شاید این سوال برای شما هم به وجود آمده باشد که شارژر موبایل چند ولت است و اصلا ولتاژ یک شارژر با شدت جریان آن چه تفاوتی دارد؟ آیا می‌توان از شارژر های با ولتاژ و شدت جریان بیشتر برای شارژ باتری گوشی های موبایل استفاده کرد؟ در این مقاله می‌خواهیم به صحبت در رابطه با این مسائل بپردازیم و اطلاعات جامعی را خدمتتان ارائه کنیم. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

 

ولتاژ چیست و شارژر موبایل چند ولت است ؟

ولتاژ را در یک تعریف عامیانه و قابل درک می‌توان به عنوان فشار برق یا شدت جریان الکتریکی تعریف کرد. بنابراین هرچقدر ولتاژ بیشتر باشد، نیروی الکتریکی با فشار و قدرت بیشتری انتقال پیدا می‌کند. شارژر موبایل ها از نظر ولتاژ می‌توانند نسبت به هم تفاوت هایی داشته باشند، اما تقریبا در 80 درصد مواقع شارژر های موبایل 5 ولتی هستند و این ولتاژ به عنوان یک استاندارد مناسب برای شارژر گوشی های موبایل در نظر گرفته شده است. البته این روزها با روی کار آمدن تکنولوژی های شارژ سریع و استفاده از پورت USB C گاها دیده می‌شود که شارژر برخی از گوشی های ولتاژی بیشتر از 5 ولت را هم ارائه می‌کند. هرچقدر ولتاژ شارژر یک گوشی بیشتر باشد، سرعت شارژ باطری موبایل هم توسط آن سریع تر انجام می‌گیرد. اما اگر اینگونه است چرا ولتاژ شارژرها خیلی زیادتر از 5 ولتاژ در نظر گرفته نمی‌شود تا سرعت شارژ باتری موبایل ها افزایش یابد؟

خرید باتری آیفون          – خرید باتری سامسونگ            – خرید باتری شیائومی

متاسفانه امکان افزایش کنترل نشده ولتاژ شارژر گوشی های موبایل وجود ندارد و این مقدار باید با ظرفیت باتری موبایلی که قرار است شارژ شود همگام و منطبق باشد. اگر ولتاژ یک شارژر بیش از اندازه زیاد باشد و بدون در نظر گرفتن مسائل امنیتی و تعبیه تعدیل کننده های خاص الکترونیکی، آن را به یک گجت مثل گوشی متصل کنید، امکان انفجار باتری موبایل وجود خواهد داشت. البته گوشی های موبایل به تعدیل کننده و بستر های خاصی مجهز هستند که در اغلب مواقع نوسانات ولتاژ و شدت جریان را خنثی می‌کنند و اجازه نخواهند داد که این نوسانات به باطری گوشی آسیب بزنند. پس اگر کسی از شما سوال کرد که شارژر موبایل چند ولت است باید بگویید که ولتاژ اغلب شارژرهای موبایل 5 ولتی در نظر گرفته می‌شود اما ممکن است برخی گوشی های یکه به پورت USB C مجهز هستند از شارژرهای با ولتاژ بیشتر هم بهره ببرد.

برای شناسایی ولتاژ هر شارژر کافیست به اطلاعات روی آداپتور آن نگاه کنید. اطلاعاتی مثل ولتاژ ورودی و خروجی یا شدت جریان ورودی و خروجی شارژر روی آداپتور آن نوشته می‌شوند. اما منظور از ولتاژ ورودی و خروجی چیست و این دو چه تفاوتی با هم دارند؟ اگر با دقت به جزئیاتی که روی هر شارژ نوشته شده دقت کنید متوجه خواهید شد که دو مقدار ولتاژ و دو مقدار شدت جریان در کنار عبارات نظیر INPUT و OUTPUT نوشته می‌شوند. این دو عبارت و اطلاعات دقیق آن ها در تصویر فوق هم قابل مشاهده است. عبارت Input مربوط به ویژگی های ورودی آداپتور شارژ میا همان پریزی می‌شود که باید به آن متصل گردد. وقتی روی آداپتور شارژ نوشته شده Input: 240V یعنی آن شارژر را می‌توان مستقیما به پریز برق وصل کرد و از برق 240 ولتی برای بکارگیری آن استفاده به عمل آورد. حال ممکن است این ولتاژ بر روی یک شارژر فندکی خودرو معادل 12 یا 24 ولت در نظر گرفته شود!

اما در سمت دیگر جزئیاتی که در کنار عبارت Output نوشته شده‌اند به عنوان جزئیات خروجی آن شارژر شناسایی می‌شوند. یعنی اگر روی شارژر عبارت Output: 5V نوشته شده باشد، بدان معناست که ولتاژ خروجی آن شارژر معادل 5 ولت است که برای شارژ باتری گوشی های موبایل مناسب خواهد بود. پس حالا می‌دانید که شارژر موبایل چند ولت است و مفهوم ولتاژ ورودی و خروجی روی آداپتور شارژرها چیست! اما ولتاژ چه تفاوتی با شدت جریان دارد؟ اگر فشار برق یا نیروی الکتریکی با ولتاژ مشخص می‌شود، شدت جریان که با واحد آمپر نشان داده خواهد شد چه مفهومی دارد؟ آیا ولتاژ و آمپر یکسان و مشابه هستند؟ در ادامه بیشتر در رابطه با این موضوع صحبت می‌کنیم.

تفاوت شدت جریان و ولتاژ شارژر گوشی های موبایل

همانطور که گفتیم ولتاژ نشان دهنده فشار الکتریکی است و هرچقدر مقدار آن بیشتر باشد، انرژی الکتریکی با فشار و قدرت بیشتری توسط آن هدایت خواهد شد. اما شدت جریان که با واحد آمپر نشان داده می‌شود مقدار جریان الکتریکی است که در واحد زمان از قسمت خاص مدار عبور می‌کند. دو مقوله ولتاژ و شدت جریان شاید با هم ارتباط داشته باشند اما یکسان و مشابه نیستند. برای درک بهتر تفاوت مابین این دو می‌توانید یک مثال ساده بزنیم. یک شلنگ آب را در نظر بگیرید که آب در آن جریان دارد و از سمتی به سمت دیگر می‌رود. فشاری که توسط حجم آب جاری در شیلنگ به دیواره آن وارد می‌شود را می‌توان معادل ولتاژ در نظر گرفته و مقدار آبی که در واحد زمان از دهانه شیلنگ خارج می‌شود یا از بخشی از مقطع آن می‌گذرد را می‌توان به عنوان شدت جریان در نظر گرفت. پس تفاوت مابین شدت جریان و ولتاژ را هم به خوبی متوجه شدید. طبیعتا هرچقدر شدت جریان افزایش یابد، سرعت انتقال انرژی بیشتر می‌شود و این امر منجر به شارژ سربع تر باتری گوشی ها خواهد شد. پس در این مطلب علاوه بر اینکه به سوال شارژر موبایل چند ولت است پاسخ دادیم، در مورد شدت جریان و ماهیت این خصیصه هم توضیحاتی ارائه کردیم تا شما بهتر تفاوت مابین این دو را بشناسید.

شارژر موبایل چند ولت است

با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم شاید متوجه شده باشید که افزایش شدت جریان شارژر می‌تواند وضعیت امن تری نسبت به افزایش شدت ولتاژ داشته باشد. تصور کنید شدت جریان برای شارژ باطری یک گوشی افزایش داده شود، در این شرایط باتری گوشی سریع تر شارژ خواهد شد و بعد از فول شارژ شدن هم به طور خودکار انتقال انرژی از شارژر به گوشی متوقف می‌شود. اما تصور کنید ولتاژ را افزایش دهید و باتری موبایل فول شارژ شود. در این شرایط استرس بسیار بالایی بر روی باتری قرار می‌گیرد و حتی اگر انتقال انرژی از شارژر به موبایل متوقف شود هم بخشی از این استرس دائما در فضای مابین شارژر و باتری موبایل باقی می‌ماند. به همین جهت است که در تکنولوژی های شارژ سریع جدیدتر بیشتر سعی شده با افزایش شدت جریان شارژر، سرعت شارژ باطری افزایش داده شود.

خرید شارژر آیفون          – خرید شارژر سامسونگ          – خرید شارژر هواوی

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله سعی کردیم به سوالات رایجی مثل این سوال که شارژر موبایل چند ولت است پاسخ دهیم و به شرح مختصر تفاوت مابین ولتاژ و شدت جریان بپردازیم. شارژر اغلب گوشی های موبایل امروزی ولتاژ خروجی 5 ولتی دارد و در برخی مواقع خاص که گوشی از پورت USB C بهره‌مند باشد ممکن است ولتاژ شارژر آن افزایش داده شود. در نظر داشته باشید که ماکسیمم ولتاژ ورودی قابل پشتیبانی در سوکت های USB 1.0، USB 2.0 و USB 3.0 برابر با 5 ولت است. امیدواریم از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.

 

منابع متن:

https://www.digitaltrends.com/mobile/how-does-fast-charging-work/

منابع عکس:

https://www.digitaltrends.com/mobile/how-does-fast-charging-work/

مطالعه بیشتر :

مدار شارژر موبایل و عیب یابی آن

آموزش تصویری ساخت شارژر موبایل همراه

237 نظر در “شارژر موبایل چند ولت است ؟

  1. نوید می گوید :

    باسلام گوشی منa32 4gهست کابل اصلیم خراب شده میخوام کابل بخرم نمیدونم چه کابلی مناسب است اخه فروشگاه هارو که گشتم روی جعبشون نوشته2.4امپریا 5 امپر و غیره کدوم مناسبه؟

  2. نقطه سرخط می گوید :

    سلام وقتتون بخیر.من ساعت هوشمندم HK9 ultra 2 هست..میتونم با آداپتور سامسونگ j5 شارژش کنم؟

  3. سعید می گوید :

    سلام واحترام : با شارژر خود موبایل سامسونگ A30s که روی آن خروجی اش را نوشته 5V و 9V آیا میتوانم ساعت هوشمندم را که در کاتالوگش تاکید کرده شارژر بیش از 5V استفاده نشود شارر کنم ؟ روی شارژ هردو عدد 5 و 9 را زیر همدیگر نوشته . چگونه هم خروجی ۵ را داره و هم ۹ را ؟ایا خروجی اش بستگی به سیم بعد شارژر داره ؟ ممنونم و سپاس

    • امداد موبایل می گوید :

      سلام
      استفاده نکنید چون شارژر این گوشی فست شارژ هست.
      ولی ساعت هوشمند شما باید با شارژر غیر فست شارژ شود

  4. نازنین می گوید :

    سلام.ممنون از مقاله خوب و مفیدتون آقای رضاییان. یه سوال داشتم و خیلی ممنون میشم که راهنمایی کنین منو. برای یه سیگار الکترونیکی قلمی معمولی که داخلش یه باطری داره که شبیه و هم اندازه باطری های نیم قلمی معمولی هست، چه شارژری مناسبه؟ فکر کنم ۶۰۰ یا ۸۰۰ میلی آمپر یا همین حدودهاست طبق اطلاعات روی جعبه. مجددا بسیار تشکر از شما

  5. موسی می گوید :

    سلام من گوشی آ۱۰اس دارم و الان خیلی دیر شارج میشه با برنامه شارژ شارژ ۳.۷۰ولت رو نشون میده نباید ۵ولت باشه باید باطریش رو عوض کنم یا ای سی مشکل داره

    • امداد موبایل می گوید :

      سلام تا گوشی تست نشه نمیشه گفت مشکل از باتری هست یا نه
      ولی اکثر مواقع مشکل از باتری هست

  6. Alireza می گوید :

    من الان گوشیم نوت 12 فور جی هستش آداپتورش ۳۳وات هست ولی داداشم گوشیش یک مدل دیگه هستش ک آداپتور اون ۱۲۰ وات من گوشیم رو با اون میزنم ب شارژ مشکلی برای گوشم پیش نمیاد!؟

    • امداد موبایل می گوید :

      سلام
      بهتره با اون شارژ نشه
      چون به مرور زمان آی سی شارژ گوشی و باتری گوشی خراب میشه

  7. Alireza می گوید :

    سلام
    توی مشخصات تبلت نوشته شده که ولتاژ نامی ۱۰ ولت و جریان نامی ۴.۵ آمپر
    از شارژر ۴۵ وات سامسونگ T-4510استفاده می کنم که طول کابلش ۱.۸ متر و کابلش ۵ آمپر
    وقتی به تبلت وصل میکنم با سرعت مناسب و سریعی شارژ انجام میشه و روی تبلت Super fast charge 2 هم میاد ولی آداپتور به شدت داغ می‌کنه، این ایراد یا عادیه؟
    البته خود تبلت هم یه کابل داره ولی فکر میکنم ۳ آمپر هست از اون کابل خود تبلت که اورجینال میتونم استفاده کنم و کابل ۳ آمپر رو با ۵ آمپر جایگزین کنم ؟ (باز هم سرعت شارژ ۴۵ وات میمونه)(کابل ۳ آمپر خود تبلتم ۱.۸ متریه)
    از اصل بودن آداپتور و کابل هم مطمئنم

    • امداد موبایل می گوید :

      سلام
      داغ شدن آداپتورهای سوپر فست هنگام شارژ عادی هست.
      ولی نباید بیش از اندازه داغ بشن
      درصورتی که از کابل با آمپر پایین تر استفاده کنید تبلت دیرتر شارژ میشه و در طولانی مدت آسیب میبینه

  8. بهراد می گوید :

    سلام من شیائومی نوت 12 پرو دارم شارژر خودش 67 وات هست خواستم بپرسم که اگه این ولتاژ شارژر ها ، کمتر باشه دیرتر شارژ می‌شود ؟

  9. .. می گوید :

    سلام گوشی من j6+ هست و شارژر اصلی ۱۰ ولت بوده فکر میکنم اما الان هرچقدر میگردم نمیتونم شارژر ۱۰ ولتی پیدا کنم و گوشیم قابلیت فست شارژ بودن نداره مشکلی برای باتری گوشیم پیش نمیاد اگر با فست شارژ ۱۵ ولتی شارژش کنم؟

  10. امین می گوید :

    سلام. گوشی من A10s هست و آداپتور فابریکش ۵ ولت و ۱ آمپره. خواستم ببینم اگه از آداٰپتور ۵.۳ ولت و ۲ آمپر استفاده کنم به باتری صدمه نمیزنه؟ و اینکه ایا سرعت شارژ هم بیشتر میشه؟

    • امداد موبایل می گوید :

      سلام درصورتی که فست شارژ نباشه مشکلی نداره
      ولی سرعت شارژ بیشتر نمیشه

  11. یدالله می گوید :

    گوشی سامسونگ m32 دارم شارژر فابریکش ۱۵ واته اگه شارژر گوشی دیگه ای مثل شیائومی ۱۵ وات استفاده کنم مشکلی داره ؟
    یعنی میشه از شارژر مارکهای دیگه مشروط به ایتکه میزان وات هردو یکسان باشه استفاده کرد ؟‌

  12. Sina می گوید :

    با سلام من هنذفری خریداری کردم که در بروشور ذکر کرده ۵v و ۶۵۰ میلی امپر اگر با شارژر سامسونگ غیر فست شارژ ۵v و ۱.۵۵ امپر شارژ کنم مشکلی پیش میاید و هنذفری از فست شارژ هم پشتیبانی میکند با کابل تایپ c خودش داشت

  13. Mahdi می گوید :

    سلام
    من تبلت t285 دارم . و آز اداپتور 9v _ 1.67 استفاده کنم اشکال داره ؟
    اداپتور خودش قبلا گم کردم نمیدونم چن ولت چن امپر بوده راهنمایی بفرمایید ممنون

  14. عابدین امانی می گوید :

    سلام
    آیا آداپتور casio با واتاژ خروجی۵ولت و شدت جریان۶۵۰ملی آمپر برای گوشی موبایل آیفون۱۳ مناسب هست و ضرر ندارد؟؟سپاسگزارم

  15. elyas می گوید :

    سلام من یه هندزفری گردنی خریدم نمیدونم با چه شارژری شارژرش کنم اگه مشیه لطفا راهنمایی کنین

  16. جواد می گوید :

    سلام من گوشی a10s دارم کابل شارژرم خراب شده یکی خریدم اون کابل از کابل خود گوشی یکم کلفت تره و خیلی خوب شارژ میکنه مشکلی نداره

  17. محمد می گوید :

    سلام. عالی بود👍👍
    100-240-,50/60Hz,0.7A: ورودی شارژر
    50/60 چی رو نشون میده
    چطور 0.7Aمیشه
    ممنون میشم اگه جواب بدین با تشکر

  18. Amir می گوید :

    سلام
    آیا ولتاژ برق روی قطع وصل شدن شارژر تاثیر داره
    33 وات
    مثلاً وقتی گوشی رو 18 وات میزنم هیچ مشکلی نداره ولی زمانی که با 33 وات میزنم ی چند بار قطع وصل میشه

      • افشین می گوید :

        داغ کردن شارژر موقع شارژ کردن گوشی خطرناکه آیا ؟ باعث اتش سوزی و انفجار میشه ؟ شارژر پنج واتی هس برای گوشی شیائومی ردمی نوت ۸

  19. Reza می گوید :

    سلام،یه سوالی داشتم،اگر بصورت مستقیم از باتری ماشین دوازده ولت سیم به کله شارژر وصل کنیم و وصل کنیم به گوشی اتفاقی می افته؟برق شهری ۲۲۰ولت هست و شارژو بهش وصل میکنیم اتفاقی نمی افته،اگه برق باتری ماشین رو مستقیم به دوشاخه شارژر وصل کنیم اونو کاهش نمیده؟یا خطرناکه

  20. الا می گوید :

    سلام .یک هفته پیش گوشی پوکوx3 NFC خریدم.با شارژر اصلی خیلی سریع شارژ میشه.در تنظیمات امکان غیر فعال کردن شارژ فوق سریع نیست.میخواستم بدونم به مرور زمان باتری گوشی دچار مشکل میشه؟میشه با شارژرa50 شارژ معمولی کرد؟

    • امداد موبایل می گوید :

      سلام اینکه سریع شارژ میشه مشکلی ایجاد نمیکنه
      با شارژر A50 هم میتونید شارژ کنید
      فقط دیرتر شارژ میشه و بهتره اینکارو نکنید.
      چون شارژر A50 ضعیفتر هست به آی سی شارژ گوشی فشار میاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.