شاید این سوال در ذهن شما هم به وجود آمده باشد که آیا دوربین گوشی های موبایل قابلیت تعویض شدند دارد؟ البته در اینجا منظور از تعویض شدن می‌تواند شامل دو حالت مختلف باشد. حالت اول تعویض لنز دوربین با یک لنز جدید مشابه است و حالت دوم مربوط به تعویض دوربین ا یک لنز متفاوت می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم به سوال ” ایا میشود دوربین گوشی را عوض کرد؟” پاسخ دهیم و در مورد آن دقیق تر صحبت کنیم. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

مقدمه

دوربین گوشی های موبایل طی چند سال اخیر به شدت پیشرفت کرده و هر روز هم در حال بهبود عملکرد است. پتانسیل دوربین گوشی های امروزی به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و به جرئت می‌توانیم مدعی شویم که خیلی از گوشی های رده بالای امروزی از دوربین های DSLR میان رده کیفیت عملکرد بهتری دارند. اما یک سوال جالب در این بین قابل طرح است! ایا میشود دوربین گوشی را عوض کرد؟

به این سوال می‌توان به دو صورت مختلف نگاه کرد. حالت اول مربوط شرایطی می‌شود که فرض شود قرار است لنز دوربین گوشی با یک لنز مشابه و نو تعویض گردد. به عنوان مثال تصور کنید لنز دوربین 12 مگاپیکسلی آیفون شما از کار افتاده باشد و بخواهید یک لنز 12 مگاپیکسلی و مشابه جدید را در آن نصب نمایید. اما حالت دوم مربوط به شرایط می‌شود که تعویض دوربین را با لنز متفاوت انجام دهیم! برای مثال به جای لنز 12 مگاپیکسلی در آیفون یک لنز 48 مگاپیکسلی نصب کنیم!

در ادامه این مقاله می‌خواهیم به صورت دقیق تر در رابطه با این دو موضوع و تعویض لنز دوربین گوشی های موبایل صحبت داشته باشیم و نکاتی را ارائه کنیم که شاید وضعیت و شرایط را برایتان مشخص و روشن تر کنند. بنابراین اگر می‌خواهید در رابطه با تعویض لنز دوربین گوشی ها اطلاعات کامل تری داشته باشید این مقاله اختصاصی را از دست ندهید و تا انتهای مطلب با امداد موبایل همراه شوید.

ایا میشود دوربین گوشی را عوض کرد؟

ایا میشود دوربین گوشی را عوض کرد؟

طبیعتا امکان تعویض دوربین گوشی های موبایل وجود دارد و باید هم همچنین امکانی وجود داشته باشد، در غیر این صورت اگر برای دوربین گوشی خاصی مشکلی به وجود می‌آمد قادر به تعویض آن نبودیم و عملا تعمیر موبایل غیر ممکن می‌شد. دوربین گوشی که هم اکنون از آن استفاده می‌کنید در واقع یک پکیج مستقل است که اصطلاحا به ن ماژول دوربین گفته می‌شود. ماژول دوربین گوشی می‌تواند دارای چند لنز باشد یا قطعات دیگری مثل چراغ فلش LED یا حتی سنسور های جلوی گوشی را در بر بگیرد.

زمانی که لازم باشد ماژول دوربین یک گوشی تعویض شود، تمام این قطعات و مجموعه‌ای که به عنوان ماژول دوربین گوشی شناسایی می‌شود تعویض خواهد شد. به عنوان مثال اگر دوربین گوشی شما سه‌گانه باشد از سه لنز 48، 12 و 8 مگاپیکسلی تشکیل شود و در عملکرد یکی از این سه لنز اختلال به وجود آید و دوربین موبایل از کار بیفتد، تعمیر دوربین فقط به صورتی قابل انجام خواهد بود که کل مجموعه نام برده شده در قالب ماژول دوربین تعویض گردد و اینطور نیست که بتوانید فقط یک لنز 12، 8 یا 48 مگاپیکسلی مجموعه دوربین را تعویض نمایید.

ماژول دوربین گوشی های موبایل با یک کانکتور اختصاصی به مادربرد این گجت ها متصل می‌شود و بدین ترتیب امکان استفاده از آن و تعامل دوربین با دیگر بخش های گوشی امکانپذیر خواهد شد. اما ایا میشود دوربین گوشی را عوض کرد با این شرایط که جنس و وضوح و نوع لنز هم تغییر کند؟ در پاسخ باید بگوییم که خیر انجام این کار امکانپذیر نیست! به بیان دیگر شما نمی‌توانید لنز دوربین موبایل خود را با لنز دوربین موبایل دیگری تعویض کنید!

البته ایده ارائه یک قابلیت این چنینی چندین سال پیش توسط گوگل ارائه شده بود و از آن تحت عنوان پروژه آرا (Project Ara) یاد می‌شد که بعدا سرمایه گذاری بر روی آن تقریبا متوقف شد و این پروژه به عنوان پروژه های نه چندان موفق گوگل در تاریخ به ثبت رسید. در این پروژه گوگل قصد داشت گوشی تولید کند که تمام اجزای سخت افزاری آن قابل تغییر و ارتقاء باشند! برای مثال در این گوشی می‌توانستید لنز دوربین اصلی را تغییر دهید یا باتری بزرگ تری در گوشی بکار ببرید یا ظرفیت رم آن را بیشتر کنید.

اما متاسفانه در عمل امکان تعویض کردن دوربین گوشی های امروزی با دوربین گوشی های دیگر یا هر نوع تغییر سخت افزاری دیگر در قطعات موبایل وجود ندارد. حتی کوچک ترین قطعات یک گوشی موبایل هم باید مناسب با طراحی خودش انتخاب شوند و نمی‌توان از هر قطعه‌ای در هر گوشی استفاده کرد. به همین جهت است که همیشه تاکید می‌شود از قطعات اورجینال در تعمیرات موبایل استفاده به عمل آید تا نتیجه و کیفیت تعمیر رضایت بخش باشد.

ایا میشود دوربین گوشی را عوض کرد؟

آیا شخصا قادر به تعویض دوربین گوشی خواهیم بود؟

اینکه شخصا قادر به تعویض دوربین گوشی هستید یا نه بستگی به میزان مهارت، استعداد و علاقمندی شما به تعمیرات موبایل دارد. تعویض دوربین گوشی ها در کل کار خیلی سختی نیست و از تعمیرات نسبتا ساده گوشی های هوشمند به شمار می‌رود. البته باز هم در این زمینه نمی‌تواند به طور کامل و یکپارچه نظر دارد، چون ممکن است در گوشی خاصی طراحی بکار رود که تعویض دوربین دستگاه از سادگی خارج شده و دشوار گردد.

اگر در زمینه تعمیرات تلفن همراه تجربه نسبی داشته باشید می‌توانید با کمی دقت دوربین موبایل خود را تعویض کنید. بدین منظور ابتدا به لوازم تعمیرات موبایل نیاز دارید که با کیفیت ترین و بهترین آن ها از فروشگاه امداد موبایل قابل سفارش و خرید هستند. سپس باید ماژول دوربین گوشی خود را تهیه کنید و حتما نسخه اورجینال آن را به دست آورید. بدین ترتیب همه چیز برای تعویض دوربین گوشی شما مهیا خواهد بود.

جمع‌بندی

بنابراین اگر از این پس کسی از شما پرسید که ایا میشود دوربین گوشی را عوض کرد یا خیر باید بگویید که طبیعتا تعویض دوربین گوشی امکانپذیر است اما به شرطی که این تعویض دوربین به صورتی انجام شود که قطعه مشابه و یکسان در دستگاه بکار برود و نمی‌توان دوربین های متفاوت و مختص گوشی های دیگر را در یک موبایل خاص نصب کرد و به نوعی کیفیت دوربین را افزایش داد. برای افزایش کیفیت دوربین گوشی های موبایل می‌توانید از لنز هایی استفاده کنید که به عنوان لوازم جانبی برای آن ها عرضه می‌شود.

 

منابع:

http://www.wintechpcs.com/repair/other-services/cell-phone-camera-repair/cell-phone-camera-repair-in-harrison/

https://www.techyuga.com/huawei-phone-back-camera-replacement/

مطالعه بیشتر :

رفع خطای متاسفانه دوربین متوقف شده است در اندروید (Camera Stopped)

رفع مشکل وزوز دوربین موبایل و صدا دادن لنز دوربین گوشی

178 نظر در “ایا میشود دوربین گوشی را عوض کرد؟

  1. A می گوید :

    سلام من تبلت مدل Lenovo هستش و دوربینم وقتی 1 بار استفاده کردم تار شد می‌خوام دوربینی بزارم که با مدل خودش باشه و (کیفیت بهتر ) داشته باشه امکان است ؟؟

    • امداد موبایل می گوید :

      سلام فقط دوربین مشابه بهش میخوره. دوربین دیگه نمیشه نصب کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.