سیم جامپر یک قطعه‌ رسانای الکتریکی با بدنه ای پلاستیکی است که پایه های بین دو پین برروی بورد را به هم متصل می کند. به طور کلی فرآیند جامپر زدن گوشی در مواقعی صورت می گیرد که اتصال کوتاه و یا تعمیرکار نیاز به اتصال قطعات بوردهای چاپی و آی سی را دارد.

کاربرد سیم جامپر تعمیرات موبایل

جامپر زدن در تعمیرات موبایل می تواند دلیل های زیادی داشته باشد. برای مثال اگر گوشی به هر دلیل دچار ضربه و شکستگی شده باشد، ممکن است بنابر تشخیص تعمیرکار نیاز به جامپر داشته باشد. گاهی مواقع نیز ممکن است هنگام تعویض قطعات، فلت گوشی پاره شود و یا به مرو زمان قطعات بر روی بورد دچار لحیم سردی یا اتصال کوتاه شوند. رایج ترین کاربرد سیم جامپر در تعمیرات موبایل زمانی است که گوشی آبخوردگی داشته باشد و اصطلاحا سولفاته شده باشد.

ناگفته نماند که گاهی اوقات نیز ممکن است که هنگام شابلون زدن به دلایلی پایه آی سی از سطح بورد جدا شده باشد که ما بوسیله سیم جامپر می توانیم این مشکل را برطرف کنیم.

سیم جامپرهای تعمیرات موبایل انواع مختلفی دارند که به دلیل خاصیت رسانایی، بیشتر از جنس قلع هستند. برخی از سیم جامپرهای امروزی دارای چند لایه نازک از عایق و پوشش مسی هستند که به سیم جامپر لاکی معروفند. از مهم ترین ویژگی سیم جامپر لاکی می توان به محافظت در برابر اتصال کوتاه و عایقی محافظ اشاره کرد.

بوردهای چاپی بدلیل کم بودن فضا و اندازه قطعات، هنگام جامپر زدن باید خیلی دقیق بود و اتصال باید به درستی صورت گیرد و قطعات مجاور نیز باید محافظت شوند. البته مقدار کمی از مس موجود در سیم لاکی در هنگام جامپر زدن ویژگی خاصیت رسانایی ندارد و بعد از اتصال به عنوان عایق محافظتی عمل می کند.

نحوه استفاده سیم جامپر در تعمیرات موبایل

یکی از بهترین و اصولی ترین روش های عیب یابی گوشی های امروزی خواندن نقشه شماتیک است. چراکه با نقشه خوانی فرآیند عیب یابی زودتر صورت می گیرد و سریع تر می توانیم قسمت مورد نظر را جامپر بزنیم.

توجه داشته باشید که در صورت شکستگی کامل قطعه و یا بورد گوشی، توصیه می شود که به جای سیم جامپر از فرآیند سوآپ (تعویض) قطعه استفاده کنیم تا حداقل بتوانیم اطلاعات گوشی را بازگردانی کنیم.

همانگونه که اشاره شد قبل از هرچیز باید ابتدا دلیل خرابی گوشی را بررسی کنیم. این روش می تواند از راهکارهای قدیمی مانند مقایسه کردن مدارهای بورد گوشی خراب با یک گوشی سالم باشد. اما این روش باعث محدودیت زیاد می شود و بهترین روش می تواند بوسیله نقشه شماتیک و یک مولتی متر باشد. با بررسی نقشه مدار و تست پیوستگی مولتی متر در کمترین زمان عیب یابی صورت می گیرد.

بعد از مشخص کردن قطعه معیوب اطراف قطعه را کاملا تمیز کنید و در صورت نیاز به وسیله کاتر و نوک هویه قلع اضافی را از محل جدا کنید.

سپس اندازه سیم مورد نیاز را جدا کنید و بوسیله نوک هویه دو طرف سیم جامپر را کمی حرارت دهید تا براق و اتصال بهتری داشته باشد. چسب نسوز را اطراف محل اتصال بر روی قطعات مجاور قرار دهید تا از حرارت هویه در امان باشند.

در آخرین مرحله از جامپر زدن،  اطراف سیم جامپر باید کاملا تمیز کنید و بوسیله مولتی متر از جریان موجود در قطعه جامپر زده شده مطمئن شوید.

بطور کلی سیم جامپرهای تعمیرات موبایل برای اتصال مجدد قطعات آب خورده، جدا یا پاره شده بر روی بورد استفاده می شود. بوردهای چاپی امروزی کمی کوچکتر هستند و برای تمرین و تسلط تعمیرکاران توصیه می شود که از سیم کشی بر روی هارد شروع کنیم چراکه دارای پایه های بزرگ و مسیرهای نسبتا پهن تری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.