اهم متر چیست؟ اهم متر وسیله ای است که از آن برای اندازه گیری مقاومت قطعات الکترونیکی استفاده می شود. انواع اهم متر شامل اهم متر آنالوگ (عقربه ای) و اهم متر دیجیتال می باشد که در گذشته نوع آنالوگ آن استفاده بیشتری داشته است درحالی که اهم متر دیجیتال جدیدتر و امروزی تر است.

در گذشته برای اندازه گیری هر کمیت الکترونیکی از دستگاه مجزایی استفاده می شده است. این روش به نحوی بوده که تعمیرکاران و تکنسین های قطعات الکترونیکی مجبور بودند برای اندازه گیری پارامترهای الکتریکی جریان، ولتاژ و مقاومت به ترتیب از دستگاه های آمپرمتر، ولت متر و اهم متر استفاده کنند. با گذشت زمان دستگاه های جدیدی به بازار آمدند که می توانستند ترکیبی از دو یا چند پارامتر الکتریکی را همزمان اندازه گیری کنند. این دستگاه های VOM (ولت-اهم-مولتی متر) به مولتی متر معروف هستند که امروزه استفاده گسترده ای در تعمیرات موبایل دارند.

کاربرد اهم متر چیست؟

همان طور که گفتیم اهم متر یک وسیله الکترونیکی است که از آن برای اندازه گیری مقاومت الکتریکی (مقاومت یک ماده نسبت به عبور جریان الکتریکی) استفاده می شود. واحد مقاومت الکتریکی اهم (Ω) است و برای اندازه گیری مقادیر بزرگ مقاومت نیز از مگا اهم متر یا میگر (Megger) استفاده می شود.

کاربرد اهم متر در تعمیرات موبایل بوسیله مولتی مترهای آنالوگ، دیجیتال و یا آتورنج (حرفه ای) براحتی قابل اندازه گیری است. چراکه قسمتی از توانایی مولتی مترهای تعمیرات موبایل، اندازه گیری مقاومت قطعه مورد نظر است. بدلیل کوچک بودن بوردهای چاپی و اندازه کوچک قطعاتی مانند خازن، مقدار مقاوت فقط بصورت اهم خوانده می شود.

تفاوت اهم متر و مولتی متر چیست؟

.تفاوت این دو دستگاه در این است که اهم متر فقط قابلیت اندازه گیری مقاومت الکتریکی را دارد ولی مولتی متر می تواند علاوه بر مقاومت، پارامترهای دیگر چون ولتاژ، جریان، دما، فرکانس و غیره را اندازه گیری کند. از آنجایی که مولتی متر چندین کار را بطور همزمان انجام می دهد قطعا قیمت مولتی متر به مراتب بیشتر از قیمت اهم متر است. هر چه یک مولتی متر پارامترهای بیشتری را اندازه گیری کند و در محدوده ولتاژ و جریان گسترده تری کار کند قیمت آن نیز بالاتر می رود.

از دیگر پارامترهایی که یک مولتی متر خوب تعمیرات موبایل می تواند داشته باشد می توان به قابلیت اندازه گیری دما، تست پیوستگی جریان نیز اشاره کرد.

آموزش نحوه اندازه گیری مقاومت با مولتی متر به راهنمای جامع آموزش کار با مولتی متر در تعمیرات موبایل ما مراجعه کنید.

با استفاده از ابزارهای مانند مولتی متر باعث راحتی و بالا رفتن سرعت کار و راحتی بیشتر در فرآیند تعمیرات می شود. به نحوی از مولتی متر برای عیب یابی و اندازه گیری دیگر پارامترهای الکتریکی قطعات بورد موبایل می توان استفاده کرد.

در آخر اینکه پیشنهاد ما به تعمیرکاران موبایل این است که بهترین راه پیشرفت در این کار و حرفه، استفاده از ابزارهای روز تعمیرات موبایل است. با چشم پوشی از مولتی مترهای آنالوگ بدلیل دقت اندازه گیری کم، شما بر اساس تخصص، تجربه، بودجه خود می توانید یکی از انواع مولتی مترهای دیجیتال و آتورنج تعمیرات موبایل را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.