باتری هایی که در گوشی های موبایل از آن ها استفاده می‌شود انواع و اقسام متعددی دارند. باتری های موبایل را می‌توان از نظر قابلیت دسترسی، از نظر شکل ظاهری، از نظر ظرفیت و از نظر ساختار به دسته های مختلفی تقسیم کرد. در این مقاله می‌خواهیم بیشتر در رابطه با انواع باتری موبایل و جزئیات آن ها صحبت کنیم. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

انواع باتری موبایل : مقدمه

پیش از اینکه در رابطه با انواع باتری موبایل  صحبت کردیم بهتر است پیش زمینه‌ای در مورد باتری گوشی ها داشته باشید. باتری یک گوشی منبع تغذیه و تامین کننده انرژی تمام قطعات آن است. بنابراین اگر ر عملکرد باتری موبایل اختلالی به وجود آید، عملکرد قطعات سخت افزاری گوشی دچار اختلال خواهد شد و شاید حتی امکان استفاده از گوشی و روشن کردن آن هم وجود نداشته باشد. بنابراین علیرغم دید معمولی که اغلب افراد نسبت به باتری گوشی ها دارند، این قطعه یکی از مهمترین قطعات سخت افزاری موبایل است چون مستقیما بر روی عملکرد دستگاه و امکان استفاده از آن تاثیر می‌گذارد. متاسفانه طی چند سال اخیر با پیشرفت های سخت افزاری که در گوشی ها به وجود آمده، مشکل تامین انرژی مورد نیاز آن ها بیش از پیش محسوس شده است. افزایش اندازه صفحه نمایش، افزایش رزولوشن صفحه نمایش، کاهش ضخامت بدنه گوشی ها، استفاده از پردازنده های قدرتمندتر و خیلی عوامل دیگر سبب شده‌اند که اسمارتفون های امروزی به باطری های قوی تری نیازمند باشند.

تکنولوژی هایی مثل شارژ سریع و شارژ بیسیم با این هدف در گوشی ها پیاده سازی می‌شوند که ضعف شارژدهی نه چندان بالای باتری این گجت ها را برطرف سازند. متاسفانه سال هاست که پیشرفت خیلی قابل ملاحظه‌ای در باطری گوشی ها ایجاد نشده و از همان تکنولوژی های قبلی در باطری این گجت ها استفاده می‌شود، این موضوع در حالیست که اسمارتفون ها در دیگر زمینه ها نظیر قدرت پردازشی ، کیفیت صفحه نمایش و غیره پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند و طبیعتا این پیشرفت ها مستلزم تامین انرژی بهتر و بیشتر هم خواهد بود. اما در این مطلب قصد نداریم که در رابطه با شارژدهی باتری گوشی ها صحبت کنیم، بلکه می‌خواهیم مروری بر انواع باتری موبایل داشته باشیم. باتری گوشی ها را می‌توان از نظر ظاهر، ظرفیت و ساختار به دسته های مختلفی تقسیم کرد. در ادامه این مطلب توضیحات جامعی در رابطه با انواع باطری گوشی های موبایل و دسته بندی آن ها خدمتتان ارائه می‌کنیم. بنابراین با امداد موبایل همراه باشید.

خرید باتری آیفون          – خرید باتری سامسونگ          – خرید باتری هواوی

انواع باتری موبایل از نظر ظاهر

یکی از اصلی ترین و محسوس ترین تفاوت مابین باتری گوشی ها مربوط به ظاهر آن ها می‌شود. ابعاد و اندازه و شکل باتری یک گوشی می‌تواند با ابعاد و اندازه و شکل یک در موبایل دیگر کاملا متفاوت باشد. بنابراین یکی از واضح ترین تفاوت های مابین باتری گوشی ها مربوط به ظاهر آن ها می‌شود. اما چرا ظاهر باتری هایی که در اسمارت فون ها مورد استفاده قرار می‌گیرند با هم تفاوت دارد؟ دلیل این مسئله کاملا روشن است. هر گوشی با توجه به مهندسی طراحی خاصی که توسط شرکت سازنده در نظر گرفته شده طراحی می‌شود و طبیعتا در این مهندسی هر یک از قطعات سخت افزاری گوشی مکان مشخصی دارند. باطری موبایل هم از این موضوع مستثنا نیست و یک فضای اختصاصی و مشخص برای آن در هر موبایلی در نظر گرفته می‌شود. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد مربوط به ارتباط مابین اندازه و ظرفیت باطری می‌شود.

انواع باتری موبایل را بشناسید!

طبیعتا هرچقدر اندازه یک باتری بزرگ تر باشد، شارژ بیشتری در آن قابل ذخیره کردن خواهد بود و اصطلاحا می‌گوییم که آن باتری ظرفیت بیشتری دارد. افزایش ظرفیت باتری های موبایل یکی از اصلی ترین روش های تامین انرژی بیشتر برای این گجت هاست. بنابراین سازندگان و طراحان موبایل باید سعی کننده بیشترین فضای ممکن را در گوشی برای نصب باطری به وجود آورند تا امکان نصب یک باتری مناسب در آن فراهم آید. در این راستا گاها برخی شرکت ها نوآوری هایی را ارائه کرده و خلاقانه تر عمل می‌کنند. به عنوان مثال اپل برای تامین انرژی مورد نیاز باتری آیفون X از یک باتری با شکل L استفاده کرد و بدین ترتیب از تمام فضای قابل بکارگیری گوشی برای نصب باتری استفاده به عمل آورد. در سمت مقابل ممکن است باطری دیگر گوشی های موبایل به شکل مربع، مستطیل و غیره باشد اما طبیعتا مرسوم ترین حالت ظاهری باطری گوشی های امروزی به صورت مستطیل است. پس انواع باتری موبایل را می‌توان از نظر ظاهری در دسته های مختلف طبقه بندی کرد.

انواع باتری موبایل از نظر ظرفیت

مهمترین عاملی که نشان می‌دهد باتری یک گوشی چقدر می‌تواند انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند ظرفیت است! ظرفیت باتری هایی که در گوشی ها مورد استفاده قرار می‌گیرند با واحد میلی آمپر ساعت شناخته می‌شوند. البته برای بیان کیفیت و قدرت عملکرد باتری ها گاها مستقیما به توان آن ها که واحد وات مشخص می‌شود هم اشاره می‌کنند، اما بهترین معیار برای مشخص کردن انواع باتری موبایل از نظر ظرفیت همان واحد میلی آمپر ساعت است. به عنوان مثال باتری یک گوشی ممکن است ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعتی داشته باشد و باتری یک گوشی دیگر ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعتی را ارائه کند. این موضوع نشان می‌دهد که ظرفیت باتری گوشی دوم از باطری اول بیشتر است و طبیعتا باتری گوشی دوم اندازه بزرگ تری هم نسبت به باطری گوشی اول دارد. پس هرچقدر ظرفیت باطری یک گوشی بیشتر باشد، اندازه و ابعاد آن هم افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل است که نمی‌توان در هر گوشی از یک باتری خیلی بزرگ برای تامین انرژی آن استفاده کرد و بدین ترتیب معضل شارژدهی باتری گوشی های موبایل را برطرف ساخت!

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که همیشه عدد نشان دهنده ظرفیت باطری نمی‌تواند مطلقا تعیین کننده شارژدهی بهتر باشد! به عنوان مثال اینطور نیست که همیشه گوشی با باتری 4000 میلی آمپر ساعت بیشتر از گوشی که باتری 3000 میلی آمپر ساعتی دارد انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند! تامین انرژی مورد نیاز یک گوشی یا بهتر بگوییم مدت زمان شارژدهی باتری آن به عوامل متعددی همچون اندازه صفحه نمایش، رزولوشن، قدرت پردازنده و فرکانس کاری آن، بهینه بودن بستر نرم افزاری و تنظیمات آن و غیره بستگی دارد. هرچقدر این موارد مصرف انرژی بیشتری داشته باشند، سرعت خالی شدن شارژ باتری هم افزایش می‌یابد. بنابراین مطمئنا گوشی که صفحه نمایش آن خیلی بزرگ باشد، رزولوشن نمایشگر آن زیاد باشد، بستر نرم افزاری خیلی بهینه‌ای نداشته باشد و از پردازنده قدرتمندی بهره ببرد و به یک باتری 4000 میلی آمپر ساعتی هم تجهیز شود، به احتمال زیاد قدرت نگهداری شارژ کمتری نسبت به گوشی خواهد داشت که صفحه نمایشی کوچک و با رزولوشن معمولی دارد و از بستر نرم افزاری بهینه و پردازنده نه چندان قدرتمندی بهره می‌برد.

پس ظرفیت باتری یک گوشی صرفا و مطلقا نشان دهنده کیفیت نگهداری شارژ در آن نیست و این موضوع به عوامل دیگری هم وابسته خواهد بود. همین موضوع است که طراحی یک گوشی را حساس می‌کند و ایجاد تعادل مابین ظرفیت باتری گوشی و قدرت عملکرد آن را به یک عامل مهم و بسیار حساس تبدیل خواهتد کرد. فراموش نکنید که سازندگان موبایل باید سعی کنند در طراحی و انتخاب باتری به ظاهر گوشی و نحوه چینش دیگر قطعات سخت افزاری آن هم دقت داشته باشند تا در این موارد اختلالی به وجود نیاید. بنابراین در طبقه بندی انواع باتری موبایل می‌توان به ظرفیت آن ها هم به عنوان یک عامل تعیین کننده توجه داشت. این روزها با توجه به نیاز اسمارت فون ها به شارژ و تامین انرژی بیشتر سعی می‌شود که از باتری با ظرفیت بالاتر در این گجت ها استفاده به عمل آید. به عنوان مثال تا چند سال تجهیز گوشی ها به باتری های 4000 میلی آمپر ساعتی خیلی مرسوم نبود و تقریبا اغلب گوشی های هوشمند از باطری 3000 میلی آمپر ساعتی بهره‌مند بودند، اما این روزها اغلب اسمارتفون های جدیدتر باتری 4000 میلی آمپر ساعتی دارند. البته دلیل اینکه شرکت های سازنده توانسته‌اند گوشی های جدید خود را به باتری های با ظرفیت بیشتر مجهز کنند با افزایش اندازه این گجت ها ارتباط مستقیم دارد. بنابراین عامل ظرفیت را به عنوان یکی دیگر از اصلی ترین عوامل طبقه بندی انواع باتری موبایل در نظر داشته باشید.

انواع باتری موبایل از نظر ساختار (ماهیت)

باتری گوشی های موبایل را می‌توان از نظر ساختار و ماهیت هم به دسته های مختلفی تقسیم کرد. در گذشته های دورتر شاهد بکارگیری باتری های نیکل کادمیومی (NiCd) در گوشی ها و دیگر گجت هایی بودیم که از باتری های قابل شارژ بهره می‌بردند. اما این نوع از باتری ها خیلی خود منسوخ شده و باتری های لیتیوم یونی جایگزین آن ها شدند. باتری های لیتیوم یونی ساختاری متفاوت نسبت به باتری های نیکل کادمیومی دارند و به شیوه بهینه و بهتری می‌توانند انرژی مورد نیاز گوشی ها را در شرایط مختلف تامین کرده و در مجددا شارژ شوند و این سیکل یا لوپ تکراری را تا چند صد مرتبه بدون هیچ مشکلی تکرار کنند. بعد از باتری های لیتیوم یونی هم به تدریج شاهد استفاده از باتری های لیتیوم پلیمری بودیم که این روزها بکارگیری آن ها در باتری اسمارت فون ها خیلی رایج شده است. بنابراین انواع باتری موبایل را می‌توان از نظر ساختار هم در دسته های مختلفی طبقه بندی کرد. اگر بخواهیم باتری گوشی های مدرن امروزی را از این نظر دسته بندی کنیم باید بگوییم که باتری آن ها در یکی از دو دسته باتری های لیتیوم یونی یا لیتیوم پلیمری قرار می‌گیرد.

انواع باتری موبایل را بشناسید!

اما بیایید دقیق تر در مورد ماهیت باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری صحبت نماییم و این دو نوع باتری را بهتر بشناسیم. باتری های لیتیوم یونی از یک لایه فلز لیتیوم بهره می‌برند که سبک ترین فلز شناخته شده فعلی بوده و بهترین پتانسیل الکتروشیمیایی ممکن را ارائه می‌کند و همچنین نسبت به وزن خودش چگالی انرژی بسیار بالایی دارد. جالب است بدانید که چگالی انرژی باتری لیتیوم یونی در حالت عادی تقریبا دو برابر باتری های قدیمی نیکل کادمیومی است. این عوامل سبب می‌شوند که فلز لیتیوم برای استفاده در باتری های قابل شارژ گجت هایی مثل موبایل فوق‌العاده باشد. این فلز هم در باتری های لیتیوم یونی و هم در باتری های لیتیوم پلیمری به شکل مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر دو نوع باتری نام برده شده از این فلز اصلی بهره‌مند هستند. باتری های لیتیوم یونی برای اولین بار توسط شرکت سونی به طور گسترده و تجاری مورد استفاده قرار گرفتند. با پیشروی تدریجی که در مواد فعال الکترود به وجود آمد بستری فراهم شد که چگالی انرژی باتری های لیتیوم یونی تقریبا نسبت به باطری های نیکل کادمیومی 3 برابر شود! بدین ترتیب بستر مناسب برای بکارگیری این باتری ها در گوشی های موبایل فراهم آمد.

ولتاژ سلول باتری های لیتیوم یونی بالاست و این امر سبب می‌شود که بتوان از یک باتری تک سلولی لیتیوم یونی برای تامین انرژی مورد نیاز گجت های مختلف استفاده کرد. یکی از اصلی ترین مزیت های باتری های لیتیوم یونی مربوط به نیاز نه چندان بالای آن ها به مراقبت و نگهداری می‌شود. تقریبا تا زمانی که شما به طور عادی از گوشی مجهز به باتری لیتیوم یونی خود استفاده کنید هیچ مشکلی در آن به وجود نمی‌آید و هیچ خطر امنیتی هم برایتان ایجاد نمی‌شود. فراموش نکنید گوشی های موبایل برای اینکه اجازه عرضه در بازار را داشته باشند باید از فیلترهای بسیار حساس، دقیق و مهمی گذر کنند و این فیلترها شامل بررسی عملکرد باتری و امنیت آن هم می‌شود. باتری های لیتیوم یونی فقط در برابر عواملی مثل ضربه، فشار های زیاد و گرما حساس هستند و این موارد می‌توانند در عملکرد آن ها مشکلاتی به وجود آورند. اما این نوع باتری ها نقاط ضعفی را هم دارند. به عنوان مثال هزینه تولید آن ها بالاست و نیازمند تجهیز به مدار امنیتی خاصی هستند که افزایش بیش از حد ولتاژ و شدت جریان جلوگیری کند. اما با این وجود باتری های لیتیوم یونی هم اکنون پرکاربردترین از انواع باتری موبایل هستند.

اما طی چند سال اخیر شدت استفاده از باتری های لیتیوم پلیمری در اسمارتفون ها افزایش یافت و ظاهر این باتری ها به تدریج در حال جایگزین شدن با باتری های لیتیوم یونی هستند. تقریبا بخش اصلی ساختار و ماهیت باتری های لیتیوم پلیمری مشابه باتری های لیتیوم یونی است و تفاوت اصلی آن ها در نوع الکترولیت بکار رفته خلاصه می‌شود. در طرح اولیه باتری های لیتیوم پلیمری که در دهه 70 میلادی ارائه شد از یک الکترولیت جامد پلیمری استفاده به عمل می‌آمد که مثل یک لایه پلاستیکی نازک عمل می‌کرد که اجازه جابجایی الکتریسیته را نمی‌داد اما امکان تبادل یون ها را فراهم می‌کرد. اما ساختار خیلی از باتری هایی که این روزها در گوشی های موبایل با نام لیتیوم پلیمری شناخته می‌شوند در اصل از نوع لیتیوم یون پلیمری (Lithium Ion Polymer) است و ماهیتی تلفیق شده از باتری های لیتیوم یونی و پلیمری را ارائه می‌کند، اما بنا به هر دلیل شرکت های سازنده گوشی این باتری ها را با نام لیتیوم پلیمری خطاب می‌نمایند.

از آنجایی که قصد نداریم خیلی وارد جزئیات فنی باتری ها شویم، فقط به مزیت های باتری های لیتیوم پلیمری نسبت به لیتیوم یونی اشاره کوتاهی خواهیم داشت. اصلی ترین مزیت هایی که باتری های لیتیوم یونی در مقایسه با باتری های لیتیوم پلیمری دارند مربوط به اندازه کوچک تر و وزن سبک ترشان می‌شود. یک باتری لیتیوم پلیمری هم ظرفیت با یک باتری لیتیوم یونی نسبت به آن سبک تر و کوچک تر خواهد بود. به همین جهت است که این روزها در گوشی های موبایل بیشتر از باتری های لیتیوم پلیمری استفاده می‌شود. همچنین این باتری های میزان امنیت و ثبات بیشتری نسبت به باتری های لیتیوم یونی دارند و بدین ترتیب می‌توانند بهتر از پس تقبل ولتاژ و شدت جریان بالای ورودی توسط شارژرهای سریع بر آیند. از نقاط ضعف این نوع باتری ها هم می‌توان به هزینه تولید بیشتر و عمر مفید کمتر نسبت به باتری های لیتیوم یونی اشاره کرد. بنابراین از نظر ساختار و ماهیت هم با انواع باتری موبایل آشنا شدید و حالا تقریبا می‌دانید که باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری که در موبایل های امروزی مرود استفاده قرار گرفته‌اند چه ماهیتی دارند.

بهترین باتری برای گوشی موبایل کدام است؟

اما شاید این سوال در ذهنتان به وجود آید که از بین انواع باتری موبایل کدامیک از آن ها می‌توانند بهترین گزینه برای استفاده در گوشی باشند؟ پاسخ این سوال را نمی‌توان به راحتی ارائه کرد و باید عوامل متعددی در پاسخگویی به آن در نظر گرفته شوند. شرکت های سازنده موبایل هم در مرحله طراحی هر گوشی دقیقا این سوالات را مطرح کرده و با توجه به آن ها تصمیم می‌گیرند که چه باتری در موبایل جدیدشان نصب شود. طبیعتا بهترین انواع باتری موبایل برای یک گوشی آن باتری خواهد بود که بیشترین ظرفیت، بهترین کیفیت، کمترین هزینه، بیشترین طول عمر مفید و بیشترین سرعت شارژ را ارائه کند! اما اگر بخواهیم به صورت خیلی ساده به موضوع نگاه کنید باید اینطور گفت که باتری های لیتیوم یونی در شرایط مناسب هستند که قرار باشد یک گوشی با قیمت مقرون به صرفه‌تری به بازار عرضه شود و هزینه تولید آن کمتر باشد اما از سمت مقابل عمر مفید بهتری را ارائه کند. اما باتری های لیتیوم پلیمری بهتر است در گوشی هایی مورد استفاده قرار گیرند که قیمت بالاتری دارند و قرار شده در آن ها از تکنولوژی شارژ سریع قدرتمندتری استفاده شود. باتری های لیتیوم پلیمری توان و امنیت بهتری برای پشتیبانی از تکنولوژی های شارژ سریع ارائه می‌کنند و به همین سبب می‌توانند در گوشی هایی که به این تکنولوژی نیاز دارند بازده بهتری داشته باشند. به همین سبب است که در اغلب گوشی های رده بالای امروزی که از تکنولوژی های شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند از باتری های لیتیوم پلیمری استفاده می‌شود.

خرید شارژر آیفون          – خرید شارژر سامسونگ          – خرید شارژر هواوی

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی انواع باتری موبایل پرداختیم و اشاره داشتیم که می‌توان این قطعات را در گوشی ها از نظر ظاهر، ظرفیت و ساختار دسته بندی کرد. البته امکان دسته بندی باتری گوشی های هوشمند با توجه به نوع نصب در موبایل (جداشدنی یا نشدنی بودن)، ولتاژ و شدت جریان ورودی و سایر موارد این چنینی هم وجود دارد که ما از اشاره به آن ها صرف نظر کردیم. امیدواریم از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.

منابع متن:

https://batteryuniversity.com/learn/archive/whats_the_best_battery

منابع عکس:

https://www.gizbot.com/mobile/news/smartphone-batteries-emitting-over-100-toxic-gases-scientists-035798.html

https://community.giffgaff.com/t5/Blog/How-Long-Will-My-New-Smartphone-Battery-Last/ba-p/20953795
https://www.trustedreviews.com/how-to/what-is-fast-charging-3521693

https://www.mobilefun.co.uk/blog/2016/07/how-to-know-when-your-phone-battery-needs-replacing/

مطالعه بیشتر :

مهمترین نکات و راه های تقویت باتری موبایل

روش های احیای باتری موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.