خراب شدن دوربین گوشی های موبایل یکی از شایع ترین اتفاقاتی است که برای آن ها رخ می‌دهد. البته شاید خرابی دوربین به اندازه خرابی تاچ ال سی دی شایع نباشد اما به هر صورت از تعمیراتی است که آمار تقاضای بالایی دارد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم راهنمایی برای رفع خرابی دوربین گوشی و فوکوس دوربین خدمتتان ارائه کنیم. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

دلایل و حالات خرابی دوربین گوشی

دوربین گوشی های موبایل ممکن است بنا به دلایل بسیار مختلف و متنوعی خراب شود. به عنوان مثال یکی از شایع ترین تعمیراتی که روی دوربین گوشی ها انجام می‌شود مربوط به تعویض شیشه محافظ روی لنز دوربین است که در اثر ضربه و فشار احتمال شکستن آن وجود دارد. بنابراین همیشه سعی کنید مراقب تماس لنز دوربین گوشی با جسم های سخت باشید چون احتمالا شکستن شیشه روی آن وجود دارد. بروز اختلال در عملکرد دوربین و بالا نیامدن آن هم یکی دیگر از اصلی ترین حالت های خرابی دوربین گوشی موبایل است که واقعا نمی‌توان دلیل مطلق و مشخصی برای آن ارائه کرد.

بروز اختلال در فوکوس دوربین گوشی هم می‌تواند کاربر را مجبور کند تا به نزد تعمیرکار مراجعه نمایید. اما یکی دیگر از اصلی ترین دلایل خراب شدن دوربین گوشی ها مربوط به آب خوردگی می‌شود. در برخی مواقع دیده شده که آب و مایعات از درز های کنار لنز دوربین یا بخش های دیگر گوشی وارد آن شده‌اند و پس از تماس با سوکت و کانکتور ماژول دوربین در عملکرد آن اختلال ایجاد کرده‌اند.

نفوذ گرد و غبار به درون شیشه دوربین گوشی یا ایجاد هاله های رنگی هم از دیگر حالت های رایج خرابی دوربین موبایل ها هستند. بنابراین می‌توان اینطور گفت که برخی از خرابی هابی های دوربین گوشی ها به گونه‌ایست که دلیل آن عوامل خارجی خواهد بود و به همین سبب می‌توان از آن ها جلوگیری کرد. برای مثال شکستن شیشه لنز دوربین یا خود دوربین، خرابی ناشی از آب خوردگی، خرابی ناشی از فشار و ضربه و سایر موارد این چنینی قابل جلوگیری هستند.

اما از سمت دیگر برخی از خرابی ها قابل پیش بینی و پیشگیری نخواهند بود. به عنوان مثال ممکن است به مرور زمان فوکوس دوربین گوشی دچار مشکل شود یا وزوز کردن دوربین گوشی در آن به وجود آید یا شاهد ایجاد حالت هایی مثل هاله های رنگی و نامفهوم در جلوی دوربین و غیره باشید. عموما کاربر به طور مستقیم در بروز اینگونه مشکلات دخیل نیست و طبیعتا راهی هم برای جلوگیری از بروز این مشکل پیش روی وی قرار نخواهد داشت.

اما اگر بنا به هر دلیل دوربین گوشی با مشکل رو به رو شد چه کنیم؟ آیا تعمیر دوربین گوشی های موبایل هزینه زیادی دارد؟ انجام این تعمیر چقدر زمان می‌برد و آیا می‌توانیم شخصا تعمیرات دوربین گوشی ها را انجام دهیم؟ در ادامه این مطلب می‌خواهیم به صورت جامع در مورد خرابی دوربین گوشی های موبایل صحبت نماییم. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

هزینه تعمیر دوربین موبایل | رفع خرابی دوربین گوشی

هزینه تعمیر دوربین گوشی های موبایل یکی از مهمترین و اصلی ترین مسائلی است که هر کاربر به آن توجه می‌کند و بعد از خرابی دوربین گوشی به فکرش می‌افتد. هزینه‌ای که باید برای تعمیر کردن دوربین موبایل ها پرداخت شود رابطه مستقیما با مدل گوشی، کیفیت دوربین آن و همچنین جزئیات تعمیری دارد که روی دستگاه انجام می‌گیرد. به عنوان مثال ممکن است در یک شرایط خاص راهی به غیر از تعویض کردن کامل ماژول دوربین گوشی وجود نداشته باشد اما در شرایط دیگر برای همان گوشی بتوان با روشی مثل تعمیر سوکت مشکل را برطرف کرد.

طبیعتا در اینگونه مواقع هزینه‌ای که در حالت دوم برای تعمیرات پرداخت می‌شود به مراتب کمتر از حالت اول خواهد بود. از سمت دیگر اگر قرار باشد ماژول دوربین گوشی تعویض شود، طبیعتا هرچقدر ماژول دوربین کیفیت بیشتری داشته باشد قیمت آن بیشتر خواهد بود و در نتیجه هزینه تعمیرات افزایش پیدا می‌کند. به عنوان مثال تصور کنید قرار است ماژول دوربین اصلی آیفون XS Max و آیفون 7 پلاس اپل تعویض شوند. طبیعتا در این شرایط هزینه رفع خرابی دوربین گوشی آیفون XS Max نسبت به آیفون 7 پلاس بیشتر خواهد بود چون دوربین این گوشی کیفیت بیشتری دارد و ماژول آن گران قیمت تر است.

بنابراین کیفیت دوربین گوشی هم در شرایطی که لازم بشد ماژول دوربین تعویض شود مستقیما بر روی هزینه تعمیرات تاثیر می‌گذارد. اما مدل گوشی ها چطور بر روی هزینه تعمیرات تاثیر می‌گذارد. هرچقدر مدل گوشی شما بالا رده تر باشد، طبیعتا دوربین با کیفیت تری در آن بکار رفته و بدین ترتیب قیمت ماژول دوربین دستگاه هم بیشتر خواهد بود و در نتیجه بازی هزینه بیشتری هم برای تعویض آن پرداخت شود. به عنوان مثال عموما هزینه تعویض دوربین آیفون های اپل از دیگر گوشی ها بیشتر است جون ماژول دوربین آیفون ها گران قیمت تر از سایر گوشی های هم رده و هم سال ساخت خواهد بود.

با وجود تمام این تفاسیر هیچوقت نمی‌توان به طور دقیق هزینه رفع خرابی دوربین گوشی را تا قبل از بررسی های دقیق سخت افزاری مشخص کرد. نوع خرابی که در دوربین گوشی به وجود آمده اصلی ترین عاملی است که روی هزینه آن تاثیر می‌گذارد چون روش و رویکرد تعمیرات را مشخص می‌کند. اما به صورت کلی هزینه تعمیر دوربین گوشی های موبایل نسبت به تعمیرات رایجی مثل تعویض تاچ ال سی دی به مراتب کمتر است. بنابراین خیلی نگران هزینه تعمیرات دوربین گوشی نباشید.

خرابی فوکوس دوربین گوشی و تعمیر آت

یکی زا رایج ترین دلایلی که سبب می‌شود کاربران برای تعمیر دوربین گوشی به نزد تعمیرکار مراجعه کنند مربوط به بروز اختلال در فوکوس دوربین می‌شود. وقتی خرابی فوکوس دوربین گوشی به وجود آید، اصلا نمی‌توان عکس های مناسبی را ضبط کرد چون موقعیت فوکوس و تمرکز دوربین برهم می‌ریزد و قابل تنظیم نخواهد بود.

در برخی مواقع ممکن است اختلال هایی که در عملکرد فوکوس دوربین به وجود آمده‌اند ناشی از باگ های نرم افزاری باشند و با فکتوری ریست (Factory Reset) گوشی یا آپدیت سیستم عامل آن رفع شوند. اما در برخی مواقع دیگر ممکن است رفع خرابی دوربین گوشی به این سادگی امکانپذیر نباشد و برای از بین بردن باگ های فوکوس دوربین ملزم به تعویض کامل ماژول شوید. تصمیم گیری قطعی و نهایی مبنی بر اینکه این تعمیر انجام گیرد یا نیازی به آن وجود ندارد بر عهده کاربر خواهد بود.

رفع خرابی دوربین گوشی و فوکوس دوربین

زمان مورد نیاز برای رفع خرابی دوربین گوشی

اما تعمیر دوربین گوشی های موبایل به چه مقدار زمان نیاز دارد؟ نوع تعمیری که قرار است بر روی دوربین گوشی انجام شود تاثیر مستقیمی بر روی مدت زمان مورد نیاز برای انجام تعمیرات خواهد داشت. به عنوان مثال تعویض شیشه محافظ لنز دوربین با توجه به مدل گوشی می‌تواند مابین 1 الی 3 ساعت زمان لازم داشته باشد و تعویض ماژول دوربین هم بنا به مدل گوشی شاید 2 الی 4 ساعت زمان یک تعمیرکار با تجربه را بگیرد. البته سرعت عمل تعمیرکار و میزان تجربه وی هم در این زمینه کاملا موثر است.

به صورت کلی زمان مورد نیاز برای تعمیر کردن دوربین گوشی های موبایل خیلی زیاد نیست و اگر تعمیرکاری بخواهید کاملا تمرکز خود را بر روی آن معطوف نکند ظرف چند ساعت قادر به تکمیل پروسه مورد نظر خواهد بود. البته نوع گوشی  که قرار است تعمیر شود هم در مدت زمان انجام تعمیرات تاثیر مستقیمی دار. به عنوان مثال عموما تعمیر گوشی های جدیدتر که بدنه‌ای یکپارچه دارند و به خصوص ضد آب هم هستند سخت تر و زمانگیر تر از گوشی های قدیمی و مجهز به بدنه جداشدنی خواهد بود. در گوشی های مجهز به بدنه جدانشدنی زمان زیادی باید صرف جداسازی قاب گوشی شود.

همچنین در گوشی هایی که از استاندارد ضد آب پشتیبانی می‌کنند باید بعد از انجام تعمیرات لاستیک های آب بندی جدیدی در لبه های قاب گوشی نصب گردد تا خاصیت ضد آب موبایل بعد از رفع خرابی دوربین گوشی هم پابرجا باشد. لزوم انجام این کار هم مدت زمان مورد نیاز برای تعمیرات دوربین گوشی را افزایش می‌دهد. بنابراین مدت زمان مورد نیاز برای تعمیر دوربین موبایل ها به نوع گوشی، نوع خرابی به وجود آمده و سرعت عمل تعمیرکار بستگی دارد اما در مجموع تعمیر دوربین موبایل ها نباید خیلی زمانگیر باشد.

کیفیت قطعات و ماژول دوربین

همیشه سعی کنید از سرویس مرجع یا تعمیرکاری استفاده کنید که از قطعات با کیفیت و اورجینال در گوشی مشتری استفاده کند. متاسفانه بازار آزاد تعمیرات موبایل هم اکنون به گونه‌ایست که خیلی از تعمیرکاران از هر روشی برای کسب سود بیشتر استفاده می‌کنند و این مسئله اصلا جالب نیست! به عنوان مثال تصور کنید برای رفع خرابی دوربین گوشی خود به نزد تعمیرکاری مراجعه کرده‌اید و قرار است وی ماژول دوربین اصلی گوشی شما را تعویض کند و مدعی می‌شود که یک ماژول نو و اورجینال را در گوشی نصب خواهد کرد.

رفع خرابی دوربین گوشی و فوکوس دوربین

اما در حین تعمیر وی ماز یک ماژول دوربین دست دوم که از گوشی مشابه و معیوب دیگری برداشته شده استفاده می‌کند و از شما هزینه تعویض و نصب ماژول دوربین نو و اورجینال را دریافت خواهد کرد! حتی در برخی موقع دیده شده که تعمیرکاران سودجو قطعات غیر اورجینال را به جای اورجینال در گوشی مشتریان نصب می‌کنند و از آن ها هزینه نصب قطعه کاملا اورجینال را دریافت خواهند کرد. پس برای جلوگیری از بروز مشکلات این چنینی حتما از سرویس یک تعمیرکار مطمئن و معتمد استفاده کنید.

می‌توانید تعمیرات تخصصی موبایل خود را با کلیک بر روی لینک ضمیمه شده به تیم امداد موبایل بسپارید و از یک تعمیر مطمئن و سریع لذت ببرید. اگر هم تمایل داشته باشید می‌توانید دوربین اورجینال گوشی های موبایل را از فروشگاه امداد موبایل تهیه کنید و سپس دوربین را به همراه گوشی به تعمیرکار مطمئنی بسپارید و از وی بخواهید که آن را در گوشی شما نصب کند. اگر فکر می‌کنید خودتان از پس انجام این تعمیر بر می‌آیید هم کافیست لوازم تعمیرات موبایل مورد نیازتان را خریداری کنید و رفع خرابی دوربین گوشی را شخصا انجام دهید.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به صحبت در رابطه با خرابی دوربین گوشی و فوکوس دوربین صحبت کردیم. اگر در زمینه تعمیرات موبایل اطلاعات دارید و از پس انجام تعمیرات گوشی بر می‌آیید، می‌توانید شخصا تعمیر دوربین را انجام دهید اما اگر تجربه‌ای در این زمینه ندارید بهتر است از سرویس مراکز قابل اعتماد مثل مرکز تعمیرات امداد موبایل استفاده کنید. امیدواریم از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.

منابع:

http://argonaut.slot1tech.com/shop/product/iphone-6s-plus-front-camera-repair-65

https://www.tfix.co.uk/product/repair-services/apple-repair/iphone-repair/iphone-6s-repair/iphone-6s-back-camera-replacement/

http://www.blogbyben.com/2017/10/fixing-and-photographing-lg-g6-cracked.html

مطالعه بیشتر :

علت لکه سیاه در دوربین موبایل و روشن نشدن فلش

آیا میشود دوربین گوشی را عوض کرد؟

37 نظر در “رفع خرابی دوربین گوشی و فوکوس دوربین

  1. هلیا اسماعیلی می گوید :

    سلام من گوشی سامسونگ s5e دارم و دوربین جلوش به در خورد و شکست باید چیکار کنم یعنی راهی برای درست کردنش هست؟

  2. حسین می گوید :

    سلام من گوشیم huawei p10 lite هستش… امروز قاب پشتی گوشیم رو عوض کردم ولی بعد تعویض فوکوس دوربین گوشی به خوبی کار نمیکنه و در فاصله نزدیک عکس ها تار هستن

    • امداد موبایل می گوید :

      سلام احتمالا موقع تعویض دوربین ضربه خورده
      باید تعویض بشه

  3. امیرعلی مجاهد می گوید :

    سلام
    من گوشیم ردمی نوت ۸ هست
    گوشیم طی برخورد با جدول شیشه لنزش شکست
    رفتم تعویض کردم ولی هی فوکوسش درست میشد دوباره گیر میکرد (فقط دوربین اصلی)
    رفتم دادم لنز رو عوض کردن ولی باز هم دقیقا همون مشکلو داشت الان میگن مشکل از رامه
    ممکنه مشکل از رام باشه درحالی که گوشی با ضربه اینجوری شده ؟

    • امداد موبایل می گوید :

      سلام
      گوشی ضربه خورده ممکنه مشکلات متنوعی براش پیش بیاد
      اینکه مشکل از کجا هست هم بعضی وقتا به سادگی قابل تشخیص نیست

  4. Ahmad می گوید :

    سلام گوشی من a10s هست ولی چند وقتی است دوربین گوشی خوب کار نمیکنه یه جورایی وقتی عکس میگیرم عکس ها مات هستند . و شکل اصلی فرد نمیفته. لطفا بگید چکار کنم؟؟؟

  5. Farshid می گوید :

    سلام گوشی من شیائومی نوت ۷هستش یه مدته دوربینیش اصلا بالا نمیاد و ارور میزنه وقتی وارد اپلیکیشن دوربین میشم بلافاصله میاد بیرون مشکلش چیه خواهشا راهنمایی کنین

    • امداد موبایل می گوید :

      سلام اگه ضربه نخورده ممکنه مشکل نرم افزاری باشه
      و با فلش کردن درست بشه
      درغیر اینصورت باید دوربین تعویض بشه

  6. محمدرضا می گوید :

    سلام من یه نوت۸پرو دارم نزدیک و واضح نشون میده دور و تار نشون میده مشکلش چیه تنظبمات کارخانه ام زدم درست نشد

  7. امیر می گوید :

    سلام من تبلت a7 2020 دارم دیگه فوکوس نمیکنه اگر سخت افزاری باشه قیمتش چفدر در میاد؟

  8. علی اصغر می گوید :

    گوشی من A01 هست تا دیشب فکوس لحظه خوب الان میخوام عکس بگیرم میزنم که عکس بگیرم همون جور می مونه بدونی که دست به جایی از گوشی بزنم فلش روشن میشه دوربین گوشی هم روشن میکنم خیلی داغ میکنه دلیلش چیه یه بار فلش زدم دوباره همون جوره

  9. محمدامین خاکسار می گوید :

    سلام مطالب فرق العاده عالی بود فقط یک سوالی داشتم ببخشید گوشی من سامسونگ نوت4 هستش و بعضی اوقات دوربینش وزوز میکنه و خیلی رو اعصابمه.مشکل از کجاست؟ممنون اگه جواب بدین.سپاس

    • امداد موبایل می گوید :

      سلام. احتمالا به مرور زمان ضربه هایی که خورده اینجوری شده.
      با تعویض دوربین درست میشه

  10. علیرضا می گوید :

    سلام
    گوشیم a8 ۲۰۱۵ سامسونگ
    بعد هز فلش کردن گوشیم دوربینش رو حالت فوکوس مونده و صاف نمیشه
    دوربینو ک باز میکنی ۵ دقیقه تصویر تارِ بعدش صاف میشه
    لطفا راهنمایی کنید
    مرسی

  11. سحر می گوید :

    سلام گوشی منa30sهست و موقع عکس گرفتن با دوربین جلو خط ابی سمت چپ گوشی میوفته میشه راهنمایی کنین ممنون میشم

    • امداد موبایل می گوید :

      سلام. اگه گوشی ضربه نخورده احتمالا مشکل نرم افزاری هست و با فلش کردن درست میشه.
      ولی اگه درست نشد باید دوربین گوشی تعویض بشه

    • صبا می گوید :

      سلام خانم مشکل گوشیه شما مشکل منم ست ایا مشخص شد که نرم افزاریه یا سخت افزار؟هزینه تون چقدر شد؟

  12. میدیا می گوید :

    سلام وقتتون به خیر
    من یه مدته واسه گوشیم تو دوربین اصلیش که 1x لرزش داره و فوکوس نمیکنه تو حالت عمودی هم فقط این مشکل رو داره تو حالت افقی عالیه
    گوشیم note10 plus
    ممنون میشم راهنماییم کنید
    البته احساس میکنم بعد از آپدیت اینجوری شده و ریست فکتوری هم کردم

    • امداد موبایل می گوید :

      سلام اگه بعد آپدیت اینجوری شده که مشکل نرم افزاری هست و درست میشه
      ولی اگه ضربه خورده و اینجوری شده باید دوربین تعویض بشه
      اگه مشکل نرم افزاری باشه با ریست فکتوری درست نمیشه

      • مرتضی می گوید :

        با عرض سلام و خسته نباشید و ممنون از سایت بسیار عالی تون،من گوشیم ردمی نوت 8پرو شیائومی هست و چند روزه دوربین اصلی فوکوس نمیکنه گوشی ریست هم کردم درست نشد فکر نمیکنم ضربه هم خورده باشه،ممنون میشم بفرمایید قابل تعمیر هست یا باید تعویض بشه ولطف کنید هزینش رو هم بگین،و اگر هم باید تعویض بشه شما قطعه اوریجینال میزارین

        • امداد موبایل می گوید :

          سلام قابل تعمیر نیست و باید تعویض بشه.
          دوربین این مدل فعلا موجود نداریم

  13. حمیدرضا می گوید :

    ببخشید من گوشیم رو سه روز نمیشه گرفتم ولی از روز اول کیفیت عکسش عالی بود ولی فیلمرداریش افتضاح بود و هر کاری که میکنم درست نمیشه
    میشه مشکل از دوربینش باشه
    گوشیم هم شیائومی نوت 8

  14. ناشناس می گوید :

    سلام من با فلش که میخوام عکس بگیرم عکس برخلاف همیشه تاریک میشه چکار‌کنم ؟ گوشیم سامسونگ j5prime 2017 هستش

  15. یاسمن خزائی می گوید :

    سلام، گوشی من ضربه خورده، Honor 10 lite,,, فوکوس نمیکنه، چیکار باید انجام بدم؟؟ ممنون میشم پاسخ من و بدید.

  16. خطیبی می گوید :

    سلام مطالب عالی بود
    ی سوال داشتم گوشیم a20s شیشه دوربینش ضربه خورد شکسته بود رفتم عوض کنم تعمیر کار گفت دوربینش هم ضربه خوردست عوض کرد بعد از تعویض دوربین فوکوس گوشی وجود نداره تعمیرکار میگه بعد دو سه روز بالا میاد اگر نیومد فلش کن گوشی رو حتما بالا میاد می خواستم بدونم درسته این حرفشون یا دوربین مشکل داره باید دوباره عوض بشه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

      • ملک قاسمی می گوید :

        سلام و ممنون از مطالب مفیدتون
        بعد از ضربه لنز دوربین گوشی Samsung galaxy j5 prime از جایش در اومد و دوربین نمی تواند به خوبی فوکوس کند و صدای حرکت لنز موقع تکان دادن گوشی می آید. آیا لازم به تعویض ماژول دوربین هست یا جای دادن لنز کافیست و حدود قیمت چقدر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.