اگر باتری گوشی موبایل شما خراب شده یا در مرحله خراب شدن قرار دارد باید به فکر رفع خرابی آن باشید. اما سوال اینجاست که چطور قادر به انجام این کار خواهیم بود؟ در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با چگونگی رفع خرابی باتری موبایل صحبت کنیم. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

علائم خراب بودن باتری موبایل

قبل از اینکه در رابطه با نحوه رفع خرابی باتری موبایل صحبت کنیم بهتر است کمی در مورد علائم و نشانه هایی حرف بزنیم که می‌توانند خبر از خراب بودن باتری گوشی شما بدهند. البته اگر به خاطر داشته باشید پیش از این در مقاله “علائم و نشانه‌های خرابی باتری موبایل” به صورت جامع در رابطه با این علائم و نشانه ها صحبت کرده بودیم، پس برای کسب اطلاعات دقیق در مورد این موضوع می‌توانید به مطالعه مطلب مذکور بپردازید. به دلیل ماهیتی که باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری دارند، به مرور زمان افت ظرفیت در آن ها پدیدار می‌شود و این امر منجر به کاهش کیفیت شارژدهی باتری موبایل خواهد شد. به همین سبب است که باتری گوشی شما در ماه های اولیه‌ای که آن را خریداری کرده بودید شارژدهی بهتری نسبت به حال دارد و طبیعتا قدرت شارژدهی باتری آن طی چند ماه آتی از امروز کمتر می‌شود. این ماهیت باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری است و متاسفانه راهی برای مقابله با آن جود ندارد.

خرید شارژر آیفون          – خرید شارژر سامسونگ          – خرید شارژر هواوی

البته روش هایی وجود دارند که با توجه به آن ها می‌توانید شدت و سرعت خرابی باتری موبایل و افت کیفیت شارژدهی آن ها را کمتر کنید که سعی می‌کنیم در مقاله‌ای مجزا به طور جامع در مورد این روش ها صحبت کنیم، اما راه قطعی برای متوقف کردن پروسه تدریجی کاهش ظرفیت باتری های لیتیوم یونی و پلیمری وجود ندارد. پس یکی از اصلی ترین علائمی که می‌تواند خبر از خراب بودن باتری گوشی بدهد، خالی شدن زود به زود شارژ باتری است. اگر احساس می‌کنید باتری موبایل شما زود به زود خالی می‌شود، احتمالا وقت آن رسیده که باتری گوشی خود را تعویض کنید. تغییر شکل های ظاهری، شارژ نشدن باتری، خاموش شدن گوشی به محض جداسازی آن از شارژر و غیره هم می‌توانند از دیگر نشانه های خرابی باتری باشند. اگر با این نشانه ها رو به رو شدید باید به فکر رفع خرابی باتری موبایل باشید.

رفع خرابی باتری موبایل

تست سلامت باتری

خوشبختانه با استفاده از روش های خاصی می‌توانید میزان سلامت باتری گوشی یا تبلت خودتان را تست یا آزمایش کنید. انجام این کار سبب می‌شود که شما از خراب بودن یا سالم بودن باتری گوشی خود اطمینان حاصل کنید. اگر به یاد داشته باشید در مقاله “روش تست خرابی باتری موبایل” به طور جامع در رابطه با نحوه تست سلامت باتری و شناسایی خرابی آن صحبت کردیم. اما تست سلامت باتری چطور می‌تواند به رفع خرابی باتری موبایل ارتباط داشته باشد و کمک کند؟ پاسخ بسیار ساده است. زمانی که سلامت باتری گوشی خودتان را تست کنید دو نتیجه قابل دریافت است. اولین حالت مربوط به شرایطی می‌شود که باتری گوشی سالم باشد.

طبیعتا اگر باتری گوشی سالم است اما علائمی مثل زود خالی شدن شارژ و غیره در آن نمایان هستند، احتمالا تنظیمات گوشی شما بهینه نیست و نوع کارایی که از آن دریافت می‌کنید منجر به مصرف بیش از حد شارژ باتری می‌شود. بنابراین در اینگونه مواقع با چند تغییر مناسب در منوی تنظیمات موبایل می‌توانید مشکل را برطرف کنید و نیازی به تعویض باتری وجود ندارد. اما اگر تست سلامت باتری نشان دهد که باتری موبایل شما خیلی وضعیت مطلوبی ندارد و سالم نیست باید نسبت به تعویض آن وارد عمل شوید و تعویض باتری تنها راه رفع خرابی باتری موبایل خواهد بود. پس تست سلامت باتری یا همان تست خرابی باتری یکی از مهمترین اقداماتی است که باید برای شناسایی وضعیت عملکرد باتری موبایل خود انجام دهید. این تست می‌تواند تعیین کننده این مسئله باشد که آیا زمان مناسب برای تعویض باتری موبایلتان فرا رسیده یا خیر!

نحوه رفع خرابی باتری موبایل

اما نوبت به بخش اصلی مقاله می‌رسد که مربوط به روش های برطرف کردن خرابی های باتری گوشی موبایل می‌شود. رفع خرابی های باتری گوشی در دو حالت مختلف امکانپذیر است. ابتدا با حالت اول شروع می‌کنیم. تصور کنید بعد از تست سلامت باتری متوجه شده‌اید که باتری موبایل شما وضعیت قابل قبولی دارد و هنوز زمان لازم برای تعویض آن فرا نرسیده است. در اینگونه مواقع باید با تغییر تنظیمات نرم افزاری گوشی سعی در کنترل مصرف انرژی داشته باشید و بدین ترتیب خرابی باتری گوشی خود را رفع نمایید. برخی از اصلی ترین اقداماتی که در این شرایط قادر به انجام آن ها خواهید بود به شرح زیر هستند:

  • کاهش روشنایی صفحه نمایش: صفحه نمایش گوشی های موبایل یکی از اصلی ترین مصرف کنندگان انرژی این گجت هاست. به بیان دیگر بخش عمده‌ای از انرژی و شارژ باتری توسط صفحه نمایش مصرف می‌شود. با بهینه سازی تنظیمات مربوط به نمایشگر گوشی می‌توانید تا حد زیادی از خالی شدن شارژ باتری جلوگیری کنید. کاهش روشنایی صفحه نمایش یکی از موثرترین روش هایی است که قادر به استفاده از آن خواهید بود.
  • خاموش کردن قابلیت های بلوتوث، وای فای و غیره: هر قابلیت اتصالی که در گوشی شما فعال باشد منجر به مصرف شدن انرژی باتری می‌شود. قابلیت بلوتوث، وای فای، موبایل دیتا، هات اسپات، GPS (سرویس لوکیشن) و غیره همگی از باتری گوشی تغذیه می‌کنند. بنابراین با غیر فعال کردن این قابلیت ها می‌توانید تا حد زیادی مصرف شارژ باتری موبایلتان را کنترل کنید. حداقل سعی کنید در مواقعی که به این قابلیت ها نیازی ندارید آن ها را غیر فعال باقی بگذارید.
  • جلوگیری از روشن ماندن صفحه نمایش: هرچقدر صفحه نمایش گوشی برای مدت زمان بیشتری روشن باشد، مصرف شارژ باتری هم بیشتر انجام می‌شود بنابراین سعی کنید همیشه هرچه سریع تر صفحه نمایش موبایل خود را خاموش کنید. برای مثال وقتی کارهایی که مورد نیازتان بوده را با گوشی انجام دادید، آن را با صفحه نمایش روشن رها نکنید بلکه دکمه پاور را بفشارید تا نمایشگر گوشی خاموش شود. کاهش تاخیر خاموش شدن نمایشگر هم از دیگر مواردی است که می‌تواند روی مصرف شارژ باتری موبایل تاثیرگذار باشد.

رفع خرابی باتری موبایل

  • غیر فعالسازی اپلیکیشن های پس زمینه: تمام اپلیکیشن هایی که در پس زمینه گوشی فعال هستند دائما در حال مصرف انرژی باتری خواهند بود. به عنوان مثال وقتی ویجت برنامه “آب و هوا” روی صفحه گوشی شما قرار داشته باشد، اپلیکیشن مربوط به آن دائما اطلاعاتی را در پس زمینه گوشی رد و بدل می‌کند یا برای به روز نگه داشتن اطلاعات برنامه هایی مثل تلگرام، واتساپ و غیره، این برنامه ها دائما در پس زمینه موبایل فعال هستند. با غیر فعالسازی اپلیکیشن های پس زمینه می‌توانید صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای در مصرف باتری داشته باشید.
  • کالیبره کردن باتری گوشی: یکی دیگر از روش هایی که با استفاده از آن قادر به رفع خرابی باتری موبایل خواهید بود مربوط به کالیبره کردن باتری می‌شود. برای انجام این کار ابتدا شارژ باتری کوشی را کاملا خالی کنید و سپس آن را در حالت خاموش با شارژر فابریک گوشی به شارژ بزنید. منتظر بمانید تا باتری گوشی فول شارژ شود. گوشی را روشن کنید و دوباره خاموش نمایید و آن را به شارژ بزنید. منتظر باشید تا باتری گوشی فول شارژ شود. بدین ترتیب کالیبره کردن باتری انجام خواهد شد. دقت داشته باشید که نحوه دقیق کالیبره کردن باتری گوشی های مختلف می‌تواند کمی متفاوت باشد و در برخی شرایط ترتیب عملکردهای دیگری می‌توانند بازده بهتری در کالیبره کردن باتری گوشی داشته باشند.

موارد فوق فقط بخشی از مواردی هستند که با استفاده از آن ها می‌توانید مصرف شارژ باتری موبایلتان را کنترل کنید. اگر تست سلامت باتری نشان می‌دهد که باتری گوشی شما سالم ست، روش های فوق را برای رفع خرابی باتری موبایل یا بهتر بگوییم جلوگیری از خالی شدن زود به زود شارژ باتری مورد استفاده قرار دهید. اما اگر روش های فوق و بهینه سازی تنظیمات منجر به بهبود عملکرد باتری نشد تکلیف چیست؟ در اینگونه مواقع تنها راه رفع خرابی باتری گوشی مربوط به تعویض آن می‌شود. اگر باتری گوشی شما جداشدنی باشد، خودتان می‌توانید یک باتری اورجینال موبایل بخرید و آن را در موبایلتان نصب کنید اما اگر گوشی شما از باتری جداشدنی بهره‌مند نیست باید دست به دامان یک تعمیرکار شوید یا شخصا با خرید لوازم تعمیر موبایل نسبت به تعویض باتری گوشی وارد عمل شوید.

خرید باتری آیفون          – خرید باتری سامسونگ          – خرید باتری هواوی

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله در رابطه با روش های رفع خرابی باتری موبایل صحبت کردیم. اگر باتری گوشی شما قدرت شارژدهی مطلوبی ندارد ابتدا تنظیمات آن را بهینه سازی کنید و باتری گوشی را کالیبره نمایید. اگر همچنان مشکل شارژدهی باتری ادامه داشت و تست سلامت باتری هم حاکی از بازده نه چندان خوب باتری موبایلتان بود، بهتر است به فکر تعویض باتری باشید. امیدواریم از این مطلب اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.

مطالعه بیشتر :

راه های جلوگیری از خرابی باتری موبایل

شارژ باتری موبایل برای اولین بار : ضروری یا غیرضروری؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.