دوربین گوشی های موبایل ممکن است بنا به دلایل مختلف دچار اختلال و مشکل شود. یکی از مشکلات عجیب دوربین گوشی ها مربوط به نشان دادن لکه سیاه یا روشن نشدن چراغ فلش می‌شود. اما منشاء این مشکل  کجاست و چطور باید نسبت به حل آن وارد عمل شد؟ در این مقاله بیشتر در رابطه با علت لکه سیاه در دوربین موبایل و روشن نشدن فلش صحبت می‌کنیم. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

 

مقدمه

این روزها دوربین گوشی های موبایل به طرز چشمگیری نسبت به گذشته پیشرفت کرده و با دوربین برخی گوشی ها می‌توان عکس های بسیار با کیفیتی ضبط کرد که حتی ممکن است برخی از دوربین های DSLR میان رده هم کیفیت بهتری نسبت به آن ها نداشته باشند. اما متاسفانه مشکلات مربوط به دوربین و در مجموع تعمیر دوربین گوشی های موبایل هم بسیار شایع است.

اگر به خاطر داشته باشید پیش از این در مقاله های اختصاصی در رابطه به مشکل وزوز کردن دوربین موبایل و ارائه پیغام خطای دوربین متوقف شده صحبت کرده بودیم. اما این دو مشکل تنها مشکلات رایج دوربین گوشی های موبایل نیستند. یک مشکل نسبتا شایع دیگر که زیاد در دوربین گوشی های هوشمند با آن رو به رو می‌شویم مربوط به نشان داده لکه سیاه در دوربین موبایل و روشن نشدن فلش می‌شود.

نشان دادن لکه های سیاه رنگ روی دوربین و همچنین روشن نشدن و کار نکردن چراغ فلش LED دوربین می‌تواند واقعا آزاردهنده باشد. اما خوشبختانه راه حل هایی برای رفع این مشکلات وجود دارند. تقریبا در 80 درصد مواقع مشکلاتی از قبیل موارد نام برده شده ناشی از اختلال های سخت افزاری هستند و با تعمیرات سخت افزاری قابل رفع خواهند بود اما در برخی مواقع محدود هم ممکن است این مشکلات با روش های نرم افزاری رفع شوند.

در ادامه این مقاله می‌خواهیم بیشتر در رابطه با دو مشکل نمایش نقاط و لکه های سیاه رنگ بر روی دوربین گوشی و همچنین کار نکردن چراغ فلش آن صحبت کنیم. بنابراین اگر گوشی شما هم با مشکل این چنینی رو به رو شده، این مقاله اختصاصی را از دست ندهید و تا انتهای مطلب با امداد موبایل همراه باشید. امیدوار هستیم مشکل دوربین گوشی شما با سادگی و با روش های نرم افزاری قابل رفع باشد.

علت لکه سیاه در دوربین موبایل و روشن نشدن فلش

لکه سیاه در دوربین موبایل

اولین مسئله‌ و مشکلی که می‌خواهیم به بررسی آن بپردازیم مربوط به ایجاد لکه سیاه در دوربین موبایل می‌شود. لکه های سیاه دوربین می‌توانند به شیوه های گوناگونی به وجود آیند. به عنوان مثال ممکن است یک لبه بزرگ در گوشه‌ای از لنز دوربین ایجاد شده باشد یا لکه های زیادی به صورت نقاط کوچک و ریز در مکان های مختلف لنز دوربین به وجود آیند. در هر صورت این لکه ها منجر به ایجاد شده حالت تار در حین فعالسازی دوربین گوشی می‌شوند.

هرچقدر اندازه لکه های روی لنز دوربین بیشتر باشد، تار بودن تصویر و حالتی که شبیه به گرفتن یک پرده جلوی لنز دوربین گوشی به وجود می‌آید هم بیشتر خواهد شد. اما علت اینکه روی لنز دوربین گوشی لکه های سیاه رنگ ایجاد می‌شود چیست؟ در اغلب مواقع این لکه ها در واقع ذرات گرد و غبار هستند که به داخل لنز گوشی و یا فضای مابین شیشه محافظ لنز و این قطعه نفوذ کرده‌اند و منجر به ایجاد لکه هایی شده‌اند. چون فاصله این لکه ها با لنز دوربین کم است، منجر به سیاه شدن و ایجاد حالتی شبیه به کشیده بودن پرده در جلوی دوربین گوشی می‌شوند.

در برخی مواقع هم دیده شده که آب خوردگی منجر به بروز مشکلاتی مثل ایجاد لکه های سیاه رنگ در دوربین گوشی می‌شود. در اینجاست که اهمیت بهره‌مندی یک گوشی موبایل از طراحی ضد آب و گرد و غبار که با نماد IP تعیین می‌شود نمایان خواهد شد. احتمال بروز مشکلاتی از قبیل ایجاد لکه سیاه در دوربین موبایل هایی که از استاندارد های ضد آب و گرد و غبار IP67 یا IP68 پشتیبانی می‌کنند به مراتب کمتر از دیگر گوشی هاست. اما در برخی مواقع دیگر هم دیده شده که سیاه شدن لنز دوربین و ایجاد حالت تار در آن خود به خود به وجود می‌آید! در اینگونه مواقع لنز دوربین گوشی دچار اختلال شده و طبیعتا تنها راه خل موجود مربوط به تعویض لنز دوربین خواهد بود.

اما در برخی مواقع هم ممکن است لکه هایی که بر روی دوربین گوشی مشاهده می‌شوند ناشی از گرد و غبار های سطحی باشند و خیلی ساده بتوان آن ها را از روی لنز گوشی تمیز کرد. بنابراین وقتی اپلیکیشن دوربین گوشی موبایل خود را اجرا کردید و لکه هایی روی آن دیدی یا احساس کردید دوربین گوشی تار عمل می‌کند و ه گونه‌ایست که گویا پرده‌ای جلوی آن کشیده شده، باید چندین مسئله و مورد را چک نمایید که به ترتیب شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تمیز کردن لنز دوربین: در قدم اول با یک دستمال مناسب و مقداری الکل لنز دوربین گوشی را تمیز کنید. انجام این کار سبب می‌شود تا گرد و غبار های خارجی چسبیده بر روی لنز دوربین و شیشه آن از بین بروند. ممکن است با انجام همین اقدام مشکل نمایش لکه های سیاه رنگ بر روی دوربین گوشی برطرف شود.
  • فکتوری ریست: در برخی مواقع نادر دیده شده که فکتوری ریست کردن گوشی مشکلاتی از قبیل لکه های سیاه رنگ روی آن را برطرف کرده است. بنابراین قبل از انجام تعمیرات سخت افزاری حتما یک مرتبه گوشی موبایل خود را فکتوری ریست نمایید و عملکرد دوربین را بعد از آن بررسی کنید. اگر بعد از فکتوری ریست مشکل دوربین رفع نشد، مطمئن باشید باید به فکر تعمیر سخت افزاری آن باشید.
  • تعمیرات سخت افزاری: اگر دو اقدام فوق منجر به رفع لکه های سیاه رنگ و عجیب دوربین نشدند و همچنان با اجرای اپلیکیشن دوربین تار بودن و لکه های سیاه مشاهده کردید، مطمئنا نیاز به تعمیرات سخت افزاری خواهید داشت. در این شرایط خود تعمیرات سخت افزاری هم ب دو شیوه مختلف قابل انجام است. در مرحله اول باید شیشه محافظ لنز دوربین بررسی شود چون احتمال دارد گرد و غبار در جداره داخلی آن یا روی سطح لنز دوربین نشسته باشد و منجر به تار شدن دوربین شود. در این شرایط نیازی به تعویض ماژول دوربین وجود ندارد و با تمیز کردن سطح لنز و تعویض شیشه روی آن مشکل برطرف می‌شود. اما اگر با انجام این کار مشکل برطرف نشود باید لنز دوربین گوشی کاملا تعویض شود.

پس با جزئیات مشکل ایجاد لکه سیاه در دوربین موبایل آشنا شدید و حالا می‌دانید که برای رفع این مشکل باید چه مراحلی را طی کنید. متاسفانه این مسئله و مشکل نام برده شده یکی از مشکلات رایجی است که به ویژه در گوشی های ارزان قیمت و میان رده یا پایین رده زیاد اتفاق می‌افتد.

روشن نشدن فلش دوربین موبایل

اما مشکل دومی که در رابطه با آن صحبت می‌کنیم مربوط به کار نکردن یا روشن نشدن فلش دوربین می‌شود. فلش دوربین علاوه بر اینکه می‌تواند در محیط های تاریک به کیفیت عکسبرداری کمک کند و بستری فراهم سازد که بتوان عکس های با کیفیت تری ضبط کرد، می‌تواند کارایی چراغ قوه را هم داشته باشد. اما در برخی مواقع ممکن است بنا به دلایل نامعلوم فلش دوربین گوشی از کار بیفتد!

از کار افتادن چراغ فلش دوربین در 80 درصد مواقع به معنای سوختن آن خواهد بود. در برخی گوشی ها چراغ فلش مستقیما با ماژول دوربین در ارتباط است و این دو قطعه باید با هم تعویض شوند. اگر گوشی شما هم از این دسته گوشی هاست باید هزینه نسبتا بالایی برای تعویض چراغ فلش گوشی پرداخت کنید چون دوربین دستگاه هم ملزم به تعویض خواهد بود. به همین جهت شاید بهتر باشد از تعویض فلش گوشی صرف نظر نمایید.

اما در برخی گوشی های دیگر ممکن است چراغ فلش را بتوان به طور مستقل تعویض کرد. برای انجام این کار به هیچ وجه نباید از سرویس هر تعمیرکاری استفاده کنید و حتما باید تعمیر گوشی خود را به فرد یا مرکز تعمیراتی بسپارید که قابل اعتماد باشند. اگر به خاطر داشته باشید پیش از این در مقاله “نکات بسیار مهم در تعویض دوربین گوشی هواوی” به نکات مهمی اشاره کرده بودیم که باید در تعویض دوربین گوشی به آن ها توجه به عمل آید.

بنابراین اگر چراغ فلش دوربین گوشی موبایلتان از کار افتاده است آن را برای تعمیر به یک تعمیرکار با تجربه و قابل اعتماد نشان دهید و از وی راهنمایی بخواهید. از آنجایی که راهنمایی در مورد این موضوع و جزئیات تعمیر آن و رفع مشکل روشن نشدن فلش موبایل باید با توجه به مدل گوشی انجام گیرد، ما نمی‌توانیم راه حل مستقیمی را برایتان پیشنهاد کنیم. فراموش نکنید برای انجام تعمیرات تخصصی انواع گوشی های موبایل می‌توانید از خدمات امداد موبایل هم استفاده نمایید و درخواست تعمیرات موبایل را در سایت به ثبت برسانید.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به صحبت در مورد علت لکه سیاه در دوربین موبایل و روشن نشدن فلش گوشی صحبت کردیم. از کار افتادن چراغ فلش دوربین و همچنین ایجاد لکه های سیاه رنگ و تار شدن تصویر دوربین موبایل از مشکلات خیلی شایع و رایج کاربران اسمارتفون ها نیست اما گاها شاهد به وجود آمدن آن ها هستیم و این دو مشکل بسیار آزاردهنده هستند.

 

منابع:

https://photographylife.com/the-effect-of-dust-on-lens-bokeh

https://www.androidsage.com/2015/11/08/how-to-clean-your-mobiles-camera-lens-from-inside/

https://www.tenorshare.com/iphone-fix/fix-iphone-camera-blurry.html

مطالعه بیشتر :

آیا میشود دوربین گوشی را عوض کرد؟

رفع خطای متاسفانه دوربین متوقف شده است در اندروید (Camera Stopped)

 

12 نظر در “علت لکه سیاه در دوربین موبایل و روشن نشدن فلش

  1. پیام می گوید :

    سلام ببخشید گوشی من a42 5g هستش 2 ماه هستش که خریدم اما یک روز صبحش دوربین سلفی دو نقطه سیاه افتاده و هیچ جوره پاک نمیشه اما دوربین عقب سالم هستش
    مشکلش چیه؟

    • امداد موبایل می گوید :

      سلام احتمالا گرد و خاک هست
      شایدم بخاطر ضربه باشه
      درهرصورت باید تعویض بشه

  2. فرهاد می گوید :

    سلام
    موبایل من وقتی در جای تاریک هستی و دوربین رو به سمت جای روشن می گیری و بالعکس دو خط افقی بنفش ظاهر میشه و موبایلم SE2020 هست.مشکلش چیه؟

  3. مهسا می گوید :

    سلام روزتوم بخیر,A6+سامسونگ دارم،،یه دفعه ایی یه لکه سیاه افتاد رو دوربین پشتم،ولی لکه با پاک کردن شیسه کمتر شد و جا لکه جابه جا شد،،هیچ لکه ایی رو شیشه دیده نمیشه،،چکار میتونم بکنم،ممندن میشم راهنماییم کنین

  4. Amir می گوید :

    سلام من چند وقت پیش دستم خورد ب کنار دوربین و با کلی زورو ذهمت دوربینش هعی نگا میکردم ببینم خراشی ایجاد نشده ک نشوده بود اما متوجه این شدم ک لکه سیاه کنارو دوربین وجود داره دوتا هم هس اما ریزه میشه مشکلش رو حل کرد گوشیم ردمی هشت هست

  5. Mina می گوید :

    سلام من گوشیم فلشش کار میکنه و چراغ قوه هم روشن میشه اما مشکلش اینه وقتی با فلش عکس میگیرم عکس ذخیره شده کاملا سیاهه و هیچ تصویری دیده نمیشه دلیلش چی میتونه باشه؟مدل گوشیم سامسونگ a32016

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.