تعویض باتری گوشی های موبایل یکی از رایج ترین تعمیراتی است که روی این گجت ها انجام می‌شود. باتری های قابل شارژی که در موبایل های امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرند بنا به دلایل مختلف به مرور زمان با افت کیفیت رو به رو شده و دچار خرابی می‌شوند. در این مقاله می‌خواهیم مروری بر اصلی ترین علائم و نشانه های خرابی باتری موبایل داشته باشیم. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

 

باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری

باتری گوشی های امروزی اغلب از دو نوع لیتیوم یونی (Lithium ion) یا لیتیوم پلیمری (Lithium Polymer) انتخاب می‌شوند. اما تفاوت مابین این و نوع باتری چیست و چرا گوشی های جدیدتر از بیشتر از باتری هی لیتیوم پلیمری بهره می‌برند؟ سابقه باتری های لیتیوم یونی به سال 1912 باز می‌گردد، اما شهرت و کاربرد اصلی آن ها از سال 1991 و زمانی آغاز شد که شرکت سونی شروع به استفاده گسترده از آن ها کرد. باتری های لیتیوم یونی تراکم انرژی بالا و هزینه تولید نسبتا پایینی داشتند و بازده بسیار خوبی از نظر شارژدهی ارائه می‌کردند. به همین دلیل برای استفاده به عنوان باتری گوشی های موبایل گزینه عالی بودند. اما باتری های لیتیوم پلیمری جدیدتر هستند و ساختار نوین تری را ارائه می‌کنند و سابقه آن ها به دهه 70 میلادی باز می‌گردد. استفاده از این نوع باتری ها طی چند سال اخیر در گوشی های موبایل به شدت رواج یافته است. با این حال علائم و نشانه های خرابی باتری موبایل در هر دو نوع از باتری های نام برده شده مشترک است.

خرید باتری آیفون          – خرید باتری سامسونگ          – خرید باتری هواوی

از آنجایی که نمی‌خواهیم خیلی وارد جزئیات فنی ساختار باتری ها شویم، تفاوت باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری را اینطور بیان می‌کنیم که باتری های لیتیوم پلیمری می‌توانند ابعاد کوچک تر و وزن کمتری نسبت به باتری های لیتیوم یونی داشته باشند. از آنجایی که گوشی های موبایل امروزی بیشتر سبک و باریک طراحی می‌شوند، بنابراین شاهد افزایش میزان بکارگیری باتری های لیتیوم پلیمری در آن ها هستیم. اما بیایید بیشتر روی موضوع اصلی این مقاله یعنی علائم و نشانه های خرابی باتری موبایل تمرکز داشته باشیم. نشانه های زیادی می‌توانند در گوشی شما خبر از آسیب دیدن باتری و عملکرد نه چندان مناسب آن داشته باشند. خیلی از کاربران این علائم و نشانه ها را نادیده می‌گیرند و برخی دیگر از کاربران هم خیلی روی این علائم حساس هستند. در ادامه این مطلب دقیق تر در رابطه با این علائم و نشانه های خاص صحبت خواهیم کرد. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

علائم و نشانه های خرابی باتری موبایل

باتری گوشی های موبایل می‌توانند از دو نوع جداشدنی و جدانشدنی باشند. وقتی باتری گوشی جداشدنی باشد، یعنی کاربر می‌تواند به راحتی و با باز کردن بخشی از قاب دستگاه به باتری آن دسترسی داشته باشد و حتی باتری گوشی را تعویض کند. عموما گوشی های قدیمی تر مثل گوشی گلکسی S5 سامسونگ، الجی جی 4 و غیره از این نوع باتری بهره‌مند بودند. اما گوشی های مجهز به باتری جدانشدنی بدنه‌ای یکپارچه و کیپ دارند و کاربر به راحتی قادر نخواهد بود که به باتری آن ها دسترسی یابد و باتری گوشی را تعویض کند. برای تعویض باتری این نوع گوشی ها باید حتما از خدمات یک تعمیرکار موبایل استفاده کرد. علائم و نشانه های خرابی باتری موبایل در هر دو نوع از گوشی های مذکور یکسان است و به شرحی خواهد بود که در ادامه ذکر می‌کنیم.

تغییر شکل ظاهری و تورم باتری

یکی از اصلی این نشانه های خرابی باتری موبایل مربوط به تغییر شکل ظاهری و به ویژه ورم کردن آن می‌شود. تورم باتری بسیار مهم است و باید جدی گرفته شود چون در غیر این صورت می‌تواند منجر به بروز حوادث ناگواری همچون انفجار و آتش سوزی شود. طبیعتا برای اینکه ظاهر باتری موبایل مورد بررسی قرار گیرد باید بتوان باتری را از گوشی جدا کرد. پس بررسی تغییر شکل ظاهری باتری گوشی فقط در شرایطی امکانپذیر است که دستگاه از بدنه‌ای غیریکپارچه و باتری جداشدنی بهره‌مند باشد. اگر باتری گوشی شما ورم کرده یا درزهای آن بیش از اندازه باز شده‌اند یا فرو رفتگی در آن به وجود آمده است، بهتر است به فکر تعویض باتری باشید و این علائم را جدی بگیرید.

ریستارت شدن خودکار گوشی

ریستارت شدن خودکار یکی دیگر از شایع ترین علائم و نشانه هایی است که می‌تواند از خراب بودن باتری خبر دهد. البته ریستارت شدن گوشی همیشه مطلقا به معنای خرابی باتری نیست و گاها می‌تواند ناشی از بروز اختلال در مدارهای داخلی برد یا پاور باشد و مستقیما به باتری مربوط نشود، اما تقریبا در 80 درصد مواقع زمانی که مشکل ریستارت شدن خودکار گوشی به وجود می‌آید بهتر است که باتری دستگاه هم تعویض شود. اگر باتری گوش شما از نوع جداشدنی است و با مشکل ریستارت خودکار دستگاه رو به رو شده‌اید حتما مطمئن شوید که در محل اتصال پین های طلایی رنگ باتری به برد زائده‌ یا فاصله‌ای وجود نداشته باشد، چون قطع شدن تماس پین های باتری با پین های مادربرد منجر به ریستارت شدن گوشی می‌شود. بنابراین ریستارت شدن خودکار گوشی را هم به عنوان یکی دیگر از اصلی ترین نشانه های خرابی باتری موبایل به یاد داشته باشید.

روشن نشدن گوشی

یکی دیگر از علائمی که می‌تواند خبر از خراب بودن باتری گوشی بدهد روشن نشدن آن است! البته روشن نشدن گوشی هم مطلقا نمی‌تواند ناشی از خرابی باتری باشد و در خیلی از مواقع ممکن است بنا به دلایل دیگری مثل سوختن ال سی دی، مادربرد و غیره هم به وجود آید. یکی از روش های خوبی که می‌توانید در این شرایط برای تست عملکرد باتری از آن استفاده کنید مربوط به اتصال مستقیم گوشی به شارژر و تلاش برای روشن کردن آن می‌شود. احتمال دارد گوشی در این حالت روشن شود و اگر اینطور شد، مطمئن باشید باتری گوشی خراب شده و نیاز به تعویض دارد.

همچنین اگر با اتصال گوشی به شارژر، نماد شارژ روی صفحه نمایش دستگاه پدیدار شود اما گوشی قابل روشن کردن نباشد هم احتمالا مدار پاور و باتری آن دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر دارند. اگر باتری گوشی شما قابل جداسازی است، می‌توانید یک باتری دیگر را در آن نصب کنید و عملکرد گوشی را بررسی نمایید. طبیعتا اگر گوشی در این شرایط روشن شود، باتری قبلی آن معیوب تلقی می‌شود. پس روشن نشدن گوشی را هم به عنوان یکی دیگر از علائم و نشانه های خرابی باتری موبایل در نظر بگیرید.

علائم و نشانه های خرابی باتری موبایل

خالی شدن زود به زود شارژ باتری

تقریبا رایج ترین مشکلی که 90 درصد کاربران گوشی های موبایل از آن گلایه می‌کنند مربوط به زود خالی شدن شارژ باتری است! خالی شدن زود به زود شارژ باتری گوشی ها تا حد مشخصی یک امر طبیعی بوده و در صورتی که بیش از اندازه باشد می‌تواند به عنوان عاملی برای خرابی باتری در نظر گرفته شود. اما دلیل زود خالی شدن شارژ باتری گوشی های موبایل چیست؟ اگر دقت کرده باشید باتری تمام موبایل ها در چند ماه ابتدایی بازده خوبی دارد و با یک بار شارژ تقریبا می‌توانید بیشترین استفاده را از گوشی به عمل آورید اما به تدریج و با گذر زمان قدرت و کیفیت شارژدهی باتری گوشی افت می‌کند! دلیل این بروز این مشکل با ماهیت باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری ارتباط دارد. ساختار این نوع باتری ها به گونه‌ایست که با گذر زمان و با قرار گرفتن در شکل های شارژ دچار افت ظرفیت می‌شوند. طبق تحقیقات به عمل آمده یک باتری لیتیوم یونی بعد از چیزی در حدود 2 سال (در صورت استفاده استاندارد و معمولی از گوشی) تقریبا 20 الی 30 درصد از ظرفیت اصلی و اولیه خودش را از دست می‌دهد!

این موضوع بدان معناست که اگر باتری گوشی شما 3000 میلی آمپر ساعتی بوده، بعد از دو سال ظرفیت واقعی آن تقریبا به 2400 میلی آمپر ساعت می‌رسد! طبیعی است که در این شرایط شارژ باتری گوشی زودتر خالی شود و نگهداری شارژ باتری مثل قبل در گوشی انجام نگیرد. دقت داشته باشید کاهش ظرفیت شارژدهی باتری های لیتیوم یونی و پلیمری امری نیست که به یک باره و یک روزه رخ دهد و به تدریج و با گذر زمان به وجود می‌آید. به همین دلیل است که تعویض باتری به یکی از رایج ترین تعمیرات گوشی ها تبدیل شده و تقریبا هر کاربری بعد از 2 الی 3 سال مجبور به تعویض باتری موبایل خود می‌شود. بنابراین خالی شدن زود به زود شارژ باتری را هم به عنوان یکی دیگر از اصلی ترین علائم و نشانه های خرابی باتری موبایل در نظر بگیرید. شاید وقت آن رسیده که باتری گوشی شما هم تعویض شود!

داغ شدن بیش از اندازه موبایل در شرایط عادی

یکی دیگر از علائمی که می‌توان به آن به عنوان یکی از علائم و نشانه های خرابی باتری موبایل نگاه کرد مسئله داغ شدن بیش از اندازه گوشی در حالت عادی است. دقت داشته باشید که داغ شدن گوشی در حالت هایی که در حال استفاده از آن و انجام کارهای سنگین هستید امری طبیعی است اما داغ شدن بی دلیل بدنه گوشی مشکوک خواهد بود و می‌تواند از خرابی باتری خبر بدهد! به عنوان مثال طبیعتا زمانی که یک بازی سنگین را در گوشی خود اجرا کنید و به انجام آن بپردازید، فرکانس کاری هسته های پردازشگر گوشی افزایش می‌یابد و بدین ترتیب گرمای زیادی توسط آن ها تولید خواهد شد و این گرما در بدنه گوشی حس می‌شود که یک امر طبیعی است. اما وقتی در حال وبگردی هستید یا اصلا از گوشی خودتان استفاده سنگینی نمی‌کنید و بدنه آن و به ویژه محل نصب باتری دستگاه داغ می‌شود، مطمئن باشید مشکلی در عملکرد باتری وجود دارد و با یکی از نشانه های خرابی باتری موبایل رو به رو هستید.

خرید شارژر آیفون          – خرید شارژر سامسونگ          – خرید شارژر هواوی

علائم و نشانه های خرابی باتری موبایل

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی کوتاه باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری پرداختیم و علائم و نشانه های خرابی باتری موبایل را برایتان شرح دادیم. اگر شما هم با این علائم و نشانه ها رو به رو هستید، بهتر است هرچه سریع تر باتری گوشی خود را تعویض کنید. باتری گوشی یکی از مهمترین اعضای سخت افزاری آن است چون در صورتی که مشکلی در عملکردش به وجود آید، سایر قطعات سخت افزاری دستگاه انرژی لازم برای فعالیت را دریافت نمی‌کنند و این موضوع منجر به عدم کارکرد صحیح گوشی می‌شود. امیدواریم از این مطلب اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.

مطالعه بیشتر :

مهمترین نکات و راه های تقویت باتری موبایل

علائمی که نشان می‌دهند باتری گوشی شما معیوب شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.