تمامی مدل های منبع تغذیه موجود در بازار دارای قابلیت های ضروری هستند که برخی از آنها توانایی های اضافی نیز دارند. این قابلیت ها به شما کمک می کنند تا بهترین مدل منبع تغذیه تعمیرات موبایل را با دقت بیشتر تهیه کنید. خرید منبع تغذیه موبایل با قابلیت های بیشتر هزینه بالاتری نیز خواهد داشت ولی اگر منبع تغذیه باکیفیت و خوبی نخرید، آنگاه ممکن است به گوشی موبایل آسیب جدی وارد کنید.

بطور کلی از منبع تغذیه های DC برای تعمیرات گوشی موبایل استفاده می شود. یک تعمیرکار موبایل ممکن است از منبع تغذیه برای بالا و پایین بردن ولتاژ، تبدیل جریان متناوب (AC) برق شهری به جریان مستقیم (DC) و تنظیم جریان برق برای داشتن ولتاژ خروجی صاف تر استفاده کند.

تغییر دادن ولتاژ اصلی ترین کاری است که منبع تغذیه انجام می دهد. صرف نظر از قطعات و نوع دستگاه الکترونیکی که از آن استفاده می کند، منبع تغذیه ها خروجی ثابتی (110 یا 220 ولت)  دارند. برای جلوگیری از اضافه بار، منبع تغذیه ولتاژ را پایین می آورد و یا برای تامین نیاز دستگاه، ولتاژ را بالا می برد.

اگر ولتاژ خیلی زیادی از منبع تغذیه بیرون آید آنگاه موبایل آسیب جدی می بیند و اگر منبع تغذیه نتواند ولتاژ کافی را تامین کند نیز گوشی موبایل خاموش می شود و بخوبی کار نمی کند. این تغییر ولتاژ مهم ترین کار منبع تغذیه موبایل است که توسط ترانسفورمر یا مبدل برق انجام می شود.

همان طور که می دانید منبع تغذیه موبایل جریان متناوب برق ورودی از پریز را به فرمتی تبدیل می کند که گوشی موبایل بتواند از آن استفاده کند. به عبارتی دیگر مهم ترین ویژگی منبع تغذیه موبایل داشتن ولتاژ خروجی تثبیت شده است.

از دیگر کاربردهای منبع تغذیه تعمیرات موبایل می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد.

روشن کردن گوشی موبایل بدون باتری

اگر باتری گوشی خراب است یا قصد دارید تعمیرات موبایل را در نبود باتری انجام دهید، آنگاه بایستی گوشی را با منبع تغذیه مناسب روشن کنید. برای این کار ابتدا ولتاژ دستگاه را کمی بیشتر از ولتاژ باتری موبایل (معمولا 6/3 تا 8/3 ولت) قرار می دهیم. البته این ولتاژ نباید از حداکثر ولتاژ مورد نیاز برای روشن کردن باتری بیشتر باشد که این ولتاژ معمولا روی شارژر حک شده است (حدود 5 ولت). سپس پراب های قرمز و مشکی دستگاه را به ترتیب به کانکتور های مثبت و منفی باتری وصل می کنیم. با این کار می توانیم گوشی را روشن کنیم و پس از روشن شدن موبایل نیز مقدار آمپر منبع تغذیه شروع به افزایش می کند.

شوک الکتریکی دادن به باتری موبایل به وسیله منبع تغذیه

گاهی اوقات ممکن است باتری موبایل مشکل داشته باشد و ولتاژ مناسب را برای گوشی تامین نکند. در این گونه موارد اصطلاحا گفته می شود که باتری دچار خواب الکتریکی شده که استفاده از منبع تغذیه و شوک دادن به باتری می تواند مشکل را برطرف کند. برای این کار ولتاژ منبع تغذیه را روی دو برابر ولتاژ باتری تنظیم می کنیم. سپس پراب مشکی منبع تغذیه را به پلیت منفی باتری وصل می کنیم و پراب مثبت را بصورت ضربه ای به پلیت مثبت باتری می زنیم. این ضربه زدن در واقع همان کار احیای باتری را انجام می دهد. این کار را آنقدر انجام می دهیم که ولتاژ باتری به مقدار اسمی آن برسد. سپس باتری را به شارژر وصل کنید تا کاملا شارژ شود.

تست جریان کشی بورد الکترونیکی موبایل به وسیله منبع تغذیه

این کار برای عیب یابی گوشی های خاموش یا آب خورده و گوشی هایی که باتری آنها تخلیه بار الکتریکی دارند انجام می شود. به کمک این تست می توانیم قطعه معیوب بر روی بورد موبایل را شناسایی و در صورت لزوم آن را تعویض کنیم. برای این کار باید گوشی را با منبع تغذیه روشن کنیم و اگر میزان جریان آن در حالت Standby روی صفر آمپر بود آنگاه گوشی سالم است در غیر این صورت گوشی ایراد دارد و باید جریان کشی شود.

3 نظر در “کاربرد منبع تغذیه در تعمیرات موبایل

  1. محسن می گوید :

    سلام
    من یه پاور دارم روشن میشه اما خروجی نداره کلید سلکتور جهت تغییر ولتاژ اصلا کار نمیکنه مشکلش چی میتونه باشه ممنون میشم راهنمایی کنید جهت رفع عیبش

    • امداد موبایل می گوید :

      سلام متاسفانه اطلاعی ندارم
      دوستان اگه اطلاعی دارن بهشون کمک کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.