باتری گوشی های موبایل یکی از مهمترین قطعات سخت افزاری آن هاست که اگر در عملکردش اختلال و مشکلی به وجود آید، وضعیت آزاردهنده‌ای ایجاد می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با روش ها و راه های تقویت باتری موبایل صحبت کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با امداد موبایل همراه باشید.

تقویت باتری موبایل : مقدمه

قبل از اینکه در رابطه با روش ها و راهکارهای موجود برای تقویت شارژدهی باطری گوشی های موبایل صحبت کنیم بهتر است کمی در مورد ماهیت باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری که در این گجت ها بکار می‌روند اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم و در مورد وظیفه و نقش باتری در گوشی ها هم صحبت به عمل آوریم. باتری گوشی تامین کننده انرژی مورد نیاز قطعات آن است و اگر در عملکرد باطری مشکلی به وجود آید، گوشی روشن نخواهد شد. یکی از مهمترین عواملی که در حین انتخاب و بررسی گوشی جدید باید به آن توجه مسئله قدرت شارژدهی باتری است. طبیعتا هرچقدر باطری یک گوشی قدرت شارژدهی بیشتری داشته باشد، وضعیت بهتری را برای استفاده و بکارگیری دستگاه ارائه می‌کند چون نیاز به اتصال گوشی به شارژر در این حالت کمتر می‌شود.

خرید باتری آیفون          – خرید باتری سامسونگ          – خرید باتری هواوی

باتری گوشی ها اغلب از نوع لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری هستند که پیش از این در مقاله “انواع باتری موبایل را بشناسید!” به طور جامع در مورد آن ها صحبت کردیم. باطری های لیتیوم یونی و پلیمری مزیت های زیادی دارند و در حال حاضر بهترین نوع از باتری قابل شارژ برای استفاده در موبایل و تبلت ها به شمار می‌روند اما یک نقطه ضعف مهم هم در این باطری ها دیده می‌شود که مربوط به کاهش تدریجی ظرفیت آن هاست. کاهش ظرفیت باتری های لیتیوم یونی امری اجتناب ناپذیر است اما روش های خاصی برای کاهش سرعت آن وجود دارند که می‌توانند منجر به تقویت باتری موبایل شوند. از سمت دیگر با بهینه سازی تنظیمات داخل گوشی و مرتبط با منوهای نرم افزاری آن هم می‌توان به تقویت شارژدهی باطری گوشی کمک کرد. ما در این مقاله می‌خواهیم به مجموع روش هایی اشاره داشته باشیم که به هر طریق منجر به تقویت شدن باتری گوشی های موبایل می‌شوند. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

روش اول: حذف اپلیکیشن های پر مصرف

تمام اپلیکیشن هایی که روی گوشی شما نصب شده‌اند برای فعال بودن و انجام عملیات های مورد نیاز انرژی مصرف می‌کنند و این انرژی از شارژ باتری گوشی تامین می‌شود. برخی اپلیکیشن ها می‌توانند نسبت به دیگر اپلیکیشن ها پرمصرف تر باشند و مقدار بیشتری از شارژ باتری را مصرف نمایند. طبیعتا اگر بتوانید این اپلیکیشن های پرمصرف را شناسایی و در صورت امکان از گوشی حذف کنید، به طور مستقیم باتری موبایل خودتان را تقویت کرده‌اید. برای بررسی مصرف انرژی اپلیکیشن های مختلف در گوشی ها باید به منویی مراجعه کنید که بدین منظور در رابط گوشی ارائه شده است. به عنوان مثال در آیفون های اپل کافیست به مسیر Settings و سپس Battery بروید تا لیست اپلیکیشن های پرمصرف گوشی نمایان شوند. در گوشی های شیائومی برای مشاهده لیست این اپلیکیشن ها باید به مسیر Settings و سپس Battery & Performance بروید و گزینه Power Usage را انتخاب نمایید. پس از شناسایی اپلیکیشن های پرمصرف می‌توانید آن ها را حذف کنید و بدین ترتیب منجر به تقویت باتری موبایل خود شوید.

روش دوم: جلوگیری از روشن ماندن صفحه نمایش

صفحه نمایش گوشی یکی از اصلی ترین مصرف کنندگان انرژی و شارژ باتری محسوب می‌شود، بنابراین هرچقدر بتوانید فعال بودن صفحه نمایش گوشی را کمتر کنید، مقدار مصرف شارژ باتری هم به همان میزان کاهش پیدا می‌کند. بدین منظور توصیه داریم در قدم اول زمان یا تاخیر خاموش شدن خودکار صفحه نمایش را به حداقل برسانید. بدین منظور در گوشی های اندرویدی کافیست به منوی Settings بروید و گزینه Display را انتخاب نمایید و نهایتا گزینه Screen Time out را انتخاب و مقدارش را روی 30 ثانیه قرار دهید. در آیفون های اپل هم کافیست مسیر Settings > Display & Brightness > Auto Lock را طی کنید. همچنین برای نتیجه‌گیری بهتر توصیه داریم همیشه زمانی که استفاده شما از گوشی تمام شده دکمه پاور آن را فشار دهید تا صفحه نمایش دستگاه به طور آنی خاموش شود. این رویکرد تاثیر به سزایی بر روی تقویت باتری موبایل دارد و یکی از موثرترین روش های موجود برای حفظ بیشتر شارژ باتری است. ضمنا برای دستیابی به بهترین نتیجه بهتر است قابلیت هایی مثل قابلیت Always On Display را هم غیر فعال کنید.

روش سوم: کاهش روشنایی صفحه نمایش

مهمترین نکات و راه های تقویت باتری موبایل

هرچقدر شدت روشنایی یا اصطلاحا نور صفحه نمایش گوشی (Brightness) بیشتر باشد، مقدار مصرف انرژی آن افزایش می‌یابد، بنابراین اگر به فکر تقویت باتری موبایل خود هستید بهتر است شدت روشنایی صفحه نمایش گوشی خود را به حداقل مقدار ممکن برسانید. همچنین توصیه داریم از قابلیت تنظیم خودکار روشنایی صفحه نمایش استفاده نکنید چون در این حالت سنسور نور گوشی دائما فعال باقی می‌ماند و اطلاعاتی مابین این سنسور، پردازنده و ال سی دی رد و بدل می‌شوند که منجر به افزایش مصرف انرژی خواهند شد. پس برای تقویت کردن شارژدهی باتری موبایلتان قابلیت تنظیم خودکار نور صفحه را غیر فعال کنید و شدت روشنایی ال سی دی گوشی را بر روی کمترین مقدار ممکن تنظیم نمایید. برای تنظیم شدت روشنایی گوشی ها کافیست گزینه Brightness را از منوی تنظیمات دستگاه پیدا کنید یا از طریق منوی میانبر تنظیمات به نوارابزار تنظیم شدت روشنایی دسترسی یابید.

روش چهارم: غیر فعال کردن سرویس لوکیشن

تمام گوشی های امروزی از قابلیت “ردیابی موقعیت مکانی” و سرویس های مبتنی بر GPS پشتیبانی می‌کنند. سرویس های موقعیت مکانی یا Location Services تقریبا توسط تمام اپلیکیشن های مختلف گوشی پشتیبانی می‌شوند و ممکن است مورد استفاده قرار گیرند که این امر منجر به افزایش میزان مصرف شارژ باتری می‌شود. بنابراین اگر به فکر تقویت باتری موبایل خود هستید توصیه داریم دسترسی به سرویس موقعیت مکانی گوشی را برای اپلیکیشن های مختلف دستگاه بهینه نمایید. به عنوان مثال دسترسی آن دسته از برنامه هایی که واقعا لزومی ندارد از سرویس موقعیت مکانی استفاده کنند را متوقف سازید. در آیفون های اپل و سیستم عامل iOS این امکان وجود دارد که تنظیم Location Services به گونه‌ای انتخاب شوند که سویس مذکور فقط در حین اجرای برنامه های مورد نظر کاربر قابل دسترس باشد و در شرایط دیگر (مثلا زمانی که برنامه در پس زمینه گوشی فعال است) دسترسی به سرویس موقعیت مکانی از سمت برنامه میسر نشود.

مهمترین نکات و راه های تقویت باتری موبایل

طبیعتا هرچقدر مقدار استفاده از سرویس موقعیت مکانی در گوشی محدودتر شود، ذخیره انرژی با شدت و کیفیت بیشتری انجام می‌گیرد و تقویت باتری موبایل هم به شکل محسوس تری انجام خواهد شد. برای انجام تنظیمات مربوط به این موضوع در آیفون های اپل کافیست به مسیر Settings > Privacy > Location Services بروید. برای انجام تنظیمات مذکور در گوشی های اندرویدی هم توصیه می‌کنیم به بخش دسترسی های اپلیکیشن ها مراجعه کنید و دسترسی آن برنامه هایی که تمایل ندارید از سرویس موقعیت مکانی استفاده کنند را متوقف سازید. مسیر دقیق دسترسی به این گزینه ممکن است با توجه به رابط کاربری گوشی شما متفاوت باشد. به عنوان مثال در رابط MIUI شیائومی در منوی Settings یک گزینه با عنوان Apps Permissions وجود دارد که با لمس آن و سپس انتخاب گزینه Locations لیست اپلیکیشن های مختلف گوشی به همراه گزینه‌ای در کنار آن ها نمایان می‌شود که امکان فعالسازی و غیر فعال کردن سرویس موقعیت مکانی برای هر برنامه را مقدور می‌سازد. به منظور تقویت باتری موبایل خود بهتر است دسترسی به سرویس موقعیت مکانی را برای اپلیکیشن ها محدودتر کنید یا به طور کامل این سرویس را غیر فعال نمایید.

روش پنجم: غیر فعالسازی موبایل دیتا، وای فای، بلوتوث و غیره

 

قابلیت های اتصالی که در گوشی شما فعال هستند هم برای انجام وظایف خود نیاز به صرف انرژی دارند و طبیعتا انرژی مورد نیاز آن ها هم از باتری گوشی تامین می‌شود. بنابراین هرچقدر قابلیت های اتصال کمتری در موبایلتان فعال باشند، مقدار مصرف انرژی دستگاه هم کمتر خواهد بود. در همین راستا توصیه داریم تا حد امکان قابلیت های اتصال کمتری را در گوشی فعال باقی بگذارید. به عنوان مثال اینترنت سیم کارت یا همان موبایل دیتا، قابلیت وای فای، بلوتوث یا دیگر قابلیت های این چنینی را تا حد ممکن در دستگاه غیر فعال کنید. به یاد داشته باشید مصرف انرژی و شارژ قابلیت هایی مثل موبایل دیتا به مراتب از وای فای و بلوتوث بیشتر است، پس اگر هم به وای فای و هم موبایل دیتا دسترسی دارید، استفاده از وای فای را در ارجحیت قرار دهید. عدم استفاده از قابلیت هایی مثل هات اسپات (Hotspot) هم می‌تواند به شدت بر روی تقویت باتری موبایل تاثیرگذار باشد. ضمنا اگر در شرایط خاص حالت پرواز گوشی خود را فعال کنید هم مقدار مصرف شارژ باتری آن به طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

روش ششم: محدود کردن فعالیت برنامه ها در پس زمینه

اغلب اپلیکیشن هایی که در گوشی شما نصب شده‌اند این قابلیت را دارند تا به صورت خودکار در پس زمینه گوشی فعال بمانند و دائما اطلاعت خود را به روز کنند. این مسئله شاید منجر شود که شما خیلی سریع از به وجود آمدن هر تغییراتی آگاه شوید اما از سمت دیگر منجر به مصرف شدن شارژ باتری می‌شود. به عنوان مثال اگر به محض دریافت یک پیام در واتساپ از سمت این برنامه نوتیفیکیشنی در گوشی دریافت می‌کنید دلیل آن این است که اپلیکیشن واتساپ در پس زمینه موبایلتان فعال بوده و به محض دریافت یک پیام جدید برایتان نوتیفیکیشن ارسال کرده است. شاید فعال بودن برخی برنامه ها در پس زمینه موبایل کاربردی باشند اما فعالیت برخی دیگر از آن ها چندان ضروری نیست و فقط منجر به مصرف شدن بی‌مورد شارژ باتری خواهد شد. بنابراین برای تقویت باتری موبایل خود بهتر است فعالیت برنامه ها در پس زمینه گوشی را محدود کنید.

مهمترین نکات و راه های تقویت باتری موبایل

برای انجام این کار در سیستم عامل iOS و آیفون های اپل باید به منوی Settings بروید و گزینه General و سپس Background App Refresh را انتخاب نمایید. با غیر فعال کردن این گزینه به کل قابلیت به روز رسانی اطلاعات برنامه ها در پس زمینه گوشی غیر فعال می‌شود. امکان تنظیم فعالیت تک تک برنامه ها به طور مجزا در پس زمینه موبایل هم از طریق این بخش وجود دارد. در گوشی های اندرویدی هم برای محدود کردن فعالیت یک برنامه در پس زمینه کافیست وارد بخش Settings شده و سپس گزینه Apps یا Applications را انتخاب کنید. سپس گزینه Background Data یا Background Restriction را انتخاب نمایید و محدودیت مورد نظر را به تایید برسانید تا آن برنامه قابلیت فعالیت در پس زمینه موبایل را نداشته باشد. این روش هم یکی دیگر از موثرترین راه های موجود برای تقویت باتری موبایل است.

روش هفتم: اجتناب از اجرای طولانی مدت بازی های سنگین

مهمترین نکات و راه های تقویت باتری موبایل

زمانی که تسک های سنگین مثل اجرای بازی های HD در گوشی انجام می‌شوند، پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی و رم گوشی تحت فشار قرار خواهند گرفت و فرکانس کاری هسته های پردازشگر دستگاه به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند. طبیعتا در این شرایط میران مصرف انرژی و شارژ باتری هم افزایش می‌یابد چون پردازنده برای تحلیل داده های بیشتر نیاز به انرژی بیشتری هم دارد. از سمت دیگر با افزایش فرکانس کاری هسته های پردازشگر گوشی گرمای بیشتری هم توسط آن تولید می‌شود. به همین جهت است که در حین اجرای بازی های سنگین بدنه گوشی شما داغ خواهد شد. بنابراین اجرای بازی های سنگین و HD در گوشی علاوه بر اینکه منجر به مصرف مستقیم شارژ بیشتر می‌شود از سمت دیگر با تولید گرمای بیشتر می‌تواند منجر به کاهش عمر مفید باتری هم شود. پس اگر به فکر تقویت باتری موبایل خود هستید به هیچ عنوان برای مدت زمان طولانی بازی های سنگین را در آن اجرا نکنید.

روش هشتم: آپدیت اپلیکیشن ها

مهمترین نکات و راه های تقویت باتری موبایل

توسعه دهندگان و برنامه نویسان اپلیکیشن های موبایل سعی می‌کنند در بازه های زمانی گوناگون برای برنامه های خود آپدیت هایی منتشر کنند. هدف از این آپدیت ها در افزایش قابلیت های برنامه و بهینه سازی هرچه بیشتر آن ها خلاصه می‌شود. با نصب جدیدترین نسخه هر اپلیکیشن بر روی گوشی می‌توانید حالتی را ایجاد کنید که آن برنامه در بهینه ترین وضعیت مصرف انرژی خودش قرار داشته باشد که این مسئله منجر به تقویت باتری موبایل و افزایش قدرت شارژدهی آن می‌شود. بنابراین همیشه سعی کنید اپلیکیشن هایی که در گوشی شما نصب هستند و همواره از آن ها استفاده به عمل می‌آورید را به جدیدترین نسخه آپدیت نمایید. شاید تصور داشته باشید این مسئله تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر روی عملکرد گوشی از نظر نگهداری شارژ ندارد اما اینطور نخواهد بود و تاثیر انجام این کار و آپدیت نگه داشتن برنامه ها بر روی بهینه سازی مصرف انرژی موبایل به مراتب زیاد است.

روش نهم: آپدیت سیستم عامل

مهمترین نکات و راه های تقویت باتری موبایل

شرکت های تولید کننده گوشی های هوشمند هم به مرور و در بازه های زمانی مختلف برای گوشی های خودشان آپدیت های نرم افزاری منتشر می‌کنند. زمانی که یک آپدیت رسمی برای گوشی منتشر شود، مجموعه‌ای از بهبودهای عملکردی را برای دستگاه به ارمغان می‌آورد که بخشی از این بهبودها مربوط به مصرف انرژی می‌شود. طی چند سال اخیر مصرف انرژی و شارژ باتری از طریق سیستم عامل و رابط های کاربری موبایل به شکل قابل ملاحظه‌ای بهینه شده و این امر یکی از اصلی ترین عواملی بوده که از ایجاد معضل عدم توان تامین انرژی گوشی با باتری جلوگیری کرده است. بنابراین هر آپدیت سیستم عامل می‌تواند عملکرد آن را بهینه تر از قبل کند و شما باید برای دستیابی به بهترین نتیجه و تقویت باتری موبایل خود، سیستم عامل گوشی را همیشه آپدیت نگه دارید.

روش دهم: کاهش تعداد دفعات شارژ باتری

 

ماهیت باتری های لیتیوم یونی به گونه‌ای است که با قرار گرفتن در سیکل های شارژ به تدریج مقداری از ظرفیت اصلی یا اصطلاحا ظرفیت اسمی خود را از دست می‌دهند. به عنوان مثال تصور کنید هر بار که گوشی خودتان را به شارژ می‌زیند، یک میلی آمپر ساعت از ظرفیت اسمی و اصلی آن کاسته شود! در این حالت بعد از 600 مرتبه به شارژ زدن گوشی، ظرفیت باتری آن تقریبا 600 میلی آمپر ساعت کم خواهد شد. پس هرچقدر تعداد دفعاتی که شما در یک بازه زمانی معین گوشی را به شارژ می‌زنید بیشتر باشد، مقدار افت ظرفیت باطری هم بیشتر خواهد بود. دلیل اینکه عموما باتری گوشی ها بعد از 1 الی 2 سال کیفیت شارژدهی اولیه خودشان را از دست می‌دهند هم با همین موضوع ارتباط دارد چون باتری گوشی بعد از 1 الی 2 سال در سیکل های شارژ متعددی قرار می‌گیرد و بنا به ماهیتی که دارد بخش عظیمی از ظرفیت اصلی خود را از دست خواهد داد. در اینگونه مواقع اصطلاحا گفته می‌شود که عمر مفید باتری به پایان رسیده است. بنابراین اگر بتوانید با هر ترفند و روشی نظیر کاهش مقدار استفاده از موبایل، تعداد دفعاتی که گوشی را به شارژ می‌زنید کمتر کنید، به نوعی منجر به تقویت باتری موبایل خود شده‌اید.

روش یازدهم: دوری از گرمای مستقیم و جلوگیری از داغ شدن

مهمترین نکات و راه های تقویت باتری موبایل

اصلی ترین دشمن باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری گرماست! اگر یک باتری لیتیوم یونی یا پلیمری در معرض گرمای زیاد قرار گیرد به طرز قابل ملاحظه‌ای کیفیت شارژدهی خودش را از دست خواهد داد و عمر مفیدش کاسته می‌شود. بنابراین جلوگیری از داغ شدن گوشی و دور کردن دستگاه از گرمای مستقیم یکی از اصلی ترین روش های تقویت باتری موبایل است. برای انجام این کار توصیه می‌کنیم در قدم نخست از انجام تسک های سنگین در گوشی جلوگیری کنید. به عنوان مثال بازی های سنگین و HD را برای مدت زمان طولانی در موبایلتان اجرا نکنید که بدنه گوشی داغ شود و این گرما به باتری موبایل آسیب برساند. همچنین هیچوقت گوشی را مستقیما و فضای های بسته در زیر نور آفتاب قرار ندهید. به عنوان مثال گوشی خود را روی داشبورد خودرو و در وضعیتی که آفتاب مستقیما بر آن می‌تابد قرار ندهید چون احتمال آسیب دیدن باتری دستگاه در اینگونه مواقع به شدت افزایش می‌یابد. حتی سعی کنید در مواقعی که گوشی را به شارژ زده‌اید هم تا حد امکان از داغ شدن آن جلوگیری به عمل آورده و بدنه دستگاه را خنک نگه دارید. پس یکی دیگر از روش ای موثر برای تقویت قدرت شارژدهی باتری گوشی ها مربوط به خنک نگه داشتن بدنه دستگاه و جلوگیری از داغ شدن می‌شود.

روش دوازدهم: دوری از شارژ طولانی مدت

خیلی از افراد گوشی موبایل خودشان را برای مدت زمان های طولانی به شارژ می‌زنند و منتظر می‌مانند تا فول شارژ شود یا حتی گوشی را پس از اینکه فول شارژ شد هم در همان حالت متصل به شارژر رها می‌کنند. اتصال گوشی به شارژر از شب تا صبح یکی از همین حالت هاست، اما آیا می‌دانید که انجام این کار منجر به کاهش عمر مفید باتری گوشی شده و به آن آسیب می‌رساند؟ زمانی که گوشی خود را برای مدت زمان طولانی به شارژ می‌زنید، مقدار گرمایی که در اثر انتقال انرژی از شارژر به باتری تولید می‌شود افزایش می‌یابد و این گرما می‌تواند به باتری موبایل آسیب برساند. طبیعتا هرچقدر باتری برای مدت زمان بیشتری در معرض گرما قرار گیرد، آسیب بیشتری هم به آن وارد می‌شود و با شارژ طولانی مدت دستگاه شما دقیقا همین شرایط را به وجود می‌آورید!

از سمت دیگر زمانی که برای مدت زمان خیلی طولانی مثل شب تا صبح گوشی را به شارژ می‌زنید و باتری آن فول شارژ می‌شود، به طور خودکار انتقال انرژی از سیم شارژر به گوشی متوقف خواهد شد و به محض اینکه دوباره شارژ باتری کمی خالی شود، انتقال انرژی از شارژر به موبایل آزاد می‌گردد و این پروسه در کل ساعاتی که گوشی به شارژ زده شده تکرار می‌شود و به شدت استرس و فشار اعمالی بر روی باتری را افزایش می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای تقویت باتری موبایل خود به هیچ عنوان آن را برای بازه های زمانی طولانی به شارژ نزنید و سعی کنید به محض اینکه باتری موبایلتان حدود 95 درصد یا 100 درصد شارژ شد، اتصال شارژر را متوقف کنید.

روش سیزدهم: عدم استفاده از پاوربانک و شارژر فندکی بی‌کیفیت

اغلب شارژرهای فندکی و پاوربانک هایی که در بازار کشورمان عرضه شده‌اند خیلی کیفیت مناسبی ندارند و استفاده طولانی مدت از آن ها می‌تواند منجر به افت کیفیت شارژدهی باتری گوشی شود. اما دلیل این مسئله چیست؟ شارژرهای فابریک گوشی ها دارای شدت جریان و ولتاژ خروجی مشخصی و خاصی هستند. به عنوان مثال ممکن است ولتاژ خروجی یک شارژر 5 واتی و شدت جریان آن 1.5 آمپری باشد اما شارژر یک گوشی دیگر ولتاژ خروجی 5 و شدت جریان 2.5 آمپری داشته باشد! این روزها خیلی از گوشی ها هم از شارژرهای با توان بالاتر از 10 یا 15 وات هم بهره‌مند شده‌اند! طبیعتا با اتصال این گوشی ها به منبع تغذیه‌ای که شدت جریان خروجی آن کمتر یا بیشتر از شدت جریان استاندارد و مناسب آن است، احتمال آسیب دیدن باتری افزایش می‌یابد. به همین جهت توصیه می‌کنیم تا حد امکان از شارژرهای فندکی خودرو و پاوربانک های کم کیفیت برای شارژ کردن طولانی مدت باتری موبایلتان استفاده نکنید. البته نمونه هایی از شارژرهای فندکی و پاوربانک ها هم وجود دارند که از قابلیت تشخیص خودکار شدت جریان و ولتاژ مورد نیاز گجت متصل شده به خود و تنظیم اتوماتیک آن بهره می‌برند. این دسته از پاوربانک ها و شارژرهای فندکی می‌توانند گزینه بهتری برای استفاده باشند. اما در هر صورت بهتر است برای تقویت باتری موبایل از شارژرهای فندکی و پاوربانک ها استفاده نکنید.

روش چهاردهم: استفاده از شارژر فابریک و اورجینال

مهمترین نکات و راه های تقویت باتری موبایل

همیشه سعی کنید فقط از شارژر اورجینال و فابریک گوشی خودتان برای شارژ کردن باتری موبایل استفاده به عمل آورید و از شارژرهای کم کیفیت و معمولی بازار بدین منظور استفاده ننمایید. شارژری که توسط خود شرکت سازنده گوشی برای شارژ کردن باتری آن ارائه شده، بهترین کیفیت ممکن را ارائه می‌کند و طبیعتا بهترین گزینه برای استفاده است. اگر بنا به هر دلیل نیازمند این شدید که شارژر فابریک گوشی خودتان را تغییر دهید، حتما یک نمونه اورجینال را جایگزین شارژر فابریک کنید. بهتر است برای اطمینان از این موضوع حتما خرید شارژر گوشی خود را از نمایندگی های رسمی برند موبایلتان انجام دهید تا مطمئن باشید شارژری که می‌خرید کیفیت همان شارژر فابریک و اصلی را ارائه می‌کند. در حین خرید شارژر هم به توان، ولتاژ و شدت جریان آن دقت داشته باشید تا اشتباهی مرتکب نشده و شارژر نامناسبی را تهیه نکنید.

خرید شارژر آیفون          – خرید شارژر سامسونگ          – خرید شارژر هواوی

روش پانزدهم: استفاده از سیم شارژر با کیفیت

مهمترین نکات و راه های تقویت باتری موبایل

سیم شارژر یکی از قطعاتی است که تقریبا همه ما تجربه خرید آن را داشته‌ایم. شاید برایتان عجیب به نظر برسد اما سیم شارژر تاثیر بسیار قابل ملاحظه‌ای بر روی کیفیت و سرعت شارژ شدن باتری موبایل دارد و استفاده از نمونه های نامرغوب آن می‌تواند منجر به آسیب دیدن باتری گوشی و شارژ نه چندان با کیفیت آن شود. بنابراین اگر به فکر تقویت باتری موبایل خود هستید سعی کنید همیشه از سیم شارژرهای با کیفیت استفاده به عمل آورید. سیم شارژری که به طور فابریک با باکس موبایلتان در حین خرید در اختیارتان قرار داده می‌شود بهترین نوع از سیم شارژر مناسب برای موبایلتان خواهد بود، بنابراین اگر بنا به هر دلیل نیازمند تعویض سیم شارژر شدید سعی کنید نمونه‌هایی را تهیه نمایید که از نظر کیفیت، مشخصات و ظاهر کاملا منطبق با سیم شارژر اورجینال موبایلتان باشند. همچنین دقت داشته باشید که به هیچ وجه از سیم شارژرهای آسیب دیده و زخمی برای شارژ کردن باطری موبایلتان استفاده نکنید چون کیفیت انتقال شارژ در این سیم ها کاهش یافته و این امر می‌تواند منجر به افزایش استرس های وارد بر باطری گوشی شود.

روش شانزدهم: عدم استفاده از شارژر دیگر گوشی ها

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم شارژر هر گوشی دارای مشخصات خاصی نظیر ولتاژ و شدت جریان منحصر به فرد خودش خواهد بود. اگر شما گوشی خود را به شارژر دیگر گوشی ها متصل کنید متوجه خواهید شد که باتری گوشی شما شارژ می‌شود اما سرعت شارژ آن یا بیشتر از حالت عادی خواهد بود و یا کمتر از حالت عادی است. منظور از حالت عادی در واقع حالتی است که شارژ باطری موبایل از طریق شارژر اورجینال و فابریک خودش انجام می‌گیرد. دلیل این اختلاف سرعت شارژ به شدت جریان و توان خروجی از شارژرهای مختلفی بستگی دارد. هرچقدر شدت جریان و توان خروجی یک شارژ بیشتر باشد، باتری گوشی را سریع تر شارژ می‌کند اما این حالت می‌تواند باطری موبایل را به شدت تحت فشار و تنش قرار دهد و منجر به آسیب دیدن آن شود. بنابراین برای تقویت باتری موبایل خود بهتر است فقط از شارژر اورجینال و فابریک خودش استفاده کنید و از شارژ دیگر گوشی ها برای شارژ کردن باطری موبایلتان استفاده به عمل نیاورید.

روش هفدهم: عدم استفاده از شارژرهای بیسیم

مهمترین نکات و راه های تقویت باتری موبایل

یکی از تکنولوژی هایی که این روزها استفاده از آن برای شارژ کردن باتری گوشی های موبایل بسیار شایع شده تکنولوژی شارژ بیسیم است. به موجب این تکنولوژی شما می‌توانید با قرار دادن موبایل بر روی یک پد اختصاصی باطری آن را شارژ کنید، اما استفاده از این روش چندان اقدام مناسبی نیست و در دراز مدت می‌تواند به افت کیفیت شارژدهی باطری گوشی منتهی گردد. اما چرا و چگونه؟ در حالتی که گوشی بر روی یک پد القایی شارژ بیسیم قرار می‌گیرد مقدار تلفات انرژی به مراتب افزایش می‌یابد. به بیان دیگر در این حالت بخش قابل ملاحظه‌ای از انرژی شارژی که باید به باتری گوشی منتقل شود به محیط اطراف منتقل شده و به صورت گرما از بین می‌رود. این مسئله از یک سمت منجر به کاهش سرعت شارژ باتری خواهد شد و از سمت دیگر منجر می‌شود که گوشی برای مدت زمان بیشتری در معرض گرمای زیاد قرار بگیرد که هر دوی این موارد به سلامت و عمر مفید باطری آسیب می‌رسانند. پس اگر خیلی به تقویت باتری موبایل خود اهمیت می‌دهید بهتر است از قابلیت شارژ بیسیم برای شارژ کردن باتری دستگاه استفاده نکنید.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی هفده روش و راهی پرداختیم که برای تقویت باتری موبایل باید به آن ها توجه داشته باشید. با در نظر گرفتن این موارد بهترین بازده را از باطری گوشی خود دریافت می‌کنید و عمر مفید باطری گوشی شما به حداکثر مقدار ممکن می‌رسد. فراموش نکنید که افت تدریجی ظرفیت شارژ باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری یک امر طبیعی و اجتناب ناپذیر است و روش های نام برده شده فقط سرعت افت ظرفیت باطری موبایل را کاهش می‌دهند. امیدواریم از این مطلب اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.

منابع عکس:

https://mashable.com/article/save-battery-life-in-ios-11/

https://www.makeuseof.com/tag/9-tips-extend-androids-battery-life/

https://www.techadvisor.co.uk/how-to/mobile-phone/extend-phone-battery-3284240/

https://medium.com/@lauren.c.stephen/13-tips-to-extend-the-lifespan-of-your-phone-battery-16c2af5ca59f

https://www.pcmag.com/article/253469/11-tips-to-boost-your-android-phones-battery-life

https://ruggedsa.co.za/products/blackview-rugged-smartphone-charger-usb-bv6000-bv7000-bv8000

https://www.alamy.com/close-up-image-of-damaged-charger-cable-connecting-with-smartphone-on-gray-background-image232492462.html

https://www.mobilefun.co.uk/blog/wireless-charging-guide/

منابع متن:

https://mashable.com/article/save-battery-life-in-ios-11/

https://www.makeuseof.com/tag/9-tips-extend-androids-battery-life/

  https://www.techadvisor.co.uk/how-to/mobile-phone/extend-phone-battery-3284240/

https://medium.com/@lauren.c.stephen/13-tips-to-extend-the-lifespan-of-your-phone-battery-16c2af5ca59f

https://www.androidcentral.com/why-does-battery-life-get-worse-over-time

https://www.grunge.com/135766/dont-charge-your-cell-phone-while-you-sleep

http://www.niftyreads.com/10-best-power-banks-for-iphone-8-and-iphone-8-plus

مطالعه بیشتر :

5 مورد از بهترین نرم افزار های تقویت باتری موبایل اندروی

بهترین روش های نگهداری باتری موبایل و افزایش عمر آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.