منبع تغذیه یکی از پرمصرف ترین ابزارهای تعمیراتی است. منبع تغذیه تعمیرات موبایل یک دستگاه الکتریکی است که برای تامین برق باتری گوشی یا قطعات الکترونیکی روی بورد آن استفاده می شود. وظیفه منبع تغذیه موبایل دریافت انرژی الکتریکی از یک منبع انرژی و تبدیل آن به ولتاژ، جریان و فرکانس مناسب برای تغذیه گوشی موبایل است.

منبع تغذیه را می توان نوعی مبدل الکترونیکی برق دانست چرا که جریان متناوب (AC) پریز برق را به جریان مستقیم (DC) تبدیل می کند. همان طور که می دانید برق شهری دارای ولتاژ 220 ولت و بصورت متناوب است ولی اکثر دستگاه های الکترونیکی از جمله گوشی موبایل با جریان مستقیم کار می کنند. به همین دلیل استفاده از منبع تغذیه موبایل برای تبدیل برق شهری به فرمت و ولتاژ مناسب جهت تعمیرات موبایل ضروری است.

البته در حالت عادی شارژر گوشی کار تبدیل جریان برق را انجام می دهد ولی در مواقعی که به آن دسترسی نداریم و بخواهیم جریان برق را در قطعات روی بورد گوشی بررسی کنیم یا قصد داریم باتری موبایل را تست کنیم باید از یک منبع تغذیه خوب استفاده کنیم.

منبع تغذیه موبایل چگونه کار می کند؟

منبع تغذیه ها دارای اجزای مختلفی هستند. این اجزا به منبع تغذیه کمک می کنند تا ولتاژ را بالا یا پایین کند، جریان را تغییر دهد و نوسانات یا ریپل های ولتاژ را کاهش دهد. وجود نوسان در ولتاژ خروجی از منبع تغذیه باعث اتلاف انرژی و بیش از حد داغ شدن دستگاه می شود و گاها نویز و سر و صدا ایجاد می شود.

بطور کلی اجزای سازنده منبع تغذیه عبارتند از:

ترانسفورمر: این قطعه ولتاژ ورودی را به ولتاژ مورد نظر تبدیل می کند. ترانسفورمر ممکن است ولتاژ را بالا یا پایین ببرد. بطور کلی ولتاژ DC مورد نیاز برای موبایل بسیار پایین تر از ولتاژ AC ورودی از پریز برق است.

همسو کننده: برای تبدیل برق ورودی از AC به DC، منبع تغذیه از یک همسوکننده استفاده می کند که به جریان برق اجازه می دهد تا فقط از یک مسیر جریان یابد. این کار معمولا توسط دیودهای سیلیکونی انجام می شود.

فیلتر: زمانی که جریان متناوب به جریان مستقیم تبدیل می شود هم چنان دارای امواج و نوساناتی است که باید صاف شوند. فیلتر وظیفه صاف و یا حذف کردن این امواج را دارد. البته فیلتر تمامی امواج را بطور کامل صاف نمی کند ولی آنها را تا حد زیادی کاهش می دهد.

تنظیم کننده یا رگولاتور: این قطعه ولتاژهای نوسان دار خروجی از فیلتر را کاهش می دهد. این قطعه از هر گونه افزایش یا افت ولتاژ که ممکن است به موبایل یا دستگاه متصل به منبع تغذیه آسیب برساند جلوگیری می کند.

توجه داشته باشید که تمامی منبع تغذیه های موجود در بازار دارای اجزای مشابهی نیستند و بستگی به کاربرد خاص خود ممکن است برخی اجزای دیگر را نیز داشته باشند.

انواع منبع تغذیه موبایل

دو نوع منبع تغذیه DC-DC و AC-DC. در بازار وجود دارند. منبع تغذیه های DC-DC به شما اجازه می دهند تا دستگاه های الکترونیکی را به خروجی های ماشین یا سایر دستگاه هایی که با جریان مستقیم کار می کنند وصل کنید. البته این نوع منبع تغذیه ها خیلی رایج نیستند.

رایج ترین نوع منبع تغذیه مدل AC-DC است. پریزهای برق جریان متناوب یا AC دارند ولی بیشتر دستگاه های الکترونیکی مانند گوشی موبایل با جریان مستقیم کار می کنند. یک منبع تغذیه AC-DC نیز جریان متناوب را به مستقیم تبدیل می کند. حین این تبدیل ممکن است جریان خروجی موج داشته باشد و گاها به تنظیم شدن نیاز داشته باشد. با این حال برای کاربردهای عمومی به منبع تغذیه تنظیم شده نیازی نخواهد داشت.

پس از اینکه جریان از فیلتر منبع تغذیه خارج شد، کار منبع تغذیه در مدل تنظیم نشده تمام می شود. در حالی که منبع تغذیه تنظیم نشده برای استفاده های عمومی کافی است ولی زمانی که به جریان ثابتی نیاز دارید که با تغییر بار دچار نوسان نشود، آنگاه باید منبع تغذیه تنظیم شده را استفاده کنید. پس با این حساب در تعمیرات موبایل منبع تغذیه تنظیم شده کاربرد بیشتری دارد.

منبع تغذیه های تعمیرات موبایل از دو نوع منبع تغذیه خطی و منبع تغذیه سوئیچینگ هستند. تفاوت این دو در چگونگی تنظیم برق توسط آنها است. هم چنین این منبع تغذیه ها با توجه به نوع نمایشگر خود می توانند آنالوگ (عقربه ای) و دیجیتال باشند.

منبع تغذیه خطی

منبع تغذیه خطی تعمیرات موبایل دارای یک روش کار ساده و سر راست برای تبدیل جریان و حذف نوسان از ولتاژ خروجی است. طراحی این منبع تغذیه بسیار ساده است چرا که با یک ترانسفورمر برای کاهش ولتاژ شروع می شود. سپس دستگاه جریان متناوب را به مستقیم تبدیل می کند. نهایتا جریان مستقیم حاصل از یک تنظیم کننده عبور می کند تا نوسانات ولتاژ خروجی را کاهش دهد.

این دستگاه بدلیل داشتن ترانسفورمر نسبتا بزرگ، برای پایین آوردن ولتاژ برق دارای وزن نسبتا زیادی است. خوشبختانه منبع تغذیه خطی سر و صدا یا نویز کمی حین کار ایجاد می کند که گزینه خوبی برای تعمیرات موبایل است. این منبع تغذیه جزء ارزان ترین منبع تغذیه تعمیرات موبایل است. از معایب آن نیز می توان به اتلاف حرارت زیاد و بازدهی پایین دستگاه اشاره کرد.

منبع تغذیه سوئیچینگ

منبع تغذیه سوئیچینگ تعمیرات موبایل کارآمدتر، ظرفیت بالاتر و نسبت به منبع تغذیه خطی کوچکتر است. اما این مدل ها حین کار و خصوصا در زمان سوئیچ کردن برق ایجاد نویز می کنند. یکی دیگر از معایب این منبع تغذیه طراحی نسبتا پیچیده آن است.

بر خلاف منبع تغذیه های خطی که برای کاربردهای خاص بهتر هستند، این نوع از دستگاه ها همه کاره هستند و کاربرد متنوعی دارند. دلیل انعطاف پذیری و همه کاره بودن این دستگاه در استفاده آنها از مدولاسیون پهنای پالس (PMW) یعنی تغییر پالس و نه فرکانس است.

استفاده از این مدولاسیون باعث می شود تا منبع تغذیه های سوئیچینگ نسبت به منبع تغذیه خطی بازدهی بالاتری داشته باشند و به تعمیرکاران اجازه می دهد تا خیلی سریع به منابع الکتریسیته مختلف شیفت کنند. زمانی که به توان خروجی و راندمان بالاتر در ابعاد کوچکتر از منبع تغذیه خطی نیاز دارید آنگاه خرید منبع تغذیه سوئیچینگ بهترین گزینه است.

برای خرید منبع تغذیه تعمیرات موبایل باید فاکتورهایی چون قیمت، حداکثر توان خروجی، راندمان، وزن و کارآیی آن را در نظر بگیرید. شما می توانید بهترین مارک منبع تغذیه تعمیرات موبایل را با گارانتی تست 7 روزه از سایت ما خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.