالای صفحه نمایش شنیده میشه میگن عادیه نظرشما چیه؟

  16. فاطمه می گوید :

    سلام من گوشی سامسونگ a52s دارم وقتی تکونش میدم صدای تق میده این خطریه؟و یه سوال دیگه من گوشی ازهند و شارژر 15 ولتی خریدم این شارژر داخل کارتنش بود نظر هارو که خوندم میگن ازویتنام وشارژر 25 خیلی بهتره برای گوشی
    یعنی باتری گوشی باشارژر 15 مشکلی براش پیش میاد؟

    • امداد موبایل می گوید :

      سلام اون صدا عادی هست و مشکلی نداره
      شارژر این مدل هم 25 وات هست
      و بهتره با این شارژر گوشیتون شارژ کنید

  17. فاطمه می گوید :

    سلام ببخشید من گوشی سامسونگ m11 دارم، همین امروز کاملا اتفاقی متوجه شدم که وقتی صفحه ی گوشی رو قفل میکنم، از سمت بلندگو یه صدای خیلی ضعیفی میشنوم، انگار یه صدای ویز ممتد بعد چند تا تق تق (انقدر صداش خفیفه که به بقیه نشونش دادم گفتن هیچ صدایی نمیشنون)
    ممکنه مشکل سخت افزاری یا چیزی باشه؟ وقتی تلفن فعاله از اون صدا خبری نیست ولی به محض اینکه صفحه رو قفل میکنم دوباره شروع میشه

    • امداد موبایل می گوید :

      سلام احتمالا مشکل سخت افزاری هست. اگه اذیت نمیکنه نیازی نیست تعمیر بشه

  18. محمد می گوید :

    سلام گوشی لس ۲۱ اولترا دارم وقتی تکونش میدم صدای تق تق میاد انگار که یچیزی توش تکون میخوره صدای چی هستش ؟

  19. Rha می گوید :

    سلام من گوشیم سامسونگ a21sهست موقعی که تو اینستا میخوام‌برم تو قسمت استوری یا رو یه عکسی کلیک میکنم صدای تق تق میده انگار یچیزی توش تکون میخوره عادیه؟

  20. کاوه می گوید :

    دوستان عزیز با توجه به پیگیری و مطالعه کامنت ها در وبسایت های خارجی ، اکثر ایفون های se2020 دارای صدای نا مشخص لنزهستند که گاهی اشکار میشود مخصوصا در ای او اس ۱۴ و ۱۵ ، علت این امر در حال حاصر مشخص نیست ، افرادی بودند که به نمایندگی ها اپل مراجعه کردند و دستگاه تعویض شده اما دوباره این صدا پدیدار شده ، و افرادی هم لنز تعویض کردند که این مشکل حل نشده ، و درحال حاضر شرکت اپل هم هیچ پاسخی در این زمینه نداده
    بنده هم این گوشی رو‌دارم با چنین موردی

  21. mahdi می گوید :

    سلام گوشی من ایفون 6 وقتی روی تا ج گوشی فشار میدم تق تق صدا میده گوشه های گوشی ایا مشکلی دار

  22. النا می گوید :

    سلام گوشی منse2020هست صدای کلیک میده وقتی پارد دوربینش میشم من۴ماه خریدم امروز اینطور شده

  23. امین می گوید :

    سلام من دو هفته ای میشه ایفون se2020 خریدم و این صدا رو میده ایا به گارانتی زنگ بزنم یا عادیه و بعدا مشکلی درست نمیکنه؟

  24. علیرضا می گوید :

    سلام خسته نباشید منم مثل دوستمون همین مشکلو دارم iPhone se 2020 لنزش صدای کلیک میده وقتی باز می‌کنم
    باید نگران باشم ؟ گوشی یه هفته خریداری شده ولی توی سایت های خارجی نوشته بیشتر se ها اینجوری هستن
    به نظرتون به گارانتی مراجعه کنم یا نه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.