خمیر قلع یا خمیر لحیم کاری ماده ایست شیمیایی که بیشترین استفاده در اتصال قطعات مختلف بر روی بردهای چاپی دارد. در صنایع مختلف معمولا خمیر قلع به عنوان ماده ای برای مونتاژ تکنولوژی نصب سطحی قطعات استفاده می شود.

بطور کلی با استفاده از این نوع تکنولوژی قطعات حجم کمتری دارند و به طبع کیفیت افزایش و هزینه نسبتا کاهش می یابد.

عوامل مختلفی مانند لحیم سردی و اتصال ضعیف بین قطعات و بورد گوشی، اختلالی در عملکرد گوشی ایجاد می کنند که با استفاده از خمیر قلع این مشکل برطرف می شود.

در واقع یکی از عمده ترین مشکلات گوشی های موبایل مربوط به مونتاژ مدار چاپی موبایل است. برای مثال هنگام رفع مشکل لحیم سردی ممکن است که مقدار خمیر قلع استفاده شده بیش از حد باشد که این خود مشکل بزرگتری است. استفاده بیش از حد خمیر قلع و بدلیل رسانا بودن آن، امکان اتصال کوتاه وجود دارد که هرچه سریع تر بوسیله قلع کش باید این مشکل برطرف شود.

احتمال سوختن قطعات مجاور به دلیل وجود قلع نیز وجود دارد که باید با دقت بیشتری فرآیند لحیم کاری صورت گیرد.

انواع خمیر قلع تعمیرات موبایل

خمیر قلع تعمیرات موبایل انواع مختلفی دارد که بستگی به مواد تشکیل دهنده، در دماهای مختلف می توانند عملکرد متفاوتی داشته باشند.

مواد اصلی تشکیل دهنده خمیر قلع شامل سرب، پودر قلع و مقداری روغن فلاکس است. اگر بخواهیم کمی دقیق تر بررسی کنیم، دو نوع خمیر قلع سرب دار و بدون سرب وجود دارد.

مقدار مواد استفاده شده در خمیر قلع بدون سرب شامل 96.5% قلع، 3% نقره و 0.5% سرب است. همانطور که می دانیم سرب ماده ای بسیار سمی و خطرناک است که باعث شده کشورهای اروپا در سال 2006 برای محافظت از محیط زیست لایحه ای در اتحادیه ROHS برای ممنوع بودن مصرف مواد سرب دار تصویب کرده است.

نوع دیگر از خمیر قلع ها بدون ماده سرب (lead free) هستند که معمولا از موادی مانند ایندیوم و بیسموت استفاده می شود. این مواد باعث افزایش قیمت محصول می شود ولی از طرفی خمیر قلع لیدفری دارای نقطه ذوب نسبتا پایین تر است و ایمنی را بیشتر می کند.

معمولا خمیر لحیم لیدفری (بدون سرب) از 42% قلع و 58% بیسموت تشکیل شده است و هیچگونه سرب و مواد خطرناکی در آن وجود ندارد. خمیر لحیم کاری بدون سرب در محدوده دمایی 138 تا 183 درجه بهترین عملکرد را دارد.

پس با این حساب  توصیه می شود تمام خمیر قلع مصرفی خود را از نوع بدون سرب استفاده کنید تا به خودتان و محیط زیست آسیب کمتری برسد.

بهترین خمیر قلع های تعمیرات موبایل

با توجه به تنوع محصولات و تقلبی بودن برخی از نام و نشان های محصولات، بهترین محصولات را سعی کنید از فروشگاه های معتبر تعمیرات موبایل خریداری کنید. شما می توانید انواع خمیر قلع های اصلی شرکت Mechanic و Relife را با گارانتی تست هفت روزه از امداد موبایل تهیه کنید. با استفاده از گارانتی تست از کیفیت و اصلی بودن بهترین خمیر قلع های موجود در بازار مطمئن شوید.

خصوصیات خمیر قلع تعمیراتی

خمیر قلع گوشی موبایل را ابتدا به مقدار مناسب در محل اتصال قرار می دهیم و با حرارت دادن آن را ذوب می کنیم تا به حالت مایع درآید. پس از بیرون آوردن جعبه حاوی خمیر قلع کمی صبر کنید چرا که خمیر قلع به دمای محیط می رسد و کارایی بهتری دارد. از هیتر و هویه به صورت مستقیم برای گرم کردن جعبه استفاده نکنید چون خمیر قلع خاصیت شیمیایی و چسبندگی خود را از دست می دهد.

با استفاده از خمیر قلع فرآیند شابلون زدن نیز با سرعت و کیفیت ببیشتری انجام می شود. به دلیل خمیری شکل بودن و نقطه ذوب نسبتا پایین خمیر قلع تعمیرات، تاثیر خوبی در خاصیت نفوذپذیری و اتصال آن گذاشته است.

 

نکات نگهداری خمیر قلع

ترکیب پلیمری که خمیر قلع دارد به نوعی در برابر رطوبت و حرارت حساس است. از این رو ماندگاری خمیر قلع در دمای 0 تا 10 درجه سانتی گراد بین 6 ماه تا یک سال است. اگر در دمای بالاتر نگهداری شود، به مرور عمر مفید خمیر قلع تا 1 ماه کاهش پیدا می کند.

خمیر قلع بدلیل وجود سرب بسیار سمی و خطرناک است و حتی الامکان دور از دسترس کودکان نگهدارید.

به هیچ وجه درب جعبه خمیر قلع را هنگامی که سرد است باز نکنید و منتظر بمانید تا به درجه محیط کار برسد. دلیل اصلی این عمل اینست که هنگام سرد بودن خمیرقلع تمایل زیادی به جذب رطوبت و خمیر شدن دارد که باعث مشکلاتی در لحیم کاری می شود.

در آخر اینکه لحیم کاری یکی از فرآیندهایی است که بدون وجود ماده قلع غیر ممکن است. ویژگی های منحصر بفرد قلع موجود در خمیر قلع ها و دیگر ابزارهای تعمیرات موبایل باعث شده فرآیند لحیم کاری با کیفیت و سرعت بهتری انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.