یکی از اصلی ترین معضلاتی که کاربران گوشی های موبایل و حتی شرکت های سازنده اسمارتفون با آن رو به رو هستند، معضل زود خالی شدن شارژ باتری موبایل است. البته شرکت های سازنده گوشی سعی می‌کنند با روش های مختلف از زود خالی شدن شارژ باتری گوشی جلوگیری کنند، اما خیلی از عوامل موثر در این زمینه به خود کاربر و نحوه استفاده وی از گوشی بستگی دارد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به اصلی ترین دلایل زود تمام شدن شارژ باتری موبایل اشاره داشته باشیم. با امداد موبایل همراه باشید.

زود تمام شدن شارژ باتری موبایل : مقدمه

حتما برای شما هم پیش آمده که شارژ باتری موبایلتان زود به زود خالی شود و مجبور باشید همیشه شارژر گوشی یا لوازم جانبی مثل شارژر فندکی خودرو یا پاوربانک را به همراه داشته باشید تا از هر فرصتی برای شارژ مجدد باتری موبایل خود استفاده به عمل آورید. زود خالی شدن شارژ باتری گوشی واقعا یک مشکل آزاردهنده است که متاسفانه طی چند سال اخیر هیچ راه مستقیم و کاملی برای جلوگیری از بروز این مشکل ارائه نشده است. تکنولوژی هایی مثل شارژر بیسیم یا شارژ سریع فقط کمک می‌کنند که بازه زمانی مورد نیاز برای شارژ کردن باطری موبایل کاهش پیدا کند و عملا به افزایش قدرت شارژدهی باتری کمکی نخواهند کرد.

اما روش ها و ترفندهایی وجود دارند که کاربران با در نظر گرفتن آن ها می‌توانند تا حد زیادی از زود خالی شدن شارژ باتری گوشی خود جلوگیری به عمل آورند. ما در این مقاله اختصاصی می‌خواهیم به چند مورد از اصلی ترین و موثرترین دلایل زود تمام شدن شارژ باتری موبایل اشاره کنیم. بنابراین توصیه می‌کنیم با امداد موبایل همراه باشید. به خاطر بسپارید اگر با استفاده شناسایی این دلایل و جلوگیری از آن ها، همچنان مشکل زود خالی شدن شارژ باتری گوشی پابرجا بود، بهتر است به فکر تعویض باتری دستگاه باشید چون مطمئنا عمر مفید آن به پایان رسیده است.

دلیل اول: اجرای بازی های سنگین

دلایل زود تمام شدن شارژ باتری موبایل

هرچقدر اپلیکیشن ها و بازی های سنگین تری در گوشی اجرا شود، فرکانس کاری پردازنده مرکز و گرافیکی دستگاه بیشتر افزایش پیدا می‌کند و بدین ترتیب منابع گوشی انرژی بیشتری مصرف می‌کنند. این مسئله سبب می‌شود که شارژ باتری موبایل زودتر خالی شود. زمانی که یک کاربر بازی سنگین و HD مثل پابجی موبایل (PUBG Mobile) را به صورت آنلاین در گوشی اجرا کند، مقدار مصرف شارژ باتری تقریبا 3 برابر حالت عادی بکارگیری گوشی می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید از خالی شدن سریع شارژ باتری گوشی خود جلوگیری نمایید بهتر است از اجرای بازی های سنگین در آن صرفه نظر کنید یا حداقل بازی های سنگین و HD را برای مدت زمان طولانی در گوشی اجرا نکنید. نحوه استفاده کاربر از موبایل اصلی ترین عاملی است که روی کیفیت شارژدهی باطری تاثیر می‌گذارد.

دلیل دوم: اپلیکیشن های پرمصرف و غیر بهینه

دلایل زود تمام شدن شارژ باتری موبایل

برخی از اپلیکیشن ها ممکن است بنا به دلایل مختلف بهینه طراحی نشده باشد و منجر به مصرف بیش از اندازه شارژ باتری شوند. بنابراین اگر از این دسته اپلیکیشن ها در گوشی شما نصب باشد با مشکل زود تمام شدن شارژ باتری موبایل رو به رو می‌شوید. خوشبختانه هم در سیستم عامل اندروید و هم در آی او اس این امکان در اختیار کاربر قرار داده شده که میزان مصرف شارژ باتری هر اپلیکیشن در یک بازه زمانی مشخص مورد ارزیابی قرار گیرد. بدین ترتیب شما می‌توانید اپلیکیشن های پرمصرف یا غیر بهینه را شناسایی و از گوشی حذف کنید. برای دسترسی به لیست مذکور در سیستم عامل iOS کافیست به مسیر Settings > Battery بروید تا لیست برنامه های نصب شده روی دستگاه از نظر مصرف شارژ باتری نمایان شود. در گوشی های اندرویدی هم بدین منظور کافیست وارد بخش Settings شده و به دنبال گزینه Battery و Power Usage باشید. مسیر دقیق این گزینه ممکن است با توجه به رابط گوشی شما کمی متفاوت باشد.

دلیل سوم: درست شارژ نکردن باتری

خیلی از کاربران با نحوه درست و مناسب شارژ کردن باتری گوشی ها آشنایی ندارند و همین مسئله سبب می‌شود که خیلی زود عمر مفید باتری آن ها کاهش پیدا کند و با مشکلاتی مثل زود خالی شدن شارژ باطری گوشی رو به رو شوند. بنابراین سعی کنید باتری گوشی خود را درست و با در نظر گرفتن تمام عوامل مهم به شارژ بزنید. برخی از نکاتی که باید در این راستا رعایت شوند به شرح زیر هستند:

  • به هیچ عنوان از شارژر دیگر گوشی ها برای شارژ باتری گوشی خود استفاده نکنید.
  • از سیم شارژر مناسب و با کیفیت برای شارژ باتری استفاده به عمل آورید.
  • گوشی را برای مدت زمان طولانی (مثلا شب تا صبح) به شارژ نزنید.
  • باتری گوشی را فول شارژ نکنید و در همان حالت قرار ندهید! سعی کنید شارژ باتری گوشی خود را مابین 40 الی 85 درصد نگه دارید.

برای آشنایی بیشتر با روش هایی که منجر به افزایش عمر باتری موبایل می‌شوند و در دراز مدت از زود تمام شدن شارژ باتری موبایل جلوگیری به عمل می‌آورند به مطالعه مقاله “بهترین روش های نگهداری باتری موبایل و افزایش عمر آن” بپردازید. بنابراین درست شارژ نکردن باطری گوشی یکی دیگر از عواملی خواهد بود که می‌تواند در دراز مدت شما را با مشکل شارژدهی ضعیف باتری و زود خالی شدن آن مواجه سازد.

دلیل چهارم: عوامل مرتبط با صفحه نمایش

صفحه نمایش گوشی ها اصلی ترین قطعه سخت افزاری مصرف کننده شارژ باتری در این گجت هاست، بنابراین تنظیمات مرتبط با آن می‌تواند تاثیر مستقیم و بسیار محسوسی برای قدرت شارژدهی باتری گوشی داشته باشد. اگر با مشکلاتی مثل زود خالی شدن شارژ باتری مواجه هستید، مطمئن شوید که تمام تنظیمات مربوط به نمایشگر دستگاهتان بهینه سازی شده است. برای بهینه سازی تنظیمات و عملکرد صفحه نمایش می‌توان چندین نکته را در نظر داشت. برخی از مهمترین این عوامل به شرح زیر هستند:

  • کاهش روشنایی صفحه نمایش می‌تواند منجر به کاهش مصرف شارژ باتری شود، بنابراین همیشه شدت روشنایی نمایشگر گوشی را در حالت کم قرار دهید.
  • هرچقدر صفحه نمایش گوشی برای مدت زمان بیشتری روشن باشد، انرژی بیشتری هم توسط آن مصرف می‌شود. بنابراین اگر تاخیر مابین زمان رهاسازی گوشی و خاموش شدن خودکار نمایشگر را به حداقل برسانید یا هر بار که کارتان با گوشی تمام می‌شود، یک مرتبه دکمه پاور را برای خاموش شدن آن بفشارید، صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای در مصرف باتری خواهید داشت.
  • قابلیت “تنظیم خودکار نور نمایشگر” قابلیت جالبی است اما توصیه داریم این قابلیت را تا حد امکان غیر فعال کند، چون منجر به مصرف شدن بخشی از انرژی و شارژ توسط سنسور نور می‌شود.
  • تا حد امکان از قابلیت هایی مثل “Always On Display” (نمایشگر همیشه روشن) یا “Ambient Display” استفاده نکنید و این قابلیت ها را در حالت غیر فعال باقی بگذارید.
  • تنظیماتی مثل روشن شدن خودکار نمایشگر در زمان دریافت پیامک جدید و نوتیفیکیشن را غیر فعال کنید.

با توجه به این موارد و بهینه سازی مصرف انرژی صفحه نمایش گوشی می‌توانید به شکل قابل ملاحظه‌ای از زود تمام شدن شارژ باتری موبایل خود جلوگیری به عمل آورید. فراموش نکنید صفحه نمایش اصلی ترین مصرف کننده شارژ باتری است و با توجه به اینکه اندازه صفحه نمایش گوشی های امروزی به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته، بهینه یازی تمام تنظیمات مرتبط با آن یکی از مهمترین مسائلی است که باید برای کاهش مصرف شارژ باتری در نظر بگیرید.

دلیل پنجم: استفاده از موبایل در حین شارژ

دلایل زود تمام شدن شارژ باتری موبایل

استفاده همزمان از گوشی مادامی که دستگاه به شارژ زده شده یکی از کارهاییست که تقریبا همه ما به انجام آن می‌پردازیم، اما متاسفانه این اقدام می‌تواند بسیار مخرب باشد و کیفیت شارژ شدن باتری گوشی، سرعت شارژ و عمر مفید باتری را کاهش دهد. این سه عامل هم مستقیما می‌توانند منجر به زودتر خالی شدن شارژ باتری موبایل شوند. هنگامی که شما در حین شارژ شدن گوشی از آن استفاده می‌کنید، بخشی از انرژی که از شارژر به باتری منتقل می‌شود را مصرف می‌نمایید و این مسئله منجر به کند شدن سرعت شارژ و افزایش تنش و گرمای انتقالی به باتری می‌شود و گرما و تنش هم می‌تواند افت ظرفیت اسمی باتری و کاهش عمر مفید آن را به همراه داشته باشد. با کاهش ظرفیت باتری قدرت نگهدارید شارژ آن کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه مشکل زود تمام شدن شارژر باتری نمایان می‌شود. پس اگر می‌خواهید از زود تمام شدن شارژ باتری موبایل خود جلوگیری کنید، هیچوقت در حین شارژ از آن استفاده نکنید و سعی داشته باشید در حین شارژ، گوشی خود را بدون استفاده و به حال خود در گوشه‌ای قرار دهید.

دلیل ششم: فعال کردن بودن قابلیت های اتصال و ارتباطی غیرضروری

گوشی های موبایل ابزارهای ارتباطی هستند و به همین جهت این روزها به شیوه های مختلفی ارتباط مابین کاربران و سرویس های گوناگون را امکانپذیر کرده‌اند و دیگر قابلیت های ارتباطی آن ها محدود به سیم کارت و برقراری تماس تلفنی یا ارسال پیامک نمی‌شود. برای مثال گوشی های مدرن می‌توانند با استفاده از قابلیت GPS یا همان سرویس موقعیت مکانی (Location Services) موقعیت مکانی کاربران را برای هم ارسال کنند یا از طریق قابلیت وای فای و اتصال به اینترنت امکان برقراری ارتباط از طریق اپلیکیشن هایی مثل تلگرام، واتساپ و غیره را میسر سازند. اما این موضوع چه ارتباطی به شارژ باتری دارد! طبیعتا هرچقدر قابلیت های اتصال و ارتباطی بیشتری در یک موبایل فعال باشند، مصرف شارژ باتری هم بیشتر می‌شود چون تمام این قابلیت ها برای عملکرد ملزم به استفاده از شارژ باتری خواهند بود.

بنابراین یکی دیگر از دلایل زود تمام شدن شارژ باتری موبایل می‌تواند به فعال بودن بیش از حد قابلیت های ارتباطی گوشی مربوط شود. قابلیت های ارتباطی هر گوشی شامل موارد متعددی می‌شوند اما مهمترین آن ها سرویس موقعیت مکانی (Location Services)، وای فای (Wi-Fi)، موبایل دیتا (Mobile Data)، بلوتوث (Bluetooth) و هات اسپات (HotSpot) هستند. با غیر فعال کردن این قابلیت ها می‌توانید به طرز قابل ملاحظه‌ای مصرف شارژ باتری گوشی خودتان را کاهش دهید. نحوه دقیق غیر فعالسازی هر یک از این قابلیت ها ممکن است با توجه به مدل گوشی شما متفاوت باشد اما اغلب آن ها از طریق بخش کنترل سنتر (Control Center) آیفون و تنظیمات سریع (Quick Settings) اندروید قابل غیر فعال کردن هستند. حداقل کاری که می‌توانید در این راستا انجام دهید این است که در مواقع غیرضروری قابلیت های نامبرده شده را غیرفعال کنید.

دلیل هفتم: عدم آپدیت اپلیکیشن ها و سیستم عامل

دلایل زود تمام شدن شارژ باتری موبایل

آپدیت هایی که برای سیستم عامل گوشی های موبایل منتشر می‌شود همیشه ویژگی های جدیدی را به آن ها اضافه می‌کند یا حداقل باگ ها و مشکلات خاصی از میان بر می‌دارد و بدین ترتیب منجر می‌شود که عملکرد همگام بستر سخت افزاری و نرم افزاری گوشی با کیفیت بهتری انجام گیرد که این موضوع منجر به بهینه سازی مصرف شارژ باتری خواهد شد. به همین صورت آپدیت هایی که برای اپلیکیشن ها هم منتشر می‌شود هم منجر به بهینه سازی آن ها شده و می‌تواند به کاهش مصرف انرژی آن ها کمک کند. بنابراین عدم دانلود و نصب آپدیت های سیستم عامل و اپلیکیشن هایی که روی موبایل شما نصب هستند می‌تواند یکی دیگر از اصلی ترین دلایل زود تمام شدن شارژ باتری موبایل باشد. پس همیشه سعی کنید آپدیت های سیستم عامل گوشی و اپلیکیشن هایی که از آن ها استفاده می‌کنید را دانلود نصب کنید. برای دانلود و نصب آپدیت اپلیکیشن ها در گوشی های اندرویدی باید از گوگل پلی استور (Google Play Store) استفاده شود و برای آپدیت اپلیکیشن ها در آیفون ها باید از اپ استور (App Store) استفاده به عمل آید. آپدیت سیستم عامل گوشی های مذکور هم از منوی تنظیمات (Settings) آن ها قابل انجام خواهد بود.

دلیل هشتم: عدم کنترل دقیق عملکرد اپلیکیشن ها

هم سیستم عامل اندروید و هم سیستم عامل آی او اس این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا بتوانند فعالیت و عملکرد اپلیکیشن های نصب شده روی گوشی را به طور دقیق کنترل و بهینه سازی کنند. اما این مسئله چه تاثیری بر روی مصرف شارژ باتری دارد؟ طبیعتا هرچقدر اپلیکیشن های بیشتری در یک گوشی فعال باشند، شارژ باتری بیشتری هم مصرف می‌شود. برخلاف تصور اغلب کاربران، فقط اپلیکیشن هایی که شما واردشان می‌شوید از شارژ باتری مصرف نمی‌کنند، بلکه اپلیکیشن های فعال در پس زمینه موبایل هم شارژ باتری مصرف خواهند کرد. بنابراین با کنترل دقیق عملکرد اپلیکیشن ها در پس زمینه موبایل می‌توانید به شکل قابل ملاحظه‌ای از زود تمام شدن شارژ باتری موبایل جلوگیری کنید.

بدین منظور هم می‌توانید فعالیت اپلیکیشن های خاص و غیرضروری را در پس زمینه گوشی غیر فعال کنید و هم می‌توانید در برخی اپلیکیشن ها محدودیت های زمانی برای فعالیت در پس زمینه به وجود آورید. به عنوان مثال می‌توانید تنظیمات اپلیکیشن ایمیل گوشی را به گونه‌ای بهینه کنید که به جای فعال بودن دائم در پس زمینه هر 10 دقیقه یک بار اطلاعات خود را به روز نماید. فعال بودن برخی از اپلیکیشن ها مثل تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و غیره در پس زمینه موبایل شاید لازم باشد اما واقعا دلیل خیلی مهمی برای فعال بودن برخی دیگر از برنامه ها نظیر گوگل پلاس، اورنوت (Evernote)، دراپ‌باکس و غیره در پس زمینه وجود ندارد. پس با غیر فعال کردن آن ها به افزایش قدرت شارژدهی باتری گوشی کمک کنید.

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به اصلی ترین دلایل زود تمام شدن شارژ باتری موبایل اشاره کردیم. با توجه به این موارد و بهینه سازی آن ها می‌توانید قدرت شارژدهی باتری گوشی خودتان را تا حد قابل ملاحظه‌ای افزایش دهید. اگر با در نظر گرفتن این موارد باز هم شارژ باتری گوشی شما زود به زود خالی می‌شود، احتمالا وقت آن رسیده که باتری موبایلتان را تعویض کنید چون عمر مفید آن به پایان رسیده است. امیدواریم از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.

منابع:

https://www.pcmag.com/news/357987/charging-your-phone-overnight-battery-myths-debunked

https://www.techadvisor.co.uk/how-to/mobile-phone/extend-phone-battery-3284240/ https://www.makeuseof.com/tag/9-tips-extend-androids-battery-life/

https://www.dignited.com/32557/is-it-safe-to-use-your-phone-while-its-charging/

https://www.addictivetips.com/android/battery-usage-alerts-in-android/

 https://9to5mac.com/2018/08/27/iphone-ipad-how-to-turn-off-on-location-services-gps/

https://updato.com/how-to/install-android-os-update-google-pixel/

http://ipadinsight.com/ipad-tips-tricks/how-to-manage-which-apps-use-background-app-refresh-on-the-ipad/

مطالعه بیشتر :

صفر تا صد شارژر بیسیم موبایل

تشخیص باتری اصلی از تقلبی سامسونگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.