بنا به گزارش خیلی از کاربران گوشی های اندرویدی گاها در اجرای اپلیکیشن دوربین گوشی آن ها مشکلاتی به وجود می‌آید که از عملکرد صحیح دوربین جلوگیری می‌کند. یکی از این ارورهای بسیار شایع تحت عنوان “Unfortunately Camera Has Stopped” یا “Camera Failed” یا به زبانی فارسی “متاسفانه دوربین متوقف شد” شناخته می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با روش های رفع خطای متاسفانه دوربین متوقف شده است (Camera Stopped) در اندروید صحبت کنیم. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

خطای Camera Stopped | متاسفانه دوربین متوقف شده است

بروز مشکل در عملکرد دوربین گوشی های اندرویدی یکی از اتفاق های رایج و بسیار آزاردهنده‌ای است که متاسفانه کاربران زیادی با آن رو به رو می‌شوند. یک ارور بسیار شایع که در زمان اجرای اپلیکیشن دوربین گوشی های اندرویدی نمایان می‌شود و مانع استفاده کاربر از دوربین موبایل خواهد شد، خطای Camera Stopped است که احتمال دارد با عناوین دیگری مثل Camera Failed، Cannot connect to camera و غیره هم نمایان شد. در هر حالت زمانی که این ارور ها نمایش داده می‌شوند از اجرای اپلیکیشن دوربین جلوگیری به عمل می‌آید و کاربر قادر به استفاده از دوربین موبایل خود نخواهد بود.

اما چه راهی برای جلوگیری از نمایش خطای ” متاسفانه دوربین متوقف شده است ” در گوشی های اندرویدی وجود دارد؟ خوشبختانه تقریبا در 90 درصد مواقع پیغام های خطای نام برده شده با انجام چند اقدام و روش نرم افزاری قابل رفع هستند و فقط در 10 درصد مواقع ممکن است با روش های نرم افزاری قادر به رفع خطای Camera Stopped نباشید که در این شرایط باید از تعمیرات سخت افزاری موبایل استفاده شود. در ادامه این مقاله می‌خواهیم به روش هایی اشاره کنیم که می‌توانید از آن ها برای رفع خطا یا ارور Camera Failed یا Camera Stopped استفاده به عمل آورید. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

قدم اول: ریستارت اپلیکیشن دوربین

گاها ممکن است یک باگ و اختلال موقت در اپلیکیشن دوربین گوشی سبب شده باشد تا قابلیت استفاده از دوربین مقدور نشود و ارور هایی د حین اجرای اپلیکیشن دوربین نمایان شوند. برای رفع مشکل در این شرایط از اپلیکیشن دوربین گوشی خارج شوید و اپلیکیشن دوربین را از بخش “اپلیکیشن های اخیر” (Recent Apps) ببندید. حدود 1 دقیقه صبر کنید و سپس دوباره اپلیکیشن دوربین را اجرا نمایید. به احتمال زیاد ارور ” متاسفانه دوربین متوقف شده است ” از بین می‌رود. در صورتی که خطای مذکور همچنان موجود بود از روش بعدی برای رفع مشکل استفاده کنید.

قدم دوم: ریستارت گوشی

در خیلی از موقع ارور های مختلفی که بنا به هر دلیل منجر به جلوگیری از باز شدن اپلیکیشن دوربین و استفاده از دوربین موبایل می‌شوند با یک ریستارت ساده برطرف خواهند شد، چون ناشی از یک باگ یا اختلال موقت نرم افزاری هستند. بنابراین اگر با ارور هایی مثل Camera Stopped، Camera Failed و سایر خطا های این چنینی مواجه شدید بی‌گدار به آب نزنید و یک مرتبه گوشی خود را ریستارت کرده و عملکرد دوربین را مجددا بررسی نمایید. در صورتی که مشکل با ریستارت موبایل برطرف نشد از راه حل بعدی که شرح می‌دهیم استفاده کنید.

روش سوم: حذف اپلیکیشن های دوربین سوم شخص

متاسفانه دوربین متوقف شده است

نصب اپلیکیشن های دوربین سوم شخص هم می‌تواند در گوشی و عملکرد آن اختلال هایی به وجود آورد و منجر به جلوگیری از اجرای درست اپلیکیشن دوربین اصلی موبایل شود. بنابراین توصیه می‌کنیم برای مقابله با مشکلات اجرایی دوربین و مواجه نشدن با پیغام های خطایی همچون Camera Stopped، Camera Failed و غیره، تمام اپلیکیشن های دوربین سوم شخصی که در موبایلتان نصب کرده‌اید را موقتا حذف کنید و فقط از اپلیکیشن دوربین پیش فرض دستگاه استفاده به عمل آورید. احتمالا در این شرایط مشکل و باگ های عملکردی دوربین برطرف می‌شوند. اگر اینطور نشد باید از راه حل بعدی استفاده کنید.

روش چهارم: حذف حافظه کش اپلیکیشن دوربین

گاها اطلاعات و داده هایی که به عنوان کش (Cache Data) در اپلیکیشن دوربین ذخیره می‌شوند هم می‌توانند عاملی برای بروز خطاهایی همچون ” متاسفانه دوربین متوقف شده است ” باشند. بنابراین حذف حافظه کش اپلیکیشن دوربین گوشی یکی از بهترین و اصلی ترین راه حل های مقابل به مشکلات اجرای دوربین در گوشی های اندرویدی خواهد بود. اما چطور می‌توانید حافظه کش اپلیکیشن دوربین موبایل خود را حذف کنید؟ برای انجام این کار کافیست به شرح زیر عمل نمایید:

  • وارد بخش Settings شوید.
  • گزینه Apps یا Applications را انتخاب کنید.
  • به بخش All بروید تا لیست تمام اپلیکیشن های گوشی (اپلیکیشن های سیستمی و ثانویه) نمایان شوند.
  • اپلیکیشن دوربین موبایل خود (Camera App) را از لیست انتخاب کنید.
  • گزینه Clear Cache را انتخاب کنید.
  • با حذف حافظه کش موافقت نمایید.
  • گزینه Clear Data را انتخاب کنید و با حذف دیتا هم موافقت به عمل آورید.
  • گزینه Force Stop را لمس کنید.

حالا اپلیکیشن دوربین را از لیست “اپلیکیشن های اخیر” خارج کنید و گوشی را ریستارت نمایید. حالا وارد اپلیکیشن دوربین شوید. به احتمال خیلی زیاد دیگر با خطا هایی مثل ” متاسفانه دوربین متوقف شده است ” یا Camera Stopped رو به رو نخواهید شد و دوربین گوشی بدون مشکل قابل استفاده خواهد بود. اگر همچنان با ارور رو به رو بودید از راه حل بعدی استفاده کنید.

روش پنجم: حذف حافظه کش کل سیستم

در برخی مواقع دیده شده که حذف حافظه کش کل سیستم هم می‌تواند به رفع ارور ها و خطا هایی از قبیل Camera Failed و غیره کمک کند. بنابراین از این روش هم به عنوان یکی دیگر از راه حل های موجود استفاده کنید. بدین منظور مسیر زیر را در گوشی طی نمایید:

  • وارد بخش Settings شوید.
  • گزینه Storage & Memory را انتخاب کنید.
  • گزینه Cached Data را انتخاب نمایید.
  • گزینه Ok یا Clear را انتخاب کنید تا با حذف حافظه کش کل سیستم موافقت به عمل آید.

حالا گوشی خود را ریستارت کنید و دوباره اپلیکیشن دوربین را اجرا نمایید. به احتمال زیاد اپلیکیشن دوربین موبایل شما بدون مشکل اجرا می‌شود و با هیچ خطایی رو به رو نخواهید شد، اما اگر همچنان در اجرای اپلیکیشن دوربین مشکل داشتید از راه حل بعدی استفاده کنید.

روش ششم: حذف دیتا و کش اپلیکیشن گالری

اپلیکیشن های دوربین و گالری موبایل شما به طور مستقیم با هم در تعامل هستند و گاها ممکن است باگ ها و اختلال هایی که در عملکرد اپلیکیشن گالری به وجود می‌آید مستقیما روی عملکرد اپلیکیشن دوربین تاثیر بگذارند و منجر به نمایش پیغام های خطایی همچون ” متاسفانه دوربین متوقف شده است ” یا Camera Failed و غیره شوند. در اینگونه مواقع حذف دیتا و حافظه کش اپلیکیشن گالری می‌تواند راه حلی برای رفع مشکل باشد. برای انجام این کار کافیست به شرح زیر عمل نمایید:

  • وارد بخش Settings گوشی شوید.
  • گزینه Applications یا Apps را انتخاب کنید.
  • به بخش All بروید تا لیست تمام اپلیکیشن های سیستمی گوشی هم نمایان شود.
  • از لیست گزینه Gallery App را انتخاب کنید.
  • گزینه Force Stop را انتخاب کنید.
  • دو گزینه Clear Cache و Clear Data را انتخاب نمایید و با حذف اطلاعات این دو بخش موافقت به عمل آورید.

گوشی را ریستارت کنید و اپلیکیشن دوربین را اجرا نمایید. به احتمال زیاد مشکل برطرف خواهد شد و اپلیکیشن دوربین گوشی بدون مشکل اجرا می‌شود. در صورتی که مشکل رفع نشده باشد باید از راه حل بعدی استفاده کنید.

روش هفتم: آپدیت سیستم عامل

در برخی مواقع ممکن است آپدیت نکردن سیستم عامل موبایل هم منجر به بروز باگ هایی در عملکرد برخی از اپلیکیشن های سیستمی شود یا شاید بهتر باشد اینطور بگوییم که آپدیت سیستم عامل می‌تواند باگ های برخی از اپلیکیشن های سیستمی را برطرف کند. بنابراین اگر آپدیتی برای گوشی شما منتشر شده سعی کنید آن را نصب نمایید چون می‌تواند به رفع پیغام خطای Camera Stopped یا Camera Failed کمک کند. به منظور انجام این کار کافیست وارد بخش Settings گوشی شوید و سپس به منوی About و Software Updates بروید و گزینه Check for Updates لمس کنید. در صورتی که آپدیتی برای سیستم عامل موبایلتان ارائه شده آن را دانلود نصب کنید. بعد از نصب آپدیت دوباره عملکرد اپلیکیشن دوربین گوشی را بررسی نمایید. به احتمال خیلی زیاد مشکل آن برطرف می‌شود.

روش هشتم: استفاده از حالت Safe Mode

اگر با هیچ کدام از روش های قبل مشکل دوربین گوشی برطرف نشد، توصیه می‌کنیم از حالت Safe Mode موبایل استفاده کنید و عملکرد اپلیکیشن دوربین موبایل خود را در این وضعیت مورد بررسی قرار بررسی نمایید. برای راه اندازی گوشی در حالت مذکور باید به شرح زیر عمل کنید:

متاسفانه دوربین متوقف شده است

  • دکمه پاور را فشار دهید تا گزینه های مربوط به ریستارت (Restart) و خاموش کردن موبایل (Power Off) نمایان شوند.
  • انگشت خود را روی گزینه Power Off قرار داده و چند ثانیه نگه دارید تا گزینه Restart in Safe Mode نمایان شود.
  • گزینه Safe Mode را انتخاب کنید.

منتظر بمانید تا گوشی شما ریستارت شده و در حالت Safe Mode اجرا شود. حالا وارد اپلیکیشن دوربین شوید. اگر همه چیز درست بود و دوربین گوشی بدون مشکل قابل استفاده شد، گوشی را مجددا با فشردن دکمه پاور و انتخاب گزینه Restart به صورت عادی ریستارت نمایید. وارد اپلیکیشن دوربین شوید و عملکرد آن را بررسی کنید. اگر باز هم پیغام خطایی مثل پیغام ” متاسفانه دوربین متوقف شده است ” نمایان شد، از راه حل بعدی استفاده کنید.

روش نهم: فکتوری ریست (Factory Reset)

اگر هیچکدام از روش های قبلی مشکل اپلیکیشن دوربین گوشی را برطرف نکردند و ارور Camera Stopped ا Camera Failed به همان صورت باقی ماند، یک راه حل نرم افزاری دیگر پیش رویتان قرار می‌گیرد که مربوط به فکتوری ریست کردن گوشی می‌شود. در نظر داشته باشید که با فکتوری ریست کردن موبایل تمام اطلاعات آن از بین می‌روند و گوشی به حالت تنظیمات پیش فرض کارخانه باز گردانده می‌شود. به همین جهت توصیه داریم از این روش فقط در آخرین مرحله و بعد از ناموفق بودن روش های قبلی استفاده کنید. به منظور فکتوری ریست گوشی اندرویدی خود کافیست به شرح زیر عمل نمایید:

متاسفانه دوربین متوقف شده است

  • وارد بخش Settings شوید.
  • گزینه Backup & Reset را انتخاب کنید.
  • گزینه Factory Reset Data را انتخاب نمایید.
  • گزینه Reset را انتخاب کنید و با انجام فکتوری ریست موافقت به عمل آورید.

منتظر بمانید تا فکتوری ریست موبایل انجام شود و گوشی به صورت خودکار ریستارت گردد و با تنظیمات اولیه راه اندازی شود. حالا اپلیکیشن دوربین را اجرا کنید. به احتمال زیاد مشکل اپلیکیشن دوربین رفع شده و می‌توانید بدون دغدغه از آن استفاده نمایید.

روش دهم: تعمیرات سخت افزاری

اگر با انجام روش های فوق مشکل دوربین گوشی برطرف نشد و همچنین با اجرای برنامه دوربین ارور هایی مثل ” متاسفانه دوربین متوقف شده است “، Camera Stopped، Camera Failed و غیره در صفحه گوشی شما نمایان می‌شود مطمئن باشید که مشکل منشا نرم افزاری ندارد و به سخت افزار دستگاه مرتبط می‌شود. ممکن است سوکت یا کانکتور های ماژول دوربین گوش شل شده باشد یا دلیل دیگری منجر به جلوگیری از اجرای درست اپلیکیشن دوربین و استفاده از آن شود. بنابراین باید به منظور تعمیر گوشی به نزد یک تعمیرکار مجرب مراجعه نمایید. می‌توانید برای این کار از سرویس تعمیرات آنلاین شرکت امداد موبایل هم استفاده کنید.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی راهنمای قدم به قدمی پرداختیم که برای رفع خطا های اپلیکیشن دوربین از قبیل Camera Failed، Camera Stopped مناسب هستند. اگر نه روش نرم افزاری که در ابتدا شرح دادیم مشکل گوشی را برطرف نکند، ملزم به تعمیرات سخت افزاری خواهید بود. امیدواریم از این مقاله راهنما استفاده لازم را به عمل آورده باشید.

منابع:

https://www.jihosoft.com/android-tips/fix-android-camera-not-working.html

https://android-ios-data-recovery.com/fix-unfortunately-camera-has-stopped-on-android/

https://www.technobezz.com/fix-unfortunately-camera-stopped/

https://www.androidpit.com/how-to-fix-camera-failed-samsung-galaxy

مطالعه بیشتر :

رفع مشکل وزوز دوربین موبایل و صدا دادن لنز دوربین گوشی

15 نظر در “رفع خطای متاسفانه دوربین متوقف شده است در اندروید (Camera Stopped)

  1. محمد بلوچی می گوید :

    سلام گوشی من قبلاً خوب بود یه مدت بر نداشتم الان اصلا توی دوربین نمیره گوشیم سیامی هست

      • حبیب می گوید :

        سلام گوشیم دوربینش سالم است اما وقتی با فلش عکس میگیرم عکس سیاه نیشود بازگشت به کار خانه هم زدم درست نشد چیکار کنم؟😥

        • امداد موبایل می گوید :

          سلام گوشیتون ببرید پیش تعمیرکار براتون درستش کنه
          این مشکل سخت افزاری هست

  2. زهرا می گوید :

    سلام.من گوشیa12سامسونگ دارم و ۲۹ بهمن پارسال گرفتم و یه گوشی آنباکس بود
    اما نزدیک یه ماهه که هر از گاهی میخوام از دوربین جلو تو حالت دوکورپیک استفاده کنم دوربین گوشیم حدود یک دقیقه از کار میوفته ولی سنسور تشخیص چهره من کار میکنه
    من نزدیک ۶ ماهه برنامه اسنپ چت رو هم دارم ممکنه مجبور باشم گوشیمو باز کنم یا مشکل نرم افزار داره

    • امداد موبایل می گوید :

      سلام تو اینجور مواقع اول ببرید پیش نرم افزار کار
      چون ممکنه با فلش کردن درست بشه
      اگه نشد دیگه باید گوشی باز بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.