باتری موبایل بدون شک یکی از مهم ترین قطعاتی است که در هر گوشی وجود دارد. در واقع گوشی موبایل بدون باتری عملا بدون استفاده خواهد بود چرا که باتری گوشی مقادیر زیادی انرژی را در خود ذخیره می کند و به گوشی این امکان را می دهد تا برای چندین ساعت کار کند.

اکثر گوشی های هوشمند جدید از باتری های لیتیومی (Li-ion) استفاده می کنند که دارای دو بخش هستند: یک جفت الکترود و الکترولیت. امروزه استفاده زیاد از گوشی خصوصا کار با اینترنت باعث شده تا شارژ باتری های موبایل خیلی زود تمام شود. استفاده نامناسب از گوشی باعث می شود تا باتری آن دچار مشکل شود، هر چند باید عمر مفید باتری موبایل را نیز در نظر بگیریم. همه اینها باعث می شود تا بخواهیم باتری موبایل را تست کنیم و از سالم بودن آن مطمئن شویم.

تست باتری موبایل با مولتی متر بسیار راحت و در عین حال کاربردی است. در واقع این ولتاژ باتری است که بررسی می شود تا از سالم بودن باتری مطمئن شویم.

اگرچه صفحه نمایش گوشی مقدار شارژ باتری را نمایش می دهد ولی زمانی که گوشی موبایل خاموش است یا مشکل دارد باید باتری آن را با مولتی متر چک کنید. روش تست باتری موبایل برای تمامی مدل های موبایل مانند آیفون، سامسونگ، سونی، ال جی، شیائومی، هوآوی و غیره یکسان است.

در ادامه با ما همراه باشید تا مراحل تست باتری موبایل بوسیله مولتی متر بررسی می کنیم.

 

مراحل تست باتری موبایل با مولتی متر

  • گوشی موبایل را خاموش کنید و باتری آن را با احتیاط بوسیله ابزارهای تعمیرات موبایل بیرون بیاورید.
  • روی برچسب باتری نگاه کنید و ولتاژ آن را بیابید. اکثر باتری های موبایل 7 یا 3.8 ولت هستند.
  • باتری را به گونه ای نگه دارید که ترمینال های آن دقیقا رو به شما باشد.
  • حال پراب مشکی و قرمز مولتی متر را به ترتیب در جک COM و VΩHz آن وارد کنید. سپس مولتی متر (دیجیتال، آتتو رنج و یا آنالوگ) را روی حالت ولتاژ مستقیم (DC) قرار دهید. در این حالت شاهد محدوده ولتاژ مستقیم مانند 2mV، 2V، 20V، 200V و 1000V خواهید بود. محدوده ولتاژ را روی مقادیر بالاتر از ولتاژ باتری قرار دهید که معمولا در اکثر مولتی مترها محدوده 10V یا 20V مناسب خواهد بود.

دقت داشته باشید که سلکتور مولتی متر را روی علامت ACV یا  نگذارید چرا که این حالت مربوط به ولتاژ متناوب (AC) است و باتری های موبایل با ولتاژ متناوب عملکردی ندارند.

  • در مرحله بعد نوک پراب قرمز مولتی متر را به ترمینال مثبت (+) باتری و نوک پراب مشکی را به ترمینال منفی (-) آن بزنید. ترمینال + و – باتری بخوبی روی آن مشخص هستند.
  • نوک هر دو پراب را روی ترمینال های باتری نگه دارید تا زمانی که یک عدد ثابت روی نمایشگر مولتی متر بدست آمد. اگر عدد بدست آمده برای یک باتری 7V بیشتر از 3.7V بود بدین معناست که باتری موبایل کاملا شارژ شده است. اما اگر این عدد کمتر از 3.7V بود یعنی اینکه باید باتری را شارژ کنید.
  • اگر باتری خالی است و عدد صفر ولت یا ولتاژی کمتر از 7V روی صفحه نمایش بود، آنگاه باتری را با شارژر یا منبع تغذیه DC شارژ کنید. اگر پس از شارژ کردن باتری برای زمان طولانی شاهد همان عدد قبلی بر روی مولتی متر بودید آنگاه احتمال خرابی باتری شما زیاد است و باید آن را تعویض کنید چون باتری های موبایل قابل تعمیر نیستند.

همان طور که مشاهده کردید، برای انجام این کار به مولتی متر نیاز دارید که یکی از پرکاربردترین ابزارهای تعمیرات موبایل است. شما می توانید بهترین مارک های مولتی متر برای تعمیرات موبایل را با گارنتی تست 7 روزه از سایت ما خریداری کنید. هم چنین در صورت اطمینان از خراب بودن باتری می توانید برای خرید انواع باتری گوشی های آیفون، سامسونگ، هوآوی، ال جی، سونی، اچ تی سی، شیائومی و … به امداد موبایل مراجعه کنید.

منبع: https://www.allgsmtips.com/how-to-check-battery-of-a-cell-phone-with-multimeter/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.