هیتر و هویه تعمیرات موبایل یکی از مهم ترین ابزارهای یک تعمیرکار است. از این دستگاه برای لحیم کاری یا برداشتن قطعات الکترونیکی از روی بورد موبایل استفاده می شود. همان گونه که از اسم دستگاه پیداست این ابزار از دو بخش هیتر هوای گرم و هویه تشکیل شده است. از هیتر برای تامین هوای گرم و حرارت دادن قطعه مورد نیاز استفاده می شود در حالی که هویه دستگاه وظیفه لحیم کاری را برعهده دارد.

لازم به ذکر است که بنا به طراحی شرکت سازنده، می تواند هیتر و هویه با هم یک دستگاه باشد و یا اینکه هرکدام به صورت مجزا یک دستگاه تعمیرات موبایل باشد.

بطور کلی اجزای یک هیتر و هویه عبارتند از پمپ باد، دسته هیتر و هویه و المنت. تمام دسته هیتر و هویه ها دارای المنت هستند که یکی برای گرم کردن نوک سرامیکی هویه و دیگری در دسته هیتر قرار دارد که هوای داغ از طریق چند نازل هیتر به بیرون هدایت می کند.

دستگاه هیتر و هویه دارای چند دکمه، ولوم چرخشی برای تنظیم دما و شدت پرتاب باده و نمایشگر اعداد است که معمولا قسمت هویه فقط دارای نمایشگر دما است. در واقع یکی از مزیت های استفاده از این دستگاه پرکاربرد تعمیرات موبایل آن است که دمای نوک هویه را می توان با دستگاه کنترل کرد.

بر روی دستگاه یک ولوم چرخشی برای تغییر دمای نوک هویه وجود دارد که دمای آن روی نمایشگر هیتر و هویه نشان داده می شود. هویه های تک کاره این قابلیت را ندارند و به همین دلیل کار با آنها کمی متفاوت است.

از معروف ترین شرکت های تولید کننده هیتر و هویه برای تعمیرات موبایل در بازار می توان به شرکت های Yaxun, Sunshine, Gordak, Baku و … نی توان اشاره کرد.

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی نحوه کار با این دستگاه ضروری برای هر تعمیرکار موبایل بپردازیم.

نحوه کار با هیتر و هویه تعمیرات موبایل

1- دستگاه را به برق وصل کرده و آن را روشن کنید.

2- دمای هوای داغ خروجی از هیتر و شدت هوای آن را تنظیم کنید. معمولا دمای هوای حدود 300 درجه و شدت هوای کم برای کار بر روی بورد موبایل مناسب است. سپس دمای نوک هویه را تنظیم کنید (حدود 250 درجه سانتی گراد) و کار لحیم کاری را شروع کنید. برای لحیم کاری یا قلع کشی مناسب حتما این پارامترها را به درستی تنظیم کنید.

دقت داشته باشید که حرارت زیاد و فشار هوای کم باعث تولید گرمای زیاد و در نتیجه آسیب رسیدن به بورد گوشی می شود. از طرفی دیگر، حرارت پایین و فشار هوای زیاد نیز باعث اتصال کوتا و لحیم سردی می شود.

3- هیتر های دیجیتال و حرفه ای تعمیرات موبایل دارای قابلیت قطع خودکار هستند. به عبارتی دیگر زمانی که دستگیره را سر جایش بگذارید، دستگاه بصورت خودکار خاموش می شود و باعث طول عمر بیشتر دستگاه و المنت دسته هیتر می شود.

4- زمانی که تعمیرات گوشی تمام شد، دستگاه را خاموش کنید. دستگاه قبل از خاموش شدن به صورت خودکار در دمای 100 درجه در حالت خواب sleep قرار میگیرد تا المنت درون دستگیره شروع به خنک شدن کند. پیشنهاد می کنیم پس از خاموش کردن دستگاه، ولوم پرتاب باد هیتر را زیاد کنید تا هوای داغ زودتر از دسته هیتر خارج شود و به المنت هیتر آسیبی نرسد. با انجام این کار طول عمر دستگاه شما بیشتر می شود. هم چنین از سر نازل معمولی برای هیتر استفاده کنید تا به دستگاه فشار زیادی وارد نشود.

نکته: حین لحیم کاری و قلع کشی، همیشه سعی کنید بورد گوشی را بخوبی گرم کنید. برای این کار ابتدا حرارت را از فاصله دور اعمال کنید و سپس به تدریج آن را نزدیک تر کنید. اگر قطعه ای از بورد گوشی را به طور ناگهانی داغ کنید آنگاه خطر بروز شوک حرارتی برای قطعات روی بورد وجود دارد.

در این راهنما نحوه کار با دستگاه هیتر و هویه در تعمیرات موبایل را آموزش دادیم. کنترل دما و پرتاب باد دستگاه جزء مهم ترین اقداماتی است که باید حین کار با این دستگاه در نظر داشته باشید. هم چنین تمیز نگه داشتن نوک هویه به ماندگاری بهتر آن کمک می کند و به همین دلیل توصیه می کنیم از اسفنج نسوز و دیگر تمیزکننده های نوک هویه استفاده کنید.

2 نظر در “آموزش کار با دستگاه هیتر و هویه تعمیرات موبایل

    • امداد موبایل می گوید :

      هیتر مدلای مختلف و قیمتای مختلف داره
      از قسمت ابزار تعمیرات هیتر هویه میتونید انواعش نگاه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.