بخش ها و قطعات الکترونیکی زیادی در گوشی موبایل وجود دارند که در صورت خرابی بایستی شناسایی، ترمیم و یا تعویض شوند. مولتی متر یکی از پرکاربردترین ابزارهای تعمیرات موبایل است که از آن برای تست سلامت قطعات الکترونیکی روی بورد موبایل و بخش های دیگر گوشی استفاده می شود. همان طور که می دانید دو نوع مولتی متر دیجیتال و مولتی متر آنالوگ در بازار وجود دارند که کار با مولتی متر دیجیتال راحت تر است و به همین دلیل ما نیز نحوه تست قطعات موبایل با مولتی متر دیجیتال را بررسی می کنیم.

در این راهنما قصد داریم نحوه تست و عیب یابی قطعات موبایل را به کمک مولتی متر آموزش دهیم. شما می توانید بهترین مارک های مولتی متر برای تعمیرات موبایل را با گارنتی تست 7 روزه از سایت ما خریداری کنید. هم چنین پیشنهاد می کنیم اگر با روش استفاده از این دستگاه آشنایی ندارید، راهنمای آموزش کار با مولتی متر در تعمیرات موبایل ما را بخوانید.

در ادامه به بررسی و تست قطعات اصلی به کار رفته در موبایل مانند میکروفون، رینگر، باتری، اسپیکر، شارژر، دیود، خازن، مقاومت، ترانزیستور، مقاومت به کمک مولتی متر می پردازیم.

تست رینگر موبایل با مولتی متر

رینگر یا بازر قطعه ای است که در بالای صفحه نمایش گوشی قرار دارد و به کمک آن صدای زنگ گوشی را می شنوید. برای چک کردن رینگر گوشی باید مولتی متر را در حالت بازر (Buzzer) یا پیوستگی (Continuity) بگذارید و رینگر را بررسی کنید. اگر عدد نشان داده شده روی مولتی متر بین 8 تا 10 اهم بود، رینگر سالم است و نیازی به تعویض ندارد. اما اگر این عدد بین 4-5 یا 12-14 اهم بود آنگاه باید رینگر را عوض کنید. هم چنین اگر حین تست رینگر هیچ صدای بوقی از مولتی متر نشنیدید بدانید که رینگر گوشی خراب است.

تست ویبراتور موبایل با مولتی متر

ویبراتور یا موتور ویبره موبایل قطعه ای است که باعث لرزش در گوشی می شود. این قطعه درون گوشی قرار دارد و برای تست سالم بودن آن کافیست مولتی متر را در حالت بازر بگذارید و ویبراتور را چک کنید. اگر با وصل کردن نوک پراب های مشکی و قرمز مولتی متر به دو لبه ویبراتور صدای بوق شنیدید، بدین معناست که ویبراتور سالم است.

تست اسپیکر موبایل با مولتی متر

مولتی متر را در حالت بازر بگذارید و قسمت های مثبت و منفی اسپیکر را با پراب های مولتی متر تست کنید. اگر صدای بوق از مولتی متر شنیدید آنگاه اسپیکر گوشی سالم است، در غیر این صورت باید آن را عوض کنید. هم چنین عدد نمایش داده شده روی مولتی متر باید بین 25 تا 35 باشد در غیر این صورت اسپیکر گوشی خراب است.

تست میکروفون موبایل با مولتی متر

میکروفون موبایل در قسمت پایینی آن قرار دارد که وظیفه انتقال صدا حین برقراری تماس را برعهده دارد. برای تست آن باید مولتی متر را در حالت بازر بگذارید و میکروفون را تست کنید. اگر مقدار نمایش داده شده بین 600 تا 1800 اهم بود، میکروفون دستگاه سالم است در غیر این صورت باید آن را عوض کنید. هم چنین در هنگام تست میکروفون سالم با دو پراب مولتی متر نباید هیچ صدای زنگی بشنوید.

توجه داشته باشید که فقط یک سمت از میکروفون به شما عدد می دهد و سمت دیگر هیچ عددی را نشان نمی دهد.

تست صفحه کلید موبایل با مولتی متر

مولتی متر را در حالت بازر بگذارید و ردیف و ستون های کیبورد را تست کنید. اگر صدای بوق از مولتی متر شنیدید آنگاه کیبورد سالم است در غیر این صورت مشکل دارد.

تست باتری گوشی با مولتی متر

مولتی متر را روی حالت20V  محدوده DC بگذارید. اگر به باتری موبایل دقت کنید شاهد سه ترمینال مثبت، B.S.I و منفی بر روی آن خواهید بود. نوک پراب های مشکی و قرمز مولتی متر را به ترمینال های اول و سوم بزنید و ولتاژ باتری را چک کنید. مقدار نمایش داده شده باید3.7V  باشد، در غیر این صورت باتری شما خراب است.

تست شارژر موبایل با مولتی متر

برای این کار ابتدا مولتی متر را در حالت ولتاژ DC قرار دهید. سپس پراب مشکی مولتی متر را در پلاگ COM و پراب قرمز رنگ را در پلاگ VΩHz قرار دهید. آنگاه شارژر USB دار خود را به برق وصل کنید. اگر با دقت به پورت USB شارژر نگاه کنید چهار نقطه تماس را در داخل آن مشاهده خواهید کرد. نوک پراب ها را وارد دو نقطه تماس راست و چپ کنید و ولتاژ نشان داده شده بر روی مولتی متر را بخوانید. اگر عدد نشان داده شده حدود 5 ولت (ولتاژ بیش از 80 درصد شارژرها) بود بدین معناست که شارژر گوشی سالم است.

اگر شارژر شما از نوع پورت C یا فست شارژ باشد ولتاژ آن بیشتر از 5 ولت است و بایستی همان عدد درج شده روی شارژر بر روی مولتی متر نمایش داده شود.

دقت داشته باشید که به نقاط تماس شارژر آسیب وارد نشود. از آنجایی که نوک پراب های مولتی متر ضخیم تر از نقاط تماس هستند پیشنهاد می کنیم از یک سوزن باریک برای برقراری تماس بهتر استفاده کنید.

تست قطعات SMD روی بورد موبایل با مولتی متر

تست سلف با مولتی متر

سلف، القاگر یا کویل یکی از قطعاتی است که روی بورد SMD موبایل استفاده می شود. برای تست این قطعه باید مولتی متر را در حالت بازر بگذارید و سلف را چک کنید. اگر سلف سالم باشد باید صدای بوق از مولتی متر بشنوید. در غیر این صورت سلف خراب است و باید تعویض شود.

تست مقاومت با مولتی متر

برای تست مقاومت الکتریکی روی بورد موبایل کافیست دو سر پراب مولتی متر را به دو طرف مقاومت وصل کنید. اگر مقدار نمایش داده شده روی مولتی متر با مقدار مقاومت (اهم) مورد نظر یکسان بود آنگاه مقاومت شما سالم است.

تست خازن با مولتی متر

انواع خازن شامل خازن قطبی و غیرقطبی است که بر روی بورد گوشی های موبایل استفاده می شوند. مولتی متر را در حالت بازر بگذارید و خازن را چک کنید. اگر خازن سالم باشد باید هیچ صدای بوقی از مولتی متر نشنوید. در غیر این صورت خازن خراب است و باید تعویض شود. هم چنین اگر عدد نمایش داده شده روی مولتی متر با ظرفیت خازن روی بورد یکسان نبود بدین معناست که خازن مشکل دارد.

تست دیود با مولتی متر

دیود را با مولتی متر (در حالت بازر) چک کنید. اگر صدای بوق از مولتی متر شنیدید یعنی اینکه دیود سالم نیست. هم چنین اگر مولتی متر را به یک سمت دیود سالم وصل کنید شاهد نمایش یک عدد بر روی مولتی متر می شوید ولی اگر این کار را با سمت دیگر کنید، هیچ عددی روی مولتی متر نمایش داده نمی شود.

تست ترانزیستور با مولتی متر

ترانزیستورها دارای دو نوع PNP و NPN هستند. برای تست ترانزیستور ابتدا پراب مثبت مولتی متر را به قسمت کالکتور (C) ترانزیستور وصل کنید و پراب منفی را به قسمت بیس (B) آن وصل کنید. اگر ترانزیستور NPN شما سالم باشد باید روی مولتی متر عبارت OL (Over Limit) را ببینید. اگر ترانزیستور PNP سالم را تست می کنید نیز باید ولتاژی بین 45/0 تا 9/0 ولت را روی مولتی متر مشاهده کنید.

بیشتر تعمیرکاران و تکنسین های موبایل فقط بخش های فوق را چک می کنند و مشکل گوشی موبایل را پیدا می کنند. تمامی بخش های دیگر شامل قطعات الکترونیکی SMD و آی سی ها بطور کلی عیب یابی نمی شوند چرا که تست مناسبی برای آنها وجود ندارد. مشکل این قطعات توسط سیم جامپر یا سعی و خطا برطرف می شود.

منبع: http://www.mobilecellphonerepairing.com/how-to-check-parts-of-a-mobile-phone-for-fault.html

3 نظر در “تست قطعات موبایل با مولتی متر

  1. سعید می گوید :

    سلام امیدوارم بابت مطالبتون خوشنود باشید لطفا نحوه تست دیگر اجزای موبایل مثل lcd وآی سی ها ورگولاتور و ماسفت رانیز در سایت جالبتون بزارید.

  2. ایمان می گوید :

    بسیار عالی ممنون از اینکه اطلاعات مفیدتون رو با ما درمیان میزارید سپاسگذار،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.