این روزها خیلی از گوشی های جدید از قابلیت شارژ بیسیم یا وایرلس پشتیبانی می‌کنند اما این قابلیت دقیقا چگونه عمل می‌نماید و اصلا چطور منجر به شارژ شدن باطری گوشی می‌شود؟ در این مقاله اختصاصی می‌خواهیم به طور جامع در رابطه با شارژر بیسیم موبایل، مزیت ها و معایب آن، نحوه عملکردش و غیره صحبت کنیم. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

گسترش استفاده از تکنولوژی شارژ بیسیم

طی چند سال اخیر با افزایش اندازه صفحه نمایش گوشی های موبایل، کاهش ضخامت بدنه آن ها، افزایش قدرت پردازنده، رم و دیگر منابع سخت افزاری و خیلی عوامل دیگر، قدرت شارژدهی باتری این گجت ها به معضل مهمی تبدیل شد. طبیعتا وقتی صفحه نمایش گوشی بزرگ می‌شود یا دستگاه به پردازنده قوی تری مجهز می‌شود، نیازمند تامین انرژی بیشتر هم خواهد بود و به نوعی مصرف شارژ باتری آن بالاتر می‌رود. پس شرکت سازنده مجبور است از باتری بزرگ تر و با ظرفیت بیشتر برای تامین انرژی مورد نیاز دستگاه استفاده کند. اما از سمت مقابل ظرافت بدنه و ابعاد گوشی ها بیشتر شده و فضای لازم برای تجهیز گوشی به باتری بزرگ وجود ندارد. این مسائل سبب شده‌اند که طی چند سال اخیر تجهیز موبایل ها به باتری مناسب به معضل بزرگی تامین شود و خیلی از گوشی ها از مشکل زود خالی شدن شارژ باتری رنج ببرند.

یکی از تکنولوژی هایی که برای مقابله با این معضل روی کار آمد،؛ تکنولوژی شارژ بیسیم است. شارژر بیسیم موبایل در واقع منجر می‌شود که بتوان بدون نیاز به اتصال گوشی به سیم شارژر و فقط با قرار دادن آن بر روی یک پد اختصاصی، باطری آن را شارژ کرد. اما برای انجام این کار باید شرایط خاصی هم برقرار باشد و حتی تکنولوژی شارژ بیسیم هم بدون عیب و نقص نیست. با این وجود تکنولوژی مذکور به یکی از محبوب ترین تکنولوژی های جدید بکار رفته در اسمارتفون ها تبدیل شده است. سامسونگ از زمان معرفی گلکسی اس 6 و اپل از زمان معرفی آیفون 8 و ایکس گوشی های خود را به قابلیت شارژ بیسیم مجهز کردند و این روند تا به امروز و برای گوشی های جدیدتر این دو شرکت و حتی دیگر شرکت ها از جمله هوآوی ادامه یافته است. بنابراین به نظر می‌رسد که  قابلیت شارژر وایرلس موبایل مورد استقبال کاربران قرار گرفته و توانسته جایگاه ویژه خودش را در بین آن ها پیدا کند.

اما این تکنولوژی دقیقا چگونه عمل می‌کند و چطور امکان شارژ کردن باطری گوشی بدون هیچ اتصال فیزیکی را برقرار می‌سازد؟ عملکرد شارژر های وایرلس گوشی های موبایل دقیقا به چه صورت است؟ قابلیت شارژ بیسیم معکوس (Reverse Wireless Charging) چیست و چه کارایی دارد؟ آیا این امکان دارد در آینده شاهد پیشرفت این تکنولوژی باشیم و بتوانیم با سیگنال های وای فای شارژ باتری گوشی های موبایل را امکانپذیر کنیم؟ در ادامه این مطلب می‌خواهیم به طور جامع در رابطه با این موضوع و از صفر تا صد شارژر بیسیم موبایل صحبت نماییم. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

ماهیت تکنولوژی شارژ و شارژر بیسیم موبایل

قبل از اینکه در رابطه با مسائل فرعی مرتبط با قابلیت شارژ بیسیم صحبت کنیم بهتر است این تکنولوژی را بهتر بشناسیم و اصلا بدانیم که این تکنولوژی به چه دردی می‌خورد. با استفاده از قابلیت شارژ بیسیم در گوشی های موبایل، کاربر می‌تواند بدون نیاز به اینکه سوکت و سیم شارژر را به گوشی خودش متصل کند، باتری دستگاه را شارژ نماید. بدین منظور باید گوشی در مکانی خاص (مثلا روی یک پد اختصاصی) قرار داده شود و بدین ترتیب ارتباط مابین پد و باتری موبایل برقرار گردد و انرژی به صورت بیسیم از پد شارژر به باتری موبایل منتقل گردد. دقت داشته باشید که در این حالت خود پد شارژر باید برای تامین ارزی به برق متصل باشد، در غیر این صورت امکان شارژ کردن باتری موبایل را نخواهد داشت. بنابراین برای پیاده سازی قابلیت شارژر بیسیم موبایل نیاز به یک تامین کننده و یک دریافت کننده است که به ترتیب پد شارژر و موبایل شما ین دو نقش را ایفاء می‌کنند.

بنابراین اینطور نیست که برای استفاده از قابلیت شارژ بیسیم اصلا هیچ نیازی به سیم رابط و اتصال به برق وجود نداشته باشید، بلکه در عمل پد شارژر بیسیم متصل به برق بوده و فقط تحت این شرایط می‌تواند انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند. همچنین گوشی برای شارژ شدن باید روی پد قرار گیرد و اگر از آن فاصله پیدا کند، پروسه شارژ متوقف می‌شود که سعی می‌کنیم در مورد این مسئله در ادامه هم صحبت های بیشتری داشته باشید. وقتی انرژی از پد شارژر بیسیم به گوشی منتقل شد، مدار خاصی در گوشی انرژی دریافت شده را به جریان مستقیم (Direct Current) تبدیل می‌کند و آن را به باتری انتقال می‌دهد. بدین ترتیب شارژ بیسیم باتری موبایل انجام خواهد شد. پس با ماهیت اصلی قابلیت شارژ بیسیم در گوشی های موبایل آشنا شدید.

شارژ بیسیم Qi چیست؟

حتما اصطلاح Qi Wireless Charging را شنیده‌اید. برخلاف تصور اغلب افراد نحوه تلفظ درست واژه “Qi” در فارسی “چی” است و این استاندارد به عنوان یکی از بهترین استانداردهای شارژ بیسیم توسط شرکت Wireless Power Consortium توسعه داده شده است و هم اکنون توسط تمام شرکت های فعال در زمینه تولید موبایل از جمله اپل، سامسونگ، هوآوی، اچ تی سی، ال جی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین Qi استاندارد شارژر بیسیم موبایل هایی است که این روزها در تمام گوشی های پشتیبانی کننده از قابلیت شارژ وایرلس بکار گرفته می‌شود. استاندارهای شارژ بیسیم دیگری هم وجود دارند که هنوز کیفیت عملکرد آن ها به اندازه استاندارد Qi مناسب نبوده، بنابراین از صحنه رقابت کنار زده شده‌اند. برای مثال در سال 2018 استانداردی تحت عنوان Powermat معرفی شد و توسط شرکت هایی مثل استارباکس هم مورد استفاده قرار گرفت اما پتانسیل لازم برای رقابت با استاندارد Qi را نداشت و خیلی زود از صحنه رقابت کنار رفت.

تکنولوژی شارژ بیسیم Qi امکان شارژ کردن بیسیم باطری گوشی های موبایل را با قرار گرفتن بر روی پد های اختصاصی در حالتی فراهم می‌کند که فاصله مابین پد و گوشی حداکثر 40 میلیمتر باشد! یعنی اگر فاصله مابین گوشی و پد شارژر بیسیم به 5 سانتیمتر برسد، دیگر انتقال انرژی با کیفیت مطلوبی انجام نخواهد شد و باتری موبایل با کیفیت قابل قبول شارژ نمی‌شود. جالب است بدانید که استاندارد شارژ بیسیم Qi در سه رده مختلف طبقه‌بندی می‌شود. رده اول با لقب Low Power (دسته کم قدرت) شناخته می‌شود که گوشی های موبایل در این دسته قرار دارند. توان شارژ بیسیم با استفاده از استاندارد Qi در این رده می‌تواند 5 وات، 7.5 وات، 10 وات یا در نهایت 15 وات باشد. طبیعتا هر چقدر قدرت بیشتری در شارژ بیسیم توسط یک گوشی قابل پشتیبانی باشد، سرعت شارژ باتری آن هم افزایش پیدا می‌کند. گوشی های جدیدی مثل هوآوی میت 20 پرو (Huawei Mate 20 Pro) هم اکنون از تکنولوژی شارژ بیسیم Qi پرسرعت 15 واتی پشتیبانی به عمل می‌آورند.

صفر تا صد شارژر بیسیم موبایل

رده دوم استاندارد Qi در شارژ بیسیم با لقب Medium Power (دسته با قدرت متوسط) شناخته می‌شود. این تکنولوژی و روش شارژ فقط در مانیتورها و لپ تاپ ها و سایر گجت های الکتریکی این چنینی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در گوشی های موبایل قابل پیاده‌سازی نیست. در این رده می‌توان توان را تا 120 وات افزایش داد! رده سوم استاندارد Qi در شارژ بیسیم هم با لقب High Power (دسته قدرت بالا) مشخص می‌شود که امکان انتقال انرژی تا 1 کیلووات را مورد پشتیبانی قرار می‌دهد. پس در شارژر بیسیم موبایل فقط با رده اول استاندارد Qi سر و کار داریم که مربوط به شارژر گجت های با کم قدرت می‌شود. بنابراین به طور کامل با قابلیت شارژ بیسیم Qi و استاندارد مربوط به آن آشنا شدید. حالا وقت آن رسیده که در مورد نحوه عملکرد قابلیت شارژ بیسیم در گوشی های موبایل اطلاعاتی کسب کنید.

آیا هر گوشی قابلیت پشتیبانی از شارژ بی سیم را دارد؟

متاسفانه باتری هر گوشی را نمی‌توان به صورت بیسیم شارژ کرد! یعنی اینطور نیست که شما یک شارژر بیسیم بخرید و با قرار دادن هر گوشی روی آن بتوانید باتری گوشی را شارژ کنید! فقط گوشی های خاصی هستند که از قابلیت شارژ بی سیم پشتیبانی می‌کنند و شرکت های سازنده موبایل همیشه پشتیبانی دستگاه از قابلیت مذکور را به عنوان یک ویژگی خاص معرفی می‌کنند. بنابراین اگر نمی‌دانید گوشی شما از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کند یا خیر، به راحتی می‌توانید با یک جستجوی ساده پاسخ سوال خود را پیدا کنید. عموما قابلیت شارژر بی سیم گوشی های موبایل فقط توسط محصولات جدیدتر و رده بالا پشتیبانی می‌شود و گوشی های قدیمی یا حتی جدید میان رده و مقرون به صرفه از این تکنولوژی پشتیبانی به عمل نمی‌آورند. اما چرا؟ برای اینکه گوشی بتواند از قابلیت شارژ بی سیم پشتیبانی کند باید به بستر سخت افزاری خاصی مجهز شود که بخش اصلی آن را یک سیم پیچ یا کویل (Coil) تشکیل می‌دهد. انرژی دریافت شده از شارژر بیسیم توسط این سیم پیچ جمع آوری شده و متمرکز می‌شود و سپس به صورت جریان مستقیم به باتری منتقل شده و منجر به شارژ آن می‌گردد. بنابراین اگر گوشی از این بستر سخت افزاری بهره‌مند نباشد، باتری آن هم نمی‌تواند به صورت بی سیم شارژ شود.

نحوه عملکرد شارژر بی سیم موبایل

اگر بخش های قبلی این مقاله را مطالعه کرده باشید، احتمالا کاملا با نحوه عملکرد شارژر های بی سیم موبایل آشنا شده‌اید. یک شارژر بیسیم موبایل از یک پد اختصاصی بهره می‌برد که داخل آن یک سیم پیچ یک مدار خاص الکترونیکی وجود دارد و این پد توسط یک سیم و دوشاخه به پریز برق متصل خواهد شد. انرژی برقی دریافت شده توسط پد شارژر به صورت القایی تغییر شکل یافته و منعکس می‌شود. وقتی گوشی روی پد قرار داشته باشد، بخشی از این انرژی القایی توسط آن جذب خواهد شد و به جریان مستقیم تبدیل و سپس به باتری منتقل می‌گردد. بدین ترتیب باتری گوشی شروع به شارژ شدن می‌کند. اما چرا سرعت شارژ شدن باتری گوشی ها با استفاده از تکنولوژی شارژ بیسیم کم است؟

زمانی که انرژی دریافتی از پریز توسط پد شارژر به صورت القایی ساطع می‌گردد، بخش قابل ملاحظه‌ای از انرژی اصلی دریافت شده تلف خواهد شد و از سمت دیگر موبایل هم به طور کامل انرژی القایی ساطع شده را دریافت نمی‌کند و فقط می‌تواند بخشی از آن را دریافت نماید. بدین ترتیب مقدار انرژی که در یک بازه زمانی مشخص به باتری تزریق می‌شود خیلی زیاد نخواهد بود و این امر سبب می‌گردد که شارژر بیسیم موبایل با سرعت خیلی زیادی قابل انجام نباشد و سرعت شارژ باطری گوشی با اتصال مستقیم به شارژر سیمی بیشتر از حالت بکارگیری شارژر القایی یا همان Qi باشد. پس اگر به سرعت شارژ شدن باطری گوشی اهمیت می‌دهید، تکنولوژی شارژ بیسیم خیلی گزینه مطلوبی برایتان نیست و بهتر است همچنان از شارژر های سیمی استفاده کنید. ضمن اینکه در این روش شدت گرمای تولید شده هم افزایش می‌یابد و این گرما محدود به یک نقطه خاص نیست و عموما مساحت نسبتا بزرگی را در بر می‌گیرد. این گرما در دراز مدت می‌تواند منجر به کاهش عمر مفید باتری گوشی شود.

مزیت ها و معایب شارژر بیسیم موبایل

اما بد نیست کمی هم در رابطه با مزیت ها و معایبی صحبت کنیم که استفاده از شارژر های بی سیم موبایل می‌تواند به همراه داشته باشند. اصلی ترین مزیت هایی که با بکارگیری این تکنولوژی از آن ها بهره‌مند می‌شوید شامل موارد زیر خواهند بود:

  • امنیت بیشتر در انتقال انرژی و شارژ باتری
  • عدم نیاز به اتصال فیزیکی گوشی به سیم شارژر
  • عدم نیاز به نصب و جدا کردن سوکت شارژ و استهلاک مرتبط با آن
  • امکان استفاده در شرایط گوناگون (پد های شارژر بیسیم می‌توانند با توجه به نوع طراحی خود در وضعیت ها، شکل ها و حالت های متنوعی مورد استفاده قرار گیرند).

اما طبیعتا استفاده از قابلیت شارژ بی سیم برای شارژ کردن باطری گوشی ها معایبی را به همراه خواهد داشت که برخی از اصلی ترین آن ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سرعت پایین شارژ
  • عدم امکان در دست گرفتن گوشی و استفاده از آن در حین شارژ
  • هزینه پیاده سازی بالا
  • کاهش تدریجی عمر مفید باتری

پس با اصلی ترین مزیت ها و معایب شارژر بیسیم موبایل آشنا شدید. اما بیایید کمی هم در مورد قابلیت شارژ بی سیم معکوس که این روزها توسط خیلی از اسمارتفون ها پشتیبانی می‌شود صحبت کنیم.

شارژ بیسیم معکوس

اما این روزها قابلیت های جدید دیگری هم توسط گوشی های موبایل پشتیبانی می‌شود که یکی از جالب ترین آن ها قابلیت شارژ بیسیم معکوس (Reverse Wireless Charging) است. این تکنولوژی برای اولین بار توسط شرکت هوآوی و در گوشی میت 20 پرو ارائه شد و پس از آن از سوی شرکت سامسونگ در سری محصولات گلکسی اس 10 پیاده‌سازی شد و پیش‌بینی می‌کنیم در آینده شاهد ارائه این ویژگی در گوشی های جدید دیگر هم باشیم. اما شارژر بیسیم معکوس دقیقا چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ وقتی گوشی شما از قابلیت مذکور پشتیبانی کند، یعنی می‌تواند در شرایط خاص نقش یک پد شارژر بیسیم یا پاور بانک وایرلس را ایفاء نماید! تصور کنید شما از هوآوی میت 20 پرو مجهز که از قابلیت شارژ بیسیم معکوس پشتیبانی به عمل می‌آورد استفاده می‌کنید و دوستتان یک آیفون ایکس دارد. شارژ گوشی آیفون ایکس دوست شما 10 درصد است اما هوآوی میت 20 پرو شما 90 درصد شارژ دارد.

در این شرایط می‌توانید با قرار دادن قاب پشت دو گوشی مذکور بر روی یکدیگر، از هوآوی میت 20 پرو برای شارژ باتری آیفون ایکس استفاده کنید! یعنی با انجام این کار شارژ باتری میت 20 پرو به آیفون ایکس منتقل می‌شود و هوآوی Mate 20 Pro دقیقا مثل یک پد شارژر بیسیم موبایل عمل خواهد کرد. سرعت شارژ باتری ممکن است در این حالت خیلی زیاد نباشد اما به هر حال این تکنولوژی می‌تواند در برخی شرایط خاص بسیار کاربردی باشد و به همین جهت مورد استقبال کاربران هم قرار گرفته است. احتمالا در آینده شاهد پیاده‌سازی تکنولوژی شارژ بی سیم معکوس در گوشی های بیشتری خواهید بود.

صفر تا صد شارژر بیسیم موبایل

شارژ باتری موبایل با سیگنال وای فای و از راه دور!

اما شاید این سوال در ذهنتان به وجود آید که آیا می‌توان با سیگنال های وای فای هم شارژ باطری گوشی های موبایل را انجام داد؟ وقتی با شارژر بیسیم و از فاصله 4 سانتیمتری شارژ کردن باتری گوشی امکانپذیر است، آیا در آینده این فاصله قابل افزایش نیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که از نظر فنی نمی‌توان مدعی شد که قطعا شارژ باتری گوشی های موبایل از طریق سیگنال های وای فای غیر ممکن محسوب می‌شود، اما به نظر نمی‌رسد که این تکنولوژی عملا قابل پیاده سازی باشد. اگر به یاد داشته باشید ما در مقاله “شارژ باتری موبایل با وای فای : امکانپذیر یا غیرممکن؟” به طور جمع در رابطه با این موضوع صحبت کردیم و گفتیم که برای پیاده‌سازی این قابلیت موانع بزرگی پیش رویمان قرار دارند که پیشرفت های فعلی قادر به کنار زدن این موانع نیستند. اما آینده قابل پیش‌بینی نیست و شاید در آینده بستری فراهم شود که انجام این کار هم امکانپذیر باشد و معضل شارژدهی باتری گوشی های موبایل با پیاده سازی این تکنولوژی به طور کامل برطرف شود.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله در رابطه با تکنولوژی شارژ بی سیم، شارژر بیسیم موبایل، مزیت ها و معایب این تکنولوژی، قابلیت شارژ بیسیم معکوس و غیره صحبت کردیم. موضوعی که مشخص است این مسئله خواهد بود که تکنولوژی شارژ بی سیم توانسته مورد استقبال کاربران قرار گیرد و هر روز شاهد ارائه این قابلیت در گوشی های جدیدتر و بیشتری هستیم. نظر شما در رابطه با تکنولوژی شارژ بیسیم گوشی های موبایل چیست؟

منابع:

https://www.pocket-lint.com/phones/news/140239-wireless-charging-explained
https://www.pocket-lint.com/phones/news/146874-reverse-wireless-charging-explained-which-phones
https://www.pcworld.idg.com.au/article/656812/everything-need-know-about-wireless-charging/

مطالعه بیشتر :

ساخت شارژر موبایل برای موتورسیکلت

شارژر موبایل چند ولت است ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.