دستگاه التراسونیک یکی از ابزارهای تعمیرات موبایل است که از آن برای شستشو و تمیزکاری بورد های موبایل استفاده می شود. همان طور که می دانید گوشی های موبایل دارای بورد چاپی ظریفی هستند که قطعات الکترونیکی بسیار ریزی بر روی آن قرار دارند و گوشی را راه اندازی می کنند.

با مرور زمان ممکن است گرد و خاک، رطوبت یا مواد دیگر وارد بورد گوشی شوند و به آن آسیب برسانند. یکی از رایج ترین مشکلاتی که برای بورد موبایل پیش می آید ورود آب یا رطوبت به داخل آن است. برای برطرف کردن این مشکل و سایر ایرادهای ناشی از آلودگی بورد باید آن را تمیز کنیم.

اگر بورد گوشی مشکل کوچکی دارد آنگاه کافیست آن را با یک برس یا محلول ایزوپروپیل الکل (IPA) تمیز کنید. اما اگر مشکل بورد حاد است مانند زمانی که گوشی آبخورده است، آنگاه باید از روش تمیز سازی به کمک دستگاه التراسونیک استفاده کنید.

استفاده از دستگاه التراسونیک موبایل باعث برطرف شدن مشکل بورد و کار کردن گوشی بصورت نرمال خواهد شد. البته می توان از این دستگاه برای شستشو و تمیزکاری ساعت، جواهرات، تجهیزات جراحی، سکه، بورد لپ تاپ و تبلت و غیره نیز استفاده کرد.

دستگاه التراسونیک چه کاری انجام می دهد؟

دستگاه التراسونیک برای تعمیرات موبایل با امواج فراصوت بین 20 تا 400 کیلوهرتز کار می کند. روش کار التراسونیک بدین صورت است که دستگاه فرکانس هایی را بوجود می آورد که باعث ایجاد حباب در مایع التراسونیک و در نتیجه تمیزکاری کامل قطعه مورد نظر می‌شود. کل فرایند تمیزکاری بوسیله التراسونیک معمولا بین 3 تا 6 دقیقه طول می کشد.

مایع شستشوی التراسونیک در واقع مخلوطی از مایع التراسونیک و آب مقطر است. برای مثال مایع التراسونیک Elma دارای نسبت 1:9 (1 قسمت مایع مخصوص، 9 قسمت آب مقطر) است. این بدین معنی است که برای استفاده از این مایع بایستی به ازای هر 10 میلی لیتر از مایع مخصوص، 900 میلی لیتر آب مقطر اضافه کنید.

هر چه بورد کثیف تر باشد به نسبت های بیشتری از مایع مخصوص به آب مقطر نیاز داریم. دلیل اصلی استفاده از آب مقطر نیز این است که هیچ ناخالصی و املاحی در آن وجود ندارد و به بورد گوشی هیچگونه آسیب نمی‌رساند.

اگر پس از یک بار استفاده از التراسونیک هم چنان مایع شستشوی درون مخزن آن شفاف بود آنگاه می توانید مجددا از آن استفاده کنید. مخزن شستشوی این دستگاه از جنس استیل بوده که در برابر مایع شستشو مقاوم است و با آن واکنش نمی دهد. بنابراین به هیچ وجه برای تمیز کردن بورد موبایل از حلال های تمیزکننده دیگر مانند تینر یا الکل بعنوان مایع شستشوی التراسونیک استفاده نکنید چراکه ممکن است باعث از کار افتادن دستگاه شود.

توجه داشته باشید که حین کار با این دستگاه، دمای مایع شستشوی درون مخزن التراسونیک کمی بالا می رود (حدود 60 تا 50 درجه) و از دست زدن به آن جلوگیری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.