این روزها تقریبا به هر جای اینترنت که نگاه کنید مطلبی در خصوص مشکلات شارژ باتری یا راهکارهایی که می‌توانند مدت زمان شارژدهی باتری را افزایش دهند را پیدا کنید. توسعه‌دهندگان هر روز به دنبال ارائه اپ‌ها و روش‌های مختلف در این زمینه هستند، سایت‌ها مطالب آموزشی مختلفی را ارائه می‌دهند و کاربران در انجمن‌های اینترنتی در خصوص تجربیات موثر خود در این زمینه به بحث و گفتگو می‌پردازند. بدون شک این اطلاعات برای هر کاربری می‌تواند مهم و حتی ضروری باشد اما نکته‌ حایز اهمین این است که باید بدانید باتری گوشی‌های هوشمند طول عمر مشخصی داشته و اگر چند سالی هست که از گوشی خود استفاده می‌کنید نباید انتظار زیادی از باتری آن داشته باشید!

باتری گوشی‌های موبایل پیچیده هستند

باتری‌های در واقع نیروگاه‌های برقی هستند که انرژی مورد نیاز دستگاه شما را با واکنش‌های شیمیایی که در درون آنها به انجام می‌رسد، تامین می‌کنند. اما زمانی پیش می‌رسد که باتری دیگر قادر به تولید برق مورد نیاز دستگاه نبوده و در واقع واکنش‌های شیمیایی کارایی خودشان را از دست می‌دهند. در چنین شرایطی، باتری عملا به یک محفظه حاوی مواد نیمه سمی و خطرناک تبدیل می‌شود که نه تنها هیچ فایده‌ای برای دستگاه شما ندارد بلکه می‌تواند خطرآفرین نیز باشد! اگر این وضعیت را تجربه می‌کنید باید بدانید که برای عملکرد مناسب دستگاه و همچنین جلوگیری از بروز مشکلات جدی، بهتر است همین الان باتری گوشی خود را با یک نمونه سالم و معتبر تعویض کنید.

خرید باتری آیفون          – خرید باتری سامسونگ          – خرید باتری هواوی

تعویض باتری‌ها دیگر توسط کاربر امکان‌پذیر نیست

باتری به‌کار رفته در گوشی‌های هوشمند مانند باتری اتوموبیل‌ها نیست که به راحتی با جداسازی دو اتصال و اتصال مجدد آنها به باتری سالم و جدید، عمل تعویض باتری انجام شود. در واقع در گذشته نه چندان دور این امکان در گوشی‌های هوشمند نیز میسر بود، اما باتوجه به این‌که ضخامت گوشی‌های هوشمند باریک‌تر شد و همزمان نیاز به ظرفیت باتری بالاتر نیز هر روز بیشتر احساس می‌شود، باتری‌ها اکنون یک نیروگاه انرژی کوچک هستند که بدون ابزار و مهارت‌های خاص امکان دسترسی به آن را ندارید.

این باتری‌ها به گونه‌ای طراحی و تولید شده‌اند تا تعداد مشخصی سیکل شارژ را پشت‌سر بگذارند؛ یک سیکل شارژ به معنی شارژ شدن دوباره باتری از پایین‌ترین تا بالاترین سطح انرژی است. همچنین باید بدانید که این مفهوم لزوما به معنی شارژ شدن باتری از 0 تا 100 درصد نیست. باتری‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا دستگاه بتواند از 80 درصد ظرفیت آنها استفاده کند که البته این میزان تا حداکثر 125 درصد نیز در شرایط خاص امکان‌پذیر بوده و مشکلی از نظر ایمنی دستگاه یا کاربر به‌وجود نخواهد آمد. از سوی دیگر باتری‌ها لزوما نباید به پایین‌ترین سطح انرژی یا وضعیتی که دستگاه خاموش می‌شود برسند. مداری که درون گوشی هوشمند شما قرار دارد حواسش به این موضوع بوده و شما صرفا یک گزارش آماری به صورت بازه درصدی 0 تا عدد 100 را مشاهده می‌کنید.

نکته مهم دیگر این است که تعداد سیکل‌های شارژ در هر باتری صرفا به‌صورت تقریبی بیان می‌شود، در واقع عدد گفته شده یک میانگین است. وقتی صحبت از سیکل‌های شارژ می‌شود روش‌هایی وجود دارند که می‌توانید از آنها برای طول عمر بیشتر و عملکرد بهینه‌تر باتری استفاده کنید. حتما شما هم مطالبی را در اینترنت خوانده‌اید که روش‌های خاصی را برای چگونگی شارژ باتری گوشی ارائه داده‌اند که با استفاده از آنها بتوانید عمر مفید باتری دستگاه را افزایش دهید. برخی از این روش‌ها واقعا کار می‌کنند اما شما نمی‌توانید طول عمر باتری گوشی را تا حد زیاد و محسوسی افزایش دهید، به همین دلیل شاید استفاده از این روش‌ها اصلا ارزشش را نداشته باشد. توجه داشته باشید که در بهترین حالت استفاده از این روش‌ها شاید به افزایش 2 یا 3 ماهه عمر باتری گوشی شما منجر شود.

علایمی که نشان می‌دهند باید باتری را تعویض کنید

 

باتری گوشی موبایل شما تحت شرایط عادی هیچ‌گاه به صورت ناگهانی و به‌ یکباره از کار نمی‌افتد. در واقع پیش از آن‌که باتری دستگاه شما به طور کامل معیوب شود علایمی را از خود به نمایش می‌گذارد که با دقت به آنها می‌توانید بفهمید زمان تعویض باتری رسیده است. البته توجه داشته باشید که گاهی باتری عیوبی دارد که در زمان خارج شدن از خط تولید و یا تحت شرایط نگهداری نامناسب در انبارها، به آنها دچار شده است، این موارد خیلی رایج نبوده و استثنا به حساب می‌آیند.

زمانی که شارژ باتری دستگاه شما به سرعت تخلیه می‌شود یعنی کارایی آن کاهش یافته و خیلی طول نمی‌کشد تا به انتهای عمر آن برسید. اگر با استفاده معمول باتری گوشی شما تا نیمه روز، شارژ 60 درصدی را نشان می‌داد و حالا این عدد به زیر 30 درصد رسیده، باید بدانید که کم‌کم وقت تعویضش فرا رسیده است. البته عوامل دیگری مانند اپلیکیشن‌های غیربهینه یا مخرب و یا یک آپدیت نرم‌افزاری مشکل دار نیز می‌توانند بر روی کارایی باتری گوشی شما تاثیر محسوسی بگذارند، به همین دلیل برای تشخیص علت اصلی باید دقت بیشتری کنید.

باتری گوشی شما مرگی تدریجی دارد

ممکن است باتری شما تا حدی دچار مشکل شود که دیگر به هیچ‌ عنوان امکان شارژ مجدد را در اختیارتان قرار ندهد. از سوی دیگر ممکن است ظرفیت نگهداری الکتریسیته سلول‌های به‌کار رفته در باتری به اندازه‌ای کاهش پیدا کند که هیچ‌ گاه نتوانید باتری را به صورت 100 درصد شارژ کنید.

یکی از اولین علایم هشدار دهنده در خصوص باتری گوشی این است که شارژ آن خیلی سریع و حتی ناگهانی تخلیه می‌شود. اگر پس از شارژ شدن 100 درصدی باتری، گوشی را از شارژر جدا می‌کنید و ناگهان بدون هیچ استفاده‌ای شارژ باتری به 80 یا 90 درصد کاهش می‌یابد، یعنی باتری گوشی شما عمر خودش را کرده است. این که با چند بار روشن و خاموش کردن صفحه نمایش گوشی، 2-3 درصد از شارژ باتری کم شود تقریبا طبیعی محسوب می‌شود، اما اگر این اتفاق با کم شدن 10 درصدی یا بیشتر شارژ همراه بود، طبیعتا باتری شما معیوب است.

خرید شارژر آیفون          – خرید شارژر سامسونگ          – خرید شارژر هواوی

هرگز از گوشی متورم شده و یا باد کرده استفاده نکنید

اگر هنگام اتصال به شارژر و یا در حالت عادی قسمت میانی گوشی موبایل شما باد کرده، متورم شده و یا خیلی داغ می‌شود، باتری معیوب شده و نکته‌ مهم این است که استفاده از آن دستگاه را باید فورا متوقف کنید. حتما خبرهایی در خصوص انفجار و آتش گرفتن باتری و آسیب دیدن افراد در اثر آن را خوانده‌اید. گوشی هوشمند گلکسی نوت 7 سامسونگ یکی از نمونه‌هایی بود که به علت مشکلات گسترده در زمینه باتری، سامسونگ را از ادامه تولید بازداشت. باتری‌های گوشی‌های موبایل به گونه‌ای طراحی می‌شوند که اگر از آنها به درستی استفاده کنید هیچ مشکلی به‌وجود نخواهد آمد، اما همیشه احتمالا بروز خطا، نقص و مشکلات زمینه‌ای درون آنها نیز وجود دارد. باید دقت کنید هر گونه تورم یا حرارت بیش از اندازه می‌تواند نشانه‌ای از یک اتفاق جدی‌تر در باتری گوشی شما باشد.

البته احتمالا این علایم حداقل پس از 18 ماه استفاده از گوشی کم‌کم قابل مشاهده خواهند بود و بسیاری از این خطرات یک دستگاه نو یا دستگاهی که جدیدا خریداری کرده‌اید را تهدید نمی‌کند. معمولا گوشی‌های موبایل به صورت قرارداد دو ساله با اپراتورهای مطرح جهان قابل تهیه هستند و به همین دلیل تولیدکنندگان نیز تمام سعی‌شان را می‌کنند تا حداقل سیکل شارژ دو ساله را برای باتری‌های به‌کار رفته در گوشی‌های موبایل ارائه دهند.

چه کاری از دست ما بر می‌آید؟

 

در گذشته وقتی مشکلی برای باتری یا به‌طور کلی گوشی شما به‌وجود می‌آمد معمولا باید به مرکز خدمات پس از فروش گارانتی گوشی خود مراجعه می‌کردید تا مشکلات دستگاه شما را برطرف کنند. به‌علت حجم کاری این مراکز معمولا حداقل چند روز باید دستگاه خود را در اختیار آنها قرار می‌دادید اما این روزها دیگر شرایط متفاوتی را تجربه می‌کنیم. هر متخصص تعمیر باتجربه که با طراحی گوشی‌های هوشمند جدید آشنایی داشته باشد می‌تواند به‌راحتی باتری دستگاه شما را در صورت معیوب بودن تعویض کند.

اما تعویض باتری به‌خصوص در گوشی‌های هوشمند جدید که دسترسی به باتری میسر نیست برای اکثر کاربران تقریبا کاری نشدنی محسوب می‌شود. گوشی‌ها معمولا از دو بخش صفحه نمایش و قاب پشتی تشکیل می‌شوند که در این بین نیز گیره‌های پلاستیکی و پیچ‌های مخفی وجود دارند که با اندکی بی‌احتیاطی به راحتی می‌توانید به دستگاه خود آسیب بزنید.

علاوه بر این، بخش‌هایی مانند صفحه نمایش با استفاده چسب‌های نگهدارنده مخصوصی به گوشی متصل شده‌اند و باید بدانید برای جداسازی موثر این حجم از چسب چه تکنیکی را به‌کار ببرید. برای مثال باز کردن گوشی‌هایی مانند نکسوس 4 یا آیفون 4 و یا برخی مدل‌های قدیمی‌تر سامسونگ به راحتی امکان‌پذیر است اما برای باز کردن گوشی‌ هوشمندی مانند گلکسی اس7 اج یا گلکسی اس8 به تجهیزات مخصوصی نیاز دارید تا صفحه نمایش گران‌قیمت آنها آسیبی نبینند.

اگر گوشی شما هنوز تحت پوشش گارانتی قرار دارد برای تعویض باتری یا هر تعمیر دیگری باید با آنها تماس بگیرید در غیراین‌صورت ممکن است به‌صورت ناخواسته گارانتی دستگاه شما باطل شود. اما اگر گوشی شما فاقد هرگونه گارانتی می‌باشد یک تعمیرگاه یا تعمیرکار معتبر و ماهر را پیدا کنید تا این کار را برایتان انجام دهد. بسیاری از تعمیرکاران کارهایی مانند تعویض باتری را ظرف چند ساعت انجام داده و می‌توانید همان روز دستگاه خود را دریافت کنید.

تعمیرنشدنی‌ها!

برخی گوشی‌های هوشمند مانند HTC One M7 و یا Nexus 6P به‌گونه‌ای طراحی و تولید شده‌اند که بسیاری از تعمیرکاران تمایلی به باز کردن و تعمیر آنها نداشته باشند. به‌عنوان مثال نخستین گوشی آیفون عرضه شده توسط اپل به‌گونه‌ای طراحی شده بود که تقریبا باز کردن آن برای بسیاری از تعمیرکاران نیز غیرممکن بود و تنها افرادی که حرفه‌ای و با تجربه بودند از پس آن برمی‌آمدند. در واقع باز کردن و تعمیر این گوشی آن‌قدر سخت بود که بسیاری از مراکز تعمیر و تعمیرکاران ریسک آسیب زدن به گوشی را نمی‌پذیرفتند.

اما به‌هرحال هر گوشی‌ هوشمندی قابلیت تعمیر را در اختیارتان قرار می‌دهد اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که اگر گوشی شما جزو موارد دشوار و پرریسک به‌حساب می‌آید باید آن را به دست یک مرکز بسیار معتبر و یا تعمیرکار حرفه‌ای و بسیار باتجربه بسپارید.

خرید گوشی جدید، آخرین توصیه همیشگی!

ممکن است زمان تعویض گوشی هوشمند شما فرا رسیده باشد. گاهی کندی سرعت، مشکلات سخت‌افزاری، ضعف باتری، قدیمی شدن مشخصات فنی و یا پایین بودن نسخه سیستم عامل می‌توانند دلایل خوبی برای تعویض گوشی شما باشند. اگر باتری گوشی شما شارژدهی مناسبی نداشته، تعمیر آن خیلی دشوار بوده و به‌طور کلی خودتان نیز رضایتی از دستگاه ندارید بهترین راه خرید یک گوشی موبایل جدید است. به هر حال باید بدانید این روزها دیگر گوشی‌های هوشمند گجت‌هایی لوکس و تجملی محسوب نشده و به ابزارهایی بسیار کاربردی و مهم در زندگی روزمره تبدیل شده‌اند.

androidcentral

مطالعه بیشتر :

روش تست خرابی باتری موبایل

چگونگی رفع خرابی باتری موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.