باتری برخی از گوشی های موبایل قابلیت جداسازی دارند و می‌توان آن ها را از گوشی خارج کرد. با استفاده از شارژرهای خاصی که اصطلاحا به آن ها شارژهای همه کاره موبایل گفته می‌شود، می‌تواند باتری گوشی ها را در حالت خارج شده از موبایل به شارژ زد. در این مقاله می‌خواهیم بیشتر در مورد شارژ باتری موبایل خارج از گوشی و نقاط قوت، ضعف و غیره آن صحبت کنیم. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

خارج کردن باتری گوشی از آن

تا چندین سال پیش (حدود 7 الی 8 سال قبل) تقریبا تمام گوشی های موبایل از باتری جداشدنی بهره‌مند بودند. منظور از باتری جداشدنی نوعی از باتری است که به راحتی توسط کاربر قابل جدا کردن و تعویض خواهد بود. عموما گوشی هایی که از این سبک طراحی بهره می‌برند یک قاب پشت جداشدنی دارند و با جداسازی این قاب دسترسی به باتری امکانپذیر می‌شود. اما این روزها تقریبا تمام گوشی های موبایل جدید به بدنه‌ای یکپارچه مجهز هستند و بدین ترتیب امکان جداسازی باتری آن ها وجود ندارد. کاربرانی که گوشی آن ها قابلیت جداسازی باتری را داشته باشد می‌توانند نسبت به شارژ باتری موبایل خارج از گوشی اقدام کنند. یعنی آن ها قادر خواهند بود که بدون نیاز به شارژ گوشی، به شارژ باتری موبایل خود بپردازند، اما چطور چگونه؟ آیا شارژ باتری بیرون از گوشی برای باتری مضر است؟ چه مزیت هایی می‌توانند در انجام این کار وجود داشته باشند؟ در ادامه بیشتر در مورد این موضوعات صحبت می‌کنیم.

خرید باتری آیفون          – خرید باتری سامسونگ          – خرید باتری هواوی

شارژ باتری موبایل خارج از گوشی با شارژر همه کاره

شارژرهای خاصی در بازار وجود دارند که اصطلاحا به آن ها شارژر همه کاره گفته می‌شود. اگر بتوانید باتری گوشی خود را از آن خارج کنید، قادر خواهید بود که با یک شارژر همه کاره باتری آن را شارژ نمایید. شارژرهای همه کاره موبایل در انواع و مدل های مختلفی وجود دارند و برخی از آن ها واقعیت با کیفیت هستند. زمانی که از این شارژرها برای شارژ کردن باتری گوشی استفاده کنید، حالتی به وجود می‌آید که گویا گوشی خود را مستقیما به شارژر متصل کرده باشید. برخی افراد تصور می‌کنند که شارژ کردن باتری گوشی با این روش می‌تواند به آن آسیب بزند اما در حقیقت اینطور نیست و اگر از شارژر همه کاره با کیفیتی استفاده کنید و تنظیمات آن را هم برای انتقال شارژ به درستی انجام دهید، هیچ آسیبی به باتری گوشی وارد نمی‌شود. با وجود تمام این تفاسیر انجام این کار مزیت ها و معایبی را هم به همراه خواهد داشت که در ادامه بیشتر به آن ها می‌پردازیم.

شارژ باتری موبایل خارج از گوشی با شارژر همه کاره

مزیت ها و معایب شارژ باتری موبایل خارج از گوشی

طبیعتا هر روشی که برای شارژ باتری موبایل استفاده شود دارای مزیت ها و معایبی خواهد بود. به عنوان مثال شارژ بیسیم گوشی های موبایل را در نظر بگیرید.. از مزیت های این روش شارژ می‌توان به دردسر کمتر و عدم نیاز به اتصال مستقیم گوشی به شارژر اشاره کرد و از سمت دیگر سرعت شارژ پایین، تولید گرمای بیشتر و غیره را می‌توان از نقاط ضعف آن به شمار آورد. طبیعتا شارژ کردن باتری گوشی با خارج کردن آن هم مزیت ها و معایبی دارد. اصلی ترین مزیت های شارژ باتری گوشی با این روش به شرح زیر هستند:

  • سرعت شارژ بیشتر: شاید برایتان جالب باشد که بدانید سرعت شارژ کردن باتری گوشی موبایل در حالتی که از شارژرهای همه کاره استفاده شود بیشتر از سرعت شارژ باتری در حالت بکارگیری سیم شارژر است. دلیل این مسئله با مسیر انتقال انرژی که باید در دو روش مذکور طی شود و اتلاف انرژی در حین انتقال در این مسیر وابسته است. طبیعتا چون مسیر انتقال انرژی در حالت شارژ باتری موبایل خارج از گوشی کمتر است، اتلاف انرژی کمتری هم خواهیم داشت و سرعت شارژ باتری افزایش می‌یابد.
  • گرمای کمتر: همانطور که پیش از این در مقاله “راه های جلوگیری از خرابی باتری موبایل” هم اشاره کرده بودیم گرما و داغ شدن باتری موبایل یکی از مهمترین عوامل خراب شدن آن و کاهش عمر مفیدش خواهد بود. زمانی که باتری گوشی را خارج از آن به شارژ می‌زنید خنک کاری بهتری انجام می‌شود و در نتیجه حرارت کمتری به باتری وارد خواهد شد. این مسئله در دراز مدت منجر به افزایش عمر مفید باتری می‌شود. بنابراین ایجاد گرمای کمتر یکی دیگر از مزیت های شارژ کردن باتری موبایل در بیرون از آن خواهد بود.
  • عدم نیاز به سیم شارژر و دردسرهای آن: سیم شارژر نقش بسیار مهمی در پروسه شارژ باتری دارد و یکی از لوازمی است که خواه نا خواه بعد از مدتی دچار مشکل شده و باید تعویض گردد. سیم شارژر حتی بر روی کیفیت و سرعت شارژ شدن باتری گوشی هم تاثیر مستقیمی می‌گذارد. زمانی که از شارژر های همه کاره موبایل برای شارژ باتری گوشی خودتان استفاده کنید دیگر دردسرهای بکارگیری سیم شارژر را نخواهید داشت. به عقیده ما این مسئله هم می‌تواند یکی دیگر از مزیت های شارژ باتری گوشی در خارج از آن باشد.

شارژ باتری موبایل خارج از گوشی با شارژر همه کاره

اما بدون تردید شارژ کردن باتری با استفاده از شارژرهای همه کاره و خارج از بدنه اصلی دستگاه معایبی را هم به همراه دارد. برخی از اصلی ترین این معایب به شرح زیر هستند:

  • عدم امکان استفاده از گوشی در حین شارژ: استفاده از گوشی در حین شارژ اقدام درستی نیست و یکی از اصلی ترین عواملی است که می‌تواند منجر به خراب شدن باتری موبایل و کاهش عمر مفید آن شود، اما مطمئنا این روش هم جالب نیست که در حین شارژ کردن باتری موبایل، گوشی کاملا خاموش باشد! این حالت دقیقا در شارژ کردن باتری موبایل خارج از گوشی و با استفاده زا شارژرهای همه کاره به وجود می‌آید، مگر اینکه شما دو باتری برای موبایل خودتان داشته باشد و زمانی که یکی از آن ها به شارژ زده شده، باتری دیگر را در موبایل نصب و از آن استفاده کنید. در غیر این صورت هر بار که باتری گوشی را به شارژ می‌زنید باید دستگاه خاموش بماند تا باتری آن فول شارژ شود.
  • استهلاک باتری و گوشی: تجربه نشان داده که خارج کردن دائمی باتری از گوشی و نصب مجدد آن منجر به ایجاد استهلاک سریع تر در خود باتری، پین های آن و حتی قاب پشت گوشی می‌شود. حتما میدانید که باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری گوشی های موبایل به شدت در برابر ضربه خوردن و تغییر شکل حساس هستند و نباید دچار این مشکلات شوند. خارج کردن دائم باتری موبایل از آن برای شارژ می‌تواند مشکلاتی مثل استهلاک و غیره را به همراه داشته باشد و این مسئله یکی از اصلی ترین نقاط ضعف روش شارژ باتری گوشی با خارج کردن آن و استفاده از شارژرهای همه کاره است.

بنابراین با اصلی ترین مزیت ها و معایب استفاده از شارژرهای همه کاره و شارژ کردن باتری گوشی خارج از آن آشنا شدید. فراموش نکنید که اگر باتری گوشی شما جداشدنی باشد می‌توانید از شارژرهای همه کار به منظور شارژ کردن باتری دستگاه استفاده به عمل آورید و در حالتی که امکان جداسازی باتری گوشی وجود نداشته باشد قادر به انجام این کار نخواهید بود.

خرید شارژر آیفون          – خرید شارژر سامسونگ          – خرید شارژر هواوی

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله در رابطه با شارژ باتری موبایل خارج از گوشی صحبت کردیم. برای اینکه قادر به شارژ باتری گوشی با خارج کردن آن از داخل موبایل باشید باید حتما موبایلتان از باتری جداشدنی بهره‌مند باشد. امیدواریم از این مطلب اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.

منبع عکس:

https://tech.co/news/guide-battery-life-longer-smartphone-battery-2018-05

مطالعه بیشتر :

شارژ باتری موبایل برای اولین بار : ضروری یا غیرضروری؟

مدار شارژر موبایل و عیب یابی آن

یک نظر در “شارژ باتری موبایل خارج از گوشی با شارژر همه کاره

  1. قاسم می گوید :

    بسیار بهره بردم در تأئید فرمایشتان پشت باطری ولتاژ مناسب نوشته شده که دوستان با شارژر مقایسه کنند
    ضمنا مواظب قطب باطری باشند که بر عکس نصب نشود
    تشکر فراوان از مقاله زیبایتان جناب مهندس رضائیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.