درست کار نکردن باتری گوشی یا در اصطلاح عامیانه خرابی باتری موبایل و شارژدهی نامناسب آن می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. متاسفانه این مشکل از مشکلات رایجی است که کاربران با آن رو به رو می‌شوند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد روش های جلوگیری از خرابی باتری موبایل و افت کیفیت شارژدهی آن صحبت کنیم. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

جلوگیری از خرابی باتری موبایل : مقدمه

پیش از اینکه در رابطه با بحث اصلی مطلب یعنی جلوگیری از خرابی باتری موبایل صحبت کنیم بهتر است کمی در مورد ماهیت باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری اطلاعاتی خدمتتان ارائه نماییم. باتری هایی که این روزها در گوشی های موبایل استفاده می‌شوند از نوع لیتیوم یونی یا لیتیوم پلیمری هستند. این دو نوع باتری در حال حاضر بهترین بستر و تکنولوژی ممکن را برای استفاده در گوشی های موبایل و تامین انرژی مورد نیاز این گجت ها ارائه می‌کنند. اما متاسفانه باتری های لیتیوم یونی و پلیمری همیشه کیفیت مناسبی ندارند و با گذشت زمان به تدریج از کیفیت شارژدهی آن ها کاسته خواهد شد. در اینگونه مواقع اصطلاحا گفته می‌شود که باتری موبایل خراب شده یا کیفیت اولیه خود را از دست داده است. عموما در این مرحله علائم و نشانه هایی نمایان خواهند شد که در مقاله “علائم و نشانه های خرابی باتری موبایل” به صحبت در مورد آن ها پرداخته بودیم.

خرید باتری آیفون          – خرید باتری سامسونگ          – خرید باتری هواوی

بنابراین خراب شدن یا بهتر بگوییم کاهش کیفیت شارژدهی باتری گوشی های موبایل یک امر طبیعی است و هیچ راهی هم برای جلوگیری قطعی از آن وجود ندارد اما روش هایی وجود دارند که با در نظر گرفتن آن ها می‌توانید سرعت افت کیفیت باتری گوشی را کمتر کنید. به این روش ها اصطلاحا روش های جلوگیری از خرابی باتری موبایل گفته می‌شود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به مجموعه‌ای از این روش ها اشاره داشته باشیم که منجر به بهبود عمر مفید باتری گوشی و سلامت آن می‌شوند. همچنین توصیه می‌کنیم اگر به سلامت باتری موبایل خودتان اهمیت می‌دهید، دو مقاله “روش های تست خرابی باتری موبایل” و “چگونگی رفع خرابی باتری موبایل” را هم برای آشنایی بیشتر با باتری گوشی موبایل و حفظ سلامت آن مطالعه کنید. با امداد موبایل همراه باشید.

راه های جلوگیری از خرابی باتری موبایل

راه اول: فقط از شارژر اورجینال استفاده کنید

یکی از اصلی ترین مسائلی که می‌تواند روی عمر مفید باتری گوشی شما تاثیرگذار باشد و منجر به جلوگیری از خرابی باتری موبایل شود مربوط به استفاده از شارژر اورجینال گوشی می‌شود. شارژر اورجینالی که به همراه باکس گوشی عرضه شده از نظر کیفیت ساخت نسبت به سایر شارژرهای معمولی موجود در بازار کیفیت بهتری دارد و به نوعی هماهنگ تر با گوشی عمل می‌کند. اگر شارژر فابریک موبایلتان را بنا به هر دلیل در اختیار ندارید، حتما یک شارژر اورجینال برای آن تهیه کنید و با شارژر اورجینال باتری گوشی خود را به شارژ بزنید. در غیر این صورت و تحت شرایطی که از شارژرهای معمولی و غیر اورجینال استفاده کنید ممکن است نوسانات و تنش هایی در باتری به وجود آید که مستقیما به آن آسیب می‌رسانند. حتی در خیلی از مواقع اتفاق های مثل انفجار باتری و آتش گرفتن آن هم در اثر استفاده از شارژر های نامرغوب رخ داده است. پس استفاده از شارژر اورجینال و حدالمقدور فابریک گوشی یکی از مهم ترین روش های جلوگیری از خرابی باتری موبایل خواهد بود.

راه دوم: از پریز مناسب استفاده کنید

شاید برایتان عجیب به نظر برسد اما پریزی که از آن برای اتصال شارژر استفاده می‌کنید هم می‌تواند بر روی عمر باتری گوشی و صدمات احتمالی که به آن وارد می‌شود تاثیرگذار باشد. تصور کنید سیم شارژر موبایل خود را به گوشی متصل کرده و آداپتور آن را به یک چندشاخه وصل می‌کنید که کیفیت ساخت بالایی ندارد و همین امر منجر به ایجاد یک جرقه در حین اتصال شود! در این شرایط احتمال اینکه تنش و استرس ایجاد شده از طریق شارژر و کابل آن به باتری گوشی منتقل شود وجود دارد و اگر این اتفاق رخ دهد شک نکنید که باتری موبایلتان آسیب خواهد دید. بنابراین برای جلوگیری از خرابی باتری موبایل حتی به پریزی که از آن برای شارژ باتری استفاده می‌کنید هم دقت داشته باشید.

راه های جلوگیری از خرابی باتری موبایل

راه دوم: از شارژر دیگر گوشی ها استفاده نکنید

اگر گوشی خود را با استفاده از شارژر دیگر گوشی هایی که سوکت اتصال آن ها مشابه سوکت اتصال گوشی شماست به شارژ بزنید هیچ خللی در پروسه شارژ ایجاد نمی‌شود و می‌بینید که باتری گوشی بدون مشکل شارژ می‌شود، اما این کار اصلا درست نیست و می‌تواند به باتری موبایلتان آسیب بزند. شارژر هر گوشی مشخصات و ویژگی های خاصی دارد که شدت جریان و ولتاژ خروجی از مهمترین این ویژگی ها هستند. زمانی که شما از شارژر یک گوشی دیگر برای شارژ باتری موبایلتان استفاده می‌کنید، ممکن است ولتاژ و شدت جریان متفاوتی به باتری موبایل شما وارد شود و این مسئله منجر به ایجاد ناهماهنگی در عملکرد باتری و حتی صدمه زدن به آن می‌شود. بنابراین به هیچ عنوان از شارژر دیگر گوشی ها برای شارژ باتری موبایل خودتان استفاده نکنید. حتی اگر ولتاژ و شدت جریان خروجی شارژر متناسب با نیاز باتری گوشی شما باشد هم باز توصیه داریم تا حد امکان از شارژرهای دیگر برای شارژ باتری موبایل استفاده ننمایید.

راه سوم: از پاوربانک و شارژر فندکی کم ‌کیفیت استفاده نکنید

همه پاوربانک ها و شارژرهای فندکی که در بازار وجود دارند کیفیت یکسان و مناسبی نداشته و فقط برخی از آن ها کیفیت مطلوبی را ارائه می‌کنند. عموما آن دسته از شارژرهای فندکی و پاوربانک هایی که کیفیت خوبی دارند قیمت بالایی هم خواهند داشت، اما منظور از کیفیت خوب پاور بانک و شارژر فندکی چیست؟ شارژرهای فندکی و پاوربانک های با کیفیت به تکنولوژی های خاصی مجهز هستند که شدت جزئیات و ولتاژ خروجی خود را متناسب با نیاز باتری گجتی که به آن ها متصل است بهینه سازی می‌کنند، اما متاسفانه پاوربانک ها و شارژرهای فندکی کم کیفیت یا بهتر بگوییم 80 درصد این گجت ها که در بازار موجود هستند از این ویژگی پشتیبانی به عمل نمی‌آورند و استفاده از آن ها می‌تواند منجر به صدمه زدن به باتری موبایل شود. پس برای جلوگیری از خرابی باتری موبایل خود تا حد امکان از پاوربانک ها و شارژرهای فندکی کم کیفیت استفاده نکنید.

راه های جلوگیری از خرابی باتری موبایل

راه چهارم: در حین شارژ از گوشی استفاده نکنید

به هیچ عنوان زمانی که گوشی به شارژ متصل شده از آن استفاده نکنید، چون انجام این کار سبب می‌شود که از یک سمت به باتری انرژی تزریق شود و از سمت دیگر انرژی باتری تخلیه گردد و در نتیجه سرعت شارژ شدن باتری کاهش یابد و گرما، استرس و تنش بیشتری در آن به وجود آید. برخی افراد همزمان با اتصال گوشی به شارژر بازی های سنگین و HD را در موبایلشان اجرا می‌کنند که انجام آن واقعا اقدامی مخرب است! انجام این کار مثل یک سم برای باتری بوده و می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت شارژدهی آن و عمر مفیدش داشته باشد. بنابراین برای جلوگیری از خرابی باتری موبایل به هیچ وجه همزمان با شارژ باتری گوشی از دستگاه استفاده نکنید یا حداقل در حین شارژ باتری از گوشی برای انجام تسک های سنگین استفاده نکنید.

راه پنجم: باتری را خنک نگه دارید!

گرما اصلی ترین عاملی است که منجر به افت کیفیت، ظرفت و توان باتری های لیتیوم یونی و پلیمری می‌شود، بنابراین هرچقدر باتری گوشی شما کمتر در معرض گرما قرار بگیرد یا بهتر بگوییم خنک تر نگه داشته شود، عمر مفید آن هم افزایش می‌یابد. اجرای طولانی مدت بازی های سنگین و HD که منجر به افزایش فرکانس کاری هسته های پردازشگر موبایل و تولید گرمای بیش از اندازه می‌شود، می‌تواند برای باتری مثل یک سم عمل کند و آسیب های جدی به آن وارد نماید. حتی شارژ کردن طولانی مدت باتری موبایل هم منجر به تولید گرمای بیشتر در آن و کاهش عمر مفید باتری می‌شود. بنابراین همیشه سعی کنید به هر نحو ممکن از داغ شدن گوشی جلوگیری نمایید و بدنه و باتری آن را خنک نگه دارید. این روش یکی از موثرترین روش های موجود برای جلوگیری از خرابی باتری موبایل است.

راه ششم: از شارژ سریع و بیسیم استفاده نکنید

گوشی های جدید امروزی از قابلیت هایی مثل قابلیت شارژ سریع (Quick Charge) و شارژ بیسیم (Wireless Charging) پشتیبانی می‌کنند و این ویژگی ها برای آن ها یک مزیت به شمار می‌روند، اما آیا می‌دانید که همین تکنولوژی ها می‌توانند منجر به آسیب زدن به باتری و کاهش عمر مفید آن شوند؟ هر یک از دو ویژگی مذکور به شیوه خاصی منجر به افزایش تولید گرما می‌شوند و همانطور که قبلا گفتیم گرما می‌تواند به باتری موبایل و سلامت آن آسیب جدی وارد کند. وقتی از تکنولوژی شارژ سریع استفاده شود، شدت جریان و ولتاژ افزایش می‌یابد و این مسئله منجر به افزایش دما خواهد شد. (برای خرید شارژر بی سیم اینجا کلیک کنید)

وقتی هم که از قابلیت شارژ بیسیم استفاده شود سرعت شارژ باتری افت می‌کند چون بخش عظیمی از انرژی تولید شده در اثر انتقال ناموفق هدر می‌رود. بخشی از این انرژی ها در قاب پشت گوشی به گرما تبدیل می‌شوند و حالتی ایجاد می‌کنند که گویا باتری موبایل روی یک شعله آتش قرار گرفته است. طبیعتا این گرما در بازه زمانی طولانی می‌تواند آسیب جدی به باتری موبایل وارد کند. پس برای جلوگیری از خرابی باتری موبایل تا حد امکان از قابلیت هایی مثل شارژ بیسیم و شارژ سریع استفاده نکنید.

راه های جلوگیری از خرابی باتری موبایل

راه هفتم: شارژ باتری گوشی را مابین 40 تا 80 درصد نگه دارید

برخی از کاربران عقیده دارند که فقط باید زمانی گوشی به شارژ زده شود که باتری آن کاملا خالی شود و وقتی هم که گوشی به شارژ متصل شد باتری فول شارژ (100 درصد) شود! اما این باور غلط است و می‌تواند منجر به آسیب زدن به باتری موبایل شود. طبق بررسی های به عمل آمده بهتر است برای دستیابی به بهترین نتیجه، شارژ باتری گوشی های موبایل را مابین 40 تا 80 درصد نگه دارید. یعنی اجازه ندهید شارژ باتری گوشی شما به کمتر از 40 درصد برسد و وقتی به نزدیکی های 40 درصد رسید آن را به شارژ بزنید و تا 80 درصد شارژ کنید. انجام این کار منجر می‌شود که مدت زمان قرارگیری موبایل در شارژ کاهش یابد و گرمای کمتری در آن تولید شود و در نتیجه عمر باتری افزایش یابد. پس به جای شارژ طولانی مدت و با دفعات کمتر باتری گوشی سعی کنید آن را برای مدت زمان های کوتاه تر و در دفعات بیشتر به شارژ بزنید.

راه هشتم: گوشی را شب تا صبح به شارژ نزنید

خیلی از ما عادت دارید که گوشی موبایل خود را از شب تا صبح به شارژ می‌زنیم و از آن بدتر اینکه برای چند ساعت قبل از خواب همزمان با به شارژ زدن موبایل از آن استفاده می‌کنیم! گذشته از آسیبی که با انجام این کار به باتری گوشی وارد می‌شود، شارژ طولانی مدت از شب تا صبح موبایل هم می‌تواند به آن آسیب برساند. در اینگونه مواقع برای شارژ شدن 0 تا 100 درصد باتری گرمای زیادی در گوشی تولید خواهد شد و وقتی هم که باتری موبایل 100 درصد شارژ شود به طور خودکار انتقال انرژی از شارژر به گوشی منتقل می‌شود اما به محض اینکه شارژ باتری دوباره به 99 درصد برسد (این امر حتی در صورت خاموش بودن صفحه گوشی ظرف چند دقیقه انجام می‌شود)، دوباره انتقال انرژی از شارژر به موبایل صورت می‌پذیرد و این پروسه در طول شب چندین و چند مرتبه تکرار خواهد شد و منجر به ایجاد استرس و تنش در باتری می‌شود. پس برای جلوگیری از خرابی باتری موبایل آن را از شب تا صبح به شارژ نزنید.

خرید شارژر آیفون          – خرید شارژر سامسونگ          – خرید شارژر هواوی

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به هشت روشی اشاره کردیم که برای جلوگیری از خرابی باتری موبایل باید در نظر گرفته شوند. با توجه به این موارد می‌توانید تا حد زیادی عمر باتری گوشی خود را افزایش دهید و از بروز مشکل در عملکرد آن جلوگیری به عمل آورید. فراموش نکنید کاهش کیفیت شارژدهی باتری گوشی ها به دلیل ماهیت باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری  امری طبیعی است اما با روش هایی که نام بردیم می‌توان سرعت پدیدار شدن آن را کاهش داد.

مطالعه بیشتر :

مهمترین نکات و راه های تقویت باتری موبایل

5 مورد از بهترین نرم افزار های تقویت باتری موبایل اندروید

یک نظر در “راه های جلوگیری از خرابی باتری موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.