هیتر یا هویه هوای گرم ابزاری بسیار کاربردی برای تعمیرکاران موبایل است. کاربرد هیتر در لحیم کردن یا باز کردن لحیم قطعات الکترونیکی SMD یا آی سی ها از روی بورد موبایل است. این دستگاه دارای ولوم کنترل دما و پرتاب باد است. دمای هوای داغ خروجی از این دستگاه در محدوده 200 تا 500 درجه سانتیگراد بوده و شدت هوای داغ خروجی از آن نیز متغیر است.

هیتر تعمیرات موبایل به صورت یک دستگاه مجزا و یا به همراه ی هویه لحیم کاری عرضه می شوند که در حالت دوم به آنها هیتر و هویه تعمیرات موبایل می گویند.

شما می توانید با کیفیت ترین هیترهای تک کاره حرفه ای و بهترین مارک های هیتر و هویه را با گارانتی تست 7 روزه از سایت امداد موبایل خریداری کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی نحوه برداشتن قطعات از روی بورد موبایل با هیتر تعمیرات موبایل بپردازیم.

اجزای هیتر تعمیرات موبایل

هیترها از دو بخش تشکیل شده اند:

  • استیشن یا دستگاه مرکزی با پمپ باد و کنترل کننده های دما و شدت جریان پرتاب باد
  • دسته هیتر و المنت نصب شده در آن برای اعمال هوای داغ

عامل اصلی حرارت المنت هیتر است که معمولا از جنس سرامیک است در داخل دسته هیتر قرار دارد. هوای سرد از طریق پمپ هوای دستگاه مرکزی به دسته هیتر فرستاده می شود و پس از تماس با المنت حرارتی آن گرم می شود. در نهایت این هوای داغ از نازل هیتر است که دارای دو نوع ساده و چرخشی است که از نازل خارج می شود.

نحوه کار با هیتر تعمیرات موبایل

در این مرحله دستورالعمل کامل برداشتن قطعات الکترونیکی SMD مانند آی سی ها از روی بورد موبایل را بصورت گام به گام توضیح می دهیم.

1-دما و شدت جریان هوای خروجی از نازل هیتر را تنظیم کنید. مطمئن شوید که دما نه خیلی بالا و نه خیلی پایین است.

توصیه می شود که از دمای حدود 300 تا 400 درجه سانتی گراد استفاده کنید چرا که این محدوده دمایی معمولا برای اکثر کارهای لحیم کاری و برداشتن لحیم بورد گوشی مناسب است.

هم چنین مطمئن شوید که شدت جریان هوا با تنظیمات دما هم خوانی دارد. شما می توانید در هیترهای حرفه ای دیجیتال چند کانال را بر اساس مقدار مورد نیاز تنظیم کنید و دخیره در حافظه دستگاه داشته باشید.

2- آی سی خراب را پیدا کنید و هوای داغ را بصورت تدریجی روی پایه های آن بگیرید. ابتدا نازل هیتر را در یک ارتفاع خاص از آی سی قرار دهید و سپس آن را کم کم نزدیکتر کنید. این کار باعث می شود تا آی سی و سایر قطعات روی بورد موبایل دچار شوک حرارتی نشوند و آسیب نبینند.

3- زمانی که خمیر قلع لحیم کاری شده دور پایه های آی سی کاملا ذوب شد، آی سی معیوب را با پنس بردارید.

4-  در آخر نیز بورد را می توانید با نوک هویه و روغن لحیم تمیز کنید. برای اطمینان از تمیزی بیشتر، می توانید از تینر، مسواک و سایر تمیزکننده ها استفاده کنید تا زمانی که تمام خمیر قلع ها را از روی بورد پاک شوند.

پیشنهاد امداد موبایل به تعمیرکاران تازه کار این است که ابتدا برای تست این کار را بر روی بوردهای خراب انجام دهید تا دما و فشار هوای مناسب برای برداشتن قطعات حساس مانند دیود، خازن، مقاومت، ترانزیستور و غیره از روی بورد الکترونیکی موبایل را بدانید. در صورت نیاز، ابتدا قطعات پلاستیکی و حساس به حرارت را از روی بورد جدا کنید و یا از نازل با سر کوچک و مناسب برای گرم کردن قسمت مورد نظر استفاده کنید.

یک نظر در “آموزش برداشتن قطعات موبایل با هیتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.