شاید این سوال در ذهن شما هم ایجاد شده باشد که منبع تغذیه‌ چه تاثیری بر روی کیفیت شارژ باتری گوشی موبایل دارد؟ آیا با تغییر منبع تغذیه می‌تواند سرعت و کیفیت شارژ باتری موبایل را افزایش داد؟ در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با شارژ باتری موبایل با منبع تغذیه مختلف صحبت کنیم و اطلاعات کاملی را خدمتتان ارائه نماییم. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

شارژ باتری موبایل با منبع تغذیه مختلف : مقدمه

 یکی از مهمترین قطعاتی که در هر گوشی وجود دارد باتری است. باتری منبع تغذیه موبایل محسوب می‌شود و انرژی الکتریکی لازم قطعات مختلف آن را فراهم می‌کند. طبیعتا اگر باتری گوشی از کار بیفتد، انرژی لازم به قطعات سخت افزاری موبایل منتقل نخواهد شد و در نتیجه گوشی عملا قابل استفاده نخواهد بود. باتری که این روزها در گوشی های موبایل از آن ها استفاده می‌شود از نوع قابل شارژ بوده و عمدتا لیتیوم یونی است. البته خیلی از گوشی های جدیدتر از باتری های لیتیوم پلیمری هم بهره‌مند هستند که کلیات عملکرد آن ها مشابه باتری هلی لیتیوم یونی خواهد بود. یکی از مهمترین مسائلی که باید در مورد باتری گوشی های موبایل مورد اشاره قرار گیرد مسئله شارژ باتری است. شارژ باتری می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روی بازده آن و حتی عمر مفیدش داشته باشد.

خرید باتری آیفون          – خرید باتری سامسونگ          – خرید باتری هواوی

شارژ باتری گوشی های موبایل با استفاده از شارژر انجام می‌شود. شارژری که از آن برای شارژ باتری گوشی استفاده به عمل می‌آید می‌تواند یک شارژر فندکی، شارژر همه کاره یا شارژر اورجینال و سیمی گوشی باشد. استفاده از پاوربانک هم می‌تواند یکی دیگر از روش های شارژ باتری موبایل باشد. اما اگر این روش های مختلف شارژ باتری را به عنوان منابع تغذیه مختلف در نظر بگیریم، آیا استفاده از هر کدام آن ها می‌تواند تاثیری بر روی سرعت و کیفیت شارژ باتری داشته باشد؟ به بیان دیگر شارژ باتری موبایل با منبع تغذیه مختلف چه تاثیری بر روی سرعت و کیفیت شارژ باتری دارد؟ در ادامه این مطلب می‌خواهیم بیشتر در رابطه با این مسئله صحبت کنیم. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

شارژ باتری موبایل با منبع تغذیه مختلف

یک نکته مهم: همیشه سعی کنید از شارژرهای اورجینال برای شارژ باتری موبایل خودتان استفاده کنید. اگر از شارژرهای اورجینال برای شارژ باتری موبایل خودتان استفاده به عمل نیاورید، کیفیت شارژ باتری افت می‌کند و حتی ممکن است بعد از یک دوره کوتاه شاهد افت عمر مفید باتری گوشی خود باشید. بنابراین گذشته از بحث منبع تغذیه، حتما سعی کنید از شارژر های اورجینال و فابریک استفاده به عمل آورید.

تاثیر پریز اتصال به برق بر روی شارژ باتری موبایل

اولین سوالی که می‌خواهیم به آن پاسخ دهیم مربوط به تاثیری می‌شود که پریز برق مورد استفاده بر روی کیفیت شارژ باتری موبایل می‌گذارد. خیلی از کاربران تصور می‌کنند که چون خروجی پریزهای برق یکسان است، تفاوتی ندارد که شارژر خود را به چه پریزی متصل کنند و از آن برای شارژ باتری گوشی استفاده به عمل آورند اما در حقیقت اینطور نیست و این باور فقط در شرایطی صادق است که پریز برق مورد نظر کاملا سالم و استاندارد باشد. در برخی شرایط احتمال دارد پریز برقی که از آن استفاده می‌کنید اتصالی داشته باشد یا مثلا یک چند راه به آن متصل باشد و شما شارژر موبایل خود را به آن چند راه متصل نمایید و متاسفانه ساختار آن چند راه خیلی با استانداردهای لازم هم‌سو نباشد و منجر به ایجاد جرقه و قطع و وصلی در پروسه شارژ شود. این امر نه تنها می‌تواند بر روی سرعت و کیفیت شارژ باتری تأثیرگذار باشد ، بلکه می‌تواند منجر به آسیب دیدن شارژر موبایل و حتی گوشی شما شود. بنابراین همیشه در اولین قدم سعی کنید از پریز یا چند راه های مناسب برای اتصال شارژر و شارژ باتری موبایل خودتان استفاده به عمل آورید. در بخش های بعد تاثیر شارژ باتری موبایل با منبع تغذیه مختلف دیگر را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

شارژ باتری با شارژر فندکی (سوکت فندکی خودرو)

یکی از روش های متداولی که کاربران از آن برای شارژ باتری موبایل استفاده می‌کنند مربوط به بکارگیری شارژر فندکی خودرو می‌شود. شارژر های فندکی به سوکت فندکی خودرو متصل خواهند شد و بدین ترتیب امکان شارژ کردن باتری گوشی را فراهم می‌کنند. بنابراین در این حالت منبع تغذیه شارژ سوکت فندکی خودرو و باطری اتومبیل خواهد بود. برای بررسی شارژ باتری موبایل با منبع تغذیه مختلف در این حالت باید به دو موضوع اشاره کنیم. اول اینکه کیفیت شارژر فندکی که از آن استفاده می‌شود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و چنانچه آن شارژر فندکی کیفیت ساخت خوبی نداشته باشد، نه تنها کیفیت شارژ مناسبی نخواهد داشت بلکه منجر به افت عمر مفید باتری موبایلتان هم می‌شود. اما فرض را بر این قرار می‌دهیم که شما یک شارژر فندکی با کیفیت را در اختیار دارید و از آن برای شارژ کردن باتری گوشی خود استفاده می‌کنید.

حتی در این شرایط هم نباید انتظار داشته باشید که باتری گوشی شما با سرعت خیلی بالایی شارژ شود. عموما نهایت ولتاژ خروجی شارژرهای فندکی برابر 2.1 آمپر است، اما با این حال سرعت شارژ موبایل با آن خیلی زیاد نخواهد بود و با سرعت شارژ عادی شارژرهای اورجینال قابل مقایسه نیست. همچنین کیفیت شارژ باتری هم در این شرایط تعریفی ندارد. بنابراین استفاده از شارژرهای فندکی فقط در شرایطی توصیه می‌شود که راهی به جز استفاده از این ابزار نداشته باشید، در غیر این صورت بهتر است از روش های دیگر برای شارژ کردن باتری گوشی خود استفاده کنید. فراموش نکنید استفاده از شارژرهای فندکی بی‌کیفیت حتی می‌تواند به باتری اتومبیل شما یا سیستم برق رسانی آن هم آسیب برساند. بنابراین یکی از روش های شارژ باتری موبایل با منبع تغذیه مختلف مربوط به استفاده از شارژر فندکی می‌شود که نتیجه خیلی مطلوبی را به همراه نخواهد داشت.

شارژ باتری گوشی با پاوربانک

یکی دیگر از روش های متداولی که از آن برای شارژ کردن باتری گوشی های موبایل استفاده می‌شود مربوط به بکارگیری پاوربانک خواهد بود. پاوربانک ها در واقع منابع تغذیه همراه و قابل حملی هستند که در ظرفیت ها و مدل های گوناگونی عرضه شده‌اند. پاوربانک ها هم مثل شارژرهای فندکی از نظر کیفیت ساخت در دسته های مختلفی قرار می‌گیرند و استفاده از نسخه های بی‌کیفیت آن ها می‌تواند به باتری موبایلتان آسیب برساند یا عمر مفید باتری را کاهش دهد. بنابراین اگر از پاوربانک استفاده می‌کنید حتما فقط نسخه های اصل و با کیفیت آن را مورد استفاده قرار دهید. با فرض این مسئله که شما از یک پاوربانک با کیفیت استفاده می‌کنید پیش می‌رویم و شارژ باتری موبایل با این منبع تغذیه را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.

شارژ باتری موبایل با منبع تغذیه مختلف

خوشبختانه پاوربانک ها منابع تغذیه قابل اعتمادتری برای شارژ باتری گوشی هستند و مخصوصا اگر کیفیت ساخت آن ها بالا باشد و از قابلیت هایی مثل تنظیم خودکار شدت جریان و ولتاژ خروجی و دیگر تکنولوژی های مشابه پشتیبانی کنند، نتیجه بهتری را برای شارژ باتری گوشی به همراه خواهند داشت. جالب است بدانید سیم رابطی که از آن برای اتصال پاوربانک به موبایل استفاده می‌شود در این بین بر روی شارژ باتری موبایل با منبع تغذیه مختلف تاثیر می‌گذارد. به توصیه می‌کنیم فقط از سیم رابط اختصاصی که به همراه پاوربانک ارائه شده برای شارژ کردن باتری موبایل های خود استفاده به عمل آورید چون در غیر این صورت ممکن است اختلال هایی در شدت جریان خروجی و وارد شده به گوشی ایجاد شود که در دراز مدت به باتری آسیب برسانند. همچنین اگر سیم واسط پاوربانک و گوشی تعویض گردد، سرعت و کیفیت شارژ شدن باتری هم تغییر می‌کند. پس در شارژ باتری موبایل با استفاده از پاوربانک به این نکاتی که اشاره کردیم دقت کنید. با در نظر گرفتن این نکات می‌توانید از پاور بانک خود به عنوان یک منبع تغذیه قابل اعتماد برای شارژ کردن بابری موبایل استفاده کنید.

شارژ باتری موبایل با پورت USB کامپیوتر و لپ تاپ

اگر سیم شارژر موبایل خودتان را به پورت USB کامپیوتر یا لپ تاپ متصل کنید و سر دیگر آن را به گوشی بزنید متوجه خواهید شد که باتری آن شروع به شارژ شدن می‌کند. بنابراین باید در این مقاله که مربوط به شارژ باتری موبایل با منبع تغذیه مختلف می‌شود به شارژ کردن باتری گوشی از طریق سوکت USB کامپیوتر و لپ تاپ هم اشاره داشته باشیم. متاسفانه این روش شارژ به هیچ عنوان روش مناسبی برای احیای انرژی باتری گوشی نیست و به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم که از این روش برای شارژ کردن باتری گوشی خود استفاده کنید. در این روش سرعت شارژ باتری گوشی به شدت افت می‌کند چون شدت جریان خروجی پورت USB کامپیوتر و لپ تاپ اصلا برای شارژ کردن باتری های موبایل طراحی نشده و مناسب نیست. توصیه داریم از این روش فقط در شرایط بحرانی استفاده کنید. ضمنا فراموش نکنید که اگر گوشی خود را به پورت USB یک لپ تاپ متصل کنید میزان مصرف شارژ باتری لپ تاپ شما افزایش می‌یابد. به بیان دیگر در این حالت باتری لپ تاپ شارژ خود را از دست داده و بخشی از آن به باتری موبایل منتقل می‌شود.

شارژ باتری موبایل با منبع تغذیه مختلف

شارژ باتری گوشی با شارژر همه کاره

شارژ باتری موبایل با منبع تغذیه مختلف شامل استفاده از شارژرهای همه کاره هم می‌شود در این روش یک شرط خاص باید وجود داشته باشد و آن هم مربوط به امکان جداسازی باتری از گوشی می‌شود. باتری گوشی هایی که بدنه‌ یکپارچه نداشته باشند و باتری آن ها توسط کاربر قابل جدا کردن باشد را می‌توان با شارژر های همه کاره شارژ کرد. اما آیا استفاده از این نوع شارژرها روش مناسبی برای شارژ باتری گوشی است؟ اگر شارژر همه کاره را به عنوان یک منبع تغذیه فرض کنیم، کیفیت و سرعت شارژ باتری با آن چگونه خواهد بود؟ اگر به خاطر داشته باشید در رابطه با جزئیات و کیفیت شارژ باتری موبایل با استفاده از شارژرهای همه کار در مقاله “شارژ باتری موبایل خارج از گوشی با شارژر همه کاره” صحبت کرده بودیم. استفاده از این روش شامل مزیت ها و معایب خاصی می‌شود که به شرح زیر هستند:

  • سرعت شارژ بهتر: بررسی های صورت گرفته نشان می‌دهد که سرعت شارژ باتری در حالتی که از شارژر همه کاره استفاده شود بیشتر از حالتی خواهد بود که گوشی را به صورت عادی و با شارژر فابریک به شارژ بزنید. بنابراین این موضوع می‌تواند مزیتی برای شارژر های همه کاره باشد. اغلب روش های دیگری که به عنوان شارژ باتری موبایل با منبع تغذیه مختلف به آن ها اشاره شد سرعت شارژ باتری را کند می‌کردند اما در این روش سرعت شارژ افزایش می‌یابد.
  • گرمای کمتر: به دلیل اینکه در حین استفاده از شارژر های همه کاره، باتری موبایل از آن خارج می‌شود و در حین شارژ مستقیما با محیط اطراف در ارتباط است، بنابراین خنک کاری بهتری بر روی باتری انجام خواهد شد و درنتیجه گرمای کمتری در حین شارژ ایجاد می‌شود. این مسئله منجر به افزایش عمر مفید باتری و کیفیت شارژ آن خواهد شد.
  • عدم امکان استفاده از گوشی در حین شارژ باتری: طبیعتا وقتی باتری یک گوشی را از آن خارج کنید قطعه‌ای وجود ندارد که انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند و در نتیجه نمی‌توان در حالتی که باتری موبایل با شارژر همه کاره در حال شارژ است از گوشی استفاده کرد، مگر اینکه یک باتری دیگر داشته باشید و در حین شارژ باتری اول، آن را در گوشی نصب و از آن برای تامین انرژی موبایل خود استفاده به عمل آورید. پس این محدودیت یکی از اصلی ترین نقاط ضعف شارژ باتری موبایل با منبع تغذیه مذکور (شارژر همه کاره) خواهد بود.

  • افزایش ریسک آسیب دیدن باتری: طبیعتا هرچقدر یک قطعه بیشتر دم دست باشد، احتمال آسیب دیدن آن هم بیشتر می‌شود. وقتی شما هر بار برای اتصال باتری به شارژر همه کاره آن را از موبایلتان خارج کنید، احتمال اینکه به باتری و حتی خود گوشی و قاب آن آسیبی وارد شود افزایش می‌یابد. حتما می‌دانید که وارد شدن ضربه و فشار به باتری های موبایل و به وجود آمدن تغییر شکل در آن ها امری خطرناک است و می‌تواند ریسک های زیادی را به همراه داشته باشد. این مسئله یکی از نقاط ضعف استفاده از شارژر های همه کاره خواهد بود.

بنابراین شارژ باتری موبایل با منبع تغذیه به نام شارژر همه کاره در شرایط خاص می‌تواند از نظر سرعت و کیفیت شارژ باتری نتیجه مطلوبی را به همراه داشته باشد اما به هر حال ریسک و نقاط ضعف خودش را هم دارد.

خرید شارژر آیفون          – خرید شارژر سامسونگ          – خرید شارژر هواوی

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله در رابطه با شارژ باتری موبایل با منبع تغذیه مختلف صحبت کردیم. سعی کردیم به متداول‌ترین روش هایی که این روزها کاربران از آن ها برای شارژ کردن باطری گوشی خود استفاده می‌کنند اشاره داشته باشیم و کیفیت هر روش را از نظر سرعت و دقت بیان کنیم. امیدواریم از این مطلب اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.

منابع عکس:

https://depositphotos.com/224876684/stock-video-white-usb-connected-laptop-smartphone.html

https://www.shopback.my/blog/5-things-you-need-to-know-before-buying-a-powerbank

https://www.thefonestuff.com/blog/top-10-iphone-car-chargers-you-must-own-in-2019/

https://wccftech.com/huawei-expected-to-release-a-smartphone-fast-charging-tech-that-could-supply-up-to-40-watts-of-power/

https://www.extremetech.com/computing/159727-how-to-charge-your-smartphone-and-other-usb-devices-as-quickly-as-possible

مطالعه بیشتر :

شارژ باتری موبایل خارج از گوشی با شارژر همه کاره

مهمترین نکات و راه های تقویت باتری موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.