کسانی که تعمیرات موبایل را بصورت حرفه ای دنبال می کنند از اهمیت هیتر و هویه تعمیرات موبایل باخبر هستند. ببشترین کاربرد این دستگاه در لحیم کاری و برداشتن قطعات در زمان اندک و با دقت زیاد است. علاوه بر این، تعمیرکاران از این ابزار تعمیراتی برای اتصال و برداشتن قطعات SMD مانند PLCC ها، BGA ها، آی سی ها و SOIC ها استفاده می کنند.

از این دستگاه به طور گسترده برای پیش گرمایش، خشک کردن، جدا کردن رنگ های لاکی، داغ کردن فضاهای کوچک، ذوب کردن و غیره استفاده می شود. در واقع این دستگاه یکی از ضروری ترین ابزارهای تعمیرات موبایل است. به همین دلیل خرید هیتر و هویه دارای کیفیت و کارآیی خوب برای هر تعمیرکار موبایلی واجب است. شما می توانید بهترین مارک های هیتر و هویه تعمیرات موبایل را با گارانتی تست 7 روزه از سایت ما خریداری کنید.

برای آشنایی بیشتر با این دستگاه می توانید راهنمای آموزش کار با دستگاه هیتر و هویه ما را بخوانید. در این راهنما قصد داریم نکاتی که باید حین خرید هیتر و هویه درنظر گرفت را بررسی کنیم و به سوالات رایج پیرامون این دستگاه جواب دهیم.

راهنمای خرید هیتر و هویه

خرید یک دستگاه هیتر و هویه باکیفیت جزء اولویت های تعمیرکاران موبایل است. داشتن یک هیتر و هویه خوب باعث می شود تا تعمیرات موبایل زودتر و امن تر انجام گیرد. در اینجا سعی می کنیم مهم ترین نکاتی که باید قبل از خرید یک هیتر و هویه خوب در نظر گرفت را بررسی کنیم.

1-کنترل دما

اکثر هیتر و هویه های موجود در بازار داری قابلیت کنترل دما هستند. این قابلیت به تعمیرکار کمک می کند تا دمای دستگاه را با توجه به نیاز خود تنظیم کند. داشتن این قابلیت یکی از اصلی ترین نکاتی است که باید قبل از خرید یک هیتر و هویه مد نظر قرار دهید.

کمترین درجه معمولا دمای مناسب برای انجام کار با این دستگاه است. مطمئن شوید دستگاهی که می خرید دارای دقت دمای تقریبی 10 درجه سانتی گراد است و تنظیم دمای آن بی عیب و نقص باشد.

2- زمان گرم کردن

قبل از خرید هیتر و هویه بایستی بدانید چه مدت طول می کشد تا نوک هویه و دسته هیتر آن گرم می شوند. همیشه هیتر و هویه ای بخرید که سرعت گرم شدن آن بالا است چرا که این کار باعث می شود تا زمان کمتری تلف شود. هم چنین داشتن قابلیت ریکاوری حرارت سریع نیز یکی دیگر از پارامترهایی است که باید در نظر گرفت.

3- نازل هیتر

انتخاب سر نازل مناسب برای تعمرات موبایل بسیار مهم است. نازل ها در اشکال مختلف وجود دارند که به راحتی و با استفاده از پیچ گوشتی قابل تعویض هستند. نازل های ریز برای کار با تراشه های کوچک مناسب تر هستند چرا که می توانید هوای داغ خروجی از هیتر را روی آن قسمت متمرکز کنید. از نازل های بزرگ تر نیز برای گرم کردن محدوده های بزرگ تر استفاده کنید.

4- پرتاب باد

دقت داشته باشید که پرتاب باد هیتر و هویه یکی از مهم ترین فاکتورهای این دستگاه ها است. بسیاری از هیتر و هویه های موجود در بازار دارای پرتاب باد ضعیفی هستند و شدت جریان هوای داغ خروجی از آنها مناسب نیست.

مینیمم شدت هوای خروجی از این دستگاه ها بایستی حدود 20 لیتر بر دقیقه باشد. این دستگاه ها علاوه بر داشتن میزان پرتاب باد مناسب بایستی قابلیت تنظیم شدت هوا را نیز داشته باشند. شما باید بتوانید هوای داغ کافی را برای کار بر روی قطعه مورد نظر داشته باشید و در عین حال بتوانید شدت هوا را نیز تغییر دهید. کنترل پرتاب باد دستگاه باعث می شود تا قطعات سست و سبک از جای خود کنده نشوند.

5- امن بودن

امنیت دستگاه یکی دیگر از نکات مهم قبل از خرید هیتر و هویه است. مطمئن شوید که استفاده از دستگاه مورد نظر امن است. آنتی استاتیک (ESD-Safe) بودن و قابلیت جلوگیری از گرم شدن بیش از حد جزء فاکتورهایی هستند که حتما باید به آنها توجه کنید. برخی هیتر و هویه ها علاوه بر این دو دارای قابلیت جلوگیری از اتصال کوتاه و جریان بیش از حد زیاد هستند.

سوالات متداول در مورد هیتر و هویه

کاربرد هیتر و هویه در تعمیرات موبایل چیست؟

همان طور که گفتیم از این ابزار برای لحیم کاری یا باز کردن لحیم قطعات روی بورد موبایل استفاده می شود. هوای داغ دستگاه توسط نازل آن خارج می شود و قسمت مورد نظر را حرارت می دهد. دمای هوای داغ خروجی به قدری است که خمیر قلع را ذوب می کند تا تعمیرکار بتواند قطعات را از روی بورد بردارد یا آنها را لحیم کاری کند. هم چنین این دستگاه با یک دسته هویه لحیم کاری همراه است که دمای نوک هویه را می توان با دستگاه تنظیم کرد.

چگونه از هیتر و هویه استفاده کنیم؟

ابتدا دستگاه را روشن کنید. سپس دما و پرتاب باد دستگاه را با ولوم های چرخشی روی آن تنظیم کنید. شما می توانید این دو پارامتر را روی نمایشگر دستگاه مشاهده کنید. سپس حرارت را با فاصله مناسب از محل مورد نظر اعمال کنید و قطعه یا بخش مورد نظر بر روی بورد موبایل را بخوبی گرم کنید. پس از لحیم کاری یا قلع کشی، دستگاه را خاموش کنید.

دمای هیتر برای تعویض سوکت شارژ چقدر باشد؟

یکی از کاربردهای این دستگاه برداشتن قطعات و بخش های مختلف موبایل است. برای برداشتن سوکت شارژ موبایل بایستی دما و شدت هوای دستگاه را تنظیم کنید. تنظیم این دو پارامتر به مارک هیتر و هویه و قدرت آن بستگی دارد. معمولا دمای حدود 400 درجه و پرتاب باد در حالت 2 برای این کار جوابگو خواهد بود. پیشنهاد می کنیم کار را با دمای کمتر شروع کنید و در صورت لزوم آن را بالاتر ببرید. هم چنین اگر دستگاه شما پرتاب باد قوی دارد آنگاه بهتر است ولوم پرتاب باد آن را در حالت 1 قرار دهید.

چگونه یک هیتر و هویه خوب انتخاب کنیم؟

برای خرید هیتر و هویه حتما پارامترهایی چون قدرت دستگاه، قابلیت کنترل دما و پرتاب باد، چندکاره بودن آن، دقت بالا، داشتن قطعات قابل تعویض مانند نوک هویه و نازل هیتر، قیمت مناسب، گارانتی تست و غیره را در نظر داشته باشید.

هیتر و هویه دستگاهی است که کار تعمیرات موبایل را راحت تر و سریع تر می کند. اگر تمام احتیاط های لازم را برای کار با این دستگاه انجام دهید آنگاه مطمئن باشید که کار خود را با بهترین کیفیت و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام خواهید داد. این دستگاه ها بادوام و چندکاره هستند و طراحی کاربرپسندی نیز دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.