مولتی متر چیست؟

مولتی متر وسیله ای برای اندازه گیری کمیت هایی چون ولتاژ، مقاومت، ظرفیت خازن و جریان قطعات الکترونیکی است. این دستگاه یکی از پرکاربردترین ابزارهای تعمیرات موبایل نیز بحساب می آید.

اصلی ترین کاربرد مولتی متر در تعمیرات موبایل تشخیص و عیب یابی مشکلات قطعات الکترونیکی روی بورد گوشی موبایل است. به جرات می توان گفت مولتی متر ابزاری اجباری برای هر تعمیرکار موبایل است چرا که به او کمک می کند تا قطعات الکترونیکی چون باتری، خازن، مقاومت، دیود و غیره را تست کند و از سلامت آنها مطمئن شود.

شاید برای شما نیز سوال باشد مولتی متر چه کمکی در تعمیرات موبایل می کند و بهترین مولتی متر تعمیرات موبایل موجود در بازار ایران چیست؟

برای پاسخ به این سوال در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی فنی این دستگاه پر کاربرد در تعمیرات موبایل بپردازیم و چند مورد از بهترین مارک های مولتی متر تعمیرات موبایل را معرفی می کنیم.

انواع مولتی متر

بطور کلی دو نوع مولتی متر برای تعمیرات موبایل وجود دارند: مولتی متر دیجیتال و مولتی متر آنالوگ و اتورنج (حرفه ای) است. تفاوت این سه نوع مولتی متر در نحوه نمایش است. مولتی متر دیجیتال اعداد را بصورت دیجیتال بر روی صفحه نمایش می دهد که استفاده از آن را برای همه افراد حتی افراد غیر متخصص راحت تر می کند. مولتی متر آنالوگ دارای یک نشانگر سوزنی شکل است که حین تست هر دستگاه یا قطعه الکترونیکی به سمت عدد بدست آمده حرکت می کند.

مولتی مترهای دیجیتال کمی گران تر هستند ولی کار با آنها راحت تر است. از طرف دیگر زمانی که با تغییرات کمیت ها سروکار دارید، مولتی متر آنالوگ نتایج را بهتر نشان می دهد.

کاربرد مولتی متر در تعمیرات موبایل

بطور کلی کاربرد مولتی متر در تعمیرات موبایل را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • برای چک کردن ولتاژ خروجی باتری و شارژر
  • بررسی مقاومت بخش های مختلف
  • بررسی اسپیکر یا رینگر
  • بررسی میکروفون
  • بررسی اینکه آیا یک Track خراب است (با استفاده از تنظیمات دیود)

قبل از خرید یک مولتی متر باید چه مواردی را در نظر بگیریم

بهترین راه برای تصمیم گیری در مورد خرید یک مولتی متر آن است که هدف استفاده از مولتی متر را مشخص کنید و بدانید آن را برای چه می خواهید. داشتن یک مولتی متر باکیفیت باعث می شود تا تعمیرات موبایل راحت تر و سریع تر انجام گیرد. قیمت مولتی متر، برند، دقت و ویژگی های ایمنی آن جزء مهم ترین فاکتورهایی هستند که باید قبل از خرید مولتی متر در نظر داشته باشید.

بهترین مارک مولتی متر برای تعمیرات موبایل

حال که با مولتی متر و ویژگی های آن آشنا شدید، وقت آن رسیده تا نگاهی به برخی از بهترین مولتی مترهای موجود در بازار بیندازیم که مناسب کار تعمیرات موبایل هستند.

مولتی متر دیجیتال سانشاین مدل DT-17N

مولتی متر دیجیتال سانشاین مدل DT-17N یکی از بهترین مولتی مترهای دیجیتال برای تعمیرات موبایل است که  می تواند ارقام را تا 4 عدد بر روی صفحه نمایش ال سی دی خود نمایش دهد. از ویژگی های خوب این مولتی متر می توان به دقت بالا، توانایی اندازه گیری چند کمیت و کیفیت عالی آن اشاره کرد.

کاربرد مولتی متر دیجیتال فوق اندازه گیری چهار پارامتر اصلی اهم، آمپر، ولت و درجه حرارت قطعات الکترونیکی است. این مولتی متر ضریب خطای کم در محدوده اندازه گیری های مختلف دارد. هم چنین یک باتری کتابی 9 ولت این مولتی متر را تغذیه می کند که قابل تعویض است.

مولتی متر دیجیتال یاکسون مدل YX-9208AL

این مولتی متر دیجیتال یکی از پرمصرف ترین ابزارهای استفاده شده توسط تعمیرکاران موبایل است. از ویژگی های شاخص آن می توان به داشتن ضریب خطای کم و دقت اندازه گیری بالای آن اشاره کرد.

مولتی متر دیجیتال یاکسون YX-9208AL دارای قابلیت خاموش شدن بصورت خودکار، دکمه آلارم باتری در زمان کم بودن شارژ باتری 9 ولت دستگاه و دکمه hold برای ذخیره مقادیر اندازه گیری شده است.

مولتی متر دیجیتال سانشاین مدل DT-890N

مولتی متر دیجیتال سانشاین مدل DT-890N فوق شباهت زیادی به مولتی متر یاکسون مدل YX-9208AL دارد. از ویژگی های شاخص این دستگاه می توان به داشتن سیگنال صوتی برای تست پیوستگی الکتریکی، قابلیت به روزرسانی مقادیر اندازه گیری و نمایش آنها در هر 3 ثانیه و توانایی اندازه گیری مقادیر مقاومت الکتریکی در بازه 600 اهم تا 60 مگا اهم اشاره کرد.

مینی مولتی متر حرفه ای سانشاین مدل DT-19N

مینی مولتی متر حرفه ای سانشاین مدل DT-19N یکی از کوچک ترین مولتی مترهای حرفه ای در تعمیرات موبایل بوده که دارای وزنی حدود 170 گرم است. این مینی مولتی متر دارای بدنه و کاور ضد حرارت و بسیار مقاوم است. هم چنین تست دمای این مولتی متر بین 200 تا 1000 درجه است که برای اندازه گیری درجه حرارت قطعات الکترونیکی بسیار مناسب خواهد بود.

نتیجه گیری

مولتی متر وسیله ای ضروری برای انجام تعمیرات موبایل است. قبل از کار با این دستگاه حتما چگونگی استفاده از آنها را یاد بگیرید و قابلیت های مورد نیاز از مولتی متر مد نظرتان را مشخص کنید. با داشتن اطلاعات کافی در مورد مولتی متر می توانید دستگاه مناسب با قیمت خوب تهیه کنید.

.

منبع: https://vkrepair.com/best-multimeter-for-electronics-repair/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.